4747 66 38 - 051

آرامش، آگاهی، تغییر مثبت و زندگی بهتر

آرامش مگ؛ مجله اینترنتی آرامش ماندگار

آگاهی، نخستین گــام برای رسیدن به آرامش ماندگار

کلینیک تخصصی مشاوره و رواندرمانی در مشهد

5/5

مرکز مشاوره و روان شناسی تخصصی آرامش ماندگار ، با بهره گیری از بهترین و با تجربه ترین اساتید روان شناسی در حوزه های مختلف زندگی شما آماده کمک به  حفظ و افزایش آرامش زندگی شما می باشد.

چند نمونه ای این حوزه ها را بیان می کنیم:

مشاوره کودک نوجوان

اکثر مشکلات والدین با فرزندان خود، به دلیل مشکلات رفتاری کودکان و ناتوانی والدین در کنترل آن‌ها است. اگرچه سرپیچی از دستورات والدین و استقلال طلبی، مشکلات رفتاری و اذیت کردن دیگران تا حدی جزو دوره عادی رشد کودکان و نوجوانان محسوب می‌شود.

اما تشدید این رفتار‌ها و افراطی شدن آن‌ها می‌تواند یک هشدار خطرناک برای والدین باشد. یکی از مهمترین اختلالات رفتاری، اختلال سلوک است. درمان اختلال سلوک تربیت صحیح و همکاری بالای والدین را می‌طلبد.

درمان اختلال سلوک

شروع درمان در کودکی، می‌تواند بهبودی سریع‌تر و بهتر را به همراه آورد و مقاومت فرد برای تغییر رفتارهای آسیب رسان خود کمتر است. درمان تحت تاثیر عواملی مانند شدت علائم، سن بروز و میزان همکاری خود کودک قرار دارد.

در درمان افراد سلوک، خانواده و اطرافیان نقش مهمی دارند به همین سبب دو امر اساسی در درمان این اختلال اهمیت دارد که در ادامه آن‌ها را ذکر کرده‌ایم:

آموزش کودک

در آموزش کودک، از تکنیک و روش‌های درمانی مختلفی استفاده می‌شود تا مهارت‌های خود کنتری و کنترل خشم خود، راه‌های حل مسئله و رفتارهای مثبت اجتماعی به او یاد داده شود تا بتواند عملکرد سازش یافته تری داشته باشد.

همچنین از تکنیک‌های رفتاری- شناختی استفاده می‌شود تا الگوهای غلط فکری کودک کشف شده و تغییر یابد.

آموزش والدین

برنامه‌های آموزشی برای والدین می‌تواند مهارت‌های تربیتی آن‌ها در برخورد با فرزندشان را بهبود ببخشد و نحوه تعامل درست و شیوه‌های مناسب فرزند پروری را به آن‌ها بیاموزند. آموزش مدیریت والد نوعی برنامه آموزشی مختص والدین است که به آن‌ها در جهت تقویت رفتارهای مثبت در فرزندان آموزش می‌دهد.

مثلا یاد می‌گیرند به عنوان تنبیه تکنیک‌های انضباطی غیرخشن (مانند محروم کردن کودک از چیزی خوشایند مانند تلویزیون دیدن) را جایگزین شیوه‌های خشن کنند و ارتباط خود را بهبود ببخشند. توجه داشته باشید که رعایت نکات ذکر شده تنها با مراجعه به مشاوره کودک می‌تواند راهگشا باشد. مشاورین تخصصی کودک در کلینیک آرامش ماندگار با سابقه ی درخشان در این زمینه آماده کمک به شما می باشند.

مشاوره و روانشناسی خانواده

یکی از مسائل مهم در حوزه خانواده و بهبود سلامت روان خانواده این است که بدانیم خانواده شاد چگونه به دست می‌آید. برای داشتن خانواده‌ای شاد باید به عوامل متعددی توجه داشت. سلامت جسمی و روانی هر یک از اعضای خانواده در کنار تجربه‌ هیجانات مثبت باعث می‌شود جو خانواده شاد و صمیمی باشد.

از سوی دیگر تمام اعضای خانواده باید تلاش کنند تا محیط خانه مکانی برای مقبولیت، محبت و موفقیت برای همه افراد باشد.  بنابراین برای حفظ شادی در نظام حساس خانواده باید مهارت‌ها و ریزبینی‌های خاص و دقیقی را اعمال نمود.

