4747 66 38 - 051

آرامش، آگاهی، تغییر مثبت و زندگی بهتر

آرامش مگ؛ مجله اینترنتی آرامش ماندگار

آگاهی، نخستین گــام برای رسیدن به آرامش ماندگار

کلینیک وسواس شست و شو در مشهد

5/5

کلینیک وسواس شست و شو در مشهد

اگر از اختلال وسواس رنج میبرید ما یکی از بهترین کلینیک ها و متخصصان درمان وسواس را به شما عزیزان معرفی می کنیم

وسواس شست و شو چیست؟

وسواس همیشه یکی از بدترین و آزار دهنده ترین رفتار ها بوده است که هم زندگی خود و هم زندگی اطرافیان را دشوار می کند. با اینکه این رفتار در افراد زیادی دیده می شود اما با این وجود کمتر کسی دیده می شود که به درمان وسواس شستشو علاقه نشانه دهد. اما خوب است بدانید که درمان وسواس شستشو به طور کلی آسان بوده و می تواند زندگی را برای هر کسی شیرین و آسان کند.

وسواس شست و شو چیزی فراتر از یک نیاز ساده برای داشتن خانه‌ای منظم و بهداشتی است. شستشوی افراطی از نشانه‌های یکی از زیرشاخه‌های اصلی اختلال وسواس فکری اجباری است.

افرادی که از این اختلال رنج می‌برند احساس می‌کنند در اثر میکروب، آلودگی‌های محیطی یا سموم شیمیایی آلوده شده‌اند. آنها از بیمار شدن یا ابتلا به برخی بیماری‌ها مانند آنفولانزا، سرطان یا HIV می‌ترسند. تمیز کردن اجباری آنها حتی ممکن است با تفکر جادویی نیز همراه باشد، بدین صورت که اگر به اندازه کافی بشویند و تمیز کنند، می‌توانند از یک پیامد فاجعه‌بار منفی جلوگیری کنند. متأسفانه، این کار هیچ وقت کافی نیست، همچنان ادامه دارد و باعث تمیز کردن وسواسی-اجباری بیشتر می‌شود.

متخصص وسواس شست و شو در مشهد

برای درک وسواس شستشو لازم است با چرخه OCD در انها آشنا شوید.

۱. وسواس

وسواس به فکر یا احساس غیرارادی و مزاحم گفته می‌شود. فرد مبتلا به OCD با ترس از آلوده شدن یا تمیز نبودن یک سطح یا شی خاص، بمباران فکری می‌شود و این فکر رفتار تمیز کردن را تحریک می‌کند.

۲. اضطراب

فکر وسواسی منجر به ایجاد اضطراب غیرقابل تحمل در فرد می‌شود.

۳. رفتار اجباری

شخص برای تسکین اضطراب ناشی از وسواس شست‌وشو به تشریفات شستشوی اجباری خود متوسل می‌شود. برخی ممکن است فعالیت خود را به یک منطقه محدود کنند. برای مثال برخی از وسواسی‌ها روی شستن دست‌ها و دوش گرفتن تمرکز دارند و دسته‌ای دیگر صرفاً به ضد عفونی کردن دستگیره‌ها و کلیدهای چراغ می‌پردازند. اما برای عده‌ای دیگر این وسواس تمام حوزه‌های زندگی را دربر می‌گیرد.

۴. تسکین موقت

تمیز کردن باعث رهایی از ترس‌های وسواسی می‌شود. با این حال، تسکین موقتی است. به زودی، افکار وسواسی آلودگی دوباره برمی گردند و این چرخه ممکن است بارها در یک روز تکرار شود. بدین ترتیب، کلید درمان قطعی وسواس شستشو شکستن این چرخه است.

علائم شخصیت وسواسی

  • معمولا بی احساس به نظر می رسند یا احساساتشان را محدود می کنند.
  • به شکلی انعطاف ناپذیر و سفت و سخت به قوانین پایدار هستند.
  • برای انجام هرکاری فهرست وظایف و زمان انجام کارها درست می کنند.
  • برای همدلی با دیگران و حفظ روابطشان با دیگران به مشکل برمیخورند.
  • خودشان را کاملا وقف کارشان می کنند.
  • قرض دادن وسایلشان به دیگران برایشان سخت است.
  • هرچیزی باید عالی باشد حتی کوچکترین کارها و جزئیات باید به بهترین شکل ممکن باشند.
  • در زمینه هویت فردی و مسیر زندگی دچار مشکل هستند.
  • نمی توانند کنترل کردن را رها کنند و کارها را با دیگران واگذار کنند.

