4747 66 38 - 051

آرامش، آگاهی، تغییر مثبت و زندگی بهتر

آرامش مگ؛ مجله اینترنتی آرامش ماندگار

آگاهی، نخستین گــام برای رسیدن به آرامش ماندگار

تشخیص و درمان اختلال وسواس در مشهد

5/5
اختلال وسواس چگونه درمان میشود؟

تشخیص و درمان اختلال وسواس در مشهد

وسواس مجموعه ای از افکار، احساسات، اندیشه و عقاید مکرر ومزاحم است که بیمار آنها را از آن خود  میداند. این افکار به زور وارد ذهن بیمار می شوند و او سعی دارد آنها را از دهن خود خارج سازد.

این افکار یا تصاویر ذهنی به طور مکرر و مقاوم برای فرد اتفاق افتاده و ناراحتی و اضطراب بارزی و را به فرد منتقل میکند. معمولا شخص می کوشد آنها را نادیده گرفته، از ذهن خود بیرون کند و یا با عمل و فکر دیگری خنثی کند. البته آگاهی دارد که این پدیده های مزاحم حاصل ذهن خود او هستند.

دلایل ابتلاء به اختلال وسواس کاملا شناخته شده نیس اما مواردزیر تاثیر زیادی در ابتلا و تشخیص و درمان این اختلال دارند:

تغییرات جسمی و بدن؛ محیط؛ کمبود سروتنین؛ سابقه خانوادگی؛ زندگی پر استرس.

اختلال وسواس چگونه درمان میشود؟

 

نوروفیدبک درمانی

در درمان با نوروفیدبک از الکتروآنسفالوگرافی(نقشه مغزی) به عنوان مقدمه ای برای اجرای درمان استفاده میشود. بدین صورت که ابتدا الگوی امواج مغزی در اختلال مشخص میشود، سپس میزان انحراف امواج از الگوی طبیعی از طریق QEEG تعیین میشود.

با توجه به ارزیابی انجام شده و تعیین دقیق ضعف های عملکردی در سیستم عصبی مرکزی (مغز)، پروتکل ها یا طرح های درمانی به منظور تقویت و اصلاح عملکرد آن بخش از مغز اجرا میگردد.

نوروفیدبک ابزاری است که از طریق آن میتوان به اصلاح و تقویت عملکرد نقایص مغز پرداخت. در واقع نوروفیدبک وسیله ای است که ما را قادر میسازد تا مغزمان را ورزش دهیم.

شواهد نشان می‌دهند  اختلال وسواسی‌اجباری با حساسیت مفرط و بی‌نظمی در مدارهای مغزی فرونتال، استریاتال و بیش‌فعالی در قشر پیش‌حدقه‌ای، قشر سینگولیت قدامی، تالاموس و هسته کودیت مشخص می‌شود،که این نواحی در بازداری رفتاری و فرایندهای توجه نقش اساسی دارند و با پایه‌های نورآناتومیکی سیستم بازداری رفتاری تقریباً همخوان هستند.

نوروفیدبک تراپی و استفاده همزمان از سایر تجهیزات عصب درمانی همچون، تی دی سی اس(TDCS) و تحریک دیداری شنیداری (AVE) میتواند در بهبود و اصلاج عملکرد مغز موثر باشد.

در مرکز تخصصی درمان وسواس واحد نوروساینس مرکز مشاوره و رواندرمانی آرامش ماندگار، درمان انواع این اختلال از طریق ترکیب رواندرمانی، عصب درمانی و در موارد شدیدتر همزمان با موارد ذکر شده دارودرمانی نیز در پروتکل درمان قرار میگیرد.

تحریک الکتریکی مستقیم فراجمجمه ای (TDCS)

تحریک جریان مستقیم فرا جمجمه‌ای یا به اختصار (TDCS) به یک روش غیر تهاجمی برای تحریک مغز اطلاق می‌شود که در آن از جریان الکتریکی برای اثرگزاری بر فعالیت‌های قشر مغز استفاده می‌شود.

ایده اصلی پشت این روش آن است که افزایش یا کاهش فعالیت نواحی خاص مغز، باعث می‌شود عملکردهای خاصی از مغز تقویت یا سرکوب شوند.

روش TDCS اخیراً هر روز بیشتر و بیشتر به عنوان ابزاری برای تحقیقات نوروساینس (علوم اعصاب) و ارزیابی و درمان اختلالات مختلف مورد استفاده قرار گرفته است. از جمله مزایای بارز TDCS می‌توان به ارزان بودن، قابلیت اجرای آسان و غیر تهاجمی و بدون درد بودن آن اشاره کرد.

مطالعات اخیر حاکی از پتانسیل درمانی TDCS برای انواع اختلال وسواس، دردهای مزمن عصبی، پارکینسون، بهبودی پس از سکته مغزی، وزوز گوش (زنگ زدن در گوش)، آسیب‌دیدگی نخاع، آسیب‌دیدگی مغزی، افسردگی و برخی مشکلات بیماری‌های دیگر هستند.

رواندرمانی توسط متخصص بالینی

رسیدن به آرامش و اطمینان و دوری از افسردگی و اضطراب از اساسی ترین نیاز های انسان می باشد. برای شناخت رفتار انس

ان ها در سنین مختلف و در زمان ها و حالت های مختلف، نیازمند آگاهی از روان آنان هستیم.

روان شناسان بالینی از روش های مختلف برای تشخیص اختلالات استفاده می کنند. از جمله این روشها مشاهده رفتار بیمار، مصاحبه کلینیکی، آزمونهای روانی، بررسی تاریخچه فردی و … است. در برخی موارد بر اساس نیاز بیمار جهت تشخیص بیماری ازآزمونهای روانشناختی استفاده می شود.

روش های مختلف درمانی در روان شناسی بالینی وجود دارد که روان شناسان با توجه به رویکرد نظری که در روانشناسی دارند از آنها بکار میبرند.

پس از تشخیص در صورتیکه بیمار نیاز به رواندرمانی داشته باشد برا اساس شرح حال و شرایط بیمار تصمیم گیری می شود که چه درمانی برای بیمار مناسب است. که اهم این مدل های درمانی عبارت است از: شناخت درمانی، رفتار درمانی، روانکاوی و…

 

 

ما بهترین خدمات را به شما عزیزان ارایه خواهیم داد

مشاوره خدمات:

همکاران ما در

واحد پذیرش

پاسخگوی شما خواهند بود

4747 66 38 - 051

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسنده:

جلال محمودی

جلال محمودی

مدیر و مسئول فنی مرکز خدمات نوروتراپی، روانشناسی و مشاوره آرامش ماندگار