4747 66 38 - 051

آرامش، آگاهی، تغییر مثبت و زندگی بهتر

آرامش مگ؛ مجله اینترنتی آرامش ماندگار

آگاهی، نخستین گــام برای رسیدن به آرامش ماندگار

درمانگر متخصص وسواس در مشهد

5/5

درمانگر متخصص انواع وسواس در مشهد

ما به شما عزیزان یکی از بهترین و باسابقه ترین مراکز درمان اختلال وسواس را معرفی میکنیم

 

از اختلال وسواس بیشتر بدانیم:

وسواس از قدیمی ترین اختلالات شناخته شده بالینی است که بین مردم از شیوع نسبتا بالایی(حدود دو درصد جامعه) برخوردار است.

این بیماری به لحاظ عوامل آن بسیار پیچیده و متنوع است و درمان آن نیز نیازمند تخصص و مهارت ویژه ای است.

شایع ترین الگو، وسواس آلودگى و متعاقب آن اقدام به شست وشوى مکرر براى رفع آلودگى و یا کسب طهارت است. بنابراین عمل وسواس به شکل شستن یا تمیز کردن است.

برای بهبودی این اختلال میبایست تحت درمان های روانشناختی و عصب درمانی قرار گرفت، چرا که در حال حاضر بهترین درمان های اختلال وسواس فکری از هر نوعی که باشد بویژه شست و شو باید هم از نظر عصب-شناختی تحت درمان قرار بگیرد و هم از بعد روانی و روانشناختی در خلال جلسات مشاوره و رواندرمانی توسط روانشناس متخصص درمان اختلال وسواس پیگیری شود.

روش های عصب درمانی کدام اند؟

نوروفیدبک (پسخوراند عصبی)

با توجه به اینکه اختلال وسواس فکری و عملی عامل زیستی و عصبی دارد، یعنی قسمت هایی از مغز که مسئول خودآرام سازی و کنترل رفتار و هیجانات هستند دارای کارکرد ناهنجار از نظر فرکانس های مغزی و فعالیت نورون های عصبی شده اند، میبایست تحت نوروتراپی یا عصب درمانی قرار بگیرند.

نوروفیدبک ابزاری است که بویسله آن میتوان از فعل و انفعالات مغز و امواج مغزی اطلاعات دقیق و فوری کسب نمود، همچنین علاوه بر ارزیابی این قابلیت را دارد که از طریق بازخورد لحظه ای که به فرد میدهد به اصلاح و تقویت عملکرد مغز پرداخت.

نوروفیدبک در واقع به نوعی آیینه ای برای مغز محسوب میشود که از طریق آن فرد میتواند نقایص و ناهنجاریهای عصبی خود را مشاهده و توسط فنونی که در طول جلسه انجام میشود به اصلاح آنها بپردازد.

روانشناس بالینی متخصص وسواس از طریق اجرای جلسات منظم نوروفیدبک و با هدف افزایش خودکنترلی بر رفتار و افکار و کاهش سطح اضطراب تجربه شده در ذهن فرد و همزمان با ترکیب جلسات رواندرمانی و مشاوره به درمان وسواس فرد میپردازد.

AVE (تحریک دیداری-شنیداری) 

تحریک دیداری-شنیداری Audio-Visual Entrainment روشی است که با تولید پالس های نور و صدا در فرکانس‌های مشخص به طور تدریجی و ایمن امواج مغزی را به سمت الگوهای مشخصی هدایت می‌کند و از آن برای بهبود خلق، بهبود الگوهای خواب، افزایش تن آرامی Relaxation و همچنین افزایش عملکرد ذهن استفاده می‌شود.

نحوه تأثیر آن بدین صورت است که جریان خون داخل مغز را افزایش داده و همچنین باعث افزایش سوخت و ساز گلوگز می‌گردد که عملکرد نورون‌ها را بهبود می بخشد. از این روش در درمان اختلالاتی مانند اضطراب، نقص توجه، اختلال پس از سانحه و دردهای مزمن استفاده شده است.

از دیگر مزایای این دستگاه قابلیت تحریک الکتریکی CES به صورت همزمان می‌باشد. از این روش در درمان اضطراب، افسردگی، بی خوابی و دردهای مزمن استفاده می‌شود و از سال ۱۹۷۷ توسط سازمان غذا و داروی آمریکا FDA قواعد استفاده از آن تنظیم گردیده است.

این قابلیت در دو حالت عمل می‌کند: تحریک الکتریکی بر اساس فرکانس‌های مشخص شده در AVE و یا تحریک در فرکانس ۱۰۰ هرتز که در هر دو حالت شدت جریان قابل تنظیم است.

تحریک الکتریکی فرا جمجمه ای (TDCS)

تی دی سی اس یا همان TDCS مخفف ترکیب Transcranial Direct-Current Stimulation است که به معنی تحریک جدار جمجمه با جریان مستقیم برق است. در روش های درمان باف تی دی سی اس، یک جریان الکتریکی مستقیم بسیار ضعیف در حد ۱ الی ۳ میلی آمپر به جداره مغز فرد متصل می شود که به وسیله آن فعالیت های بخش های مشخصی از مغز را کاهش یا افزایش می دهند.