علائم وسواس شست و شو چیست؟

اختلال وسواس شستشو را می‌توان به موارد زیر طبقه بندی کرد:

  • به طور مکرر خود و همه چیز اطراف خود را تمیز می‌کند. این افراد سعی می‌کنند محتاط باشند و به طور کلی از آلودگی یا “میکروب” اجتناب کنند. آنها می‌ترسند که بیمار شوند.
  • فقط در صورت تماس با اشیاء خاص، بازدید از مکان‌های خاص، یا پس از انجام یک کار خاص مانند استفاده از توالت، دست دادن شخصی، به تمیز کردن یا شستن افراطی می‌پردازد.
  • نظافتی که معطوف به خود است. افرادی که رفتار تشریفاتی نظافت معطوف به خود را انجام می‌دهند، معتقدند که با نوعی “کثیف” یا “میکروب” در تماس بوده‌اند و سعی می‌کنند از شر آن خلاص شوند. رفتار پاکسازی OCD می‌تواند از شستن ساده دست‌ها برای چندین بار در روز تا شستشوی شدید با مواد ضدعفونی کننده متغیر باشد. شخص ممکن است آنقدر خود را تمیز کند که پوستش دچار بثورات، کبودی، قرمزی و حتی خونریزی شود.
  • نظافت شخص به سمت محیط زیست معطوف است. در این حالت، شخص از ترس آلوده شدن محیط اطراف خود را تمیز می‌کند. حتی یک لایه خاک نازک ممکن است افکارش را تحریک کند و تمام خانه را تمیز کند. هنگام تمیز کردن، از ضدعفونی کننده‌های ضد باکتری زیادی استفاده می‌کند و زمان قابل توجهی را در تماس با آب می‌گذراند. گاهی اوقات، وسواس شست و شو ممکن است روی مناطق خاصی متمرکز باشد و شخص صرفاً این مناطق را تمیز کند، در حالی که به طور کامل مناطق دیگر را نادیده می‌گیرد.

وسواس شست‌وشو چه عوارضی دارد؟

شستن اجباری دست‌ها اغلب یک وضعیت روان‌درماتولوژیک ناتوان‌کننده است که در فعالیت‌های زندگی روزمره و کیفیت زندگی بیمار اختلال ایجاد می‌کند و باعث تغییرات پوستی یا تشدید بیماری‌های پوستی می‌شود که شخص از قبل به آنها مبتلا بوده است. این نوع وسواس منجر به تغییرات التهابی، دژنراتیو و عفونی در قسمت پشتی و کف دست می‌شود که معمولاً به صورت درماتیت دست ظاهر می‌شود. همچنین می‌تواند بیماری‌های پیشین پوستی مانند درماتیت آتوپیک یا درماتیت تماسی آلرژیک را تشدید کند.

صابون‌ها، مواد شوینده و سایر پاک کننده‌ها برای شستن مکرر دست‌ها نیز منجر به درماتیت تماسی تحریک کننده می‌شوند. علائم بالینی درماتیت حاد و مزمن در اثر وسواس شست‌وشو عبارتند از:

  • درماتیت حاد دست همراه با اریتم، ادم، تاول، و پوسته پوسته شدن
  • لیکن شدن، تغییرات رنگدانه ای، هیپرکراتوز و شقاق
  • ابتلا به خارش، خشکی، ترشح و درد دست‌ها
  • عفونت‌های باکتریایی پوستی در اثر شقاق

دلایل بروز اختلال شخصیت وسواسی

دلیل بروز این اختلال کاملا مشخص نیست.ولی نظریه های مبتنی بر سبک دلبستگی می گویند کودکانی که والدینی داشته اند که به شدت مراقبشان بودند و اجازه تجربه و کشف محیط را به آنها نمی دادند،معمولا شخصیت وسواسی دارند.

