4747 66 38 - 051

آرامش، آگاهی، تغییر مثبت و زندگی بهتر

آرامش مگ؛ مجله اینترنتی آرامش ماندگار

آگاهی، نخستین گــام برای رسیدن به آرامش ماندگار

بازی درمانگر متخصص اختلالات کودکان

5/5

بازی درمانگر متخصص اختلالات کودکان

جهت تجربه درمانی موفق در یکی از بهترین مراکز مشاوره و روانشناسی مشهد با ما تماس بگیرید

امروزه از بازی یا بازی درمانی به عنوان روشی برای درمان مشکلات کودکان استفاده می شود. بازی درمانی به کودکان کمک می کند تا بتوانند مسائل و مشکلاتشان را حس کنند، با این هدف که ویژگی های روانی خود را بشناسند.

در این نوع درمان، به کودک فرصت داده می شود تا احساسات آزاردهنده و مشکلات درون خود را از طریق بازی بروز داده و آنها را به نمایش بگذارد.

در کودکان بی قرار حواس پرت که کنترل کمی روی حرکات بدنی خود دارند و براحتی هم متوقف نمی شوند، بازی کمک می کند تا تنش آنها آرام شود یا کودکانی که مورد ضرب و شتم و آزار جنسی قرار گرفته اند، می توانند از طریق بازی درمانی تا حد زیادی به آرامش و بهبود برسند.

درمانگر از طریق بازی درمانی یک موقعیت بازی را به صورت کلی ایجاد می کند که کودک بتواند ترس و تنش خود را بیرون بریزد، در حقیقت در بازی درمانی کودک «خود درونی اش» را نشان می دهد.

شدت احساساتی که برخی کودکان در طول بازی درمانی از خود نشان می دهند گاهی بسیار تعجب آور است، احساساتی چون تنفر، ترس، تنهایی، ناامنی، احساس شکست، بی کفایتی و احساس ناخواسته بودن از این گونه احساسات است و غالبا شروع این احساسات باعث محرومیت و انحراف شخصیت کودک می شود.

در بازی درمانی پس از آن که کودک بازی با وسایل را شروع کرد، درمانگر با دقت اعمال و گفتار او را تحت نظر می گیرد و با مشاهده رفتارش در ضمن بازی به نگرانی های او پی می برد و پس از تفسیر و نتیجه گیری از عملکردهای کودک، راه حل هایی مناسب برای مشکلات او ارائه می کند.

شش ویژگی مرتبط با بازی درمانی شناختی رفتاری عبارتند از:

  • بازی درمانی شناختی رفتاری کودک را از طریق بازی با درمان درگیر می کند. کودک فعال است و موضوعاتی مانند مقاومت و عدمّ پیروی می تواند مورد توجه قرار گیرند.
  • بازی درمانی شناختی رفتاری بر افکار، احساسات، خیالات، و محیط کودک تأ کید دارد به این طریق می توان بر روی موضوعات مختلفی مانند فوبی های کودکی، عدم کنترل مدفوع و… تأکید کرد.
  • بازی درمانی شناختی رفتاری می تواند استراتژی یا استراتژی هایی برای ایجاد رفتارها و افکار سازشی ایجاد کند، و استراتژی های جدیدی را برای مقابله با احساسات و موقعیت ها به کودک آموزش دهد.
  • بازی درمانی شناختی رفتاری دارای ساخت هدایتی و معطوف به هدف است. و کاملاٌ باز و نامحدود نیست. درمانگر با کودک و خانواده، در تعیین اهداف و هدایت کودک به سمت آن اهداف فعالیت می کند.
  • بازی درمانی شناختی رفتاری تکنیک های تجربی را مورد استفاده قرار می دهد به عنوان مثال می توان گفت که الگودهی از طریق عروسک های دستی و توسط درمانگر انجام می شود.
  • بازی درمانی شناختی رفتاری امکان آزمون تجربی فرایند درمان را فراهم می کند، و تکنیک مورد استفاده، قابلیت ارزیابی می یابد و مشخص می شود که چه درمانی به وسیله چه شخصی برای یک کودک خاص مؤ ثرتر خواهد بود و مشکل خاص وی تحت چه شرایطی رفع خواهد شد.

