4747 66 38 - 051

آرامش، آگاهی، تغییر مثبت و زندگی بهتر

آرامش مگ؛ مجله اینترنتی آرامش ماندگار

آگاهی، نخستین گــام برای رسیدن به آرامش ماندگار

مشاوره پیش از ازدواج چگونه است؟ ضرورت، ویژگی ها و نحوه مشاوره پیش از ازدواج

5/5

چرا باید مشاوره پیش از ازدواج رفت؟

ما در طول زندگیمان انتخاب های کوچک و بزرگی داریم. برخی انتخاب ها فقط برای چند لحظه یا چند روز و ماه روی زندگیمان تاثیر میگذارند اما برخی انتخاب ها یک عمر نتیجه و پیامدشان همراهمان است. مهمترین انتخاب زندگی برای هر فردی، انتخاب شریک زندگی و ازدواج است. از آنجایی که انتخاب ها آگاهانه هستند و خودمان مسبب اصلی انتخاب کردن یا نکردن در زندگیمان هستیم، بنابراین باید موضوعات انقضا شده ای همچون شانس، رودربایسی، قسمت یا تقدیر را کنار بگذاریم و با توکل بر خداوند با استفاده از قوه تعقل و تفکری که هدیه خداوندی به ماست مناسبترین انتخاب را برگزینیم. از آنجایی که ما نسان نمیتوانیم در همه امور به طور کامل مسلط باشیم و از پس هر کاری به تنهایی بر آییم و آموزش های هر فنی را ببینیم، برای رسیدن به یک شریک زندگی خوب و تشکیل اولین سنگ بنای خانواده موفق باید از متخصصین امر بهره ببریم و با بهره گیری از سواد علمی و دانش تجربی و تخصصی آنها در این انتخاب مهم، موفق و سربلند باشیم.

پس ازدواج دیگر یک هندوانه سربسته نیست بلکه یک انتخاب معقولانه و صحیح است که راهکارها و مسیر خودش را دارد.

برای مشاوره ازدواج باید به چه  متخصصی در حوزه روان‌شناسی مراجعه کنیم؟


مشاوره پیش از ازدواج هم توسط کسانی که تحصیلات روان‌شناسی دارند و هم افرادی که مشاوره خوانده‌اند، انجام می شود.

ولی برای انجام مشاوره پیش از ازدواج، روان‌شناس بالینی اولویت دارد؛ به‌دلیل اینکه روان‌شناسان بهتر می توانند مشکلات شخصیتی افراد و اختلال‌های روانی ای که ممکن است افرد به آن دچار باشند را تشخیص دهند، چرا  که برخی اختلالات شخصیت پنهان بوده و در ظاهر و رفتارهای اجتماعی فرد به راحتی بروز نمیکند و تشخیص انها نیاز به تخصص و اگاهی دارد.

توصیه میکنیم که برای انجام این نوع مشاوره‌ها، نزد یک روان‌شناس بالینی که تخصص مشاوره پیش از ازدواج را دارد و دوره های لازم را گذارنده، مراجعه کنیم.

اختلالات شخصیت پنهان اما مخرب!!!!

اختلالات شخصیت

در این جا این اختلالات شخصیتی را معرفی می نماییم که نیازمند تشخیص حرفه ایست :

اختلال شخصیت پارانویا: فرد مبتلا به این بیماری که در اصطلاح عامه “شکاک” است. مدام به دیگران بی‌اعتماد بوده و سوءظن شدیدی دارد. فکر می کند همه در حال سوء استفاده از او هستند و برای نابودی اش نقشه می کشند. بنابراین تمام عمر در حال مجادله و پس زدن این بدخواهی ها است و سعی می کند طوری رفتار کند که کسی نتواند به او رودست بزند یا از زندگی اش سوء استفاده کند. چنین فردی توانایی اعتماد کردن ندارد، کینه مردم را به دل دارد و سعی می کند طوری زندگی کند که کسی به او نزدیک نشود.

