4747 66 38 - 051

آرامش، آگاهی، تغییر مثبت و زندگی بهتر

آرامش مگ؛ مجله اینترنتی آرامش ماندگار

آگاهی، نخستین گــام برای رسیدن به آرامش ماندگار

کلینیک درمان وسواس فکری در مشهد

5/5

کلینیک درمان وسواس فکری در مشهد

مشاوره وسواس نوعی روش درمانی است که در آن درمانگر، با ارائه راهکارها و تغییر بینش فرد تلاش می کند تا مشکلات وسواس و بیماری های نظیر آن را درمان کند. برای تعیین وقت و مشاوره وسواس خود با ما تماس بگیرید.

وسواسی به  لحاظ روانشناسی نوعی تردید و شک آزاردهنده درباره موضوعی خاص است. در این حالت فرد وادار به تکرار انجام کاری می شود. فرد وسواس مدام با خود درگیر است و تحت فشار روحی زیادی است. در واقع همه ما در اطرافمان با فردی که وسواس دارد برخورد کرده ایم و می دانیم که او چه عذابی را تحمل می کند. دیده اید که این فرد برای غلبه بر استرس و اضطراب خود چه میکند یا یک کار را چندین بار تکرار میکند. خوب علاوه بر اینکه این کار در نگاه دیگران مسخره به نظر می آید، خود شخص وسواسی را به شدت آزار می دهد.

اما این مشکل تا چه زمانی ادامه دارد؟ تا کی باید فرد به دلیل بیماری در عذاب باشد؟ مردم فکر می کنند که وسواسی اصلا بیماری نیست و نباید آن را جدی گرفت. باید این موضوع را درک کنید که وسواس، بیماری است. یعنی شمایی که وسواس دارید بیمار هستید و نیاز به کمک و مشاوره دارید. کسی که کمک کند تا نسبت به موضوعاتی که به آن بیش از دیگران توجه می کنید، بی تفاوت باشید. جالب است بدانید اکثر افراد وسواس بعد از چند جلسه مراجعه به مشاوره، توانسته اند غول وسواس را از پا در بیاورند.

مرکز درمان وسواس فکری در مشهد

اما قبل از اینکه مشاوره وسواس فکری، اقدام به درمان کند، باید نوع وسواس فکری را تشخیص دهید.

معمولا مشاوران وسواس فکری را به این صورت طبقه بندی می کنند:

وسواس نظافت :

در این نوع وسواس بیمار فکر میکند وسایلش تمیز نیست و مدام دست ها را می شوید. حمام می کند. روزی چند بار مسواک می زند. دستشویی رفتنش طول می کشد و هر بار خود را می شوید.

وسواس فکری ممنوع :

در این وسواس فکری، بیمار به چیزهایی که ممنوع است فکر میکند، مثل روابط جنسی با همکار یا با افراد آشنا و فامیل، مسائل مذهبی، پرخاشگری و توهین هایی که در فکر خود نثار دیگران میکند و از این موضوع هم بسیار ناراحت و افسرده است.

تقارن :

در این نوع وسواس بیمار مدام فکر می کند که وسائلش سر جایش درست قرار ندارد ومدام خط کش دستش است و چندین بار وسائلش را می چیند.

وسواس آسیب :

کنترل کردن مداوم خود و دیگران و ترس از اینکه قرار است برای دیگران چه مشکلی پیش بیاید یا مثلا فکر میکند فرزندش در بیرون از منزل آسیب می بیند.

دفتر تخصصی درمان وسواس در مشهد

آیا وسواس فکری نشانه های خاصی دارد؟

نشانه های وسواس فکری، معمولا در تمام بیماران مشترک است. فقط میزان تکرار آن و شرایط بیماری، نشان می دهد بیماری در چه درجه ای قرار دارد.

نشانه های وسواس فکری عبارت است از :

  • حساس بودن روی محل قرارگیری اجسام و چیدن چندباره آن ها
  • بیش از حد تمیز بودن
  • عدم توانایی در کنترل افکار
  • اعتقاد به خرافات یا بدعت در دین و مذهب
  • ترس از بیمار شدن و آلوده شدن به میکروب
  • داشتن تیک های عصبی زمانی که وسواسی آن ها بیشتر می شود.
  • افکار ناخواسته جنسی ( این بیماران ممکن است افکار ناخوشایندی درباره مسائل جنسی به مغزشان خطور کند. مثل تجاوز به همکار، یا لمس جنس مخالف درخیابان)

درمان انواع وسواس به روش نوروتراپی در مشهد

نوروفیدبک

نوروفیدبک یعنی بازخورد از سیستم عصبی(مغز). نوروفیدبک یک روش درمانی است که طی آن با استفاده از ثبت امواج الکتریکی مغز و دادن بازخورد از همان امواج به فرد، تلاش میکند که نوعی خودتنظیمی را به آزمودنی آموزش دهد. بازخورد به طور معمول از راه صدا یا تصویر به فرد ارائه میشود و از این طریق فرد متوجه میشود که آیا تغییر مناسبی را در فعالیت امواج مغزی خود ایجاد کرده است یا خیر.

نوروفیدبک نسبت به دارو درمانی مزایای بسیاری دارد مهمترین مورد این است که به مغز کمک میکند از نظر جسمی تغییر کند تا افکار و رفتارهای ناخواسته کاهش یابد (البته می تواند در کنار این روش دارو درمانی خفیف صورت گیرد که عوارض کمی داشته باشد) و یا از بین برود.

با توجه به عوارض جانبی داروها و وقت گیر و پرهزینه بودن درمان رفتاری، نیاز به روشی هست که بدون عوارض جانبی بوده و نتایجی با اثر طولانی مدت داشته باشد. نوروفیدبک به عنوان یک تخصص درمانی جدید و بدون عارضه و همچنین با اثر طولانی مدت برای درمان اختلال وسواس فکری-عملی مورد توجه قرار دارد.

با ما تماس بگیرید تا اختلال وسواستان را با بهترین روش ها، درمان کنیم

مشاوره خدمات:

همکاران ما در

واحد پذیرش

پاسخگوی شما خواهند بود

4747 66 38 - 051

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسنده:

جلال محمودی

جلال محمودی

مدیر و مسئول فنی مرکز خدمات نوروتراپی، روانشناسی و مشاوره آرامش ماندگار