4747 66 38 - 051

آرامش، آگاهی، تغییر مثبت و زندگی بهتر

آرامش مگ؛ مجله اینترنتی آرامش ماندگار

آگاهی، نخستین گــام برای رسیدن به آرامش ماندگار

زوج درمانگر خوب در مشهد

5/5

زوج درمانی چیست؟

مراجعه به زوج‌ درمانگر و بهترین کلینیک روانشناسی و استفاده از راه‌ حل‌ های آنها قطعاً می‌ تواند بسیاری از مشکلات را حل کند برای تعیین وقت و مشاوره با ما در ارتباط باشید.

شاید برای شما هم سوال پیش بیاید که زوج درمانی چیست و چه فایده ای دارد؟زوج درمانی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، چرا که روابط افراد بسیار پیچیده و چند وجهی است. اتفاقاتی مانند خیانت، خانواده ها، پول، دامادها، کودکان، سوءمصرف مواد مخدر و الکل، بیماری، از دست دادن شغل و بسیاری از عوامل استرس زای دیگر، می تواند یک جنگ تمام عیار در خانواده و بین زوجین راه بیاندازد.

زوج درمانی چیست؟ یک راهکار مفید است که توسط یک متخصص حرفه ای و بی طرف انجام می شود. تمرکز یک زوج درمانگر خوب ترمیم رابطه است. برخی از تغییراتی که زوج درمانگر می تواند ایجاد کند:

  • کمک به زوجین در توسعه مهارت های ارتباطی موثرتر
  • کمک می کند تا خوبی های نامحسوس و غیرمشهود دیده شود
  • ارائه رویکردهای مؤثر که به ایجاد تغییر واقعی در روابط کمک می کند

مشاوران ازدواج می توانند یک منبع ارزشمند برای یک زوج در بحران باشند.

اگر شما و شریک زندگی تان مدت زمان طولانی با یک مشکل روبرو هستید و به هیچ وجه به نتیجه نرسیده اید، می توانید از مشاوره زوج یا همان زوج درمانی بهره مند شوید. یک شخص ثالث آموزش دیده و بی طرف می تواند در احیای روابط مؤثر باشد.

ویژگی های زوج درمانگر خوب

۱. یک زوج‌درمانگر خوب بیشتر بر مثبت‌ها تمرکز می‌کند تا منفی‌ها

۲. یک زوج‌درمانگر خوب در هر جلسه، دست کم شرایط یک پیشرفت یا رشد را برایتان فراهم می‌کند

۳. یک زوج‌درمانگر خوب مهارت‌های لازم را یاد می‌دهد و با تمرین طی جلسات، این مهارت‌ها را تبدیل به عادتی برای شما می‌کند

۴. یک زوج‌درمانگر خوب، نقشه و طرح مشخصی از اهداف درمان و شیوه‌ی درمان دارد

۵. یک زوج‌درمانگر خوب جلوی احساسات و هیجانات شدید را می‌گیرد

۶. یک زوج‌درمانگر خوب، تن صدا و لحنی مثبت و گرم دارد

۷. یک زوج‌درمانگر خوب به زوج‌ها کمک می‌کند راه حل مسائل خود را پیدا کنند، نه اینکه خودش به آن‌ها راه حل بدهد

۸. یک زوج‌درمانگر خوب به همسران یاد می‌دهد وسوسه نشوند که به همسر خود بگویند چه باید بکند و چه نباید بکند

۹. یک زوج‌درمانگر خوب سوال‌هایی می‌پرسد که به همسران کمک کند بفهمند خانواده‌ها چه نقشی دارند، حساسیت‌های هر کسی چیست و تفاوت‌های هم را درک کنند

۱۰. یک زوج‌درمانگر خوب، تهمت زدن و سرزنش کردن را با درک متقابل جایگزین می‌کند

۱۱. یک زوج‌درمانگر خوب کمک‌تان می‌کند نگاهی به گذشته کنید، خوبی‌های هم را پیدا کنید و از اشتباهات‌تان درس بگیرید

۱۲. یک زوج‌درمانگر خوب در ابتدای جلسه از شما می‌پرسد درباره چه چیزی دوست دارید حرف بزنید و در پایان هر جلسه نیز از شما می‌پرسد آیا به سمت هدفتان نزدیک‌تر شده‌اید یا نه