خانواده شاد چگونه به دست می‌آید ؟

وقت بیشتری را با یکدیگر بگذارید

یکی از مشکلات خانواده‌های امروزی این است که به دلیل مشغله زیاد و گسترش شبکه‌های مجازی، اعضای خانواده وقت کمتری را در کنار هم می‌گذرانند و کمتر از گذشته راجع به اتفاقات روزمره و دغدغه‌هایشان باهم مشورت می‌کنند. سعی کنید زمانی را که کنار هم هستید به مرور افزایش دهید و راجع به احساسات و اتفاقات مختلف باهم صحبت کنید.
همچنین همیشه زمانی را برای وقت گذراندن در کنار هم در آخر هفته در نظر بگیرید تا تمام اعضای خانواده دور هم جمع شوید و باهم به تفریح بروید. این موضوع به گرمای خانواده کمک زیادی می‌کند.

خانواده شاد | دکوراسیون خانه را زیبا و شاد کنید

به دکوراسیون خانه خود دقت کنید. اتاق‌ها را طوری رنگ آمیزی کنید که حس شادی و انرژی را در افراد خانه ایجاد کنند. طراحی و رنگ‌ها باید طوری باشند که باعث تنش و اضطراب نشود. در چنین فضایی انجام اموری مانند بازی، جلسات خانوادگی یا حتی آشپزی لذت‌بخش خواهد بود.

باهم مشورت کنید

دسته‌ای از مسائلی که پیش رو دارید را می‌توانید با خانواده خود در میان بگذارید و از سایر اعضای خانواده برای حل آن‌ها مشورت بگیرید. با این کار هم راه حل‌های خوبی برای آن موضوع پیدا می‌کنید و هم حمایت سایر اعضا برای حل شدن مشکل خود را دریافت می‌کنید و هم جو خانه صمیمی‌تر می‌شود.

 مهربانی و شوخ طبعی را در خانه افزایش دهید

اینکه حداکثر تلاش خود را بکنید تا فردی همدل و دلسوز برای دیگر افراد خانواده باشید و در کنار آن، شوخ طبعی و خنده را در خانواده افزایش دهید یکی از مهمترین کارهایی است که صمیمیت را افزایش می‌دهد. به طور طبیعی انرژی افراد خانواده روی هم اثر می‌گذارد و هرچقدر شادی و نشاط را بیشتر به محیط خانه تزریق کنید، حال دیگر اعضا هم بهتر می‌شود.

به سلامت روان خود و دیگر اعضا توجه کنید

مهم‌ترین فاکتور برای داشتن خانواده‌ای شاد این است که اعضای خانواده از سلامتی روانی به قدر کافی برخوردار باشند. اگر هر کدام از اعضای خانواده درگیر بیماری‌هایی مثل افسردگی یا وسواس و… باشند روی روان سایرین هم اثر می‌گذارد.
پس مواظب سلامت روان خود و اعضای خانواده خود باشید و اگر فکر می‌کنید کسی از اعضای خانواده احتیاج دارد که به روان‌شناس مراجعه کند در اولین فرصت این کار را انجام دهید.

خانواده شاد | مقایسه کردن را کنار بگذارید

هیچوقت خانواده دیگر دوستانتان را با خانواده خودتان، درآمد دیگران را با درآمد خود یا والدینتان و کلا هیچ چیز خود را با دیگران مقایسه نکنید. مقایسه کردن نه تنها فایده‌ای ندارد بلکه باعث تحریک احساس حسادت می‌شود و شما را دلسرد می‌کند. برای این موضوع سعی کنید خودتان را به چیزی که دوست دارید باشید نزدیک‌تر کنید اما از مقایسه استفاده نکنید.

آگاه باشید که شادی درونی نیست

شادمانی و خرسندی به فاکتورهایی در جامعه و خانواده بستگی دارد، به همین دلیل متخصصان بر این باورند که شادمانی یک حالت ذاتی و خدادادی نیست، بلکه مهارتی است که افراد در طول زندگی باید آن را بیاموزند. البته بدیهی است که داشتن پول کافی برای تأمین نیازهای اساسی فرد را خوشحال کرده و یا حداقل با کاهش سطح استرس به رضایت بیشتر منجر می‌شود، اما این احساس در مدت‌ زمانی کوتاه کمرنگ‌تر از روز اول به‌نظر می‌رسد و به ‌مرور عادی می‌شود.

احترام گذاشتن به تمام اعضای خانواده

یکی از مهمترین راه‌هایی که در شاد بودن همه اعضای خانواده تاثیر بالایی دارد، احترام به یکدیگر است. برای اینکه خانواده‌ای متعادل و شاد داشته باشید باید در کنار دیگر فاکتورها، حفظ ادب و احترام به اعضای خانواده را رعایت کنید تا احساس ارزشمند بودن برای همه به وجود بیاید.

