4747 66 38 - 051

آرامش، آگاهی، تغییر مثبت و زندگی بهتر

آرامش مگ؛ مجله اینترنتی آرامش ماندگار

آگاهی، نخستین گــام برای رسیدن به آرامش ماندگار

بهترین مرکز نوروفیدبک مشهد

5/5

نوروفیدبک و بهبود کارکردهای اجرایی مغز

ما یکی از بهترین و مجهزترین مراکز نوروفیدبک را به شما معرفی میکنیم.

کارکردهای اجرایی، فرآیندهای شناختی سطح بالا هستند، به فرد اجازه داشتن اقدامات هدفمند را میدهند. با توجه به غیر قابل پیشبینی بـودن شـرایط محیطـی، کارکردهـای اجرایی، ساختارهای با اهمیتی هستند که به انسانها کمک می کنند موقعیت هـای غیرمنتظـره را تشخیص داده و به سرعت نقشه ها و برنامـه هـایی را طراحـی کننـد.

یکی از مؤلّفه های مهم کـارکرد اجرایـی ، برنامـه ریـزی بـوده، کـه بـه کارکردهایی از لب پیشانی نسبت داده میشود. برنامه ریزی به عنوان یک مؤلّفۀ مهـم از فعالیـت معطوف به هدف است که توانایی تنظیم پیشرفت کارها و شیوه سازماندهی راهبردی و مؤثر را
بر عهده دارد.

مطالعات جدید و بین رشته ای، اخیراً از طریق مطالعۀ مبانی عصبی و کارکردهای اجرایی، به بررسی کارکردهای اجرایـی و مؤلّفـه هـای آن در انسـان پرداخته، که حاصل این رویکرد استفاده از ابزار نوروفیدبک است.

افـراد از طریـق نوروفیـدبک میتوانند از فعالیت های قشری مغز آگاه شوند، همچنین نوروفیدبک به عنوان وسـیله ای امـواج مغزی را تغییر میدهد و باعث بهبود عملکرد فرد میشود.

مطالعات بسیاری بر روی عملکردهای شناختی و نقش مغز بـر ایـن عملکردهـا انجام شده است، از آنجا که نوروفیدبک به تنظیم کـارکرد مغـز اقـدام مـیکنـد، لـذا در ارتقـاء توانمندیها و مهارتهای مختلف ذهنی و شناختی مانند بهینـه سـازی تصـمیم گیـری، افـزایش خلّاقیت، تقویت حافظه، افزایش تمرکز، کاهش استرس و اضطراب، افزایش هماهنگی جسـم و بدن (به ویژه در ورزشکاران) افـزایش جسـارت، افـزایش توانمنـدی هـای هنـری از جملـه در موسیقی و …. تأثیر فوق العاده ای دارد.

اخیراً شواهد نشان میدهد که نوروفیدبک میتواند عملکرد و رفتارهای شناختی را در هر دو گروه بالینی و سـالم افزایش دهد.

مرکز نقشه برداری تخصصی مغز در مشهد

نقشه مغزی یا qEEG چیست؟

الکتروانسفالوگرافی کمی یا همان نقشه‌برداری مغز (qEEG) شکلی ارتقا یافته از نوار مغزی سنتی است. فرایند آن به این صورت است که اطلاعات EEG به‌دست‌آمده از سطح مغز پس از آن که تحت یکی از روش‌های پردازش سیگنال قرار گرفتند بر اساس اندازه دامنه، فرکانس و محل فعالیت به‌صورت یک نقشه از فعالیت مکانی توپوگرافیک مغز درمی‌آیند.

این نقشه مغزی به‌دست‌آمده، سپس با نقشه مغزی جمعیت بهنجار بر اساس سن و جنس مقایسه شده و از طریق آن می‌توان کارکرد مغز را بررسی و مطالعه کرد.

