4747 66 38 - 051

آرامش، آگاهی، تغییر مثبت و زندگی بهتر

آرامش مگ؛ مجله اینترنتی آرامش ماندگار

آگاهی، نخستین گــام برای رسیدن به آرامش ماندگار

مرکز خوب بازی درمانی در مشهد

5/5

مرکز خوب بازی درمانی در مشهد

جهت تجربه درمانی موفق در یکی از بهترین مراکز مشاوره و روانشناسی مشهد با ما تماس بگیرید

کودکان به دلیل پایین بودن سطح تفکر انتزاعی،قادر به بیان هبجانات و احساسات خود نیستند،سرکوب و عدم مهارت در بیان احساسات به ویژه از نوع بهداشت روانی کودک را به ماخاطره می اندازد.

از این رو پیدا کردن راهی که کودک را قادر نماید به شیوه ای غیر از بیان کلامی هیجانات خود را بروز نمیاد کاملا ضروری به نظر می رسد.

بازی ابزاری است که کودک به کمک آن خود را بیان می نماید و برای هر کورکی جدا از نژاد،زبان و ملیت وسیله مناسبی جهت تخلیه هیجانات و ابزار خود می باشد.

بازی کار کردی مناسب با سن است.

تلاش که همزمان در یک فرایند بدنی و اجتماعی اتفاق می افتد.

بازی عموماً نقطه مقابل کار است.یک فعالیت سرگرم کننده که فارغ از اجبار و غیر منطقی بودن فرصت مناسبی را جهت بیان احساسات به فرد می دهد.

چهار ویژگی عمده برای بازی مطرح شده است :

۱_ذاتی بودن:بازی فعالیتی است که کودکان تمایل ذاتی به انجام آن دارند و بدون اموزش وَ یادگیری به سمت بازی گرایش دارند.

۲_آزادانه انتخاب شدن:کودک در انتخاب نوع بازی آزاد است.تعداد بازی ها و خلاقیت در کشف بازی های جدید این فرصت را برای کودک ایجاد می کند.

۳_غیر واقعی بودن:بازی فعالیتی غیر واقعی است و کودک با قدرت تخیل خود می تواند در جریان بازی در نقش های غیر واقعی ظاهر شود.

۴_کاربرد فعالانه و لذت بخش:این ویژگی مهم ترین خصیصه بازی است که تمایل کودک را برای مشارکت در بازی افزایش می دهد.

نقش بازی در رشد جسمی کودک

۱- موجب رشد یکپارچه دستگاه های حسی و هماهنگی اعضای مختلف بدن می شود.
۲- باعث تقویت حواس کودک می شود.
۳- نیرو و انرژی بدن را به بهترین شکل مصرف می کند.
۴- کودک به توانمندی های فکری و بدنی خود آگاهی پیدا می کند.
۵- در تثبیت غلبه طرفی نقش دارد(دست غالب).
۶- در شناخت راست و چپ موثر است.

بازی درمانی

بازی درمانی تکنیکی است ک به وسیله آن طبیعت کودکان به صورت بیانی معنی می شود.

و روشی است برای مقابله با استرس های هیجانی و همچنین برای کودکانی ک دچار آشفتگی های ناشی از مشکلات خانوادگی هستند به کار می رود.

درمانگرانی که کار بازی درمانی را انجام می دهند،معتقد هستند ک این تکنیک به کودکان اجازه می دهد مسائلی را که نمی تواند در محیط روزانه شان طرح کنند در قالب بازی ارائه دهند و با هدایت درماندگی هیجان مخفی خود را نمایان کنند.

در بازی درمانی،درمانگر رفتار کودکان را بدون قید و شرط میپذیرد.بدون این که آن ها را غافلگیر کند، با آن ها بحث کند و یا نادرستی کار آن ها را به ان ها گوشزد کند.

نقش بازی در رشد ذهنی کودک

۱- در یاد گیری زبان نقش بسزایی دارد.
۲- در رشد هوشی کودک بسیار مؤثر است.
۳- با مفاهیم ساخت ؛ فضا و شکل آشنا می شود.
۴- رفتارهای هوشمندانه کودک تقویت می شود.
۵- موقعیت استفاده از قوه ی تخیل در کودک به وجود می آید.
۶- زمینه ی بهتری برای تفکر فراهم می کند.
۷- توجه و تمرکز را بالا می برد.