برای هر کاربرد تی دی سی اس، باید قسمت های متفاوتی از مغز فعال و یا مهار شوند و این کار به وسیله انتخاب موقعیت الکترودها در پوسته ی جمجمه صورت می گیرد. جریان برق القا شده هیچ تاثیر مستقیمی روی سلول های مغز ندارد و تنها آستانه تحریک یا مهار این سلول ها را تغییر می دهد و به همین علت، یکی از امن ترین و موثر ترین روش های درمانی مدرن به حساب می آید.

خدمات مشاوره و رواندرمانی اختلال وسواس

قدم اول این است که فرد وسواسی خود بپذیرد که بیمار است. لازم است تا فرد مبتلا به وسواس برای مدیریت بهتر و مواجهه و مقابله با انواع وسواس آموزش ببیند. ارتباط مستمر و یاری گرفتن از مشاوران متخصص روانشناسی بالینی به شما کمک می‌کند تا از لحاظ جسمی و روانی بر وسواس خود غلبه کنید.

این موضوع به ‌ویژه در افرادی که وسواس در آن‌ها به اختلال وسواس فکری-‌عملی یا وسواس جبری تبدیل شده اهمیت بیشتری دارد. می‌توانید قبل از وقوع بحران‌های آسیب‌زا ریشه‌های وسواس خود را با همراه با مشاور از بین ببرید.

جلسات مشاوره و رواندرمانی در اکثر موارد نتیجه‌بخش خواهد بود. فرد وسواسی می‌تواند مشکلات و ترس‌های خود را در فضایی صمیمی بدون احساس نگرانی با مشاور رازدار مطرح کند و مشاور با بررسی شرایط فرد، به ارایه راهکارهای حرفه ای و تخصصی بپردازد.

دارو درمانی در اختلال وسواس چگونه است؟

 

همانگونه که می دانید وسـواس یـک اخـتلال عصبی و روانی و نوعی بیماری اضطرابی است که تحـت تـأثیر عوامل گوناگونی از جمله وراثت پدیـد مـی آیـد کـه دو بخـش وسواس فکری و وسواس عملی دارد.

برای تجویز داروهای ضدوسواس جبری بایـد بـه چـه پزشکی مراجعه کرد؟
بهتر است به یک روانپزشک که در ایـن مـورد تخصـص دارد، مراجعه کرد.

انواع  داروهای موثر بر اختلال وسواس:

۱ -کلومی پرامین: یک داروی ضدافسردگی است کـه باعـث کاهش علایم در بسیاری از بیماران مبتلا به اخـتلال وسـواس جبری میشود و تنها دارویی است که بـه عنـوان یـک داروی ضد وسواس معرفی شده است.

مقـدار مصـرف دارو: ۲۵ تــا ۵۰ میلـیگــرم قبـل از خــواب و حداکثر ۲۵۰ میلیگرم در روز بسته به نظر روانپزشک.
تأثیر دارو: حـداقل بـه مـدت ۱۰ تـا ۱۲ هفتـه مصـرف شـود. ممکن است تا پیش از هفته چهارم تا هشتم در علایم اختلال وسواس جبری، بهبودی مشاهده نشود، بنابراین نبایـد قبـل از آن و بدون نظر روانپزشک دارو قطع گردد.

۲ -فلوکستین: یـک داروی ضدافسـردگی اسـت کـه باعـث کاهش علایم اختلال وسواس جبری میشود.
مقـدار مصـرف دارو: ۶۰ تـا ۸۰ میلـیگـرم در روز تـأثیر دارو، چهار هفته بعد از مصرف دارو است و در هفته هـای هشـتم تـا دوازدهم، کاهش قابل توجهی در علایم دیده میشود.

۳ -فلووکسامین: یک داروی ضدافسردگی میباشد.
مقدار مصرف دارو: حداکثر ۳۰۰ میلیگرم در روز است.
تأثیر دارو: ۶ تا ۱۲ هفته بعد از شروع دارو است.

۴ -سرترالین: یک داروی ضدافسردگی است، اثربخشی آن از داروهای فوق، کمتر است.
مقدار مصرف دارو: حداکثر ۲۰۰ میلیگرم در روز است.

سایر داروها:
داروهای دیگری کـه در بیمـاران مقـاوم بـه درمـان اسـتفاده مــیشــوند از قبیــل لیتیــوم – باســپیرون – کلونازپــام – هالوپدیدول – آلپرازولام میباشد.

اثرات جانبی داروها اختلال وسواس:

خشــکی دهــان – گیجــی – یبوســت – تهــوع – اســهال – احساس خستگی – سردرد – بیخوابی.

چه کسانی نباید از داروهای ضدوسواس استفاده کنند؟
زنان حامله – زنان شیرده. در افراد خیلی مسن، داروی کلومپیرامین استفاده نشود.

آیا داروهای ضدوسواس را باید بـرای همیشـه مصـرف کرد؟
برخی از بیماران قادرند پس از ۶ تا۱۲ مـاه مصـرف دارو را بـا نظر روانپزشک قطع کنند؛ اما احتمالاً نیمـی از بیمـاران نیـاز دارند تا چند سال مقدار کمی دارو مصرف کنند.

ما ترکیبی از بهترین روش های درمانی را زیر نظر متخصصان بالینی به شما عزیزان ارایه میدهیم.

مشاوره خدمات:

همکاران ما در

واحد پذیرش

پاسخگوی شما خواهند بود

4747 66 38 - 051

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسنده:

آرامش ماندگار

آرامش ماندگار