4747 66 38 - 051

آرامش، آگاهی، تغییر مثبت و زندگی بهتر

آرامش مگ؛ مجله اینترنتی آرامش ماندگار

آگاهی، نخستین گــام برای رسیدن به آرامش ماندگار

درمان وسواس با نوروفیدبک تراپی در مشهد

5/5

درمان وسواس با نوروفیدبک تراپی در مشهد

ما به شما یکی از بهترین مراکز درمان اختلال وسواس را معرفی میکنیم

از وسواس بیشتر بدانیم:

اختلال وسواس فکری عملی یکی از اختلالات ناتوان کننده و شایع روانی است که به وسیله ی افکار، تصاویر ذهنی ناخواسته و مزاحم که از طرف فرد بی معنی، ناپذیرفتنی و مقاومت ناپذیر تلقی میشوند، مشخص میگردد.

در این حالت فرد خود را مجبور به انجام کاری احساس میکند که هیچگونه لذتی، جز فرونشانی موقت اضطراب برای او ندارد این اضطراب بر اثر تماس آن شخص با شیء کثیف یا ورود فکر ناخواستهای به ذهن ایجاد میشود. این اختلال یک اختلال فلج کننده میباشد که به دلیل ماهیت ناتوان کننده ای که دارد خیلی سریع بر توانایی های شخصی، کارایی شغلی، سازگاری اجتماعی و روابط بین فردی تأثیر میگذارد.

علت واقعی اختلال وسواس فکری عملی میتواند مانند سایر بیماریهای روانی نتیجه ی ترکیب عوامل مختلف زیستی، رفتاری، روانی، اجتماعی و ویژگی های شخصیتی افراد باشد. با این حال افراد مختلف با علائم و نشانه های متفاوت میتوانند ترکیب گوناگونی از عوامل را داشته باشند.

نارسایی های موجود در سیستم عصبی این بیماران نه تنها بر نشانه های رفتاری اختلال وسواس فکری عملی بلکه همچنین بر غالب نقص های روانشناختی یافت شده در این اختلال، ازجمله، توجه و حافظه نیز دلالت دارد بسیاری از مطالعات نشان دهنده ی ناهنجاریهای عصب شناختی و نوروپسیکولوژیک در حافظه ی بیماران مبتلا به اختلال وسواس فکری-عملی هستند.

بیشتر بدانیم: روانشناس بالینی متخصص در مشهد

تشخیص و درمان اختلال وسواس در مشهد

ملاکهای تشخیصی برای اختلال وسواس فکری و عملی حاکی از آن هستند که افکار و اعمال وسواسی باعث پریشانی قابل ملاحظه میشوند، وقتگیر هستند و با عملکرد روزانه فرد تداخل دارند. همچنین، فردمبتلابه وسواس، تا اندازهای تشخیص میدهد که افکار و اعمال وسواسی افراطی و غیرمنطقی هستند.

در مطالعات عصب روانشناختی خود بر روی بیماران دارای اختلال وسواس فکری عملی نقص هایی را در حوزه های شناختی و حافظه کوتاه مدت بینایی در این بیماران نشان دادند.

محققان در پژوهشی به بررسی عملکرد دیداری فضایی در بیماران دارای اختلال وسواس فکری عملی پرداختند. و به این یافته رسیدند که بیماران دارای اختلال وسواس فکری عملی در فرخوان فضایی، حافظه بینایی،سرعت حرکت بینایی، تغییر آمایه (تغییر جهت)، سازماندهی
بصری و سرعت پردازش اطلاعات بینایی دچار آسیب میباشند.

بیشتر بدانیم: نوروفیدبک چیست و چگونه اجرا میشود؟

انواع روش های نوین و معبتر درمان وسواس در مشهد

۱- تی دی سی اس یا تحریک الکتریکی مغز

ازجمله روشهای درمانی نوین میتوان به تحریک مغزی اشاره کرد که در سالهای اخیر به عنوان فنهای غیرتهاجمی کارآمد و ایمن، افزایش پیدا کرده است. به خصوص تحریک مغز از روی  جمجمه با استفاده از جریان مستقیم الکتریکی (tDCS)نتایج امیدوارکننده ای نشان داده است. تحریک الکتریکی مستقیم
مغز از روی جمجمه یک فن تحریک غیرتهاجمی مغز میباشد که میتواند با استفاده از یک جریان ضعیف الکتریکی بر جمجمه، تغییرات مثبتی در تحریک پذیری مناطق قشری ایجاد کند.

پارامترهای فیزیکی tDCS شامل شدت جریان، مکان تحریک، اندازه الکترود، مدت زمان تحریک و قطعیت جریان (آند یا کاتد) هستند که هر یک موجب تأثیرات متفاوتی میشوند. تحریک الکتریکی مستقیم مغز از روی جمجمه با تغییر تحریک پذیری نورونها و جابجایی پتانسیل غشای نورونهای سطحی در جهت
دپولاریزاسیون، موجب شلیک بیشتر یا کمتر سلولهای مغز میشود.

تحریک مغز از روی جمجمه با استفاده از جریان مستقیم الکتریکی به منظور تغییر تحریک پذیری کرتکس در نواحی موردنظر موجب افزایش یا کاهش کارکردهای مطلوب و نامطلوب مغزی میشود. درحالیکه کانون تحریک الکتریکی مستقیم مغز از روی جمجمه (tDCS) در منطقه ای متمرکز است، اما تأثیرات کارکردی آن مستقیماً در ناحیه محدود به زیر الکترودها ظاهر میشود.

نوروفیدبک یا پسخوراند عصبی

نوروفیدبک به روشی اطلاق می‌شود که در آن، اطلاعات عصبی به دستگاه عصبی مرکزی (CNS) افراد بازخورد داده می شود و تلاش می شود تا آنها بیاموزند چگونه کارکرد مغزی خودشان را اصلاح نمایند.

منطق این روش درمانی بر پایه شرطی سازی عاملی استوار است. ما در حالت عادی قادر به کنترل و تغییر امواج مغز خود نیستیم؛ زیرا نسبت به این امواج آگاهی نداریم. در روش درمانی نوروفیدبک، سعی می شود تا این آگاهی از طریق ارائۀ بازخوردهای (فیدبک های) بسیار سریع (چند هزارم ثانیه پس از وقوع) به فرد ایجاد شود.

همچنان که این تمرین ادامه می یابد، مغز یاد می گیرد که چگونه به تولید بیشتر امواجی بپردازد که منجر به عملکرد بهتر می شود. اینکه چه امواجی در مغز افزایش و چه امواجی کاهش یابند، کاملاً بستگی به مشکل هر فرد دارد و درمانگر آن را در طول جلسه تنظیم می نماید.

مشاوره و رواندرمانی

در فرایند درمان اختلال وسواس علاوه بر بهبود و اصلاح عملکرد مغز که در حیطه روش های عصب درمانی میباشد، میبایست به ارایه آموزش های رفتاری و جایگزین و بازسازی نظام فکری پرداخت.

رواندرمانی اختلال وسواس با تغییر افکار معیوب و حذف رفتارهای وسواسی در طی یک فرایند برنامه ریزی شده و هدفمند سروکار دارد. هر جلسه تکالیف مشخصی تنظیم شده و به مراجع برنامه منظمی برای مدیریت افکار و بازسازی نظام فکری و رفتاری ارایه می شود.

 

با ما بهترین و کاملترین روش های درمانی را تجربه کنید

مشاوره خدمات:

همکاران ما در

واحد پذیرش

پاسخگوی شما خواهند بود

4747 66 38 - 051

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسنده:

آرامش ماندگار

آرامش ماندگار