اختلال شخصیت اسکیزوئید: فرد اسکیزویید در یک کلام در پیله خودش زندگی می کند. در دنیایی که خودش برای خودش ساخته و کسی را به آن راه نمی دهد. مهم ترین ویژگی این بیماری انزوا و کناره گیری، شرکت نکردن در فعالیت های روزمره، اهمیت ندادن به دیگران و تمایل نداشتن به ارتباطات اجتماعی است. فرد مبتلا به این بیماری اغلب به فعالیت های انفرادی تمایل دارد، از فعالیت های کمی لذت می برد، دوستان زیادی ندارد و از نظر عاطفی و جنسی سرد است. او کسی را به خلوتش راه نمی دهد و دنیای ایده آلی در ذهنش دارد که تنها ساکنش خود اوست. چنین فردی ممکن است وقت عاشقی بسیار پرشور و حرارت باشد و برای به دست آوردن همسرش هر کاری انجام دهد اما به محض تصاحب، همه چیز برایش به حالت قبل برمی گردد و این بار حتی معشوقش را هم به خلوت خود راه نمی دهد. زندگی با چنین شخصی به معنی رکود و واپس زده شدن پی در پی است. به معنی داشتن یک زندگی سرد، تغییر ناپذیر و انفرادی است. حتی اگر ظاهر زندگی، مشترک باشد.

اختلال شخصیت اسکیزوتایپی: شخص مبتلا به این نوع اختلال را در نگاه اول می توانید تشخیص دهید. او به شدت از نظر دیگران عجیب و غیرعادی است؛ تفکرات سحرآمیز و عقاید خرافی گوناگون دارد و کارهای عجیب و غریبی برای دفع شر و سحر و جادو انجام می دهد. او دچار اشتباهات حسی و مسخ واقعیت است و اتفاقات عادی را به امور متافیزیکی و موجودات ماورایی نسبت می دهد، رفتار و گفتار عجیب و غریبی دارد و نسبت به دیگران بدگمانی ها و سوءظن های پارانوئیدی نشان می دهد.

اختلال شخصیت ضد اجتماعی: شخصیت های ضداجتماعی هم جزو آن دسته از شخصیت هایی هستند که می توانید با کمی دقت آنها را بشناسید. این ها افراد جامعه ستیزی هستند که توانایی مطابقت دادن خود با موازین اجتماعی را ندارند، به حقوق دیگران تجاوز کرده و مرتکب رفتارهای مجرمانه می شوند. این افراد به طور ناگهانی اقدامات شان را انجام می دهند و برای آینده فکر و برنامه ریزی ای ندارند. فریبکار، دروغگو، پرخاشگر و بی احتیاط هستند و عذاب وجدان ندارند. آنها خود را محق می دانند که به هر روشی به خواسته شان دست پیدا کنند حتی اگر به دیگران صدمه وارد کرده یا حقوق آنها را پایمال کنند. زندگی با یک شخصیت ضداجتماعی به معنی دم به دم با خطر و غافلگیری و بی قانونی دست و پنجه نرم کردن است و این افراد حتی همسرشان را هم از اعمال مجرمانه، آسیب زدن و پایمال کردن حق شان مستثنی نمی کنند.

خودشیفته ها خودخواه و خودپسند هستند و خود را مرکز دنیا می بینند و به همین دلیل انتظار دارند همه آنها را ستایش کنند. خصوصیت اصلی این اختلال خودمحوری، کمبود احساس همدلی با دیگران و خود مهم پنداری است

اختلال شخصیت مرزی: این ها همیشه لب مرز هستند. ویژگی اصلی این نوع اختلال ناپایداری و بی ثباتی در خلق و خو و روابط با دیگران است. فرد دچار اختلال شخصیت مرزی درک ثابتی از هویت خود ندارد، احساس پوچی مزمن می کند، دست به اقداماتی می زند که برای او آسیب هایی در بر دارد، اقدام به خودکشی و یا تهدید به آن می کند و حالت های عاطفی ناپایدار و متغیر دارد. این افراد الگوی ثابتی در روابط شان ندارند، در کنترل خشم خود ناتوان هستند، مشکل هویتی و بی ثباتی هیجانی دارند و مرتب در تلاشند که کسی آنها را رها نکند. با این حال با رفتارشان ناخودآگاه دیگران را وادار به فاصله گرفتن می کنند. شخصیت های مرزی احساس بی هدفی، خالی و بی ارزش بودن شدیدی را تجربه می کنند.