در مقایسه با سایر روش‌های تصویربرداری از مغز، qEEG اطلاعات بیشتری در مورد نحوه عملکرد مغز می‌دهد و می‌تواند برای تشخیص و پیگیری روند درمانی مورد استفاده قرار گیرد. اطلاعات به‌دست‌آمده در این آزمایش برای کمک به تغییر فعالیت مغز، بهبود حافظه، تقویت تمرکز، کاهش افسردگی و… استفاده می‌شود. در مجموع از نقشه برداری مغز برای اهداف تشخیصی و درمانی زیر استفاده می‌شود:

  • ارزیابی تأثیر داروها بر روند بیماری و پیش‌بینی پاسخ فرد به دارو
  • بررسی خطر آسیب‌های مغزی مانند ضربه، تشنج، خونریزی مغزی و…
  • ارزیابی تغییرات روانی فرد در حالت کم‌کاری و پرکاری مغز
  • بررسی مغز بیمار و پیدا کردن نقاط مورد نظر قبل از انجام جراحی مغز
  • تشخیص زودهنگام اختلالات کارکردی مغز مانند: اختلال یادگیری، اختلالات اضطرابی (فوبیا، پانیک، اضطراب منتشر، …)، اختلالات خلقی (افسردگی، دوقطبی)، بیش‌فعالی و نقص توجه، اختلالات خواب (بی‌خوابی، پرخوابی، کابوس شبانه، راه‌رفتن و حرف‌زدن در خواب، حمله خواب، سندروم پای بی‌قرار)، صرع، وسواس، سکته مغزی و سوءمصرف مواد مخدر

نوروفیدبک و درمان بیش فعالی/ نقص توجه

 

یکی از اختلالات دوران کودکی، اختلال نقص توجه/بیش فعالی است. در بیشتر جوامع حدود ۵درصد از کودکان قبل از ۱۲سالگی دچار این بیماری میشوند. ADHD معمولاً با عوارضی مانند کاهش توانایی های اجرایی در مدرسه، پیشرفت تحصیلی و درگیریهای بین فردی همراه است و شامل سه نوع عمدتاً بی توجه، بیش فعال/تکانشگر و مرکب میباشد که نوع بی توجه مشکلات بیشتری با حافظه، توجه، وظایف، تکالیف و سازماندهی دارد.

پژوهشگران شبکه هایی را درون مغز برای پیشبرد اجزای توجه از جمله تمرکز، توجه مستمر و تغییر توجه مطرح کرده اند. آنها معتقد هستند که مناطق آهیانه ای بیرونی و جسم مخطط با کارکردهای اجرایی/حرکتی و هیپوکامپ با رمزگردانی آثار حافظه و قشر جلو پیشانی با انتقال از یک محرک به محرک دیگر مرتبط میباشند.

فرضیه های دیگر حاکی از آن هستند که ساقه مغز که حاوی کارکرد هسته های تالاموسی شبکه ای است، در توجه مستمر نقش دارد. نتایج برخی از مطالعات حاکی از آن هستند که کودکان دچار ADHD شواهدی از کاهش حجم و فعالیت در منطقه جلو پیشانی، سینگولای قدامی، گلوبوس پالیدوس، هسته دمدار، تالاموس و مخچه دارند.
این مطالعات نشان میدهند که کاهش اندازه در شکنج سینگولیت قدامی، مناطق پیش پیشانی، مناطق پسینی و پیشینی جسم پینه ای و هسته دمدار باعث نقص توجه میشود.

دارودرمانی بهتر است یا نوروفیدبک؟

در زمینه درمان اختلال ADHD تمرکز عمده درمان بر دارودرمانی میباشد. دارودرمانی با وجود کاربرد وسیع، مسائل متعددی را در مورد عوارض جانبی داروها و یا ناپایداری اثرات درمان آشکار ساخته است. از سوی دیگر، برخی از بیماران و یا والدین آنها از دارودرمانی استقبال کافی نمیکنند.
از این جهت اهمیت پرداختن به درمانهای غیردارویی برای این اختلال پررنگ تر میشود. یکی از درمانهای غیردارویی که
 براساس برخی از مطالعات میتواند جایگزینی برای دارودرمانی باشد، نوروفیدبک میباشد. نوروفیدبک تکنیکی است که در آن اشخاص یاد میگیرند به وسیله شرطی سازی کنشگر، الگوی امواج مغزی خود را تغییر دهند و با ایجاد تغییرات الکتروفیزیولوژیک در مناطق مغزی مرتبط با توجه، باعث بهبود عملکرد آنها گردند.

