4747 66 38 - 051

آرامش، آگاهی، تغییر مثبت و زندگی بهتر

آرامش مگ؛ مجله اینترنتی آرامش ماندگار

آگاهی، نخستین گــام برای رسیدن به آرامش ماندگار

روانشناس کودک در مشهد

5/5

مشاور کودک در مشهد

مشاوره کودک بهترین راه حل جهت رفع مشکلات و اختلالات رفتاری و روانی کودکان در کمترین زمان ممکن است.

اضطراب، افسردگی  و غم در کودکان، از اختلالاتی هستند که روانشناس یا مشاور کودک، می تواند آنها را حل کند.بچه ها بعضی وقتها نمی دانند که با مشکلات و اختلالات، چگونه روبرو شوند و برخورد کنند، روانشناس و مشاور، در جلسات مشاوره کودک یا مشاوره کودک درمانی، با آنها صحبت می کنند، مشکلات را شناسایی می کنند و نهایتا این مشکلات را حل و درمان می کنند.

مشاوره کودک دانشی بر پایه روانشناسی کودکان است که با استفاده از راهکار های مناسب به درمان اختلالات رفتاری و روانی دوران کودکی می پردازد.

مشاور یا روانشناس کودک چه کسی است؟

برای انجام مشاوره کودک به فردی متخصص و باتجربه در زمینه رشد عاطفی و اجتماعی کودکان نیاز است که در اصطلاح به او مشاور یا روانشناس کودک گفته می شود. این گونه افراد دارای بینش و دانشی فوق العاده مهم و با ارزش هستند که آن را در مراکز علمی معتبر کسب کرده اند. همچنین این افراد از تخصص کافی در زمینه شناسایی، تشخیص و درمان مشکلات کودکان تبحر دارند.

هدف مشاوره کودک و انواع آن


۱: کمک به کودکان جهت هماهنگی و سازگاری با مشکلات خود.

۲: کمک به کودکان برای رسیدن به درک درستی از مشکلات خود.

۳: دادن مهارت های لازم به کودک برای مقابله با مشکلات خود.

انواع مشاوره در خصوص کودکان

در اغلب مراکز مشاوره ای، مشاوره کودک در دو نوع گروهی و انفرادی ارائه می شود. در نوع انفرادی مشاور به تنهایی با کودک صحبت می کند و در مواقع لزوم والدین را نیز وارد بحث خواهد کرد. همچنین در این نوع مشاوره روانشناس به طور اختصاصی تنها بر روی مشکلات و رفتارهای نابهنجار کودک مراجعه کننده تمرکز می کند.

در نوع گروهی مشاوره کودک مسئله به کلی متفاوت است. زیرا همزمان تعداد زیادی کودک در جلسه مشاوره ای حضور پیدا می کنند. همچنین مشاور یک سری فعالیت  مشخص شده ای را به  کودکان به صورت همزمان  ارائه می دهد. هدف از ارائه این فعالیت ها رفع مشکل و جلوگیری از بروز مجدد آن ها است.

مزایای انجام مشاوره کودک به صورت گروهی


۱: کودک خود را تنها نمی داند و باور می کند که عده ای از همسالان او نیز دارای مشکل هستند.

۲: کودک می تواند دوستان جدیدی پیدا کند و در  جلسات آینده با هیجان و انگیزه بیشتر حاضر می شود.

۳: پذیرش از سوی دیگران را به دست می آورد.

۴: کودک قادر به بیان احساسات درونی خود، خواهد بود.

۵: کودک به آرامشی درونی دست پیدا می کند.‌

۶: مدام خود را با دیگران مقایسه می کند و پی می برد که بیشتر اوقات او از بقیه بهتر است.

۷: اعتماد به نفس کودک تقویت می شود.

۸: انتقادات وارده به خود را با آرامش خاطر بیشتری می پذیرد. زیرا می داند که بقیه نیز مورد انتقاد قرار می گیرند.

۹: مهارت های برقراری ارتباط را به طور خودکار می آموزد.

۱۰: این نوع مشاوره از لحاظ هزینه و دستاوردهای حاصله مقرون به صرفه تر و مناسب تر است.

۱۱: کودک در چنین جمعی حوصله اش سر نمی رود در نتیجه با تمرینات ارائه شده توسط  مشاور بهتر رابطه برقرار می کند.

مشاور متخصص کودک در مشهد


علائمی که با مشاهده آن ها باید به انجام مشاوره برای کودک خود فکر کرد.

علائمی که با مشاهده آن ها باید به انجام  مشاوره برای کودک خود فکر کرد

از جمله علائمی که با مشاهده آن ها باید به انجام مشاوره کودک فکر کرد عبارتند از:

۱: زمانی که رفتار و حرکات کودک سبب مختل شدن فعالیت های روزانه اش می شوند و او قادر به انجام فعالیت هایش به صورت درست نباشد.

۲: زمانی که رفتارها و حرکات کودک غیر قابل کنترل باشند و اطرافیان کودک قادر به مقابله با این رفتارها نباشند.

۳: مشاهده تغییرات ناگهانی در شخصیت کودک.