کاربرد بازی درمانی در اختلالات مربوط به دوره کودکی

بازی درمانی در ابتدا به عنوان ابزاری برای روان درمانی کودکان مبتلا به اضطراب و سایر بیماری‌های روانی ایجاد شد.

بدین منظور در این نوع بازی درمانی، بازی وسیله ای برای برون‌ریزی احساسات و کسب مکانیزم‌های سازگاری در کودکان محسوب می‌شود. این نوع بازی درمانی هنوز محبوب است اما با بازی درمانی مربوط به کودکان مبتلا به اوتیسم تفاوت دارد.

یک مشکل اساسی افراد مبتلا به اوتیسم اختلال اجتماعی – ارتباطی است.

کودکان مبتلا به اوتیسم در برقراری ارتباط با دیگران (به خصوص همسالان) مشکلات زیادی دارند.

این کودکان اغلب به جای استفاده از اسباب بازی‌ها در بازی‌های تخیلی یا نمادین (مثلا وانمود کردن به اینکه عروسک واقعا بچه من است) از اشیا به صورت قالبی و تکراری یا برای تحریک خود استفاده می‌کنند و کاملا در دنیای خود غرق می‌شوند.

بازی وسیله‌ای بسیار خوب برای کمک به کودکان به منظور خارج کردن آنها از درخودفروماندگی ناشی از اوتیسم و واردکردن آن‌ها به دنیای واقعی و تعامل مشترک است.

همچنین بازی‌های مناسب می‌توانند به کودکان خردسال درکشف احساسات، محیط و روابطشان با والدین، خواهران/برادران و همسالان کمک کنند.

به علاوه غالبا بازی درمانی می‌تواند این امکان را در اختیار والدین قراردهد که نقش فعالی در رشد و پیشرفت کودک مبتلا به اوتیسم خود داشته باشند.

بازی درمانی را می‌توان به والدین آموخت و در طول زمان والدین می‌توانند درمانگر کودک خود شوند و در عین حال رابطه ای مستحکم‌تر و پر معنی‌تر با کودکشان برقرار کنند.

بازی درمانی متمرکز

شیوه ای که در آن درمانگر هدایت کننده است.

فعالیت های او درجهت شکل دهی به برنامه و انجام مداخله، اهداف و زمان بازی درمانی است.

این روش تحت تأ ثیر مداخلات مستقیمی است که برگرفته از رفتاردرمانی شناختی است.

این مدل بر پایه تعامل شناخت، عواطف، رفتار و فیزیولوژی شکل گرفته است.

در زمان استفاده از این مدل برای کودکان تأ کید مداخله بر کمک به کودک در صورت بندی افکاری است که به سازگاری وی با شرایط زندگی کمک می کند، هدف اصلاٌ  این نیست که کودکان مانند بزرگ سالان فکر کنند.

آرامش ماندگار

واحد تخصصی کودک و نوجوان در مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره آرامش ماندگار، دارای کلیه خدمات درمانی و پرورشی اعم از بازی درمانی،گفتار درمانی،نوروفیدبک، مشاوره و جلسات فردی و گروهی فرزندپروری توسط جمعی از بهترین متخصصان می باشد.

 

برای تجربه درمانی موفق و پایدار با ما تماس بگیرید

مشاوره خدمات:

همکاران ما در

واحد پذیرش

پاسخگوی شما خواهند بود

4747 66 38 - 051

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسنده:

جلال محمودی

جلال محمودی

مدیر و مسئول فنی مرکز خدمات نوروتراپی، روانشناسی و مشاوره آرامش ماندگار