4747 66 38 - 051

آرامش، آگاهی، تغییر مثبت و زندگی بهتر

آرامش مگ؛ مجله اینترنتی آرامش ماندگار

آگاهی، نخستین گــام برای رسیدن به آرامش ماندگار

روانشناس متخصص درمان وسواس در مشهد

5/5
اختلال وسواس

روانشناس متخصص درمان وسواس در مشهد

ما به شما یکی از بهترین روانشناسان متخصص درمان انواع اختلال وسواس را معرفی میکنیم.

بیایید کمی بیشتر در مورد اختلال وسواس مطالعه کنیم:

بسیاری از کودکان جبر خفیف دارند آنها ممکن است اسباب بازی هایشان را بطور خیلی دقیق بچینند یا از قدم گذاشتن روی ترک پیاده رو پرهیز کنند. این وضعیت معمولاً با بالاتر رفتن سن ناپدید می شود،‌ بیماری وسواسی جبری بزرگسالان در سنین ۱۲-۱۳ سالگی و اوائل دهه   دوم زندگیشان بروز می کند ولی مبتلایان معمولاً تا سالها بعد از ابتلا بدنبال درمان آنها نمی روند.

چشم انداز بیماری  بدون یاری یا درمان چیست؟ بسیاری افراد با بیماری وسواسی جبری خفیف بدون درمان بهبود می یابند اما بهبود خودبخود معمولاً با OCD متوسط تا شدید دیده نمی شود.

اگرچه ممکن است دوره های زمانی باشند که بنظر برسند علائم ناپدید شده اند. در برخی علائم به آهستگی بدتر می شود و در برخی دیگر علائم وقتی شدید می شوند که افراد زیر فشار روحی یا افسرده باشند. درمان معمولاً کمک کننده است.

در صورت عدم درمان به موقع وسواس فکری-عملی،  پیامد ها و مشکلاتی را در زندگی فرد ممکن است ایجاد کند که از مهمترین آنها انزوا و گوشه گیری می باشد. بسیاری از روش های درمانی برای خود یاری و درمان وسواس وجود دارند که فرد با استفاده از این روش های درمان، می توانند اختلال وسواس فکری- عملی خود را درمان نمایند.

یکی از دلایل ابتلا به وسواس، استرس و اضطراب در زندگی است و ضربه های روحی می تواند باعث تشدید اختلالات وسواس فکری- عملی شود.

درمان اختلال وسواس به روش های نوروتراپی در مشهد

نوروفیدبک

واحد تخصصی نوروتراپی بزرگسالان

 

در درمان با نوروفیدبک از الکتروآنسفالوگرافی(نقشه مغزی) به عنوان مقدمه ای برای اجرای درمان استفاده میشود. بدین صورت که ابتدا الگوی امواج مغزی در اختلال مشخص میشود، سپس میزان انحراف امواج از الگوی طبیعی از طریق QEEG تعیین میشود.

با توجه به ارزیابی انجام شده و تعیین دقیق ضعف های عملکردی در سیستم عصبی مرکزی (مغز)، پروتکل ها یا طرح های درمانی به منظور تقویت و اصلاح عملکرد آن بخش از مغز اجرا میگردد.

در پژوهش هایی که در معتبرترین مراکز درمان و تحقیقاتی انجام شده، مشخص گردیده درمان نوروفیدبک و همزمان استفاده از درمان شناختی-رفتاری بر کاهش علایم اختلال وسواسی-جبری تاثیر معنی داری داشته اند و اثربخشی درمان نوروفیدبک بر کاهش علایم این اختلال به طور معنی داری بیش از درمان شناختی-رفتاری میباشد.

عصب درمانی یا نوروتراپی روشی کاملا علمی و اثبات شده است که توسط ابزار و تکنولوژی هایی از قبیل نوروفیدبک، بیوفیدبک، TDCS،RTMS, AVE و… صورت میگیرد.

در واقع این ابزار به متخصص روانشناسی بالینی کمک میکنند تا بتواند در کنار روش های رواندرمانی و دارودرمانی یا حتی بدون نیاز به آنها عملکرد مغزی فرد را بهبود و اصلاح نماید

 

تی دی سی اس (TDCS) چیست ؟

تی دی سی اس تحریک الکتریکی مستقیم و متناوب مغز است که در آن جریان الکتریکی بسیار ضعیفی به مناطق خاصی از مغز فرستاده می شود و فعالیت الکتریکی مغز در قسمت تحریک افزایش و یا کاهش می یابد.

این روش می تواند برای کمک به بیمارانی که دچار آسیب مغزی شده اند مانند افرادی که سکته کرده اند و افراد دچار اضطراب، افسردگی، اختلال استرس پس از سانحه-PTSD و درد مزمن که از درمان های رایج نتیجه ای نگرفته اند موثر باشد. مطالعات بر روی افراد سالم نشان داده است که تی دی سی اس می تواند عملکرد شناختی، توانایی زبانی و ریاضیات، توجه، حل مسئله و حافظه را بهبود بخشد.