اختلال شخصیت نمایشی: شخص مبتلا به این بیماری تمایل شدیدی به جلب توجه دیگران دارد، در موقعیت هایی که در کانون توجه قرار ندارد ناراحت است، ظاهر متفاوتی دارد، گفتارش سرشار از اغراق در مورد هیجانات شخصی است، روابط را از آنچه هست صمیمانه تر تلقی می کند و به شدت تلقین پذیر است. این ها را حتی از روی ظاهرشان می توان شناخت. لباس ها و مدل موی عجیب و غریب دارند، رفتارهایشان بسیار رو و زننده و چشمگیر است و در یک کلام، با غیرعادی بودنشان جلب توجه می کنند. زندگی با این افراد به معنی دست و پنجه نرم کردن با یک آدم پرهیاهو و آبروریزی های اجتماعی او است.

اختلال شخصیت خودشیفته: آنها خودخواه و خودپسند هستند و خود را مرکز دنیا می بینند و به همین دلیل انتظار دارند همه آنها را ستایش کنند. خصوصیت اصلی این اختلال خودمحوری، کمبود احساس همدلی با دیگران و خود مهم پنداری است. فرد خودشیفته از بالا به بقیه نگاه می کند، در مورد موفقیت ها، زیبایی، قدرت، زیرکی و سایر ویژگی های مثبت خود به گونه اغراق آمیزی خیالبافی می کند، استثمارگر و نیازمند تحسین افراطی است و معتقد است دیگران به حال او غبطه می خورند. این اختلال در زن ها بیش از مردها دیده می شود.

اختلال شخصیت اجتنابی: افراد مبتلا به این بیماری نسبت به طرد شدن بسیار حساسند، علاقه شدیدی به برقراری ارتباط با دیگران دارند ولی از بیم پذیرفته نشدن از این روابط دوری می کنند. به دلیل ترس از انتقاد، مورد تمسخر قرار گرفتن و یا خرابکاری کمتر در روابط کاری و یا روابط صمیمانه درگیر می شوند کم رو هستند و خود را از بقیه پایین تر می دانند.

اختلال شخصیت وابسته: این اختلال با نیاز به حمایت از سوی اطرافیان، وابستگی و پذیرش سلطه دیگران همراه است و فرد مبتلا به آن بدون راهنمایی دیگران قادر به تصمیم گیری و برنامه ریزی برای کارهای روزمره نیست، از رفتار نادرست دیگران انتقاد نمی کند تا مبادا حمایت آن ها را از دست بدهد و برای جلب محبت و حمایت دیگران دست به کارهایی می زند که برای وی ناخوشایند است.

اختلال شخصیت وسواسی‌-‌جبری: در این اختلال کمال طلبی همراه با انعطاف ناپذیری بر فرد تسلط دارد. بیمار مبتلا به این اختلال به حدی دارای کمال طلبی است که خود را در تکمیل تمام امور دخالت می دهد، در واگذاری امور به دیگران اکراه دارد، علاقه بیش از حد به کار داشته و تفریحات و روابط اجتماعی را قربانی کار می کند، بیش از حد منظم بوده و روی جزئیات امور حساسیت زیادی دارد، لجباز، انعطاف ناپذیر، خونسرد و خسیس است.

