4747 66 38 - 051

آرامش، آگاهی، تغییر مثبت و زندگی بهتر

آرامش مگ؛ مجله اینترنتی آرامش ماندگار

آگاهی، نخستین گــام برای رسیدن به آرامش ماندگار

روانشناس بالینی کیست؟

5/5
روانشناس بالینی کیست؟

روانشناس بالینی کیست؟

روانشسناسی بالینی حوزه ای از روانشناسی است که با رفتار های ناسازگار و غیر عادی آدمی سروکار دارد. تشخیص، طبقه بندی، درمان، پیشگیری و پژوهش در مجموعه وسیع کارهای بالینی قرار دارد، که در این میان؛ ارزیابی تشخیص و درمان از وظایف اصلی روانشناسی بالینی می باشد.

روانشناس بالینی به صورت «فردی» یا در بیمارستان و مراکز بهداشت روانی به کار بالینی می پردازد. غالبا کارهای رواشناسی بالینی در جهات درمانی و تربیتی هدایت می شود.

برای چه مشکلاتی از روانشناس بالینی کمک بگیریم؟

افرادی که از اختلال های اضطرابی، وسواس فکردی_عملی، اختلالات خواب و … رنج میبرند می توانند به روانشناسان بالینی مراجعه کنند. روانشناس بالینی همچنین در مشکلات روانی دیگر مثل کنترل خشم و عصبانیت نقش دارد. وی می تواند عوامل عصبی و روانی مانند شرایط آزار دهنده و یا عوامل شناختی آن را تشخیص دهد و راه های کاهش پرخاشگری را آموزش دهد.

روانشناس بالینی خوب با تخصص داشتن در مهارت هایی مثل شنوندگی فعال، برچسب نزدن، رازداری و دیدگاه پذیرا نسبت به موضوعات می تواند در همه حال انتخاب مناسبی برای گفتگو درباره مسائل شخصی شما باشد. اطلاع از نوع مسئله شما و میزان شدت و ضعف آن، می‌تواند در انتخاب درمانگر و رویکرد درمانی و همچنین راهبرد عملیات درمانی شما نقش بسزایی ایفا کند.

دکتر روانشناس بالینی جهت مشاوره و رواندرمانی

در فرایند روان درمانی متخصص روانشناس بالینی به افراد کمک می کند تا مشکلات روانی و میان فردی خود را بشناسند ، و بتوانند برآن ها غلبه کنند و سطح سازگاری خویش را افزایش دهند. روانشناسان و روانپزشکان برای درمان اختلال های روانی مانند درمان افسردگی، درمان وسواس، درمان اضطراب و استرس و درمان ترس و فوبیا از روان درمانی استفاده می کنند و از روش های موثر گفت و گو، تفسیر، گوش دادن و …. استفاده می کنند.

روانشناس بالینی کیست؟

مشاوره و رواندرمانی وسواس

افراد مبتلا به اختلال وسواس فکری-عملی دو نوع مشکل دارند. وسواس فکری، جریان فکر تکرای و ناخواسته است. برای مثال، اینن گونه افراد ممکن است همواره صحنه های وحشتناکی را تجسم کنند، نگران باشند که قرار است کسی را به قتل برسانند، درباره مذهب خود دچار تردید شوند. وسواس عملی، عمل تکراری و تقریبا مقاومت ناپذیر است. وسواس های فکردی عموما به وسواس های عملی منجر می شوند مانند احساس خارش که به خاراندن می انجامد.

برای مثال، فردی که در مورد میکروب و بیماری وسواس فکری داشت، وسواس های عملی تمیز کردن و شستن مداوم را پرورش داد. کسی که درباره انجام دادن کار خجالت آوری نگرانی وسواسی دارد، تشریفات وسواس عملی را پرورش می دهد تا خویشتداری بیش از اندازه ای را حفظ کند. یعنی وسواس عملی تلاشی است برای کاهش دادن وسواس فکری یا ناراحتی ناشی از وسواس فکری.

کنترل کردن وسواس های رفتاری بسیار دشوار است. آنها اغلب وارسی کردن مکرر چیزها، نظافت کردن و تکرار کردن بی انتهای تکالیف را شامل می شوند. اگر فرد اعمال وسواسی را انجام ندهد، شاید دستخوش اظطراب شدید، حتی حمله وحشتزدگی شود. مانند پاسخهای اجتنابی فوبیک، به نظر می رسد که وسواس های عملی اضطراب را کاهش می دهند واز این طریق فرایند تقویت منفی نیرومند می شوند زیرا آنها به فرد امکان می دهند تا از اضطراب اجتناب کند.

مشاوره خدمات:

همکاران ما در

واحد پذیرش

پاسخگوی شما خواهند بود

4747 66 38 - 051

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسنده:

جلال محمودی

جلال محمودی

مدیر و مسئول فنی مرکز خدمات نوروتراپی، روانشناسی و مشاوره آرامش ماندگار