۴: مشاهده اضطراب در کودک در موقعیت های مختلف.

۵: داشتن تعامل منفی با سایرین بخصوص همسالان.

۶: مشاهده عدم تمرکز در کودک.

۷: درگیری های مداوم با خواهر و برادر و یا همسالان.

۸: مشاهده غم و ناراحتی در کودک و در صورتی که بیشتر از دو هفته طول بکشد.

بازی‌ درمانی چیست؟


بازی از ضروریات زندگی کودکان است.

کودکان از طریق بازی افکارشان را بازگو می کنند و به همان راحتی که بزرگسالان احساساتشان را با کلمات بیان می کنند، آنان نیز همین کار را به وسیله بازی انجام می دهند. کودک در طول بازی توانایی حل مشکلات خود را پیدا می کند و به وسیله آن می تواند اعتماد به نفس و روحیه استقلا ل طلبی را در خود پرورش دهد.

آنان احساساتی چون ترس، اندوه، شادی و عصبانیت خود را از طریق بازی بیان و به این ترتیب احساس امنیت و ارزشمند بودن می کنند.

کودک در بازی نیازهای حسی ــ حرکتی خود را برآورده می سازد و انرژی خود را تخلیه می کند که این کار باعث افزایش آرامش او می شود، در غیر این صورت اگر این انرژی امکان بروز پیدا نکند، احتمالا به اضطراب، افسردگی و پرتحرکی تبدیل می شود.

در واقع بازی به اندازه تغذیه صحیح و احساس صمیمیت و امنیت برای رشد کودک مهم و ضروری است و عاملی است که به رشد تفکرات و خلاقیت های کودک کمک می کند.

ویژگی های رفتاری کودکان در بازی هایشان کاملا مشخص می شود. به عنوان مثال کودکی که در جستجوی قدرت است، معمولا در بازی نقش رهبر، رئیس، فرمانده یا حتی نقش مدیر مدرسه را بازی می کند یا یک کودک پرخاشگر ممکن است در بازی، عروسک هایش را بزند یا اسباب بازی هایش را بشکند.

انواع بازی درمانی.

بازی درمانی فعالی

در این روش بازی درمانی به کودک تعدادی اسباب بازی محدود داده می شود و درمانگر همزمان بازی با کودک او را به سمت یک سناریو خاص سوق می دهد برای مثال: کودکی که برادر یا خواهر تازه متولد شده دارد و با او دچار مشکلی است بازی مار پله یا فوتبال مناسب او نیست، بهتر است او با کودک خیالی خود بازی کند و در آن بازی کنش و واکنش های کودک سنجیده می شود.

درمانگر شروع به محبت بیش از حد به نوزاد خیالی می کند تا از این طریق حس حسادت کودک را برانگیخته کند یا از طریق اولویت دادن به نوزاد در تمامی مراحل بازی سعی می کند رفتار متقابل کودک را با فرزند تازه متولد شده بسنجد.

بازی درمانی غیرفعال

در این بازی درمانی هیچ سناریو از پیش تعیین شده ای نیست. بازی درمانگر با مشخص کردن حیطه محدودی سعی می کند خود را در اختیار کودک قرار داده تا کودک درباره سناریوی این بازی نظر بدهد از این طریق کودک می تواند به تخیل خود جامع عمل بپوشاند و آن را بهبود بدهد.

با توجه به اینکه اسم این روش بازی درمانی غیرفعال است اما کودک و تخیل او حضور فعالی در این سناریو دارند.

حس مفید بودن یکی از مهم ترین احساساتی است که کودک می تواند از بازی درمانگر خود در این وضعیت دریافت کند.

کودک در بازی درمانی احساسات خود را بیش از پیش می شناسد احساساتی که خیلی از افراد شاید تا سنین میانسالی شناخت درستی از آن ها نداشته باشند.

نوروفیدبک درمانی کودکان

 


نوروفیدبک یک تکنیک است که به معنای گرفتن بازخورد (بازتاب) فعالیت های عصب ها (نورون ها) در مغز هست. یک سری ویدئو، بازی یا تصاویر نمایش داده می شود. بازخورد واکنش مغز فرد به آنها به صورت امواج یا سیگنالهایی در مناطق حساس مغز (برای مثال، قشر مخ پیش سری)  روی صفحه مانیتور ظاهر می شود. درمانگر آنها را تحلیل می کند. و طی جلساتی با یک سری تکنیک های آموزشی به بیمار یاد میدهد  که چگونه می تواند مغز خود را کنترل کند.

این بازخوردها به شکل امواج (آلفا، بتا، تتا و غیره) هستن و به کمک نوار مغزی EEG یا سیگنال های تصویربرداری کاربردی MRI ثبت و اندازه گیری می شن. هر اختلال تغییرات خاص خودش رو در کارکردهای مغزی ایجاد می کنه؛ که با بازخورد این امواج  در مناطق مختلف مغز، به خصوص قشر مخ  پیش سری، شناخته می شن. در کلینیک های پزشکی نوروفیدبک، به بیمار آموزش میدن چه طوری فعالیتهای مغزی در قشر مخ  و هیجانات خودشو رو کنترل کنه. همچنین، الگوهای غیرعادی فعالیت مغزی در سیستم عصبی مرکزی (CNS) اصلاح و نرمال می شن.

