4747 66 38 - 051

آرامش، آگاهی، تغییر مثبت و زندگی بهتر

آرامش مگ؛ مجله اینترنتی آرامش ماندگار

آگاهی، نخستین گــام برای رسیدن به آرامش ماندگار

نوروتراپ خوب در مشهد

5/5

نوروتراپ خوب در مشهد

نوروتراپی چیست؟

آیا شما اطلاعات کافی از خدمات نوروتراپی دارید؟

تا اخر مطالب با ما همراه باشید.

نوروتراپی که نوروفیدبک و بیوفیدبک الکتروانسفالوگرام هم نامیده می‌شود، یک نوع درمان بدون دارو است که به افراد کمک می‌کند تا عملکرد مغز خود را بهبود ببخشند. نوروتراپی بر اساس این ایده است که شما می‌توانید آگاهانه نحوه عملکرد مغز خود را با استفاده از نمایشگرهای زمان واقعی فعالیت الکتریکی مغز خود تغییر دهید.

تکنیک نوروتراپی چگونه است؟
در طول یک جلسه نوروتراپی معمولی، روی یک صندلی می‌نشینید و الکترودهایی روی پوست سر شما قرار می‌گیرد که این فرایند کاملا بدون درد است. این فرایند شبیه به استفاده پزشک از گوشی پزشکی برای گوش دادن به ضربان قلب شما است.
درمانگر، شما را از طریق برخی از فعالیت‌های ساده راهنمایی می‌کند و همزمان تکانه‌های الکتریکی در مغز شما ثبت می‌شود.

بسته به برنامه درمانی که دارید، ممکن است از شما خواسته شود که تصاویر را روی صفحه تماشا کنید، یک بازی ویدیویی انجام دهید، یا به موسیقی گوش دهید.

 معرفی انواع نوروتراپی

مرکز تخصصی نوروتراپی در مشهد
  • نوروتراپی به صورت داخلی مبتنی بر یادگیری و آموزش

در این نوع عصب درمانی، آمادگی مغزی بیمار با کمک تقویت مهارت و افزایش دادن آمادگی مغزی به وسیله ورزش یا ترکیبی از این دو مورد اتفاق می‌افتد‌. بیوفیدبک و نوروفیدبک دو مثال برجسته از این نوع درمان محسوب می‌شود. یادگیری و تمایز عصبی این نوع عصب درمانی با کمک عصب سازی و مدولاسیون انجام می شود.

در این روش مغز از حالت عادی خود خارج می‌شود و به صورت طبیعی برای بهبود تعادل، تنظیم و درمان خود متمایل می‌شود‌. در واقع تحریک مغز به عنوان یک حالت استرس‌زا باعث می‌شود که مغز بهبود پیدا کند. در این روند عوارض زودگذری ایجاد می‌شود که طبیعی است و بعد از چند روز بهبود می‌یابد. درست مانند وقتی که برای اولین بار در باشگاه وزنه برداری کنید و عضلات شما دچار گرفتگی شود. اما بعد از چند روز عضلات خود به خود خوب می‌شوند.

شیوه درمان با نوروفیدبک چگونه است؟

قبل از شروع جلسه درمان ابتدا بیمار مراحل ارزیابی اولیه رو انجام میده و نتیجه ارزیابی بسته به وضعیت بیمار تعیین میشه؛ به عنوان مثال: هدف از درمان کم کردن میزان اضطراب و استرسه.

بعد از ارزیابی اولیه و ثبت نتیجه امواج مغزی، پزشک الکترودها رو روی سر بیمار میگذاره و پس از تنظیم اون‌ها ممکنه برای بیمار با شروع آموزش نوروفیدبک، فیلم بذاره تا تماشا کنه، یه بازی ویدیویی انجام بده یا به موسیقی گوش بده.

وقتی که پزشک در ارزیابی اولیه تشخیص بده که فعالیت امواج مغزی بیمار به هدف درمان رسیده مغز با بازخورد مثبت پاداش می‌گیره.

به عنوان مثال بیمارانی که مبتلا به اضطراب هستن، زمانی که مغزشون امواج آلفای آهسته‌تر و کمتر از امواج بتا تولید می‌کنه با یه صفحه فیلم بزرگ‌تر، امتیاز بالاتر در بازی، ویدیو یا بازخورد صوتی دریافت میکنن.

ثبت فعالیت الکتریکی مغز به نظارت بر امواج مغزی بیمار و دادن بازخورد مثبت در صورت رسیدن به هدف درمان ادامه میده. در جلسات درمان فرصتی به مغز داده می‌شه تا خودشو اصلاح کنه و پاداش بگیره.

