4747 66 38 - 051

آرامش، آگاهی، تغییر مثبت و زندگی بهتر

آرامش مگ؛ مجله اینترنتی آرامش ماندگار

آگاهی، نخستین گــام برای رسیدن به آرامش ماندگار

مرکز خدمات تخصصی انواع نوروفیدبک در مشهد

5/5

مرکز خدمات تخصصی انواع نوروفیدبک در مشهد

اگر بدنبال کلینیک باسابقه خدمات تخصصی نوروتراپی هستید با ما تماس بگیرید.

آیا با نوروفیدبک آشنایی ارید؟

نوروفیدبک راهی برای آموزش دادن به فعالیت مغز است و برای مغز به منزله یک معلم آگاه است که دایم روند روبه رشد وی را با او نشان میدهد.

رای شناخت بیشتر نوروفیدبک ابتدا لازم است اطلاعات بیشتری درباره امواج مغزی داشته باشیم.

امواج مغزی، فعالیت های الکتریکی هستند که در حین برقراری ارتباط بین سلول های مغز شما با یکدیگر، تولید می شوند. امواج مغزی درباره چگونگی احساسات، اعمال و عادات آموخته شده، توان یادگیری و عملکردهای شناختی و نیز در مورد سطح استرس، خلق و خوی پایه و عملکرد کلی مغز شما اطلاعات زیادی فراهم می کنند.

برخی امواج مغزی مسئول اعمال مهم شناختی همچون تمرکز، توجه، یادگیری،حافظه هستند برخی امواج مسئول خواب، آرامش و برخی …

پرکاری یا کم کاری هر موج مغزی در مناطق مختلف مغز میتواند دارای اثرات متفاوتی باشد.

آدرس مرکز خوب نوروفیدبک تراپی در مشهد

نقشه برداری مغز

امواج مغزی کدام اند؟

در حالت کلی پنج نوع موج یا فرکانس مغزی وجود دارد: Gama، Beta، Alpha، Teta و Delta

این امواج در تمام انسان ها و در تمام سنین یکسان هستند.

۱. امواج Gama

موج گاما بالاترین فرکانس را بین همه امواج مغزی دارد. وقتی مغز در حالت امواج گاما قرار دارد، بیشترین تمرکز را دارد یا اصطلاحا در سریعترین حالت ممکن فعالیت میکند. این امواج وقتی تولید می شوند که مغز در حال یادگیری تحت فشار چیز جدیدی باشد، یا روی یک موضوعی به شدت تمرکز کرده باشد یا در حال ذخیره و طبقه بندی اطلاعات در حافظه باشد. این موج برای یادگیری مسائل پیچیده و چندوجهی ضرورت دارد.

امواج گاما فرکانسی بین ۴۰ تا ۷۰ هرتز دارند.

۲. امواج Beta

وقتی مغز در حال یادگیری و مطالعه قرار دارد و در حال انجام فعالیت های ذهنی است، امواج بتا از خودش ساطع می کند.

امواج بتا، دامنه نسبتا پایینی دارند و در بین تمامی امواج، سریعترین نوع هستند. فرکانس امواج بتا بین ۱۲ تا ۴۰ هرتز است. در واقع امواج بتا مشخصه بارز مغزی است که به شدت در حال فعالیت است. برای مثال مغز فردی که در حال صحبت کردن و بحث کردن با مدیرش است، یا معلمی که در حال درس دادن است، در موج بتا قرار دارد.

اگر مذاکرات جدی باشد، امواج در بتای بالا قرار دارند. موج بتا بر روی توجه و تمرکز، حافظه، تفکر و حل مسئله تأثیر زیادی دارد. افزایش دامنه بتا باعث ایجاد اختلالات اضطرابی، وسواس، اختلالات خواب و دندان‌ قروچه می شود.

کلینیک خوب و باسابقه نوروفیدبک در مشهد

تصویر متعلق به این مجموعه است
۳. امواج  Alpha

عملکرد این موج نقطه مقابل امواج بتاست. در حالی که گفتیم امواج بتا نشان دهنده فعالیت شدید و برانگیختگی مغز هستند، امواج آلفا نشان دهنده عدم برانگیختگی مغز هستند.

این امواج آرام تر هستند و دامنه بالاتری دارند. فرکانس امواج آلفا بین ۸ تا ۱۲ هرتز است. وقتی انجام کاری را تمام می کنید و روی صندلی می نشینید تا استراحت کنید، در وضعیت آلفا قرار می گیرید. یا وقتی بین یک کلاس درسی، در محوطه دانشگاه قدم میزنید، امواج آلفا از مغزتان ساطع می شود. تمرینات مدیتیشن نیز باعث تولید امواج آلفا می شوند. موج آلفا در شرایط هشیاری، آرامش درونی، آمادگی ذهنی، تفکر عمیق و در حالت بسته بودن چشم‌ها دیده می‌شود.

۴. امواج مغزی Teta

امواج تتا در مقایسه با دو موج قبلی، دامنه بزرگتری دارند و فرکانس کمتری دارند. این امواج فرکانسی بین ۴ تا ۸ هرتز دارند. وقتی در محل کار، کارتان را متوقف می کنید و شروع به خیالپردازی می کنید که مثلا قرار است بعد از کار با دوستان تان کجا بروید و خوش بگذرانید، مغزتان در وضعیت امواج تتا قرار دارد.

یا مثلا وقتی در حال رانندگی در یک اتوبان بسیار خلوت و آرام هستید و ناگهان متوجه می شوید که پنج کیلومتر از جاده را اصلا یادتان نمی آید و اصلا نفهمیدید کی این همه راه آمده اید، مغزتان در حالت تتا بوده است.

