4747 66 38 - 051

آرامش، آگاهی، تغییر مثبت و زندگی بهتر

آرامش مگ؛ مجله اینترنتی آرامش ماندگار

آگاهی، نخستین گــام برای رسیدن به آرامش ماندگار

کلینیک تخصصی اختلال خواب در مشهد

5/5

تاریخچه اختلال خواب

تجربه ای ایمن و ماندگار در کلینیک تخصصی ما در مشهد.

هر انسان یک سوم زندگی خود را به خواب اختصاص می دهد و شاید همین نکته شرط لازم سرمایه گذاری وی در دو سوم دیگر باشد. براساس یک تعریف عام، می توان خواب را معرف زیست شناختی ترین و روانشناختی ترین حالت کنشی طبیعت انسانی تلقی کرد: خوابدیده ها، به عنوان یکی از مولفه های اصلی خواب، جنبه روانی آن را تشکیل می دهند و اهمیت خواب از زوایه زیست شناختی نیز آشکار است، چرا که به منزله شرط لازم تعادل و توازن حیاتی به شمار می رود.

تا زمانی نه چندان دور، خواب را به عنوان حالت فعل پذیری تلقی  می کردند که در تضاد با پر جنب و جوشی فعالیت حالت بیداری قرار می گرفت. امروزه می دانیم که خواب یک رویداد خاص و فعال زندگی ارگانیک است که برای تحول و تعادل آن کاملاً ضرورت دارد.

فعالیت نیرویی و سوخت و سازی خاصی که در خلال خواب در همه سطوح ارگانیزم به وقوع می پیوندد، نقش ترمیم کننده آن را تضمین می کند. منابع، ضریب فعالیت و پتانسیل واکنش پذیری بخش بیداری ما، از خواب به دست می آید. اگر چه در قلمرو خواب با یک رویداد مجموعه ای مواجه هستیم اما درک بهتر مراحل روی آورد نسبت به این قلمرو تحلیل آن، مستلزم  بررسی چهار چوب تاریخی و زیست شناختی آن است.

از زمانی که گالی ین در عصر باستان به وجود بی نظمی های تنفسی و قلبی در خلال خواب اشاره کرد تا عهد متخصصان فیزیولوژی در قرن هجدهم، به جز توجهه به تجلیات علایم چشم در هله های مختلف خواب وسط فونتانا، به هیچ گونه پدیده تازه ای در این قلمرو، دست نیافتند. در قرن نوزدهم، وابستگی ویژگی های خواب با جنبه های روانی و خوابدیده ها توسط موری بر جسته شد و گروه دو سن نیس نیز بر اساس مشاهدات و دقیقی که بیشتر جنبه شخصی داشتند، به گونه ای بدیع در پیشرفت این زمینه، مشارکت کرد.

اختلال خواب چیست؟

کلینیک تخصصی اختلال خواب در مشهد

خواب یکی از نیازهای اصلی و ضروری انسان است که فواید روحی و جسمی بسیاری دارد، ازجمله تقویت حافظه، کاهش استرس، افزایش تمرکز، کمک به ثابت نگه داشتن وزن و… . بعضی از مردم به‌محض آنکه سرشان را روی بالش می‌گذارند، خواب‌شان می‌برد، اما به‌خواب رفتن بقیه چندین ساعت طول می‌کشد یا چندین بار بیدار شدن از خواب در شب را تجربه می‌کنند.

نداشتن خواب کافی یا باکیفیت، می‌تواند عوارض جبران‌ناپذیری روی بدن داشته باشد. شاید شما بتوانید اثرات ظاهری یک یا چند شب بی‌خوابی را با چرت زدن در وسط روز و چند لیوان قهوه ازبین ببرید، اما اگر این مشکل دائمی یا مزمن شود، آنگاه اوضاع واقعا از کنترل‌تان خارج خواهد شد.

