4747 66 38 - 051

آرامش، آگاهی، تغییر مثبت و زندگی بهتر

آرامش مگ؛ مجله اینترنتی آرامش ماندگار

آگاهی، نخستین گــام برای رسیدن به آرامش ماندگار

بازی درمانی خوب در مشهد

5/5

بازی درمانی خوب در مشهد

جهت تجربه درمانی موفق در یکی از بهترین مراکز مشاوره و روانشناسی مشهد با ما تماس بگیرید

بازی یکی از راه هایی است که کودک آرزوهایش را از طریق آن فاش می کند و به خود شکوفایی می رسد.

از آنجا که مشکلاتی را که کودکان، با آنان دست به گریبان اند، آن گونه نیست که بزرگسالان می پندارند و بیشترشان از سوی والدین آنچنان که باید پاسخ داده نمی شود، با استفاده از بازی درمانی می توان به مشکلات کودکان و شیوه های حل آن پی برد.

تاریخچه بازی درمانی به زمان ‘فروید’ بر می گردد که بیمارش به نام ‘هانس کوچلو’ به پدرش توصیه کرد که با او بازی کند و بعد از آن بازی درمانی در رویکرد روان پویشی توسط دختر و شاگرد فروید تکامل پیدا کرد.

بازی درمانی در کشور ما در سالهای اخیر به صورت علمی استفاده می شود و به مجموعه شیوه ها و روش هایی که از طریق بازی به دنبال کاهش هیجان رفتاری کودک انجام می شود، در اتاق مخصوص بازی یا محیط های درمانی و حتی در محیط های قضایی گفته می شود.

بازی درمانی بر خلاف تصور عامیانه، تنها مخصوص کودکان نیست و برای تمام سنین بکار می رود.

از بازی درمانی برای رده سنی دو سال تا نوجوانی، برای زوج درمانی و مشاوره پیش از ازدواج و نیز برای کاهش مشکلات هیجانی سالمندان همچون افسردگی و بحران های سالمندی استفاه می شود.

 انواع بازی درمانی شامل

  • روان پویشی مدل ‘گشتالتی’
  • رهایشی
  • کودک محور
  • شناختی – رفتاری و ‘تراپلی’ است که بیشتر در کشور ما در خصوص کودکان و رفع مشکلات آنها استفاده می شود.

بازی درمانی روان پویشی شامل بررسی پویه های روانی ناهوشیار و برون سازی این مشکلات است و مدل ‘گشتالتی’ نیز شامل نظریه گشتالت و تخلیه هیجانی و روش های خلاقانه گشتالتی است.

بازی درمانی رهایشی بر اساس رها ساختن هیجانات ناخوشایند و هیجان های بحران ساز طراحی شده و کودک محور نیز بر اساس نظریه ‘راجرز’ و دیدگاه وی نسبت به شخص و دنیای پدیدار شناختی برای ایجاد فرصتی جهت رسیدن به خود شکوفایی ابداع شده است.

بازی درمانی شناختی – رفتاری شامل نوعی بازی رهنمود دار و برای افزایش مهارت های مختلف در زندگی طراحی شده و ‘تراپلی’ نیز اختصاصا برای مشکلات جدی کودک مانند بیش فعالی و اختلال نافرمانی مقابله ای ابداع شده و در آن از ساختار خانواده استفاده می شود.

برای استفاده از بازی درمانی باید مشکلات کودک در حدی باشد که نیاز به مصرف دارو نداشته باشد یا بوسیله دارو مشکلات هیجانی اش کاهش پیدا کرده و نیاز به روان درمانی مستقیم نداشته باشد.

علاوه بر این کودک برای بازی درمانی باید توانایی گوش کردن به حرف و فهم آن را داشته باشد و بتواند حرکات خود را تا حدودی مدیریت کند.

این شیوه درمانی از بسیاری از روان درمانی های کودک موثرتر است و در کودکان اثر بخشی بالاتری دارد چرا که کودکان در روان درمانی نمی توانند مشکلات خود را به طور مستقیم بیان کنند و به خوبی تخلیه هیجانی و عاطفی نمی شوند.

 بازی درمانی کودک محور

Children with teacher at classroom.