تی دی سی اس از دیگر دستگاه های تحریک مغز متفاوت است و روشی امن، متداول، غیر تهاجمی و تحمل پذیر است که بیش از دو دهه و با بیش از ۱۱۰۰ مطالعه بالینی مورد بررسی قرار گرفته است.

برخی راهکارهای عمومی در کاهش علایم وسواس:

درک و پذیرش افکار وسواس گونه

در روز زمان مشخصی را اختصاص دهید به بروز افکار و رفتار های وسواس گونه و مشاهده گر آنها باشید. سعی کنید این زمان ها را قبل از خواب یا زمان استراحت قرار ندهید تا استرس و آشفتگی در زمان استراحت خود نداشته باشید.

هرگاه افکار وسواس گونه به سراغتان آمد آن را یادداشت کرده ( حتی اگر تکراری بود). ثبت این افکار در درک آنها به شما کمک کرده و باعث می شود نسبت رفتار خود شناخت بیشتری پیدا کنید. این احساسات به مرور زمان قدرت خود را از دست داده و تضعیف می شوند.

مقابله با رفتار و افکار وسواسی

به جای فرار کردن از ترس ها و نگرانی هایتان با آنها روبرو شوید و خود را در معرض شرایط اضطراب آور قرار دهید. در این روش به تدریج احساس کنترل اوضاع به شما دست خواهد داد.

هنگامی که افکار وسواسی به سراغتان  می آید خود را سرگرم کنید و با انجام کارهای مورد علاقه و محبوبتان حواستان را پرت کنید. به تاخیر انداختن تمایلات وسواسی از شدت آن می کاهد و کمتر به سراغتان می آید.

خودیاری و مقابله با وسواس

با تغییر سبک زندگی می توان استرس و اضطراب خوود را کاهش داد. افراد با انجام مداوم روش های زیر می توان از از شدت وسواس خود بکاهند. به طور مثال:

  • برقراری ارتباط با دیگران و حفظ روابط اجتماعی . این روابط از تنهایی و گوشه گیری جلوگیری کرده و نگرانی و استرس رو کاهش میدهد.
  • تنفس عمیق، ریلکس کردن و انجام یوگا با کاهش دادن اضطراب می تواند در بهبود وسواس نقش داشته باشد.
  • میزان استراحت و خواب کافی رابطه مستقیم با کاهش استرس و نگرانی دارد. خواب کافی در درمان اختلال وسواس نقس موثری دارد.

آدرس دکتر روانشناس بالینی مجرب

روانشناس بالینی مجرب

در روانشناسی بالینی متخصصین با استفاده از روش های متنوع مانند بررسی رفتار افراد ، آزمایش های روانی ، مصاحبه با فرد و تاریخچه گیری به بررسی بیماری های روانی و شناسایی علت آن می پردازد.

بزرگترین تفاوت روانشناس و روانپزشک در این است که روانپزشک می تواند دارو تجویز کند. اما یک روانشناس معمولاً نمی تواند دارو تجویز کند. یک تفاوت عمده بین این دو حیطه این است که یک روانشناس به طور معمول به رفتار شما نگاه می کند و به دنبال رفع ریشه رفتار است، اما روانپزشک اغلب ابتدا به عوامل بیولوژیکی مشکلات بهداشت روان شما توجه می کند.

انتخاب روانشناس یا روانپزشک ممکن است به عوامل مختلفی بستگی داشته باشد. بعضی از روانپزشکان فقط دارو تجویز می کنند و حتی در بسیاری از موارد برای چندین اختلال مشابه یک داروی خاص را تجویز می کنند و روان درمانی نمی کنند. اما ممکن است انتخاب کنید که هم به روانپزشک و هم یک روانشناس مراجعه کنید تا هم دارو و هم درمان دریافت کنید.

دارو درمانی اکثرا در درمان وسواس های شدید توصیه می شود. بعضی از داروهای ضد اضطرابی و افسردگی در درمان این اختلال موثر هستند. با این وجود دارو به تنهایی نمی تواند وسواس را درمان کند بلکه تنها می تواند روند درمان روانشناختی را تسریع کند.

اختلال وسواس شما را از هر نوعی که باشد با بهترین روش های درمانی بهبود می بخشیم

مشاوره خدمات:

همکاران ما در

واحد پذیرش

پاسخگوی شما خواهند بود

4747 66 38 - 051

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسنده:

جلال محمودی

جلال محمودی

مدیر و مسئول فنی مرکز خدمات نوروتراپی، روانشناسی و مشاوره آرامش ماندگار