بسته به نوع اختلال خواب، افراد ممکن است به‌سختی به‌خواب بروند و در طول روز به‌شدت احساس خستگی کنند. کمبود خواب می‌تواند روی انرژی، خلق‌وخو، تمرکز و سلامت کلی تأثیر منفی بگذارد.

در برخی موارد، اختلالات خواب می‌توانند نشانه‌ای از یک مشکل سلامتی جسمی یا روحی باشند. این‌گونه مشکلات خواب معمولا با درمانِ علت زمینه‌ای برطرف می‌شوند. هنگامی‌که اختلالات خواب در اثر یک بیماری دیگر ایجاد نشده باشند، درمان معمولا شامل ترکیبی از درمان‌های پزشکی و تغییرات سبک زندگی است.

درصد زیادی از مردم با نوعی اختلال خواب دست‌وپنجه نرم می‌کنند. اگر شما هم جزء این افراد هستید یا کسی را می‌شناسید که مدت‌هاست از بی خوابی و اختلالات خواب شکایت می‌کند، مطلب زیر را ازدست ندهید و با کلینیک تخصصی ما در مشهد تماس بگیرید و همراه ما باشید .

چه چیزهایی سبب اختلالات خواب می ‌شود؟

کلینیک تخصصی اختلال خواب در مشهد

شرایط، بیماری ‌ها و اختلالات بسیاری می‌ توانند سبب مشکلات خواب شوند. در بسیاری از موارد، اختلالات خواب در نتیجه‌ ی یک مشکل زمینه ‌ای سلامت ایجاد می ‌شوند.

آلرژی ‌ها و مشکلات تنفسی

آلرژی، سرماخوردگی و عفونت ‌های سیستم تنفسی فوقانی می ‌توانند تنفس را در هنگام شب چالش برانگیز کنند. ناتوانی در تنفس از طریق بینی نیز می‌ تواند باعث دشواری ‌های خواب شود.

ادرار مکرر شبانه

ادرار مکرر شبانه ممکن است با وادار کردن شما به بیدار شدن در طول شب، خواب شما را مختل کند. عدم تعادل هورمون‌ ها و بیماری ‌های مجاری ادراری ممکن است در ایجاد این بیماری نقش داشته باشد. (اگر ادرار مکرر شما همراه با درد یا خونریزی است، فورا با پزشک تماس بگیرید.)

درد مزمن

درد مزمن می ‌تواند به خواب رفتن را دشوار سازد. درد حتی ممکن است بعد از به خواب رفتنتان، شما را بیدار کند. برخی از رایج‌ ترین دلایل درد مزمن شامل موارد زیر است:

  • آرتروز
  • سندروم خستگی مزمن
  • فیبرومیالژی
  • بیماری التهابی روده
  • سردرد های مزمن
  • کمردرد مداوم

در برخی موارد، درد مزمن ممکن است حتی توسط اختلالات خواب، تشدید شود. برای مثال، پزشکان بر این باورند که ابتلا به فیبرومیالژی ممکن است با مشکلات خواب در ارتباط باشد.

اضطراب و تشویش

اضطراب و تشویش اغلب اثر منفی بر روی کیفیت خواب دارند. خوابیدن یا در خواب ماندن می ‌تواند برای شما مشکل شود. کابوس ‌ها، حرف زدن یا راه رفتن در هنگام خواب نیز ممکن است خواب شما را مختل کند.

 انواع اختلالات بی‌خوابی

کلینیک تخصصی اختلال خواب در مشهد

آپنه‌ یا وقفه‌ ی تنفسی در هنگام خواب

آپنه‌ ی خواب به صورت وقفه در تنفس در طول خواب تعریف می ‌شود. این اختلال یک بیماری جدی است که باعث ورود مقادیر کم ‌تر اکسیژن به بدن می ‌شود. هم ‌چنین، آپنه می‌ تواند شما را در طول شب از خواب بیدار کند.