همچنین افرادی که در کودکی از نظر عاطفی و تجربه احساس همدلی رشد کافی نداشته اند و یا دلبستگی ایمن با والدینشان را تجربه نکرده اند در بزرگسالی دچار شخصیت وسواسی می شوند . البته طبق معمول نقش وارث و ژن ها را در این اختلال نمی توان نادیده گرفت.

اختلال شخصیت وسواسی یکی از اختلال شخصیت های بسیار رایج در بین افراد است و به نظر می رسد شیوع آن بین زن ها و مردها یکسان است.

افرادی که دچار اختلال شخصیت وسواسی هستند ،معمولا دچار اختلالات دیگری مانند:افسردگی،اختلالات خوردن،اختلالات خود بیمار پنداری نیز می شوند.

کلینیک مجهز درمان اختلال وسواس شست و شو در مشهد

درمان اختلال وسواس شست و شو از هر نوعی که باشد علاوه بر داشتن زمینه ارثی و عصب شناختی با عوامل محیطی و رفتاری نیز تشدید میگردد.

با توجه به اینکه برای درمان این اختلال تا کنون روش های متعدد و متنوعی وجود داشته، در حال حاضر ترکیب موثرترین روش های درمانی در این مجموعه تخصصی اجرا و اعمال میگردد.

روش های معمول درمان این اختلال از گذشته تا کنون شامل موارد ذلی بوده اند:

دارودرمانی

رفتاردرمانی

رواندرمانی

عصب درمانی

شوک درمانی (برای موارد بسیار شدید)

عمل جراحی ( برای موارد بسیار شدید)

درمان شناختی رفتاری وسواس فکری عملی

اکثر افراد مبتلا به وسواس فکری و عملی نشانه‌های وسواس خود را از دیگران پنهان می‌کنند. دلایل پنهان‌کاری را می‌توان به‌طور خلاصه در این ترس دانست که ممکن است دیگران فرد وسواسی را آنگونه که خودشان او را در نظر می‌گیرند، در نظر آورند (به‌عبارتی «دیوانه، بد یا خطرناک») و از بیمار دوری کنند. لازم است ارتباط درمانی قوی با بیمار برقرار شود تا او نشانه‌های خود را روشن بیان کند. زیرا این امر در تعیین هدف‌های درمان و در نتیجه درمان بسیار موثر است.

اهمیت معنا دادن به افکار در افراد وسواسی

معنایی‌که فرد وسواسی برای فکرش قائل است، تمرکزش را بر فکر وسواسی بیشتر کرده و این افکار بیشتر به‌ذهنش می‌آیند. بیمار باید درک کند بر افکارش کنترلی ندارد و مسئول افکارش نیست و تنها بر رفتار خود کنترل دارد و از طریق کنترل رفتار، افکار مزاحم و ناخواسته نیز تغییر می‌کنند.

مهم است که بیمار درک کند افکار مزاحم به‌ذهن اکثر افراد خطور می‌کند، ولی در بیمار وسواسی به‌دلیل اهمیت و معنایی‌که برای افکارش قائل است، این افکار به‌طور مداوم به‌ذهنش بازمی‌گردند. هرچقدر فرد بیشتر تلاش کند افکارش را سرکوب کند، این افکار بیشتر به‌ذهن می‌آید. (تمرین: تلاش کنید تصویر یک فیل صورتی را از ذهنتان دور کنید. تمام تلاشتان را کنید تا تصویر فیل صورتی را از ذهن بیرون کنید. می‌بینید که تلاش بیشتر باعث می‌شود تصویر فیل صورتی در ذهنتان بماند.)

ضمناً بیمار باید بداند افراد وسواسی دیگری هستند که افکار وسواسی از نوع دیگری در ذهن دارند. این امر کمک می‌کند تا بیمار درک کند تنها ارزیابی افکار است که آنها را ازهم متمایز می‌کند. مثلاً فردی‌که افکار وسواسی کودک‌آزاری دارد، وقتی متوجه شود افراد دیگری افکار مزاحم و ناخواسته درباره زیر گرفتن دیگران، تصاویر خشونت‌بار یا مستهجن، توهین به‌مقدسات و … دارند (درحالیکه خود، این افکار مزاحم را ندارد) درک می‌کند که آنچه افکار مزاحم را از هم متمایز می‌کند، نحوه ارزیابی‌شان است.

