4747 66 38 - 051

آرامش، آگاهی، تغییر مثبت و زندگی بهتر

آرامش مگ؛ مجله اینترنتی آرامش ماندگار

آگاهی، نخستین گــام برای رسیدن به آرامش ماندگار

متخصص وسواس فکری و عملی در مشهد

5/5

متخصص وسواس فکری و عملی در مشهد

کلینیک آرامش ماندگار همراه همیشگی شما عزیزان قصد دارد شما را با انواع وسواس ، راهکارهای بهترین مرکز درمان وسواس آشنا کند شما همراهان عزیز  بعد از آشنایی با چگونگی تکنیک های بهترین کلینیک درمان وسواس می توانید به راحتی تصمیم به شروع درمان بگیرید. برای تعیین وقت و مشاوره تماس بگیرید.

تعریف علمی از وسواس فکری

افکار ، تصاویرذهنی و یا تکانه های مکرر و پی در پی که حالت مزاحم دارند و باعث ناراحتی فرد می شود و خودش کنترلی بر آنان ندارد که اصولا افراد سعی بر آن دارند که در مقابل این افکار و تکانه ها مقاومت کنند و یا آن ها را متوقف کنند.

تعریف علمی از وسواس عملی :

در وسواس عملی فرد رفتارهای مکرر و پی در پی را انجام می دهد که دارای تشریفات طولانی است مثل: دست شستن های طولانی ، چک کردن و وارسی کردن های مکرر و یا مرتب کردن ، مثال های نام برده رفتارهای مکرر آشکار را شامل می شود بعد دیگر نا آشکار است مثل : شمردن و یا دعا کردن است. می توان گفت افرادی که به وسواس فکری_ عملی (ocd) دچار هستند معمولا  خود را مجبور به انجام تشریفات می دانند که در صورت عدم انجام آن ها دچار اضطراب شده و عصبی می شوند.

نظر دکتران روانشناس و روانپزشکان ما در مرکز تخصصی درمان وسواس این است که ممکن است اغلب ما افکار وسواسی جزئی را در زندگی تجربه کنیم به طور مثال : چک کردن قفل و یا وارسی اجاق گاز و حتی راه رفتن بر روی کاشی های پیاده رو. حال توجه کنید اگر شما هم این موارد را تجربه کرده اید بی شک هم سطحی بوده اند و هم گذرا اما افرادی که دچار مشکل وسواس و یا اختلال وسواس هستند حداقل ۱ ساعت در روز یا ساعات زیادی در روز وقت خود را صرف انجام کارهای وسواسی میکنند که این روند باعث مختل شدن فعالیت های روزمره ی فرد میشود.

مرکز وسواس فکری عملی در مشهد

علایم وسواس فکری عملی چیست؟

همانطور که از نام اختلال متوجه می‌شویم، علایم بیماری ارتباط مستقیم با افکار و اعمال فرد دارد.

یعنی اگر رفتارهای تکرارشونده‌ای داشتید که در پیِ برطرف کردن اضطرابی، رخ داده است یعنی دچار وسواس فکری عملی هستید.

بسیاری از کودکان وسواس خفیف دارند. مثلا اگر دقت کنید می‌بینید که دلشان می‌خواهد اسباب‌بازی‌هایشان را دقیق بچینند حتی اگر مرتب هم نچینند. یا پرهیز می‌کنند که در خیابان پایشان روی تَرَک آسفالت برود. البته این وضعیت با افزایش سن، کاهش پیدا می‌کند.

به صورت کلی ممکن است فرد بزرگسال چنین علامت‌هایی داشته باشد:

  • ترس از آلودگی دارید و از لمس وسایلی که دیگران لمسش کرده‌اند وحشت دارید.
  • مدام در شک و تردید به سر می‌برید. شک دارید که در را قفل کردید یا اجاق را خاموش کردید.
  • به تقارن و نظم نیاز دارید و اگر نامنظم باشند شما را به شدت مضطرب می‌کند.
  • می‌ترسید که نکند کنترلتان را از دست بدهید و به دیگران یا خود آسیب بزنید.
  • از موقعیت‌هایی که می‌تواند باعث وسواس شود دوری می‌کنید، مثل دست دادن.