آدرس بهترین کلینیک تخصصی نوروفیدبک در مشهد

۵. امواج Delta

موجو دلتا بیشترین دامنه و کمترین فرکانس را دارند. بسامد امواج دلتا بین ۱ تا ۴ هرتز است. بسامد این امواج هیچگاه به صفر نمی رسد، زیرا اگر به صفر برسد به این معنی است که مغز مرده است. اما وقتی خواب عمیق بدون رویا داشته باشید، فرکانس این امواج به کمترین حالت خود می رسد.

وقتی به تختخواب می روید و قبل از خواب چند دقیقه ای مطالعه می کنید، مغزتان در حالت بتای پایین قرار دارد. وقتی کتاب را زمین می گذارید، چراغ را خاموش می کنید و چشمانتان را می بندید، فرکانس موج به مرور کمتر می شوند و از بتا به آلفا و از آلفا به تتا تغییر می کنند و در نهایت وقتی خوابتان می برد مغزتان به وضعیت دلتا می رسد.

بطورکلی موج دلتا در وضعیت خواب و ناهشیاری مشاهده می شود. موج دلتا در نوزادان زیر شش ماه موج غالب است و انتظار می رود در شرایط طبیعی با افزایش سن از دامنه این موج کم شود.

در کلینیک تخصصی نوروفیدبک در مشهد، ما با انجام نقشه مغزی (QEEG) تمامی این امواج مغزی را ثبت و تحلیل مینماییم تا مشخص گردد کدامیک از این امواج و در کدام منطقه دارای کم کاری یا پرکاری هستند.

آدرس مرکز خوب نقشه برداری مغز در مشهد

تصویر متعلق به این مجموعه است

ابتدا در نوار مغزی، فعالیت الکتریکی مغز انسان توسط الکترودهای قرار داده شده روز سطح پوست ضبط شده و نشان‌دهنده فعالیت غشای زیرین پوست است که به آن‌ها امواج مغزی می‌گویند. qEEG یا نقشه‌برداری مغز با استفاده از نرم افزار بخصوص و بسیار پیشرفته آمریکایی این امواج را به مقادیر کمی برای مقایسه و بررسی عملکرد صحیح مغز تبدیل می‌کند. در این حالت می‌توان با مقایسه مقادیر آزمایش با مقادیر به‌دست‌آمده از نقشه مغز جمعیت بهنجار، به تشخیص بیماری‌های احتمالی در فرد پرداخت.

با است.

در مجموع از نقشه برداری مغز برای موارد ذیل استفاده میشود:

  • ارزیابی تأثیر داروها بر روند بیماری و پیش‌بینی پاسخ فرد به دارو
  • بررسی خطر آسیب‌های مغزی مانند ضربه، تشنج، خونریزی مغزی و…
  • ارزیابی تغییرات روانی فرد در حالت کم‌کاری و پرکاری مغز
  • بررسی مغز بیمار و پیدا کردن نقاط مورد نظر قبل از انجام جراحی مغز
  • تشخیص زود هنگام اختلالات کارکردی مغز مانند: اختلال یادگیری، اختلالات اضطرابی (فوبیا، پانیک، اضطراب منتشر، …)، اختلالات خلقی (افسردگی، دوقطبی)، بیش‌فعالی و عدم تمرکز در کودکان، اختلالات خواب (بی‌خوابی، پرخوابی، کابوس شبانه، راه‌رفتن و حرف‌زدن در خواب، حمله خواب، سندروم پای بی‌قرار)، آلزایمر، صرع، وسواس، سکته مغزی و سوءمصرف مواد مخدر

بهترین مرکز نقشه برداری مغز در مشهد

با توجه به تخصصی بودن این کار، پیشنهاد می شود که حتما به سراغ یک مجموعه و کلینیک معتبر و باسابقه نقشه برداری مغز بروید تا از نتیجه کار مطمئن باشید، کلینیک نوروتراپی اُستادِ مغز، یکی از بهترین کلینیک های خدمات نوروفیدبک در مشهد  است که علاوه بر نقشه مغزی و نوار مغزی، خدمات دیگری همچون لورتانوروفیدبک،نوروفیدبک، بیوفیدبک، تحریک الکتریک مستقیم فرجمجمه ای، تحریک دیداری-شنیداری، CES و … انجام میدهد.

هنگامی که از مشکلاتی مانند عدم تمرکز-توجه،  فراموشکاری، اضطراب، خلق افسرده، سردردهی تنشی، مشکلات خواب و… رنج میبریم  نقشه مغزی می تواند ابزار  بسیار کاربردی در تشخیص منشاء عصبی آنها باشد.

در حقیقت از طریق بررسی و تحلیل نقشه مغزی شما و انجام مصاحبه های بالینی دقیق، اختلالات و مشکلات مغزی قابل شناسایی هستند.

به کمک نقشه برداری مغز می توانید به خوبی تأثیر این اختلالات را بر روی مغز ارزیابی کرده و برای حل آن اقدام نمایید. در کل نقشه مغزی راهی موثر و تایید شده برای دریافت اطلاعات جامع از روند فعالیت مغز افراد است.

 

ما بهترین خدمات درمانی را برای شما عزیزان به ارمغان آورده ایم

مشاوره خدمات:

همکاران ما در

واحد پذیرش

پاسخگوی شما خواهند بود

4747 66 38 - 051

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسنده:

آرامش ماندگار

آرامش ماندگار