4747 66 38 - 051

آرامش، آگاهی، تغییر مثبت و زندگی بهتر

آرامش مگ؛ مجله اینترنتی آرامش ماندگار

آگاهی، نخستین گــام برای رسیدن به آرامش ماندگار

روان درمانی و مشاوره افسردگی مزمن

5/5

روان درمانی و مشاوره افسردگی مزمن

“ســرطان خامــوش” یــا بــه نوعــی همان”افســردگی یــا ســرماخوردگی روانی”یکــی از شــایع تریــن بیمــاری هــای روان پزشــکی اســت. خانـواده و دوســتان بــه افســردگی خــود بیمــار واکنــش هــای متفاوتــی نشــان مــی دهنــد،

مســلم اســت کــه همــه دلســوزانه مــی خواهنــد بــه بهبــودی فــرد افســرده کمــک کننــد ولــی متاســفانه در بســیاری از مـوارد بــه علــت عــدم آگاهــی کافــی، کمــک هــای دلســوزانه انهــا بــه تشــدید بیمــاری دامــن مــی زنــد.

برخــی از اطرافیــان بــا ســرزنش یــا نصیحــت هــای مختلــف از قبیـل: بــه خــودت بیــا، تــو بایــد قــوی باشــی، مشــکل نــداری، بــه خــودت تلقیــن نکــن،دارو لازم نــداری، از ایــن حــالات و کســلی هــات خســته شــدیم ســعی در ایجــاد انگیــزه و حرکــت در فــرد بیمــار دارنــد.

اگرچــه غمگینــی یکــی از خصوصیــات و نشــانه هــای اصلــی افســردگی اســت ولــی در بســیاری از مــوارد افســردگی نیســت. بــه ناراحتــی هــای عاطفــی کــه بــه دنبــال موقعیــت هــای ناگـوار زندگــی بــروز مــی کنــد مثلا :در پــی از دســت دادن موقعیــت شــغلی، عــدم موفقیــت در امتحــان، یــا دوری از وطــن یــا از دســت دادن دوســت، حــزن و انــدوه مــی گوینــد.

در مرکز مشاوره و رواندرمانی آرامش ماندگار روانشناسان و مشاوران متخصص از طریق رویکردهای معتبر رواندرمانی همچون طرحواره درمانی و شناختی-رفتاری، سعی در بازسازی و اصلاح عملکردهای اجتماعی، رفتاری در محیط زندگی و تغییر و اصلاح رفتار و افکار منفی درونی شده میپردازند.

رواندرمانی اختلال افسردگی تاکید دارد، در صورتی که باورها و افکار منفی فرد شناسایی و اصلاح گردند، در پی آن احساساتی که فرد تجربه میکند و رفتارهایی که بر میگزیند بخوبی قابل بازسازی و تغییر هستند.

درمانگر متخصص درمان افسردگی

در زمــان غــم و انــدوه فــرد مســئولیت هــا و نیازهــای روزمــره را خــود انجام میدهــد و از زندگــی اش بــه نســبت لــذت مــی بــرد و بیــش ازدو هفتــه طــول نمیکشــد در غــم و انــدوه معمولــی هنــوز زندگــی معنــی دار اســت.

در زمــان غمگینــی هنــوز تــلاش، لــذت، فعالیــت و امیــد بــه زندگــی وجــود دارد. در سیســتم فکــری فــرد طبیعــی همــه چیــز نســبی اســت و وقتــی برخــلاف میل و خواســته اش باشــد بــه بــن بســت و انتهــای خــط نمــی رســد.

غــم انــدوه معمولــی یــک طــول مــدت معمولــی محــدود اســت کــه شــامل چنــد روز یــا دوهفتــه اســت. امــا حــالا کــه معنــای غــم و انــدوه را متوجــه شــدیم مــی خواهیــم بدانیــم:

پــس افســردگی چیســت؟

بیــن افســردگی و غمگینــی فــرق بزرگــی وجــود دارد و متاســفانه در بســیاری از مـوارد، مــا غمگینــی زودگــذر را بــر روی خودمــان برچســب افســردگی مــی زنیــم.

