4747 66 38 - 051

آرامش، آگاهی، تغییر مثبت و زندگی بهتر

آرامش مگ؛ مجله اینترنتی آرامش ماندگار

آگاهی، نخستین گــام برای رسیدن به آرامش ماندگار

مرکز بازی درمانی جهت درمان اوتیسم

5/5

مرکز بازی درمانی جهت درمان اوتیسم

جهت تجربه درمانی موفق در یکی از بهترین مراکز مشاوره و روانشناسی مشهد با ما تماس بگیرید

قدرت بازی را برای کودکان با اختلال اوتیسم دست کم نگیرید.

حتی تفریح ​​و اسب سواری در محیط اطراف می تواند مزایای درمانی خوبی برای کودکان در طیف اوتیسم داشته باشد.

برخی از ساختارها و قوانین را به یک بازی رسمی تر اضافه کنید و یک ابزار قدرتمند برای توسعه و پالایش همه چیز از مهارت های حرکتی و هماهنگی گرفته تا ارتباطات ، گوش دادن و مهارت های اجتماعی دارید.

بازی درمانی در اوتیسم شامل تعامل با دیگران به صورت مشارکتی و رقابتی ، برقراری ارتباط ، بیان نیازها و خواسته ها ، استراتژی ، تفسیر اهداف دیگران و نوبت گرفتن است …انواع موزیک ها به عنوان یک تمرین کامل برای توسعه مهارت هایی که کودک کسب نکرده استفاده می شود.

خوب، این تمام مفهوم بازی درمانی در اوتیسم است. زیبایی بازی درمانی در اوتیسم این است که نیاز به هدایت یک درمانگر حرفه ای است.

چه تفاوتی بین بازی مستقیم و غیرمستقیم در بازی درمانی وجود دارد؟

بازی غیر مستقیم نوعی از بازی بدون دستورالعمل است.بصورتیکه که کودکان در بازی با مرزهای کمتری رها می شوند و آزادتر هستند و به خودی خود باقی می مانند تا مشکلات را پشت سر بگذارند.

بازی درمانی مستقیم درست برعکس است. این یک رویکرد با دستورالعمل است ، در جایی که والدین یا درمانگر مستقیماً کودک را درگیر می کنند و ممکن است پیشنهاداتی را ارائه دهند یا سعی کنند جلسه را کنترل کنند.

Floor  time و سایر سبک های بازی درمانی که در کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم (ASD) استفاده می شود ، اغلب از هر دو روش غیر مستقیم و مستقیم استفاده می کنند.

جلسات غالباً براساس شرایط کودک با زمان کم یا زیاد شروع می شود و به کودک مبتلا به اوتیسم این امکان را می دهد که فعالیت اولیه را انتخاب کند. درمانگر یا والدین ممکن است کودک را در انتخاب یا درخواست اسباب بازی جدید و به نوعی در برقراری ارتباط راهنمایی کرده و جلسه را طبیعتاً هدایت  کند.

بازی درمانی برای اوتیسم روی نیازهای فردی کودک تمرکز دارد و هر جلسه برای پاسخگویی به آن نیازها طراحی شده است. رویکردها از یک جلسه به جلسه بعدی و از کودکی به کودک دیگر تنظیم می شود.

Floor Time

floor time  یک رویکرد برای بازی درمانی در اوتیسم است. بعضی اوقات کودک ، درمانگر و والدین را درگیر کار می کنند یعنی کمک می کند که کودک ، درمانگر و والدین بازی کردن در کنار هم را تجربه می کنند.

شش هدف اصلی وجود دارد که جلسات floor time برای دستیابی به آن طراحی شده اند:

۱. کودک مبتلا به اوتیسم نشان می دهد که دستورالعمل اسباب بازی ها یا بازی را درک می کنند ، یعنی می خواهند توپ را به جای چرخاندن داخل دهان سر جایش قرار دهد.

۲. کودک به طور فعال درمانگر و والدین را درگیر می کند.

۳. نوعی ارتباط دو طرفه حاصل می شود.

۴. کودک مبتلا به اختلال اوتیسم از خواسته ها و نیازهای خود در بازی مطلع می شود.

۵.کودک اتیستیک برای برقراری ارتباط ،بیان خواسته ها و نیازها حرکاتی را انجام می دهد ، که ممکن است به سادگی اشاره به اسباب بازی باشد.

۶. اگر کودک ناراحت شود ، کودک خود را آرام می کند.

این اهداف از طریق مختلف در طول جلسه محقق می شوند. ابتدا کودک می تواند جلسه بازی را هدایت کند. والدین و درمانگر روی زمین می نشینند و با اسباب بازی ها و بازی هایی که کودک انتخاب می کند بازی می کنند که بسیاری از آنها ممکن است ازمحیط خانه بیرون بیایند و یا مواردی باشند که والدین یا درمانگر می دانند کودک از قبل از آن لذت می برد. این موارد ممکن است در ابتدای جلسه برای انتخاب کودک درج شده باشد.حباب سازها بازی محبوبی برای شروع است. کودکان همچنین عاشق اسباب بازی هایی هستند که حرکت می کنند ، روشن می شوند ، ارتعاش می کنند و صداها را ایجاد می کنند.

روش JASPER

می تواند به فرزند شما کمک کند مهارتهای توجه مشترک خود را بهبود ببخشد ، بدین معنی که می تواند همزمان در یک اسباب بازی و یک فرد متمرکز شود.

از این طریق او می تواند روشی را که با دیگران بازی می کند بهبود بخشد.

برنامه JASPER همچنین می تواند به فرزند شما کمک کند تا در بازی درگیر باشد ، شیوه بازی با اسباب بازی ها را گسترش دهد ، بیشتر با دیگران صحبت کند و مهارتهای دیگر اجتماعی را بهبود بخشد.

کودکانی که تحت درمان JASPER قرار می گیرند ، اغلب با یک درمانگر یک به یک ملاقات می کنند ، اما گاهی اوقات JASPER در تنظیمات پیش دبستانی با حضور دانش آموزان مبتلا به ASD ارائه می شود.

کودکان ممکن است این نوع درمان را تا ۲۵ ساعت در هفته انجام دهند. ممکن است متوجه شوید که کودک شما ظرف تنها چند هفته مهارت های جدیدی کسب می کند.

در حالی که بیشتر صحبت می کند در حالی که بازی می کند ، او به جای اینکه  فقط چرخش چرخها را ببیند به ماشین ها در حالیکه از سراشیبی پایین می آیند نگاه کند. بسته به نیاز کودک اوتیستیک ممکن است ماه ها یا سال ها به این نوع درمان نیاز داشته باشد.

آرامش ماندگار

واحد تخصصی کودک و نوجوان در مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره آرامش ماندگار، دارای کلیه خدمات درمانی و پرورشی اعم از بازی درمانی،گفتار درمانی،نوروفیدبک، مشاوره و جلسات فردی و گروهی فرزندپروری توسط جمعی از بهترین متخصصان می باشد.

 

برای تجربه درمانی موفق و پایدار با ما تماس بگیرید

مشاوره خدمات:

همکاران ما در

واحد پذیرش

پاسخگوی شما خواهند بود

4747 66 38 - 051

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسنده:

جلال محمودی

جلال محمودی

مدیر و مسئول فنی مرکز خدمات نوروتراپی، روانشناسی و مشاوره آرامش ماندگار