نوروفیدبک،و درمان انواع اختلالات

نوروفیدبک اختلالات زیر رو درمان می کنه:

  1. مشکل بیش فعالی و اختلال حواس پرتی و کمبود توجه ADHD (به ویژه کودکان)
  2. اختلالات یادگیری
  3. آسیب های جدی مغزی
  4. دردها و بی نظمی های قاعدگی
  5. اختلالات وحشت و اضطراب
  6. فیبرومیالژیا یا سندرم (مجموعه علایم) درد عضلانی-اسکلتی مزمن
  7. اختلال طیف اوتیسم (درخودماندگی)
  8. سوء مصرف مواد مخدر و الکل
  9. صرع و تشنج
  10. مشکل بی خوابی و انواع اختلالات خواب
  11. افسردگی و استرس
  12. دردهای میگرنی
  13. بیماری پارکینسون
  14. صدای وزوز یا زنگ گوش
  15. مشکلات شناختی-رفتاری و غیره.

مرکز تخصصی نوروتراپی-نوروفیدبک ما در مشهد بهترین خدمات درمانی را به شما ارائه میدهد.

بهترین تجربه درمانی را با ما داشته باشید.

گفتار درمانی کودکان


گفتار درمانی یکی از رشته‌های علوم توان بخشی به شمار می‌رود که به شناخت آسیب‌های گفتاری و زبانی‌ می‌پردازد. در این رشته، متخصصی به نام گفتار درمانگر یا آسیب شناس گفتار و زبان وجود دارد که وظیفه او بررسی، تشخیص و درمان هر گونه اختلال در زمینه ارتباط، درک، صوت و حتی ارتباط، درک، بیان زبان، گفتار، بلع و صدا است.

در صورتیکه کودک با مشکلاتی همچون تلفظ در کلمات مواجه است، یک متخصص درمانگر به کمک او می‌آید تا در زمینه حل مشکلات زبانی، ارتباطی و مهارت‌های کاربردشناسی زبانی- کاربردی رشد پیدا کند.

گفتاردرمانی کودکان متمرکز بر زبان دریافتی و زبان بیانی است ـ زبان دریافتی به توانایی درک واژگان بیان شده دیگران و زبان بیانی به توانایی استفاده از واژگان برای بیان احساسات و افکار خود گفته می‌شود. همچنین گفتاردرمانی کودکان به مکانیک تولید واژگان شامل تلفظ، فراز و فرود صدا، روانی گفتار و بلندی صدا می‌پردازد. در گفتاردرمانی کودکان غالباً نقاط عطفی پیگیری می‌شود که کودک در رسیدن به آنها تاخیر داشته است.

برخی کودکان فقط در زمینه زبان به کمک نیاز دارند، اما بقیه بیشتر در زمینه مکانیک گفتار مشکل دارند. برخی کودکان برای بهبود جنبه‌های مختلف گفتار، زبان و بلع به درمان نیاز دارند. البته بزرگسالان نیز ممکن است پس از سکته مغزی، تصادف، ضایعه مغزی یا عمل جراحی‌ای که توانایی‌شان را برای استفاده از زبان یا بلع تغییر داده است، به گفتاردرمانی نیاز پیدا کنند.

 گفتاردرمانی و آموزش انفرادی

اگر فرزندتان در برنامه آموزش انفرادی (IEP) شرکت داشته باشد، خدمات گفتاردرمانی احتمالاً در مدرسه ارائه می‌شود. گفتاردرمانگر باید عضوی از گروه برنامه آموزش انفرادی باشد تا هم توانایی‌های زبانی و گفتاری کودک را ارزیابی کند و هم درباره روش انجام درمان تصمیم بگیرد ـ گفتاردرمانی به صورت گروهی یا انفرادی، در کلاس یا به صورت فعالیت فوق برنامه و یک یا دو بار در هفته یا بیشتر انجام می‌شود.

البته می‌توانید گفتاردرمانی فرزندتان را خارج از مدرسه انجام بدهید. بعضی آسیب‌شناسان زبان ـ گفتار برای برگزاری جلسات درمان به خانه می‌آیند.

در ابتدای سال تحصیلی و در طول آن سوالاتی بپرسید تا متوجه کیفیت خدمات گفتاردرمانی بشوید. از کلینیک گفتاردرمانی و شرکت بیمه‌گر خود درباره میزان پوشش خسارت درمان و درمان تحت پوشش سوال کنید.

مرکز تخصصی ما در مشهد تمامی خدمات مشاوره،بازی درمانی،گفتار درمانی،نوروفیدبک -نوروتراپی و مشاوره با خانواده را با تیمی مجرب و متخصص برای شما عزیزان ارائه میدهد.

مشاوره خدمات:

همکاران ما در

واحد پذیرش

پاسخگوی شما خواهند بود

4747 66 38 - 051

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسنده:

آرامش ماندگار

آرامش ماندگار