4747 66 38 - 051

آرامش، آگاهی، تغییر مثبت و زندگی بهتر

آرامش مگ؛ مجله اینترنتی آرامش ماندگار

آگاهی، نخستین گــام برای رسیدن به آرامش ماندگار

کلینیک تی دی سی اس برای درمان وسواس در مشهد

5/5

کلینیک تی دی سی اس برای درمان وسواس در مشهد

بــا وســواسهای فکــری و یــا عملــی مشــخص میشــود. وســواسهای فکــری بــه افــکار، تکانه هــا یــا تصاویــر عــود کننــده و مداومــی اطـلاق میشـود کـه بـه صـورت ناخواسـته و مزاحـم تجربـه میشــوند و ناراحتــی قابــل توجهــی را ایجــاد میکننــد. در
حالـی کـه وسـواسهای عملـی شـامل رفتارهـا یـا تشـریفات ذهنــی تکــراری و زمانگیــر اســت کــه افــراد بــرای کاهــش
اضطــراب ناشــی از وســواسهای فکــری انجــام میدهنــد.

علــت اصلــی وسواسکاملا مشــخص نیســت. عوامــل ژنتیکــی، محیطــی و ناهنجاریهــای کارکــردی در انتقــال دهنده هــای عصبــی مغــز میتوانــد منجــر بــه OCD شــود. وســواس فکــری عملــی معمــولاً در نوجوانــی یــا اوایــل بزرگســالی شــروع میشــود، شــیوع وسواس معمــولاً تدریجــی اسـت و بیشـتر در اوایـل نوجوانـی یـا اوایـل بزرگسـالی و پـس از یـک رویـداد اسـترس زا، مثـل حامگـی، زایمـان و مشـکلات در روابــط عاطفــی و شــغلی، ظاهــر میشــود.

حــدود ۲تــا ۳درصــد مــردم در مرحلــه ای از زندگــی خــود بــه اختــلال وسـواس فکـری عملـی دچـار میشـوند.

یکی از جنبه هایی که در اختلال وسـواس فکـری عملـی میتواند دخیل باشد نقـص در کارکرد اجرایی بـازدای پاسـخ اسـت کـه نتایـــج پژوهش هـــا حاکـــی از اثربخشـــی درمـان تحریـک الکتریکـی مسـتقیم فراجمجمــهای بــر کاهــش علایــم اختــلال وســواس فکــری
عملــی و بهبــود بــازداری پاســخ میباشــند.

بــه طــور مثــال در پژوهشــی کــه بــه بررســی اثــر بخشــی تحریــک الکتریکــی مســتقیم فراجمجمــه ای بــر علایــم وســواس، اضطــراب و افسـردگی بیمـاران دارای اختـلال وسـواس فکـری عملـی بـه مـدت ده جلسـه پرداختـه بودنـد، بـه ایـن یافتـه رسـیدند کـه تحریــک tDCS کاتــودال روی ناحیــه قشــر اوربیتو فرونتــال و تحریــک آنــودال روی ناحیــه پس ســری (O2) یــک درمــان موفقیت آمیــز بــرای بیمــاران دارای اختــلال وســواس فکــری عملــی میباشــد) و علایــم وســواس، اضطــراب و افســردگی ایــن بیمــاران را بهبــود میبخشــد.

مرکز اختصاصی نوروفیدبک در مشهد

وسواس ،اختلال نا همگنی است و شیوه های درمانی متنوعی را بخود دیده است. این درمان ها شامل درمان های دارویی،درمان های شناختی – رفتاری و غیره .. می شود که پژوهش های زیادی اثر بخشی آن ها را به اثبات رسانده اند و هر کدام دارای مزایا و معایبی می باشند.

این درحالی است که پژوهشگران در این عرصه درصدد یافتن درمان های موثرتر وکارامدتری می باشند . پژوهش های زیادی در خصوص اثر بخشی نوروفیدبک بر روی OCD یا وسواس فکری و عملی انجام شده است که عموما دارای نتایج مثبت بوده و حاکی از موثر بودن این روش برای درمان این اختلال میباشد.

در روش درمانی نوروفیدبک، که به آن EEG بیوفیدبک هم گفته میشود. این روش شامل آموزش افراد برای کنترل فعال و تغییر
الگوهای فعالیت عصبی آنها، بوسیله مشاهده امواج مغزی است که چند میلی ثانیه بعداز اتفاق افتادن، ساطع میشوند.

بیشتر بدانیم: نوروفیدبک چیست؟         امواج مغزی کدام اند؟

دفتر روانشناس بالینی متخصص در مشهد

امروزه افسردگی ،اضطراب و پریشانی روانی به عنوان شایعترین اختلالات روانی در جمعیت عمومی مطرح هستند که در سطح فردی با افت کیفیت زندگی مرتبط میباشند و به دلیل اثرات منفی آنها بر سلامت، عملکرد و بهره وری به عنوان یک اولویت بهداشت عمومی مطرح میباشند بعلاوه این اختلالات به عنوان پیشگویی کننده قوی برای مرگ ناشی از بیماریهای قلبی، سکته مغزی و سرطان مطرح هستند.

توجه به سلامت روان جامعه، یکی از اولویتهای نظام بهداشتی درمانی است و جهت هر گونه اقدامی در این زمینه، اطلاع از وضعیت سلامت روان افراد جامعه ضروری است. با توجه به شیوع بالای اختلالات روانی در کشور و آسیب های فردی و اجتماعی آن بر جامعه، حضور روانشناسان بالینی متخصص در زمینه تشخیص و درمان اختلالات بالینی بسیار ضروری و کاربردی است.

روانشناسان بالینی حیطه اعصاب و روان با علم و تجربه خود و با استفاده از فنون رواندرمانی و عصب درمانی بهبودی های ماندگاری را در روان افراد ایجاد نموده و در ارتقای کیفی سطح جامعه بسیار موثرند.

با ما برای تجربه یک درمان موفق تماس بگیرید.

مشاوره خدمات:

همکاران ما در

واحد پذیرش

پاسخگوی شما خواهند بود

4747 66 38 - 051

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسنده:

آرامش ماندگار

آرامش ماندگار