در طول آموزش، فعالیت مغز توسط اداره هشیار و ناهشیار توجه، کنترل میشود. یادگیری هشیارانه زمانی اتفاق میافتد که فرد در مییابد چطور سیگنال بازخورد با توجـه و وضـعیت ذهـنـی او ارتباط پیدا میکند.

نوروفیدبک و درمان اختلالات یادگیری

کلینیک نوروتراپی

شمار دانش آموزانی که دچار اختلال در یادگیری هستند، بین ۴ تا ۱۲ درصد است گزارش شده است. البته این تفاوت آماری بعلت اختلاف نظر در تعاریفی هست که در خصوص این اختلال مطرح شده است. اگر از تعریف ناتوانی های یادگیری در مفهوم خاص آن عدول کنیم و هر نوع مشکلی ادراکی منجر به افت تحصیلی را ناتوانی یادگیری به حساب آوریم، تعداد دانش آموزان درگیر این مشکل، درصد بالاتری را نشان خواهد داد.

مشکلات یادگیری از دانش آموزان و مدرسه به خانه و خانواده راه می گشاید و اضطراب و نارضایتی را در فضای زندگی و خانواده می پراکند که حاصل این همه، آسیب سختی است که به بهداشت روانی فردی و حتی اجتماعی وارد میشود.

تعریف اختلالات یادگیری:

ناتوانی در یادگیری، نارسایی یادگیری در یک یا چند فرایند ذهنی یا آموزشگاهی است که معلول فقر محیطی، فقر فرهنگی، فقر عاطفی و مشکلات مغز ، سیستم عصبی و مشکلات جسمی مانند چشم، گوش و امثال آن نیست.

ناتوانی یادگیری شامل مشکلات خواندن، ریاضی و نوشتن می باشد. این اختلالات در سنین دبستان شایع هستند و مانع بسیار بزرگی بر سر راه عملکرد تحصیلی، اجتماعی و در بلند مدت عملکرد شغلی فرد هستند.

خوشبختانه در درمان و کاهش قابل ملاحظه علایم این اختلالات، نوروفیدبک تحول بزرگی ایجاد کرده است. در این مورد نوروفیدبک به تنهایی پاسخگوست و نیازی به درمان مکمل ندارد. معمولاً با کامل کردن یک دوره درمانی بهبودی ثابتی حاصل می‌شود.

در مورد نوروفیدبک باید به خاطر داشت که این روش درمانی در واقع نوعی یادگیری است و مغز یاد می گیرد که چطور به تنظیم خود پرداخته و نقص های عملکردی خود را برطرف کند. این روش درمانی برای کودکان دارای اختلالات یادگیری با هدف تقویت عملکردهای ذهنی اعم از توجه،  تمرکز،  حافظه و سرعت یادگیری انجام میشود و امروزه بعنوان خط اول درمان بسیاری از مشکلات بویژه احتلالات یادگیری محسوب میگردد.

ناگفته نماند در خلال انجام جلسات نوروتراپی(نوروفیدبک درمانی)، آموزش های اختصاصی و ویژه ای متناسب با نقاط ضعف در مباحث درسی اعم از خواندن، نوشتن و ریاضی توسط کارشناس اختلال یادگیری انجام خواهد شد.

درمان اختلال های اضطرابی با روش نوروفیدبک

 

اختلال های اضطرابی از شایع ترین و رایج ترین بیماری های روحی است و شامل بیماری های زیادی میشود از جمله میتوان به اختلال اضطراب فراگیر اختلال وحشت زدگی و اختلال استرس پس از سانحه اشاره کرد. درصورتیکه این اختلال ها درمان نشوند ناتوان کننده در زندگی کاری و شخصی هستند. درمان این اختلال ها انواع مختلفی دارند اما بهترین و کاامد ترین روش درمان اختلال های اضطرابی ، درمان با نورو فیدبک است.