خواب پریشی

خواب‌ پریشی دسته ‌ای از اختلالات خواب است که باعث حرکات و رفتار های غیر عادی در طول خواب می‌ شود. این رفتار ها، شامل موارد زیر است:

  • خواب‌ گردی یا راه رفتن در هنگام خواب
  • حرف زدن در هنگام خواب
  • ناله کردن
  • کابوس دیدن
  • شب ادراری
  • دندان ‌قروچه یا فشردن فک‌ ها روی هم

سندروم پای بی ‌قرار

سندروم پای بی ‌قرار (RLS: Restless Leg Syndrome) یک نیاز مقاومت ناپذیر به تکان دادن پا هاست. این اشتیاق گاهی همراه با یک احساس مور مور شدن در پا هاست. با این‌که این علائم ممکن است در طول روز نیز اتفاق بیافتند، شیوع آن‌ ها در شب بیشتر است. RLS اغلب وابسته به بیماری‌ های خاص، مانند ADHD یا پارکینسون است ولی علت دقیق آن همواره مشخص نیست.

نارکولپسی یا حمله‌ ی خواب

نارکولپسی به صورت حمله ‌های خواب که در طول روز اتفاق می ‌افتند، تعریف می ‌شود. این به این معناست که شما به طور ناگهانی و بدون هیچ هشدار قبلی، احساس خستگی شدید کرده و به خواب می ‌روید. این اختلال می ‌تواند باعث فلج خواب نیز شود که در آن شما بلافاصله بعد از بیدار شدن، از نظر فیزیکی قادر به حرکت نخواهید بود. گرچه، نارکولپسی ممکن است به تنهایی رخ دهد، وابسته به اختلالات نورولوژیک به‌خصوص مانند مولتیپل اسکلروزیس نیز می ‌تواند باشد.

آثار و نتایج اختلالات خواب

کلینیک تخصصی اختلال خواب در مشهد

اختلالات خواب یکی از انواع شایع بیماری ها به حساب می آید که بر خلاف شیوع قابل توجه آن و تأثیری که بر سلامت افراد در دراز مدت می گذارد به حد کافی مورد توجه قرار نگرفته است. به ویژه این بیماری ها به علت آنکه اختلالات قلب و عروق ایجاد می کنند اهمیت زیادی دارند. اختلالات خواب علاوه بر آنکه موجب بروز بیماری های زیادی می شوند به علت آنکه فرد را در طول روز از کارایی لازم باز می دارند آثار اقتصادی فوری هم دارند.

به طور کلی بی خوابی مزمن ممکن است منجر به کاهش احساس  سلامت (مثلاً بد خلقی و بی علاقگی، کاهش توجه، انرژی و تمرکز حواس و افزایش و کسالت) طی روز شود. و نیز باعث شکایت ذهنی از خستگی روانه.

همچنین بی خوابی باعث ایجاد یا همراه شدن اختلالات دیگر مانند افسردگی و اضطراب شده  و آن نیز منجر به مشکلات بین فردی، مشکلات اجتماعی و شغلی شود و تحریک پذیری در روز تمرکز ضعیف را افزایش دهد.

بی توجهی  و عدم تمرکز ممکن است منجر به بروز حوادث شود. همچنین بی خوابی باعث افزایش بروز مشکلات روانی فیزیولوژیکی مربوط به استرس( مثلاً سر درد، افزایش تنش ماهیچه ای، ناراحتی، معده) می شود. همانطور که بی افراد را دچار مشکل می کند.

پر خوابی نیز ممکن است منجر به ناراحتی و نارسایی کارکردی قابل ملاحظه ای در کار و روابط اجتماعی و شغلی شود. دوره ای خواب روزانه غیر عمدی می تواند نگران کننده و حتی خطرناک باشد.

مشاوره خدمات:

همکاران ما در

واحد پذیرش

پاسخگوی شما خواهند بود

4747 66 38 - 051

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسنده:

جلال محمودی

جلال محمودی

مدیر و مسئول فنی مرکز خدمات نوروتراپی، روانشناسی و مشاوره آرامش ماندگار