۱۳. یک زوج‌درمانگر خوب شما را در جریان پیشرفت‌های‌تان می‌گذارد و به شما امیدواری می‌دهد

 مشاوره پیش از ازدواج چیست؟

 مشاوره ازدواج و مشاوره پیش از ازدواج، کمک به افراد برای انتخاب زوج مناسب است .در مشاوره قبل ازدواج ارزیابی آمادگی هر یک از طرفین برای ازدواج, ارزیابی مناسب بودن آنها برای ازدواج و ارزیابی نقاط ضعف و قوت هر یک از انجام میگیرد. این مرحله مهمترین مرحله مشاوره ازدواج است زیرا جنبه پیشگیری دارد و در صورت هدایت صحیح، موجب تأمین بهداشت روانی خانواده می‌شود. از این رو, در مشاوره پیش از ازدواج سعی می شود سوال های پرسیده شود که علاوه بر افزایش آگاهی زوج از خود و دیگری, آنها را به چالش نیزبکشاند. به این ترتیب, زوج می تواند با آگاهی درباره آینده ارتباط تصمیم گیری و برنامه ریزی کنند.

اهمیت مشاوره پیش از ازدواج زمانی مشخص می‌شود که انسان‌ها از یکدیگر شناخت کافی ندارند، بنابراین به منظور دستیابی به این شناخت برای ازدواج به کمک مشاوره نیاز دارند.اگر اشتباهی رخ بدهد، جبران آن کار سختی است. به همین منظور برای پیشگیری از مشکلات و اتفاقات ناخوشایند در زندگی مشترک، بهتر است قبل از ازدواج به مشاور مراجعه کنید.

یکی از علل اختلاف و طلاق در میان خانواده‌ها ، این است که زوجین بدون شناخت از یکدیگر و مشاوره وارد زندگی مشترک می‌شوند. به قول معروف، باید به فکر علاج واقعه قبل از وقوع بود. مشاوره قبل از ازدواج، علاج و پیشگیری از وقوع پدیده طلاق تلقی می شود. جلسات مشاوره قبل ازدواج یک فرصت عالی برای زوجین است تا بتوانند توانایی خود را برای برقراری ارتباط موثر با یکدیگر تقویت کنند و و هم چنین توقعات واقع بینانه ای از یکدیگر داشته باشند. با ارائه همین چند جمله می توان به این نتیجه رسید که مشاوره ازدواج بسیار موثر است.

زوج درمانگر خوب در مشهد

معمولا چه قبیل مشکلاتی مردم  را نزد زوج درمانگر ها می برند؟
مشکلات هر زوجی متفاوت است. ولی بیشترین مشکلات و شکایات رایج عبارت اند از:
الف) کاهش رابطه یا ارتباط کلامی

ب) بحث و جدل های همیشگی

ج) برآورده نشدن نیازهای عاطفی و احساسی

د) نگرانی های مالی

هـ) تضاد و اختلاف نظر بر سر بچه ها

این مشکلات در هر ارتباط زناشویی، مهم هستند.

علایم روانی شخصی و مشکلاتی که زوجین با آن روبه رو هستند به شیوه ای پیچیده با هم مرتبط هستند. اغلب چرخه های معیوب پیش می آید که در آن رابطه طرفین به وسیله انزواجویی و تحریک پذیری شخص افسرده، رفتار تهاجمی و تکانشی فرد مبتلا به مانی(شیدایی)، نیاز به اطمینان بخشی مداوم ناشی از اضطراب و مانند اینها به خطر میافتد. تعارض میان هر یک از زوجین این علایم را تشدید میکند تا زمانی که گفتن اینکه این چرخه از کجا آغاز شده است، مشکل میشود.

زوج درمانگرها ممکن است بر کنشهای اختصاصی متمرکز شوند که علایم فردی را تشدید کند، یا ممکن است آنها یکی از زوجین را به یک درمانگر جایگزین معرفی کنند. همچنین میتوان به زوجین با درمانهایی مانند آموزش آرامش بخشی، شیوه های رفتاردرمانی مانند قراردادن در معرض عامل تنش و پیشگیری از پاسخ، یا درمانهای شناختی مانند ساختار دهی مجدد شناختی، یاری رساند و در حالی که درمان پیشرفت میکند و اطلاعات به درمانگر ارایه میشود، تغییرات را تحت نظارت قرار داد.

