4747 66 38 - 051

آرامش، آگاهی، تغییر مثبت و زندگی بهتر

آرامش مگ؛ مجله اینترنتی آرامش ماندگار

آگاهی، نخستین گــام برای رسیدن به آرامش ماندگار

آدرس کلینیک تی دی سی اس در مشهد

5/5

آدرس کلینیک تی دی سی اس در مشهد

تحریک الکتریکی مغز به روش (TDCS) روشی ماندگار و بدون عارضه می باشد.برای تعیین وقت و مشاوره با ما تماس بگیرید.

تی دی سی اس چیست و چه کاربردهایی دارد؟

تی دی سی اس یا همان TDCS مخفف ترکیب Transcranial Direct-Current Stimulation است که به معنی تحریک جدار جمجمه با جریان مستقیم برق است. در روش های درمان با تی دی سی اس، یک جریان الکتریکی مستقیم بسیار ضعیف در حد ۱ الی ۳ میلی آمپر به جداره مغز فرد متصل می شود که به وسیله آن فعالیت های بخش های مشخصی از مغز را کاهش یا افزایش می دهند.

برای هر کاربرد تی دی سی اس، باید قسمت های متفاوتی از مغز فعال و یا مهار شوند و این کار به وسیله انتخاب موقعیت الکترودها در پوسته ی جمجمه صورت می گیرد. جریان برق القا شده هیچ تاثیر مستقیمی روی سلول های مغز ندارد و تنها آستانه تحریک یا مهار این سلول ها را تغییر می دهد و به همین علت، یکی از امن ترین و موثر ترین روش های درمانی مدرن به حساب می آید.

تی دی سی اس در ابتدا برای درمان بیماری هایی که در آن مغز آسیب دیده بود طراحی شد اما به مرور تاثیر مثبت آن روی بهبود عملکردهای شناختی مغز نیز آزمایش و اثبات شد.

با تی دی سی اس می توان محدوده توجه فرد را افزایش داد، مهارت های حل مساله او را تقویت کرد، پردازش های زبانی و ریاضی را بهبود داد و همچنین حافظه را قوی تر نمود. البته تی دی سی اس برای درمان افسردگی، اضطراب، اعتیاد و همچنین دردهای مضمن نظیر میگرن نیز اثربخش است.

مرکز خوب TDCS در مشهد

کاربردهای تی دی سی اس TDCS

تی دی سی اس از لحاظ تئوری در موارد بسیار زیادی می تواند اثر مثبت داشته باشد اما در این مقاله به کاربردهایی از تی دی سی اس می پردازیم که اثرگذاری آن ها در آزمایش های علمی در سراسر دنیا به اثبات رسیده باشد.

یکی از کاربردهای مهم دستگاه تی دی سی اس در درمان افسردگی است که تاثیر مناسبی روی موارد مورد آزمون داشته است و محققین تاثیر یک بار استفاده از دستگاه تی دی سی اس را برابر با مصرف یک دوره شش هفته ای قرص فلوکسیتین برآورد کرده اند.

کاربرد دیگر این روش، درمان میگرن و دیگر دردهای مزمن مثل آفازی و پارکینسون می باشد.

همچنین در زمینه ترک اعتیاد به مواد مخدر، الکل، سیگار و حتی غذا نیز تاثیرگذار بوده و در بخش پرخوری عصبی نیز نتایج قابل قبولی بدست آورده است و باعث کاهش اشتهای کاذب در افراد تحت درمان شده است.

استفاده از تی دی سی اس می تواند وز وز گوش را کاهش داده و همچنین آلزایمر را بهبود بخشد و از بیشتر شدن آن جلوگیری کند. همچنین تی دی سی است کاربردهایی برای افراد سالم نیز دارد. مثلا می توانید از آن برای تقویت توانمندی های شناختی مثل یادگیری، حافظه، توجه تمرکز و مهارت های شناختی استفاده کنید.

لازم به ذکر است که برای هر اختلال خاص پروتکل های درمانی ویژه ای وجود دارد که بر اساس مطالعات بدست آمده است و به همین علت نمی توان از یک جلسه درمانی با یک پروتکل خاص انتظار بهبود در همه زمینه ها را داشت.

  • افسردگی
  • میگرن و دردهای مزمن
  • پارکینسون
  • ترک اعتیاد
  • پرخوری عصبی
  • آلزایمر
  • اختلالات تجزیه ای
  • اضطراب
  • وسواس فکری عملی
  • بیش فعالی
  • اوتیسم
  • بهبود مهارت های شناختی

کلینیک خوب (TDCS) در درمان افسردگی در مشهد

درمان موثر و ایمن افسردگی یک چالش بزرگ برای درمانگران است. اخیرا محققان به این نتیجه رسیده اند که ترکیب درمان های دارویی و غیر دارویی برای درمان افسردگی نتایج بهتری در پی دارد. یکی از روش های غیر دارویی که برای درمان افسردگی به کار می رود تی دی سی اس است. مطالعات اثرات مثبت استفاده از تی دی سی اس در کاهش علایم افسردگی را نشان داده اند.

تحریک الکتریکی متناوب مغز (TDCS)

تحریک الکتریکی متناوب مغز (TDCS)، روشی غیر تهاجمی برای تحریک مغز است که در آن جریان ضعیف و متناوبی از جمجمه به لایه های زیرین فرستاده می شود و باعث تغییر تحریک پذیری قشر مغز می شود. تی دی سی اس بر روی نمونه های حیوانی  برای سال ها آزمایش شده است.  جریان ضعیف و متناوب الکتریکی که به لایه های زیرین جمجمه فرستاده می شود سبب تغییر واکنش پذیری سلول های عصبی مغز می شود.

از آنجا که درمانگران نیز می دانند که روان درمانی و دارو درمانی همیشه برای افراد مبتلا به افسردگی موثر نیست، بنابراین وجود درمان موثر دیگری مانند تی دی سی اس (TDCS) می تواند بسیار با اهمیت باشد. چراکه رویکرد های درمانی دوگانه هر دو جنبه الکتریکی و شیمیایی مغز را تحت تاثیر قرار می دهند. داروها جنبه شیمیایی عملکرد مغز و تحریک الکتریکی جنبه الکتریکی مغز را تحت تاثیر قرار می دهند.

مرکز تی دی سی اس در مشهد

نکات مهم در درمان با TDCS
تشخیص صحیح اختلال توسط روانپزشک
تعیین دقیق محل تحریک در روی پوست سر
تعیین دقیق شدت جریان توسط درمانگر
بکاری گیری صحیح دستگاه توسط اوپراتور
مدت زمان هر جلسه؟ ۲۰ دقیقه موثر
برحسب نوع اختلال توسط پزشک درمانگر تعیین می شود ولی تعداد مناسب و موثر معمولا بین ۲۰ تا ۳۰ جلسه میباشد که براساس نوع اختلال و شرایط هر بیمار ممکن است بصورت یک روز درمیان یا هر روز انجام شود.

ما به شما عزیزان یکی از موثر ترین روش های درمانی دنیا را معرفی می کنیم.

مشاوره خدمات:

همکاران ما در

واحد پذیرش

پاسخگوی شما خواهند بود

4747 66 38 - 051

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسنده:

جلال محمودی

جلال محمودی

مدیر و مسئول فنی مرکز خدمات نوروتراپی، روانشناسی و مشاوره آرامش ماندگار