مرکز تخصصی وسواس در مشهد

چه دلایلی وسواس فکری را منجر می‌شوند؟

ژنتیک:

اگر افراد یک خانواده به وسواس فکری مبتلا باشند، احتمال اینکه دیگر اعضاء نیز دچار وسواس شوند بسیار زیاد است. تا ۵۰ درصد این احتمال وجود دارد.

مشکلات خودایمنی:

بیماری‌های خودایمنی که در کودکان وجود دارد، منجر می‌شود بسیاری‌شان از همان زمان به وسواس فکری دچار شوند. ابتلا به آنفولانزای
H1N1 یکی از این بیماری‌هاست.

اعصاب:

محققان دریافته‌اند که برخی از قسمت‌‌های مغز افرادِ دچار به وسواس فکری با افراد معمولی متفاوت است. هرچند دقیقا مشخص نشده که چه ارتباطی میان این تفاوت و وسواس وجود دارد.

رفتار و شناخت:

برخی از افراد ممکن است در پی تجربه ترس، دوری یا استرس مثلا شروع کار جدید، پایان یک رابطه یا آغاز یک شغل جدید، وسواس را تجربه کنند که علل رفتاری دارد. در علل شناختی افکار مزاحم نقش بسیار پر رنگی دارند.

مسائل خانوادگی و تربیتی:

بسیاری از پزشکان می‌گویند ۵۰ درصد از وسواس‌هایی که مردم تجربه می‌کنند در سن جوانی و یا عقب‌تر از آن در دوارن کودکی پایه گذاشته شده‌اند. درواقع افراد در این دوران با مقاومت‌ها و سرسختی‌هایی فوق‌العاده‌ای روبرو بوده‌اند و در برابر خواسته‌های بزرگ‌ترها توان مقاومت نداشته‌اند. تحقیر کودک، ناامنی و منع‌های بیش‌از اندازه نمونه‌های بارزی در ایجاد استرس فکری در کودکان و نوجوانان هستند.

کلینیک نوروفیدبک درمانی وسواس در مشهد

در درمان با نوروفیدبک از الکتروآنسفالوگرافی(نقشه مغزی) به عنوان مقدمه ای برای اجرای درمان استفاده میشود. بدین صورت که ابتدا الگوی امواج مغزی در اختلال مشخص میشود، سپس میزان انحراف امواج از الگوی طبیعی از طریق QEEG تعیین میشود.

با توجه به ارزیابی انجام شده و تعیین دقیق ضعف های عملکردی در سیستم عصبی مرکزی (مغز)، پروتکل ها یا طرح های درمانی به منظور تقویت و اصلاح عملکرد آن بخش از مغز اجرا میگردد.

نوروفیدبک ابزاری است که از طریق آن میتوان به اصلاح و تقویت عملکرد نقایص مغز پرداخت. در واقع نوروفیدبک وسیله ای است که ما را قادر میسازد تا مغزمان را ورزش دهیم.

شواهد نشان می‌دهند  اختلال وسواسی‌اجباری با حساسیت مفرط و بی‌نظمی در مدارهای مغزی فرونتال، استریاتال و بیش‌فعالی در قشر پیش‌حدقه‌ای، قشر سینگولیت قدامی، تالاموس و هسته کودیت مشخص می‌شود،که این نواحی در بازداری رفتاری و فرایندهای توجه نقش اساسی دارند و با پایه‌های نورآناتومیکی سیستم بازداری رفتاری تقریباً همخوان هستند.

نوروفیدبک تراپی و استفاده همزمان از سایر تجهیزات عصب درمانی همچون، تی دی سی اس(TDCS) و تحریک دیداری شنیداری (AVE) میتواند در بهبود و اصلاج عملکرد مغز موثر باشد.

در مرکز تخصصی درمان وسواس واحد نوروساینس مرکز مشاوره و رواندرمانی آرامش ماندگار، درمان انواع این اختلال از طریق ترکیب رواندرمانی، عصب درمانی و در موارد شدیدتر همزمان با موارد ذکر شده دارودرمانی نیز در پروتکل درمان قرار میگیرد.

مشاوره خدمات:

همکاران ما در

واحد پذیرش

پاسخگوی شما خواهند بود

4747 66 38 - 051

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسنده:

جلال محمودی

جلال محمودی

مدیر و مسئول فنی مرکز خدمات نوروتراپی، روانشناسی و مشاوره آرامش ماندگار