4747 66 38 - 051

آرامش، آگاهی، تغییر مثبت و زندگی بهتر

آرامش مگ؛ مجله اینترنتی آرامش ماندگار

آگاهی، نخستین گــام برای رسیدن به آرامش ماندگار

مشاوره تخصصی قبل از ازدواج

5/5
مشاوره قبل ازدواج

مشاوره تخصصی قبل از ازدواج

ازدواج یکی از مهمترین انتخاب های  هر شخص در زندگی به شمار می آید. برای انتخاب بهتر نیاز به شناخت و آگاهی بیشتر از همسر و حتی خودمان داریم. بهتر است برای دریافت نتیجه ی بهتر، در چند جلسه ی مشاوره نزد دکتر روانشناس به این شناخت برسیم. البته افراد با دید باز و ذهن آزاد می توانند این شناخت را خودشان نیز به دست آورند اما اکثرا افراد به یک شناخت سطحی می رسند و آن را کافی می دانند.

بهترین راه برای رسیدن به بینش عمیق و شناخت کافی، از طریق جلسات مشاوره ی پیش از ازدواج در مراکز معتبر قابل انجام است. بی شک برای شروع یک زندگی زناشویی موفق و انتخاب همسر نیاز به آگاهی و شناخت از خود و همسرآینده خود داریم که این شناخت باید طی یک دوره ی چند ماهه زیر نظر دکتر روانشناس صورت بگیرد.

گاهی افراد ملاک های پیش از ازدواج و یا مشاوره ازدواج را نادیده می انگارند و به شناخت سطحی بدست آمده ی خود بسنده می کنند اما ازدواج از مهم ترین تصمیم های زندگی هر آدمی محسوب میشود که نیاز به سنجشی عمیق دارد شما از طریق کارگاه های زوج درمانی و خانواده درمانی در کلینیک روانشناسی می توانید به این سنجش عمیق دست پیدا کنید.

مشاوره قبل از ازدواج | مشاوره ازدواج

اهداف مشاوره قبل ازدواج

درک بهتر از خود:در طول جلسات مشاوره هر فرد در مورد افکار, احساسات, باورها, علایق, اهداف و ایده آل های خود صحبت می کنند. بنابراین  با هویت شخصی خود آشنا تر خواهد شد

 درک بهتر دیگری:صحبت های هر فرد در مورد افکار, احساسات, باورها, علایق, اهداف ایده ‌آل‌هایش نه تنها به شناخت بیشتر فرد از خود می کند بلکه موجب می شود نامزدش نیز تصویر واضح تری از ویژگی ها و شخصیت وی به دست آورد

 غلبه بر اضطراب:نگرانی از اینکه آیا رابطه خوب پیش خواهد رفت و آیا ازدواج نتیجه مطلوبی خواهد داشت. به کمک مشاوره پیش از ازدواج, زوج می توانند نگاه سازمان یافته تری به رابطه داشته باشند و در مورد ماهیت رابطه و مهارت های مورد نیاز برای رشد و تحول آنها شناخت بیشتری پیدا کنند

کمک به بهبود رابطه:در طول دوره مشاوره, زوج تشویق می شوند در مورد افکار, احساسات و رفتارهای شان صحبت کنند. به این ترتیب, با افزایش شناخت هر فرد از ویژگی های خود و دیگری, زوج قادر خواهد شد ارتباط موثر تری با یکدیگر برقرار کنند.

مشاهده و پیش بینی:درمانگر می‌تواند در طول مصاحبه, الگوهای رفتارهای ناکارآمد زوج در رابطه شناسایی کند. پیش بینی پیامدهای استفاده از این الگو و دادن بازخورد به زوج در این مرحله اهمیت زیادی دارد, چرا که زوج می توانند با همکاری درمانگر برای اصلاح این الگوها اقدام کند.

 غلبه بر بازدارنده ها:در طول فرآیند مصاحبه, زوج می توانند در مورد موضوعات و جنبه هایی از ارتباط خود صحبت کنند که پیش از این قادر به صحبت در مورد آنها نبودند. گاهی فرد به دلیل ترس از طرد شدن یا نداشتن مهارت کافی در ابراز احساس و نظر خود, شرایط را تحمل میکند.

آشنایی قبل از ازدواج

زمانی که دختر و پسر در چارچوب خانواده قدری باهم آشنا و مصمم به ازدواج شدند، دوران نامزدی شروع می شود. دوران نامزدی با وعده ازدواج شروع و با عقد به پایان می رسد و حداقل خانواده دختر و پسر از آن آگاه هستند. در این دوران تعهد افراد به یکدیگر زیادتر، ارتباطات بیشتر و شناخت ها عمیق تر شده و افراد خانواده، فامیل و دوستان در این رابطه وارد می شوند.

در این دوره می توانیم با نمونه ای از زندگی مشترک و آینده خود روبه رو شویم و درستی و نادرستی تصورات و ذهنیات خود را از یکدیگر اصلاح کنیم. به طور میانگین ۴ تا ۶ ماه فرصت مناسبی است که دختر و پسر و خانواده هایشان باهم آشنا شوند. این دوران نباید طولانی شود، چرا که یا موجب وابستگی کاذب و غیرمنطقی شده یا اغلب موجب دلزدگی می گردد.

در واقع شناخت های عمیقی که در دوران نامزدی تجربه می شود برای دختر و پسر این فرصت و امکان را فراهم می کند که اگر متوجه نبود تفاهم یا تضادی در یکدیگر شدند، قبل از وقوع عقد و وارد شدن نام آن ها در شناسنامه یکدیگر، وعده ازدواج را منتفی کنند. نامزدی یک فرصت است و نباید از این فرصت ترسید. هزینه های عاطفی، اقتصادی و اجتماعی جدایی در نامزدی بسیار کمتر از جدایی پس از عقد است.

اصول فرایند آشنایی پیش از ازدواج | ستاره

 

 

 

 

 

 

 

مشاوره خدمات:

همکاران ما در

واحد پذیرش

پاسخگوی شما خواهند بود

4747 66 38 - 051

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسنده:

جلال محمودی

جلال محمودی

مدیر و مسئول فنی مرکز خدمات نوروتراپی، روانشناسی و مشاوره آرامش ماندگار