روند یادگیری مغز در نوروفیدبک ممکنه به صورت نیمه هشیار، هشیار یا با تقویت ویژگی انعطاف‌پذیری در مسیرهای عصبی مغز باشه.

نوروتراپی چقدر زمان میبرد؟

یک جلسه نوروتراپی معمولا بین ۳۰ تا ۶۰دقیقه طول می‌کشد.

نوروتراپی استاندارد معمولا شامل ۳۰ تا ۴۰جلسه است. تعداد جلسات مورد نیاز از هر شخص به شخص دیگر، متفاوت است، اما به ندرت پیش می‌آید که فردی به بیش از ۴۰‌جلسه نیاز داشته باشد.

شما می‌توانید تکنیک‌های آموخته‌شده در نوروتراپی را زمانی که مشغول فعالیت‌های عادی و روزمره در محل کار، مدرسه یا خانه هستید، تمرین کنید. این تمرین به شما کمک می‌کند مغز خود را آموزش دهید تا در محیط‌ هایی که بیشتر وقت خود را سپری می‌کنید، به شیوه‌ای سالم‌تر پاسخ دهد.

نوروتراپی چه کاربردهایی دارد؟

مرکز تخصصی TDCS در مشهد

کاربردهای زیادی برای نوروتراپی وجود دارد. برخی از شایع‌ترین شرایطی که با نوروتراپی درمان می‌شوند عبارتند از:

نوروتراپی همچنین می‌تواند ذهنیت روشن‌تری ارائه دهد که برای تصمیم‌گیری‌های مثبت‌تر، مانند انتخاب پرهیز از یک ماده یا رفتار اعتیاد اور مفید است.

فواید نوروتراپی چیست؟

مزایایی که می‌توانید از نوروتراپی به دست بیاورید، به پروتکل درمانی شما بستگی دارد. مزایایی که معمولا از آن‌ها نام برده می‌شود شامل تقویت حافظه و تمرکز، کاهش تکانشگری و اضطراب، وضوح ذهنی بهتر و خواب آرام‌تر است. نوروتراپی حتی ممکن است میل به مواد اعتیادآور را کاهش دهد.
نوروتراپی چندین مزیت دارد که آن را از سایر درمان‌ها متمایز می‌کند. این مزایا عبارتند از:

۱- غیر تهاجمی است
نوروتراپی فقط شامل قرار دادن الکترود بر روی پوست سر برای نظارت بر فعالیت مغز شما است. الکترودها فقط آنچه را که در مغز شما اتفاق می‌افتد می‌خوانند. آن‌ها هیچ نوع سیگنالی را به مغز شما منتقل نمی‌کنند.

۲- اثرات طولانی‌مدتی به همراه دارد
مروری بر مطالعات منتشر شده در روان‌پزشکی کودک و نوجوان نشان می‌دهد که اثرات نوروتراپی پس از توقف آموزش، به‌ویژه در میان کودکان مبتلا به اختلال کمبود توجه/ بیش‌فعالی تا مدت‌ها باقی می‌ماند.

۳- هیچ عارضه‌ای ایجاد نمی‌کند
داروها می‌توانند عوارض جانبی به همراه داشته باشند، اما نوروتراپی هیچ عارضه جانبی شناخته‌شده‌ای ایجاد نمی‌کند.

 امواج مغز انسان را بشناسید

۴ موج اصلی در مغز ما وجود داره:

  • امواج دلتا که در شکل‌گیری خواب عمیق موثر هستند؛
  • امواج تتا که در زمان پیش از خواب (خواب آلودگی) بیشتر شاهد اون‌ها خواهیم بود؛
  • امواج آلفا که در زمان آرامش بیشتر در مغز مشاهده می‌شن؛
  • امواج بتا که در طول فعالیت‌های روزمره، تفکر و … ایجاد می‌شن؛

میزان هریک از این امواج در بخش‌های مختلف مغز، حالات و عملکرد ما رو ترتیب می‌ده؛ مثلا ممکنه بالا بودن میزان امواج بتا منجر به اختلالات روانی همچون اضطراب یا وسواس بشه.

در جریان جلسات درمانی با نوروفیدبک تلاش می‌شه تا مغز بتونه کم و زیاد شدن این امواج رو با روش یادگیری با کمک پاداش کنترل کنه.

درمان افسردگی با نروتراپی

کلینیک تخصصی نوروتراپی در مشهد

افسردگی یکی از اختلالات روان رایج در حال حاضر است که بسیاری از افراد از آن رنج می‌برند. فرد مبتلا به افسردگی، انگیزه‌ و شوقی برای زندگی ندارد و روزهای زندگی خود را بدون انگیزه و با روزمرگی می‌گذراند. افسردگی می‌تواند تاثیرات بسیار منفی روی روند زندگی شما داشته باشد و شما را از رسیدن به اهداف و انجام مسئولیت‌ها و کارهای روزانه باز دارد. در برخی از موارد، افسردگی به قدری شدید می‌شود که فرد حتی برای بلند شدن از تخت و شروع فعالیت‌های عادی و روزمره نیز دچار مشکل می‌شود و نیاز به صرف انرژی زیادی دارد.