ارزیابی یک فرد وسواسی، با اضطراب یا دیگر احساسات منفی و تلاش برای کنترل یا خنثی‌کردن افکار مزاحم تداعی می‌شود. درحالی‌که یک ارزیابی با بار خنثی با اضطراب کمتر و تلاش کمتر برای کنترل تداعی می‌گردد. هدف به اشتراک‌گذاری افکار دیگران با بیمار، عادی‌کردن وجود مزاحمت‌های فکری ناخواسته و اهمیت ارزیابی‌های خنثی‌ است.

کلینیک نوروفیدبک درمانی وسواس در مشهد

در درمان با نوروفیدبک از الکتروآنسفالوگرافی(نقشه مغزی) به عنوان مقدمه ای برای اجرای درمان استفاده میشود. بدین صورت که ابتدا الگوی امواج مغزی در اختلال مشخص میشود، سپس میزان انحراف امواج از الگوی طبیعی از طریق QEEG تعیین میشود.

با توجه به ارزیابی انجام شده و تعیین دقیق ضعف های عملکردی در سیستم عصبی مرکزی (مغز)، پروتکل ها یا طرح های درمانی به منظور تقویت و اصلاح عملکرد آن بخش از مغز اجرا میگردد.

نوروفیدبک ابزاری است که از طریق آن میتوان به اصلاح و تقویت عملکرد نقایص مغز پرداخت. در واقع نوروفیدبک وسیله ای است که ما را قادر میسازد تا مغزمان را ورزش دهیم.

شواهد نشان می‌دهند  اختلال وسواسی‌اجباری با حساسیت مفرط و بی‌نظمی در مدارهای مغزی فرونتال، استریاتال و بیش‌فعالی در قشر پیش‌حدقه‌ای، قشر سینگولیت قدامی، تالاموس و هسته کودیت مشخص می‌شود،که این نواحی در بازداری رفتاری و فرایندهای توجه نقش اساسی دارند و با پایه‌های نورآناتومیکی سیستم بازداری رفتاری تقریباً همخوان هستند.

نوروفیدبک تراپی و استفاده همزمان از سایر تجهیزات عصب درمانی همچون، تی دی سی اس(TDCS) و تحریک دیداری شنیداری (AVE) میتواند در بهبود و اصلاج عملکرد مغز موثر باشد

آدرس متخصص درمان اختلال وسواس در مشهد

در این مجموعه متخصص درمان اختلال وسواس با ترکیب همزمان روش های عصب درمانی (نوروتراپی) و رواندرمانی به بهبودی این بیماران کمک مینماید. در مواردی که این اختلال شدید است با همکاری متخصص مغز و اعصاب، اقدامات دارودرمانی نیز با روش های فوق همزمان میگردد.

تفاوت انجام دارودرمانی که همزمان با روش های نوروتراپی صورت میگیرد در این است که میتوان طول دوره دارودرمانی و میزان مصرف دارو را کاهش دادو نیز انجام همزمان جلسات نوروتراپی اثر بخشی دارو را افزایش داده و منجر به کاهش عوارض احتمالی دارو میگردد.

روش های نوروتراپی مرسوم که غیر تهاجمی بوده و هیچگونه عوارضی ندارند شامل موارد ذیل است:

  • نوروفیدبک ( بازخورد عصبی)
  • تحریک الکتریکی مستقیم فراجمجمه ای ( TDCS)
  • تحریک دیداری-شنیداری (AVE)
  • تحریک مقناطیسی جمجمه ای (RTMS)

در مرکز تخصصی درمان وسواس واحد نوروساینس مرکز مشاوره و رواندرمانی آرامش ماندگار، درمان انواع این اختلال از طریق ترکیب رواندرمانی، عصب درمانی و در موارد شدیدتر همزمان با موارد ذکر شده دارودرمانی نیز در پروتکل درمان قرار میگیرد.

مشاوره خدمات:

همکاران ما در

واحد پذیرش

پاسخگوی شما خواهند بود

4747 66 38 - 051

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسنده:

آرامش ماندگار

آرامش ماندگار