بیشتر بدانیم:نوروفیدبک چیست؟ درمان با نوروفیدبک چگونه است؟

مطالعات نشان می دهد علاوه بر درمان های سنتی اضطراب ، مانند روان درمانی و رویکرد پزشکی ، آموزش نوروفیدبک نیز می تواند در معالجه بیماران مبتلا به اضطراب اعمال شود. نوروفیدبک یک مداخله درمانی است که از فناوری EEG برای آموزش بهتر مغز استفاده می کند . این روش درمانی به گونه ای طراحی شده است که به تدریج مغز شما را آموزش دهد تا بتواند آن را به عملکرد طبیعی برگرداند .

این روش درمانی ، از یک برنامه کامپیوتری برای ارزیابی فرکانس های امواج مغزی فرد و بازخورد فعالیت های مغزی که زمینه های اختلال عملکرد را هدف قرار می دهد ، استفاده می کند . سپس این برنامه با استفاده از سیگنال های بصری یا صوتی (اغلب در قالب بازی یا فیلم) برای آموزش سیستم عصبی مرکزی برای تنظیم و سازماندهی مجدد سیگنال های مغز ، عمل می کند . در نتیجه ، افراد می توانند یاد بگیرند که عملکرد مغز خود را بهبود بخشند و ، به طور مستقیم به کاهش علائم افسردگی ، اضطراب و سایر اختلالات عصبی کمک می کند.

نوروفیدبک درمانی پایدار برای انواع اختلال افسردگی

کلینیک نوروتراپی

اختلالات افسردگی جزو اختلال‌های خلقی محسوب می‌شود. افسردگی به هر شکلی که ظاهر شود، شیوه دید فرد از خود، از دیگران و  دنیا را تحریف می‌کند. اختلال افسردگی قدرت قضاوت را تضعیف می‌کند و باعث رفتارهای نامعقول می‌شود. در هر یک از موارد، بیمار نمی‌تواند زندگی روزمره عادی داشته باشد. افسردگی می‌تواند، باعث ابتلاء فرد به انواع بیماری‌های جسمی و روانی شود.

نوروفیدبک به روشی اطلاق می‌شود که در آن، اطلاعات عصبی از عملکرد مغز به دستگاه عصبی مرکزی (CNS) افراد بازخورد داده می شود و تلاش می شود تا آنها بیاموزند چگونه کارکرد مغزی خودشان را اصلاح نمایند. منطق این روش درمانی بر پایه شرطی سازی عاملی استوار است.

ما در حالت عادی قادر به کنترل و تغییر امواج مغز خود نیستیم؛ زیرا نسبت به این امواج آگاهی نداریم. در روش درمانی نوروفیدبک، سعی می شود تا این آگاهی از طریق ارائۀ بازخوردهای (فیدبک های) بسیار سریع (چند هزارم ثانیه پس از وقوع) به فرد ایجاد شود. همچنان که این تمرین ادامه می یابد، مغز یاد می گیرد که چگونه به تولید بیشتر امواجی بپردازد که منجر به عملکرد بهتر می شود. اینکه چه امواجی در مغز افزایش و چه امواجی کاهش یابند، کاملاً بستگی به مشکل هر فرد دارد و درمانگر آن را در طول جلسه تنظیم می نماید.

از این روش می توان به منظور بهبود اختلالاتی چون بیش فعالی/کمبود توجه، ناتوانی های یادگیری، صرع، هراس و اختلالات اضطرابی، اختلالات مربوط به سوء مصرف مواد، افسردگی، مدیریت استرس، میگرن، سندرم تورت و اختلالات خواب استفاده کرد.

 

برای تجربه یکی از بهترین روش های درمانی توسط پیشرفته ترین تجهیزات و درمانگرانی دارای تخصص و تجربه، با ما تماس بگیرید.

مشاوره خدمات:

همکاران ما در

واحد پذیرش

پاسخگوی شما خواهند بود

4747 66 38 - 051

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسنده:

آرامش ماندگار

آرامش ماندگار