مشاوره پیش از ازدواج

چه زمانی باید به مشاوره پیش از ازدواج مراجعه کرد؟
مشاوره پیش از ازدواج یا مشاوره ازدواج میتواند هم در ابتدای تشکیل یک رابطه دوستی که رنگ و بوی ازدواج دارد انجام شود و هم میتواند بعد از مراسم خواستگاری و در جریان اینگونه جلسات خانوادگی باشد. در هر حالت فرایند و کیفیت مشاوره پیش از ازدواج تفاوتی ندارد و مراحل مشاوره به یک شکل خواهد بود و مشاور سعی دارد طرفین از نظر شخصیتی، خانوادگی، اجتماعی، اخلاقی، شغلی، تحصیلاتی و بسیاری موارد دیگر مورد ارزیابی قرار داده و تناسب یا تفاوت های طرفین را شناسایی کند.
فرایند جلسات مشاوره پیش از ازدواج چگونه است؟
هدف اصلی مشاوره پیش از ازدواج شناسایی دقیق طرفین در کاملترین شکل ممکن است. این فرایند شناسایی شامل انجام مصاحبه و گفتگو، اجرای برخی پرسشنامه های کاربردی و مشاوره های ضمنی با عضای خانواده و خوود طرفین میباشد. در واقع کسب اطلاعات دقیق از روش های تخصصی و با همکاری طرفین انجام میگیرد. بعد از این سنجش ها و ارزیابی ها و با کسب آگاهی و شناخت کاملتر از طرفین مشخص میگردد که این دو چه حسن ها و نقاط قوتی برای یکدیگر دارند و یا تهدیدهای پیش روی آنها چیست؟ اینکه در فرایند یک زندگی مشترک چه چالش هایی را با توجه به خصوصیات شخصیتی و یا عمومی یکدیگر پیش رو دارند یا ندارند. در نهایت راهکاره و توصیه های لازم عنوان میشود و طرفین با آگاهی و شناخت کاملتر از یکدیگر تصمیم به انتخاب میگیرند.

صلاحیت ها و ویژگی های یک مشاور پیش از ازدواج خوب کدام اند؟
۱- داشتن تحصیلات مرتبط و کافی

مشاوره پیش از ازدواج میتواند فارغ التحصیل رشته مشاوره بوده یا رشته روانشناسی بالینی و باید دارای حداقل مدرک کارشناسی ارشد یا فوق لیسانس باشد. (کارشناس ارشد مشاوره خانواده – کارشناس ارشد روانشناسی بالینی)

۲- گذراندن دروه های تخصصی مشاوره پیش از ازدواج

سازمان نظام روانشناسی و مشاوره جمهموری اسلامی ایران علاوه بر آموزش های رسمی دانشگاه ها، برگزار کننده برخی دوره های تخصصی میباشد که یکی از این دوره ها، دوره مشاوره قبل از ازدواج است و گذراندن آن میتواند در عملکرد بهتر مشاوره نقش موثر داشته باشد.

۳- رعایت مسایل و نکات اخلاقی و حرفه ای

رازداری، کلام خوب، مهارت ارتباطی و کلامی خوب، محیط مناسب، احترامف رعایت اخلاق حرفه ای، صداقت و…

مشاوره قبل از ازدواج

جلسات مشاوره پیش از ازدواج فردی است یا زوجی؟
برای هر چه بهتر برگزار‌شدن مشاوره پیش از ازدواج بهتر است که هر دو نفری که قصد ازدواج با یکدیگر را دارند، مراجعه کنند ولی گاهی ممکن است که تنها یکی از طرفین برای مشاوره مراجعه کند. این مسئله‌ای است که متداول است و ایرادی به آن وارد نیست.

البته این نکته مهم قابل ذکر است که دلایل فردی که به مشاور مراجعه نمی کند خیلی مهم است و می تواند، پیش آگهیِ یک مشکل فکری یا شخصیتی باشد!

ولی توصیه ما در این موارد آن است که دو نفر حتما یک مشاور پیش از ازدواج را برای تصمیم‌گیری انتخاب کنند و فرضاً یکی از طرفین در محل کار خود به مشاوری مراجعه نکند و طرف دیگر به یک مشاور متفاوت. این کار باعث ناهمخوانی می شود و ممکن است تناقض‌هایی را در تصمیم‌گیری برای امر ازدواج ایجاد کند.

برای مشاوره پیش از ازدواج چند جلسه لازم است؟
روند معمول جلسات مشاوره پیش از ازدواج از ۵ جلسه تا ۱۰ جلسه متغیر است، که بسته به نوع ویژگی های  شخصیتی طرفینی که مراجعه می کنند و مسائل و مشکلاتی که در بین آنها وجود دارد، این تعداد جلسات بیشتر یا کمتر می شود.

مشاوره خدمات:

همکاران ما در

واحد پذیرش

پاسخگوی شما خواهند بود

4747 66 38 - 051

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسنده:

جلال محمودی

جلال محمودی

مدیر و مسئول فنی مرکز خدمات نوروتراپی، روانشناسی و مشاوره آرامش ماندگار