4747 66 38 - 051

آرامش، آگاهی، تغییر مثبت و زندگی بهتر

آرامش مگ؛ مجله اینترنتی آرامش ماندگار

آگاهی، نخستین گــام برای رسیدن به آرامش ماندگار

مرکز تخصصی گفتار درمانی در مشهد

5/5

 

تأثیر اختلالات گفتاری بر اعتماد به نفس کودکان

بررسی ها نشان می دهد ۵ تا ۶ درصد از کودکان دارای اختلالات گفتار و زبان هستند که‌ عوامل محیطی و رفتارهای اجتماعی روزمره ، این اختلالات را تشدید می کنند و مهم ترین آسیب روحی آن نیز پایین آمدن اعتماد به نفس در کودکان است.

درمان این عارضه اهمیت زیادی دارد زیرا با این کار از بروز مسائل بعدی از جمله تمسخر کودکان در مدرسه و منزوی شدن آنان جلوگیری می شود.

اختلالات تلفظی ، تشدید اختلال در خواندن و نوشتن و اختلالات یادگیری را از عمده‌ ترین اختلالات گفتار و زبان شایع در بین کودکان است.

با توجه به اینکه اعتماد به نفس یکی از نکات کلیدی شخصیت انسانهاست ، اعتماد همچون احساس آرامش دو جانبه است که به ‌همراه قبول و پذیرش کلام ، تعهدات و رفتار یکدیگر است.

سن آموختن اعتماد از تولد تا یک ‌سالگی است ، کسانی که اعتماد را در سن خود نیاموخته ‌اند در تمام دوران زندگی دچار مشکل خواهند بود.

تقویت اعتماد به نفس در کودکان مبتلا به اختلالات گفتاری

از آنجا که حرف زدن در کودکان از سن یک سالگی به بعد آغاز می شود ، چنانچه کودک در این زمان دچار لکنت باشد تایید و تشویق لازم را از اطرافیان نگرفته و اعتماد به نفس او دچار آسیب می شود.

درمان این امر می تواند بسیاری از مشکلات اجتماعی و روابط عاطفی کودکان را بهبود بخشد بهتر است والدین با مشاهده کوچک ترین علائم از متخصص کمک بخواهند در صدد رفع آن برآیند.

هرچند که بچه ها در سنین ۵، ۶ ماهگی قادر به حرف زدن نیستند اما سر و صداهایشان تلاشی برای حرف زدن است. با گوش دادن به او نشان می دهید که کاملا مورد توجه شماست. همه اینها عواملی است که به تقویت اعتماد به نفسش کمک می کند.

به محض اینکه بچه گریه کرد و گرسنه بود، سریع واکنش نشان داده و به او غذا دهید چون باعث می شود احساس کند که مهم و مورد توجه والدین است.
یکی دیگر از راه های تقویت اعتماد به نفس این است که مدام اسمش را صدا بزنید و او را با ضمیر صدا نکنید

کودکان با اعتماد به نفس بالا:

بچه ها سرشت مختلفی دارند. برای مثال بعضی از بچه ها به راحتی با اطرافیان ارتباط برقرار می کند و اصولا بچه های اجتماعی هستند و برخی دیگر خجالتی که بخشی از آن ناشی از وراثت است و بخشی دیگر تحت تاثیر محیط و رفتارهایی که با او می شود است.

بچه هایی که اعتماد به نفس بالایی دارند وقتی که در برابر انجام کار سختی قرار می گیرند اگر نتوانند به راحتی آن را انجام دهند شروع به آزمایش کردن راه های مختلف می کنند.

به عبارتی پیگیر هستند و به راحتی عقب نشینی نمی کنند. اغلب مدام در تعامل با همسالان خود هستند و کمتر رفتارهای پرخاشگرانه، تند و غیر عادی دارند و کمتر احساس گوشه گیری می کنند.

بچه هایی که اعتماد به نفس خوبی دارند از اشتباه کردن نمی ترسند و به راحتی از اطرافیانشان کمک می گیرند. اما والدین باید توجه داشته باشند که کمک ها باید به گونه ای باشد که وابستگی فرزند را به آنها زیاد نکند.

هرچند به مرور زمان و با سیر طبیعی رشد این وابستگی کمتر می شود و بچه یاد می گیرد که کارهایش را به تنهایی انجام دهد.

این بچه ها اغلب زیاد سوال می کنند و از اینکه مبادا دیگران از سوال پرسیدن هایش بخندند نمی ترسند. اغلب قدرت تصمیم گیری بالایی دارند. بچه هایی که قدرت اعتماد به نفس خوبی ندارند اغلب پشت پدر و مادرها پنهان می شوند و قادر به تصمیم گیری نیستند.

والدین می توانند به منظور تقویت اعتماد به نفس بچه ها کم کم و متناسب با سنش از او بخواهند که در مورد برخی مسائل اظهار نظر بکنند

گفتار درمانی را همین امروز انجام دهید

اگر درمان اختلالات گفتاری به سنین بالاتر (بعد از ۴ سال) موکول شود، کودک به تدریج دچار پرخاشگری، اختلال تلفظ و اختلال یادگیری و آموزش در مدرسه می شوند.

بسیاری از اختلالات کودکان تا ۷ و ۸ سالگی مرتفع می شوند اما هرچه زودتر این اتفاق بیفتد تاثیرات این اختلالات به ابعاد دیگر شخصیت کودک نفوذ نمی کند.

پس حتما تا قبل از ۴ سالگی با مراجعه به گفتار درمان سعی کنید اختلال در تلفظ تمامی کلمات را در کودک خود برطرف کنید.

مشاوره خدمات:

همکاران ما در

واحد پذیرش

پاسخگوی شما خواهند بود

4747 66 38 - 051

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسنده:

جلال محمودی

جلال محمودی

مدیر و مسئول فنی مرکز خدمات نوروتراپی، روانشناسی و مشاوره آرامش ماندگار