در اغلب موارد زوج درمانی و درمان فردی با هم ترکیب میشود. همچنین در صورتی که خشونت خانوادگی شدیدی وجود داشته باشد، ممکن است زوجین را به صورت جدا از هم درمان کرد.

کلینیک زوج درمانی در مشهد

مراجعه به مشاورین مجرب و ماهر از جمله مسائل با اهمیت در انتخاب مشاور است. روانشناس مشاوره خانواده زوج درمانی در مشهد می تواند با تعداد جلسات کافی و زمان مناسب صحبت های دو طرف را بشنود و با قضاوت صحیح و درست به حل مشکل اقدام کند. زوج درمانگر از همین طریق مشکل بسیاری از مراجعان را با کمک این روش حل می نماید. همچنین در روند جلسات خود می توانید باورهایتان را نسبت به زندگی مشترک بررسی و آنها را اصلاح کنید.

برخی از مشاوران جلسات فردی تکمیلی را به زوجین به عنوان بخشی از درمان پیشنهاد می کنند و برخی ممکن است جلسات فردی را در صورت درخواست زوجین پیشنهاد کنند زیرا این جلسات نیز می تواند تاثیر زیادی در روند حل مشکل داشته باشد.

مشاوره خانواده زوج درمانی در مشهد اغلب هفته ای یک جلسه برگزار می شود ولی این موضوع به اهداف درمان شما، برنامه ریزی درمانی مشاورتان و این که آیا جلسات شما به صورت فردی یا گروهی برگزار می شود، بستگی دارد. زمان مشاوره تعیین شده بوده و هر جلسه آن با صلاحدید مشاور، از ۴۵ دقیقه در نظر گرفته می شود.

زوج درمانگر در مرکز مشاوره خانواده زوج درمانی در مشهد با در نظر گرفتن تمامی شرایط برای مراجعین محترم تعداد جلسات مشاوره را تنظیم می کنند به گونه ای که در آن تعداد جلسه مشکل زوجین حل شده و آن دو را تا رسیدن به مرحله بهبود کامل همراهی می کند.

دفتر زوچ درمانگر خانم در مشهد

زمانی که زن و مردی باهم ازدواج می کنند در طول زندگی تحت تاثیر مشکلاتی قرار می گیرند. ادامه ی زندگی مشترک زوجین و کیفیت آن وابسته به چگونگی حل این مشکلات است. در صورتی که زوجین احساساتشان نسبت به یکدیگر زیاد باشد و همچنین چگونگی حل مشکلات را بدانند به بهترین نحو می توانند مشکل را برطرف کنند و به زندگی خودشان آرامش و ثبات و اعتماد را ببخشند.

اگر از چگونگی حل مشکلات خود آگاهی نداشتید بهتر است به یک زوج درمانگر خوب مراجعه کنید و از تجربیات و مشاره های وی استفاده کنید. در ادامه قصد داریم تا با ویژگی های زوج درمانگر خوب و بهترین مرکز زوج درمانگری آشنا شویم.

بسیاری از خانواده ها بر این باورند که زمانی که شدت آسیب و مشکل خیلی زیاد شدن به زوج درمانگر مراجعه کنند. اما این باور بسیار غلط است. به عنوان مثال شما ماشین خود را هر چند وقت یکبار برای چکاب و جلوگیری از خرابی به تعمیرگاه می برید. زندگی مشترک نیز همانند ماشین نیاز به مراقبت دارد و باید ارزش بسیار بالایی برای آن قائل باشید.

به یاد داشته باشید برای حل مشکلات نباید آن را به تاخیر بندازید که دیگر نشود کاری برای آن انجام داد.