انواع بازی

کودکان روحیات متفاوتی دارند و با توجه به ویژگی های خود ؛ بازی های مختلفی را تجربه می کنند .

عواملی که در انتخاب نوع بازی کودکان دخالت دارد عبارتند از : تفاوت های فردی ؛ میزان سلامتی بدنی ؛ سطح رشد جسمی و حرکتی ؛ بهره ی هوشی ؛ جنسیت ؛ خلاقیت ؛ فرهنگ خانواده و موقعیت جغرافیایی

برهمین اساس بازی به انواع گوناگون تقسیم می شود:

۱- بازی های حسی-حرکتی

از قدیمی ترین نوع بازیها ست ؛ به ابزار مخصوص نیازمند است؛ هم به صورت انفرادی و هم به صورت گروهی انجام می شود ؛ برای مصرف انرژی اضافی بدن ونجات یافتن از خستگی و کسالت بسیار مفید است و رفتارهای نا آرام و پرخاشگری توأم با عصبانیت کودک را کاهش می دهد.

۲- بازی های تقلیدی

کودک به تقلید نقش هایی می پردازد که آن ها را باور کرده است .

معمولاً بهترین شخصیت ها برای شروع ایفای نقش؛ والدین؛ برادران ؛ خواهران و دوستان هستند.

کودک از ایفای نقش لذت برده و تجربه کسب می کند .

در دوره ی دبستان بیشترنقش معلمان را تقلید می کند ؛ در حالی که در دوره ی نوجوانی از تقلید رفتار بزرگسالان دوری می کند و به تقلید رفتار همسالان می پردازد که این خود آغازی است برای هماهنگی و همسو شدن با گروه های اجتماعی و ایفای نقش های واقعی زندگی.

۳- بازی های نمایشی

کودک در تقلید از بزرگترها از لباس و وسایل مخصوص آن ها نیز استفاده می کند ؛ مانند پسر کوچکی که کت پدر را به تن کرده؛ عینک اورا به چشم می زند و یا دختربچه ای که کفش پاشنه دار مادر را پوشیده و به زحمت راه می رود.

۴- بازی های نمادی

زمانی که کودک دستیابی به ابزار و وسایل مورد نیاز خود را غیر ممکن می بیند ؛ نیازها و آرزوهای خود را با استفاده از وسایل نمادین و از طریق بازی بیان می کند .

برای مثال بر تکه ای چوب سوار شده ؛ این طرف و آن طرف می رود ؛ مانند این که سوار بر اسبی شده و آن را هدایت می کند . این نوع بازی ها یکی از بهترین شیوه های بازی درمانی محسوب می شوند.

۵- بازی های آموزشی

مهمترین وسیله آموزش کودک؛ استفاده از وسایل بازی مناسب است ؛ مانند مکعب های چوبی که کودک با جورکردن و دسته بندی کردن آن ها می تواند با مسائل اساسی اما ساده و آسان ریاضی آشنا شود .

از خانه ی کوچک اسباب بازی برای آشنا کردن کودک با واقعیت های موجود زندگی می توان استفاده کرد بازی های آموزشی موجب تقویت حواس و رشد قوای ذهنی و اجتماعی کودک می شوند؛ به شرط آن که سعی کنیم کنترل اصلی بازی در اختیار کودک باشد و جهت و مسیر آن را او تعیین کند.

۶- بازی های خلاقیتی

کودک از طریق به وجود آوردن چیزی ؛ عقاید و احساساتش را اظهار می کند ؛ مانند نقاشی ؛ موسیقی ؛ خمیر بازی ؛ شن بازی و یا استفاده از لغات که او را قادر می سازد تا در آینده داستان ؛ شعر و نمایشنامه بنویسد

آرامش ماندگار

واحد تخصصی کودک و نوجوان در مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره آرامش ماندگار، دارای کلیه خدمات درمانی و پرورشی اعم از بازی درمانی،گفتار درمانی،نوروفیدبک، مشاوره و جلسات فردی و گروهی فرزندپروری توسط جمعی از بهترین متخصصان می باشد.

 

برای تجربه درمانی موفق و پایدار با ما تماس بگیرید

مشاوره خدمات:

همکاران ما در

واحد پذیرش

پاسخگوی شما خواهند بود

4747 66 38 - 051

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسنده:

جلال محمودی

جلال محمودی

مدیر و مسئول فنی مرکز خدمات نوروتراپی، روانشناسی و مشاوره آرامش ماندگار