4747 66 38 - 051

آرامش، آگاهی، تغییر مثبت و زندگی بهتر

آرامش مگ؛ مجله اینترنتی آرامش ماندگار

آگاهی، نخستین گــام برای رسیدن به آرامش ماندگار

آدرس مرکز مشاوره درمان های تخصصی مشکلات بی خوابی

5/5

آدرس مرکز مشاوره درمان های تخصصی مشکلات بی خوابی

خواب یکی از مهمترین چرخه های شبانه روزی و یک الگوی پیچیده زیسـت شـناختی است. به عنوان یک متغیر سلامت، خواب یکی از نیازهای اصـلی انسـان اسـت کـه بـر روی کیفیت زندگی و سلامت فیزیکی و ذهنی افراد بسیار تأثیرگذار است.

به عنوان یک زیرگروه، بیماران دچار اختلالات روانپزشکی اکثرًا دچار اختلالات خواب هستند. کم بودن اطلاعات در مورد عقاید غلط و ناکارآمد و تأثیر آن بر کیفیت و الگوی خواب در این بیماران نشاندهنده آن است که اکثرًا بیماران روانپزشکی در مورد طب خواب آموزشـی نمـیبیننـد و در مـورد عقاید غلط و ناکارآمد آنان در مورد خواب و تأثیر آن بر کیفیـت و الگـوی خـواب اطلاعـات زیادی در دست نیست و فقدان این اطلاعات باعث شده تا توجه کمتری به این مقوله شود.

چرخه خواب و بیداری یکی از چرخه های بیولوژیک است که توسـط عملکـرد فیزیولوژیـک در روشنایی و تاریکی، برنامه های کاری و سایر فعالیـتهـا تحـت تـأثیر قـرار مـیگیـرد و ساعت بیولوژیک انسان نقش مهمی را در این چرخه بازی میکند.

خواب یک فرآیند پویا و فعال است و شامل تغییرات فیزیولوژیکی در ارگانهای بـدن اسـت و هـر انسـان طبیعـی ۱ حدود عمر خود را در خواب به سر میبـرد. تـأثیر خـواب بـر جسـم و روان انسـان بسیار مهم است و تغییرات خواب از پـیش آگهـی هـای مهـم در زمینـه ابـتلا بـه بیمـاریهـا محسوب میشود .

در کلینیک تخصصی روانشناسی و مشاوره ارامش ماندگار روانشناسان مجرب آماده خدمت رسانی به مراجعین هستند و درمان انواع مشکلات بی خوابی با به روزترین و نوین تربن روش های درمانی برای مراجعین به این مرکز وجود دارد

روانشناسان بالینی و درمان بی خوابی

تحقیقات نشان داده اسـت کـه محرومیـت از خـواب باعـث کـاهش عملکـرد سیسـتم ایمنـی، هیپوتالاموس، هیپوفیز و آدرنال و به دنبال آن، کاهش تحمل گلـوکز، افـزایش فشـارخون و افزایش خطر حوادث قلبی و عروقی به طـور غیروابسـته، کـاهش توانـایی حـداکثری سـطح فعالیت افراد و همچنین استعداد فردی و قدرت غیرهوازی افراد میگردد .

کمبـود خـواب میتواند احتمال خواب آلودگی در طـی روز و بـه دنبـال آن حـوادث شـغلی و اجتمـاعی را افزایش بخشد. همچنین زودرنجی، رفتارهای تهاجمی و کاهش ارتباطات اجتماعی در افرادی که دچار محرومیت از خواب هستند، نسبت به سایر افراد به طور قابل توجهی بـالاتر اسـت .

زمان مناسب خواب و اثـرات منفـی بیـداری در شـب و خوابیـدن در روز عصـبانیت و ناراحتیهای غیرارادی و بدون علت صـبحگاهی کـه حالـت شـدید آن )ملانکـولی( یـا همـان مالیخولیا )افسردگی درون زاد( صبحگاهی، در اثر تغییرات و کم و زیاد شدن مواد شیمیایی است .

قبًلا تصور این بود که خواب ساز و کـار غیرفعـالی اسـت کـه صـرفًا در اثـر خسـته شـدن نورونهای مغز رخ میدهد، ولی تحقیقات نشان داده انـد، یـک سلسـله نـورون در مغـز )پـل مغزی و بصل النخاع( وجود دارند که با مهار کردن نورونهای دیگـری در مغـز، باعـث بـه وجود آمدن خواب میشوند. بنابراین روند خواب در اثر یک مهار فعال به وجود میآید.

در بیداری گروه مشخصی از نورونها فعال هستند، کمکم این نورونها خسته مـیشـوند و در عوض نورونهایی که مسئول ایجاد خواب هستند فعال مـیشـوند.

پـس از خـوابی طولانی، این نورونها خسته میشوند و نورونهای محرک بیداری میتوانند فعالیت خود را آغاز کنند و همین طور این سیکل ادامه دارد . علـیرغـم پیشـرفتهـای تکنیکـی کـه در برداشت و فهم ما از خواب و رویا صورت گرفته است هنوز هم مسائل زیادی خصوصًا در رابطه با خواب REM وجود دارد

کلینیک تشخیص و درمان عارضه اضطراب

اضطراب برای افراد گوناگون به صورتهای گوناگونی احساس می­شود و شدت آن می­تواند متفاوت باشد. اضطراب ملایم می­تواند بصورت نگرانی، بی قراری یا احساسی غیر واقعی مانند بودن در “یک حباب” جلوه کند. اضطراب شدید می­تواند در بدن بیشتر احساس شود. در آن حالت می­تواند بصورت دشواری در تنفس، فشار به روی سینه و یا تپش قلب احساس شود. اگر اضطراب بطور ناگهانی ظاهر شود بدون اینکه شما آماده باشید، به آن اضطراب ناشی از هراس آنی می­گویند و آنچه که هنگام اضطراب ناشی از هراس آنی اتفاق می­افتد حمله ناشی از هراس خوانده می­شود

وقتی دچار اضطراب می­شویم اغلب فکر می­کنیم “این اضطراب تمام شدنی نیست” یا “دارم دیوانه می­شوم”. وقتی چنین احساس­هایی به شما دست داد به یاد بیاورید که هیچ کدامشان درست نیست! اضطراب همواره پس از مدت کوتاهی برطرف می­شود و خطرناک نیست ولو اینکه شما در آن لحظه واقعا معتقد باشید که خیلی هم خطرناک است.

مشاوره خدمات:

همکاران ما در

واحد پذیرش

پاسخگوی شما خواهند بود

4747 66 38 - 051

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسنده:

جلال محمودی

جلال محمودی

مدیر و مسئول فنی مرکز خدمات نوروتراپی، روانشناسی و مشاوره آرامش ماندگار