موثرترین نوع بازی درمانی برای کودکان، بازی درمانی کودک محور است که می توان گفت، میزان اثر بخشی آن از شناخت درمانی هم بالاتر است.

این درمان نوعی از روان درمانی بینش گرا با مشارکت درمانگر و کودک است. تمرکز روی نگرانی ها در مورد خانواده و اختلال رفتار یا پرخاش کودک است.

درمانگر با استفاده از این روش به درک کلیات در مورد مسائل محیط خانه، کودک و نگرش پدر و مادر می رسد. کودکان ممکن است قادر به گفتن وضعیت خانواده نباشند. با این حال، درمانگر به شناسایی و ارزیابی توضیحات و عبارات کودک در طول مشارکت فعال کودکان در درمان می پردازد.

این روش درمانی برای کشف و رسیدگی به نارسایی احساسی کودک طراحی شده است. پس از آن هر اختلال در عملکرد خانواده توسط درمانگر در نظر گرفته می شود.

مشکلات رفتاری کودک، از جمله: اختلال بیش فعالی، اوتیسم، اختلال وسواسی اجباری، اختلال استرس پس از ضربه ، اختلال کمبود توجه، اختلال در یادگیری، پرخوری، بی اشتهایی عصبی، چاقی، اضطراب، بی قراری، افسردگی ، اختلال دوقطبی ، توهم و اختلالات دیگر، پس از تشخیص صحیح توسط درمانگر مورد درمان قرار می گیرد.

ساخت یک بازی موثر

توجه به مراحل برای هماهنگی بازی درمانی سودمند ، بخش مهمی از روند درمان است. برای اطمینان از بازی درمانی موفق و به بدست آوردن بهترین نتایج با استفاده از نظریه های روانشناسی مدرن، تعریف نتایج مورد نظر و شناسایی بهترین روش برای رسیدن به آنها، مهم است. هدف درمانگر در سراسر مراحل بازی درمانی کمک به کودکان در موارد زیر است:

• یادگیری مسایل اصلی در مورد جهان و دنیای اطراف آنها
• بدست آوردن اطلاعات در مورد اینکه چگونه هر چیز با توجه به محیط اطراف خود کار می کند.
• ابراز کردن هر چه بیشتر خود به دیگران
• بهبود مهارت های فیزیکی
• بهبود مهارت های ذهنی و ایجاد مهارت های جدید زندگی
• درک اهمیت حدود اجتماعی، و توسعه مهارت های فردی و اجتماعی

محیط بازی درمانی موثر باید موارد زیر را دارا باشد:

• ارائه یک فضای امن برای کودکان برای بیان احساسات خود
• کمک به کودکان در پیدا کردن راه های سازنده برای بیان احساسات و افکار خود
• بهبود پاسخگویی، ارتباطات و مهارت های حل مسئله از طریق روش های بینش گرای بازی درمانی
• توسعه یک نگرش در جهت افزایش مکاشفه اجتماعی
• آموزش برای ایجاد دوستی و اعتماد به دیگران( از جمله اینکه اعتماد به نفس از دیگران یاد بگیرند) و کنجکاوی برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد جهان همیشه در حال گسترش
• اشتباهات می تواند منجر به درس گرفتن بدون ترس شوند تا کودکان احساس اجتماعی امن و مطمئن داشته باشند.
• فعالیت های مثبت با نتایج مثبت می تواند اعتماد به نفس را افزایش دهد.
• بهبود تخیل و خلاقیت می تواند به از بین بردن توهم کمک کند.

آرامش ماندگار

واحد تخصصی کودک و نوجوان در مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره آرامش ماندگار، دارای کلیه خدمات درمانی و پرورشی اعم از بازی درمانی،گفتار درمانی،نوروفیدبک، مشاوره و جلسات فردی و گروهی فرزندپروری توسط جمعی از بهترین متخصصان می باشد.

 

برای تجربه درمانی موفق و پایدار با ما تماس بگیرید

مشاوره خدمات:

همکاران ما در

واحد پذیرش

پاسخگوی شما خواهند بود

4747 66 38 - 051

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسنده:

جلال محمودی

جلال محمودی

مدیر و مسئول فنی مرکز خدمات نوروتراپی، روانشناسی و مشاوره آرامش ماندگار