غــم و ناراحتــی هــای جدیــد بــه معنــی افســردگی اســت و از نظــر علم روانشناســی و روانپزشــکی، افســردگی همــان ســرماخوردگی و یــک نــوع بیمــاری و اختــلال قابــل درمــان اســت کــه در آن ناخوشــی روحــی و روانــی کــه اغلــب بــه صــورت غــم و گرفتگی اســت باعــث مــی شــود جســم و جــان و بســیاری از جوانــب فــردی و اجتماعــی شــخص بیمــار را تحــت الشــعاع قراردهــد و خـواب و خــوراک وزندگــی طبیعــی را از فــرد بیمــار مــی گیــرد و ایــن ناراحتــی هــا و علائم بیش از دوهفتــه طــول مــی کشــد.)

از آنجایی که اختلال افسردگی علاوه بر عوامل محیطی همچون روابط مخرب خانوادگی، باورها و  اعتقادات معیوب، روش های تربیتی نامطلوب والدین در کودکی، شکست های متعدد در طول زندگی و… ، دارای عوامل زیستی و عصب شناختی نیز میباشد.

در واقع در افراد افسرده برخی کارکردهای طبیعی مغز و سلول های مغزی دچار نقصان گردیده و بخش های از مغز دارای کم کاری میباشد.

امروزه درمان های تکنولوژیک همچون نوروفیدبک، TDCS، AVE و… به عنوان روش هایی برای اصلاح و بهبود ناهنجاری های مغزی بکار گرفته میشوند.

ما در این مرکز، علاوه بر ارایه خدمات موفق رواندرمانی و مشاوره توسط متخصصین مجرب و کارآزموده، خدمات نوروتراپی را با بهترین تجهیزات روز درنیا و توسط درمانگری باسابق درخشان ارایه میدهیم.

با ما تماس بگیرید، افسردگی قابل درمان است.

 

متخصص مجرب درمان عارضه بی خوابی

باتوجه به اینکه یکی از مولفه های موثر در بی خوابی نشخوار افکار منفی می باشد که باعث اختلال در مرحله گذار بیداری به خواب می شود  توجه به شناخت های بیمار و فرایند پردازش اطلاعات در خصوص مشکل می تواند مفید واقع شود.

بطور خلاصه درمان فراشناختی بر این اصل استوار است که اختلال روانشناختی به دلیل اثرات سبک تفکر یعنی سندرم شناختی-توجهی بر تجربه های هیجانی و دانش تداوم می یابد.

سندرم شناختی-توجهی از راه های خاصی موجب تداوم برداشت منفی فرد از خود و ادراک تهدید می شود. سندرم شناختی توجهی با فعال سازی باورهای فراشناختی منفی و مثبت سروکار دارد و تفکیک سطح فراشناختی از سطح شناختی معمولی بر این امر دلالت دارد که تجربه ی رخداد های درونی از قبیل افکار، باورها و هیجانها می تواند به سبک شناختی یا فراشناختی تعلق داشته باشد .

این امر طیف وسیعی از امکانات را برای درمان فراهم می سازد. بدین ترتیب که درمان باید بر تغییر باورهای فراشناختی و ایجاد شیوه های جایگزین تجربه کردن و مقابله با رخداد های درونی متمرکز شود نشخوار فکر خصیصه ی اصلی سندرم شناختی-توجهی است که در پاسخ به گفتار منفی و تجربه ی فقدان فعال می شود .

مشاوره خدمات:

همکاران ما در

واحد پذیرش

پاسخگوی شما خواهند بود

4747 66 38 - 051

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسنده:

جلال محمودی

جلال محمودی

مدیر و مسئول فنی مرکز خدمات نوروتراپی، روانشناسی و مشاوره آرامش ماندگار