افسردگی و مغز سیستم لیمبیک یکی از قسمت های مهم دخیل در خلق است بد عملکردی آن می تواند منجر به مشکلات:
حافظه
خواب
اشتها
میل جنسی کم
انرژی پایین
منفی نگری
افسردگی
عزت نفس پایین
راحت به گریه افتادن
ناامیدی
تفسیر اشتباه از موضوعات
احساس گناه
سرزنش خود
و…. شود

سیستم لیمبیک با نواحی جلو پیشانی مغز در ارتباط است نواحی جلو پیشانی می تواند اثر تنظیمی بر لیمبیک داشته باشند با تقویت نواحی جلو پیشانی میتوانیم بد عملکردی سیستم لیمبیک را بهبود ببخشیم

نوروتراپی پیشرفته . تحریک خفیف الکتریکی فراجمجمه ای
بسیاری از پژوهش ها اثر tdcs را در بهبود علائم افسردگی نشان داده اند

 

درمان سندروم پای بیقرار با نوروتراپی

یکی از بیماری های بسیار شایع که پاها را هدف قرار داده است و موجب بروز ناراحتی ها در این عضو بدن میشود سندروم پای بی قرار است. ناراحتی هایی که به واسطه این بیماری در فرد بیمار ایجاد میشوند خود را به شکل مور مور شدن، سوزش و درد در پاها نمایان میکنند.

بیماری سندروم پای بی قرار بیشتر در مواقعی که فرد به استراحت مشغول میباشد و یا به خواب فرو رفته است شدت یافته و وی را از خواب شیرین بیدار میکند

اجبار غیر قابل مقاومت برای حرکت دادن پاها بی‌قراری پا ،احساس مورمور شدن یا گزگز کردن و یا خزیدن چیزی زیر پوست پا ، احساس درد عمیق.

در بعضی افراد بازو هم درگیر میشود

با حرکت دادن و مالیدن پاها به هم، موقتا کاهش پیدا میکند در حالت استراحت مثلاً قبل از خواب ، شروع و بدتر میشود. در حین خواب نیز باعث بیداری فرد می شود اغلب در غروب یا شب بدتر میشود

این اختلال با گذشت زمان شدیدتر میشود و نواحی بیشتری را ممکن است درگیر کند باعث خستگی ، کمبود توجه و تمرکز ، کاهش خلق ، افسردگی و اضطراب ، گیجی در روز بعد میشود

خوشبختانه می توان با نوروتراپی پیشرفته
که درمانی تکنولوژیک و غیر دارویی محسوب میشود ، به بهبودی قابل توجهی برای سندروم پای بیقرار دست پیدا کرد.

کلینیک روانشناسی نوروتراپی در مشهد

مرکز تخصصی نوروتراپی در مشهد

اگر به دنبال یک مرکز مشاوره و کلینیک معتبر نوروتراپی در مشهد هستید، به سایت کلینیک روانشناسی و نوروفیدبک ما مراجعه کنید. کلینیک تخصصی ما در مشهد به عنوان بهترین مرکز مشاوره و کلینیک نوروتراپی در مشهد از کادری مجرب و متخصص تشکیل شده است و با استفاده از پیشرفته‌ترین تجهیزات خدماتی شامل نوروفیدبک، تحریک مغز با جریان مستقیم tDCS،  تحریک صوتی و تصویری مغز AVE و غیره به درمان بیماری‌هایی مانند بیش فعالی، نقص توجه، افسردگی، میگرن، وسواس و غیره با بهترین کیفیت کمک می‌کند.

هیچ یک از روش‌های عصب درمانی در کلینیک تخصصی ما در مشهد تهاجمی نیستند و هیچ آسیبی به پوست بیماران وارد نمی‌کنند. کلینیک ما به عنوان مرکز مشاوره در زمینه مشاوره ازدواج، مشاوره اعتیاد، مشاوره خانواده، مشاوره جنسی و مشاوره ارتباطی نیز خدمات مفیدی به هموطنان ارائه می‌دهد.

برای تعیین وقت و مشاوره با ما در ارتباط باشید .

مشاوره خدمات:

همکاران ما در

واحد پذیرش

پاسخگوی شما خواهند بود

4747 66 38 - 051

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسنده:

آرامش ماندگار

آرامش ماندگار