برای خانواده خود هدیه بخرید

یکی از بهترین راه‌های ابراز محبت به اعضای خانواده، هدیه خریدن است. با توجه به شناختی که از هم دارید و با توجه به نیازهای اعضای خانواده برای آن‌ها هدیه بخرید.
با این کار هم باعث خوشحالی دیگران می‌شوید و هم به آن‌ها این احساس را منتقل می‌کنید که برای آن‌ها مهم و ارزشمند هستید.

مشاوره زوج درمانی

مشکلات روابط زناشویی مجموع تمام مسائلی است که در ارتباطات و کنش‌های بین زن و شوهر انجام می‌شود. روابط جنسی، مسائل مربوط به شغل و خانه داری، ارتباط با خانواده‌ها و دوستان، سلایق و علایق دو طرف و… همه و همه در حوزه روابط زناشویی قابل بررسی هستند. مشکل در هر قسمتی از زندگی، می‌تواند ریشه دار شده و به مرور زمان به زندگی آسیب برساند.

صحبت در مورد مشکلات روابط زناشویی

رابطه زناشویی به مراقبت بسیاری نیاز دارد؛ تنها عشق و علاقه و انتخاب صحیح همسر کافی نیست و باید هرچند وقت یکبار رابطه‌تان را تقویت کنید تا در روابط زناشویی خود با مشکل مواجه نشوید. صحبت کردن به حل مشکلات روابط زناشویی کمک می‌کند. صحبت  در این زمینه اصولی دارد که عبارتند از:

۱. در یک فضای آرام با همسر خود صحبت کرده و ریشه مشکلاتتان را پیدا کنید.

۲. ناراحتی‌ها و مشکلات خود را در رابطه، ابراز کنید. البته در بیان آن‌ها دقت داشته باشید تا همسرتان احساس نکند که مورد قضاوت قرار گرفته است.

۳. در حین صحبت به عقاید و نظرات یکدیگر احترام بگذارید تا مشکلات بیشتر نشود.

۴. در نهایت یک راه حل مشترک برای حل مشکلات پیدا کنید.

 

چگونه مشکلات زناشویی را حل کنیم؟

بسیاری از علل مشکلات روابط زناشویی، با یک صحبت دوطرفه و محترمانه بین زوجین برطرف خواهد شد. هرگز مسائل کوچک زندگی را نادیده نگیرید، چراکه همین مشکلات کوچک کم کم به معضل و غده‌ای تبدیل خواهد شد که حل کردن آن بسیار دشوار است. هرکس سبک شخصیتی خود را دارد و راهنمایی‌های دیگران صرفا ممکن است برای زندگی خودشان مناسب باشد. تا حد امکان سعی کنید از روانشناسان و مشاوره روابط زناشویی و زوج درمانگر درخواست راهنمایی کنید.

مشاورین زبده ما در کلینیک تخصصی آرامش ماندگار با آموزش مهارت های زندگی زناشویی به شما کمک می کنند تا بتوانید مشکلات زندگی مشترک خود را حل کنید.

خدمات نوروتراپی و نوروفیدبک

مطالعات نشان می دهد علاوه بر درمان های سنتی اضطراب ، مانند روان درمانی و رویکرد پزشکی ، آموزش نوروفیدبک نیز می تواند در معالجه بیماران مبتلا به اضطراب اعمال شود. نوروفیدبک یک مداخله درمانی است که از فناوری EEG برای آموزش بهتر مغز استفاده می کند . این روش درمانی به گونه ای طراحی شده است که به تدریج مغز شما را آموزش دهد تا بتواند آن را به عملکرد طبیعی برگرداند .

این روش درمانی ، از یک برنامه کامپیوتری برای ارزیابی فرکانس های امواج مغزی فرد و بازخورد فعالیت های مغزی که زمینه های اختلال عملکرد را هدف قرار می دهد ، استفاده می کند . سپس این برنامه با استفاده از سیگنال های بصری یا صوتی (اغلب در قالب بازی یا فیلم) برای آموزش سیستم عصبی مرکزی برای تنظیم و سازماندهی مجدد سیگنال های مغز ، عمل می کند . در نتیجه ، افراد می توانند یاد بگیرند که عملکرد مغز خود را بهبود بخشند و ، به طور مستقیم به کاهش علائم افسردگی ، اضطراب و سایر اختلالات عصبی کمک می کند.

 

مشاوره خدمات:

همکاران ما در

واحد پذیرش

پاسخگوی شما خواهند بود

4747 66 38 - 051

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسنده:

جلال محمودی

جلال محمودی

مدیر و مسئول فنی مرکز خدمات نوروتراپی، روانشناسی و مشاوره آرامش ماندگار