آدرس کلینیک زوج درمانگر آقا در مشهد

خیلی خوب است اگر بتوانید که رابطه را مثل یک سیستم در نظر بگیرید.
رابطه هم مثل یک سیستم ، به اجزای خود و رابطه ی این اجزا با همدیگر وابسته است.گرچه خرابی یکی از این اجزا را نمی توان به عهده ی دیگری گذاشت اما به هرحال به هم مربوط هستند.
وقتی که یکی از شما به شیوه ی خاصی رفتار می کند ، مطمئن باشید که واکنش طرف مقابل هم همانجور خواهد بود.
معمولا به ندرت ییش می آید که یکی از طرفین مقصر تمام مشکلات باشد.
معمولا یک چرخه در این میان وجود دارد و به قول ضرب المثل معروف انگلیسی ” برای یک رقص دونفره به دو نفر احتیاج است”
اگر نسبت به تغییر رفتار خود با همسرتان آمادگی و تمایل داشته باشید ، روند مشاوره ازدواج خود را تا حد خیلی زیادی پیش برده اید.
اگر چنین کاری را انجام دهید ، به شکل غیر مستقیم به همسرتان می گویید که ” تو ارزشش را داری!! این زندگی مشترک ارزشش را دارد! من تمایل دارم که سهم خودم را در ترمیم این رابطه ایفا کنم”
مشاوره ازدواج ممکن است برای افراد مختلف تجربه ای متفاوت باشد : قدرتمند ، استرس زا ، روشنگر، احساساتی، پیوند دهنده ، ناراحت کننده یا …!!
اگر فکر می کنید که مشاوره ازدواج یا زوج درمانی می تواند برای شما مفید باشد ، توصیه می کنیم که حتما آن را انجام دهید. اما برای این که خودتان را برای این جلسات آماده کنید ، حتما به نکات بالا مراجعه کنید !
بهتر است بدانید که هر انتظاری که از مشاور یا زوج درمانگر خود داشته باشید ،قطعا به نتیجه ی مشخصی خواهید رسید.

زوج درمانگر با تجربه در مشهد

بهترین زوج درمانگر با رویکردی خاص، الگوهای مناسب رابطه، روش صحیح ابراز احساسات و عواطف، مهارت های لازم برای برقراری ارتباط موثر و حل مسئله، شفاف سازی ارزش های فردی و ارزش های ارتباطی را به زوجین آموزش می دهد.

زوج درمانگر در هر جلسه تمریناتی را به زوجین می دهد که خواه این تمرین در جلسه بعد انجام شود یا نشود، مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار می گیرد. وظیفه زوج درمانگر شناسایی مشکل و تعارض اصلی است. مشکلات زوجین به طور کلی به یکی از سه دسته تقسیم می شوند:

  • محتوا: مانند کار، والدین، روابط خانوادگی و غیره.
  • ساختاری: مانند اعتقادات، اعتماد، مسائل حقوقی، بچه دار شدن و…
  • فرآیند: همدلی، مراقبت، شفقت، ارزش اصلی و ..

کلینیک متخصص زوج درمانی در مشهد

اگر می خواهید بهترین نتیجه را از مراجعه به بهترین مشاور زوج درمانی در مشهد بگیرید، یک سری مسائل وجود دارد که باید از قبل از آنها آگاه باشید. زوج‌ ها معمولاً با این ایده به زوج‌ درمانی می‌ آیند که می‌ خواهند چیزی را از طرف دیگر تغییر دهند، زیرا معتقدند ریشه مشکلشان در طرف دیگر است و زوج‌ درمانگر باید از طرف دیگر کار کند. اما مشکل این است که مشکل اصلی پاسخ ها و واکنش های اشتباهی است که هر زوج در رفتار خود با یکدیگر نشان می دهند، آنها باید یاد بگیرند که چگونه در ارتباط با یکدیگر به عنوان یک تیم عمل کنند.

جلسات مشاوره مکانی برای حمله به شریکتان نیست. اکثرا زوجین می‌ خواهند در مورد عصبانیت‌ ها، احساسات صدمه دیده و ناراحتی‌ شان در جلسه مشاوره صحبت کنند ولی باید بدانید جلسات زوج‌ درمانی جایی است که در مورد احساسات شما به وسیله شخص سومی به روشی که باعث بهبودی شود و نه تداوم احساس بد، کنکاش می‌شود. این بسیار بد است که از حرف‌ هایی که در جلسات زده می‌ شود به عنوان صلاحی در مواقع دعوا استفاده کنید. برای اینکه از حرف‌ های تکراری و بی‌ فایده مثل مکالماتی که در منزل دارید اجتناب شود درمانگر جلسه را طوری هدایت می‌ کند و اصولی را برای آن در نظر می‌گیرد تا بتوانید حداکثر استفاده از زمان جلسه را ببرید.

تجربه ی مشاوره ای تخصصی با کلینیک ما در مشهد

مشاوره خدمات:

همکاران ما در

واحد پذیرش

پاسخگوی شما خواهند بود

4747 66 38 - 051

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسنده:

جلال محمودی

جلال محمودی

مدیر و مسئول فنی مرکز خدمات نوروتراپی، روانشناسی و مشاوره آرامش ماندگار