4747 66 38 - 051

آرامش، آگاهی، تغییر مثبت و زندگی بهتر

آرامش مگ؛ مجله اینترنتی آرامش ماندگار

آگاهی، نخستین گــام برای رسیدن به آرامش ماندگار

درمان غیردارویی اختلال وسواس فکری و عملی

5/5

درمان غیردارویی اختلال وسواس فکری و عملی

افراد مبتلا به وسواس ممکن است دچار افکار مزاحم و تکراری، و یا رفتارهای اجباری، و یا هم افکار و هم رفتارهای تکراری و اجباری باشند. این افکار و رفتارهای تکراری موجب اخلال و استرس نامتعارف در کار و حرفه، تحصیلات و روابط بین فردی او میگردند.

افکار مزاحم و تکراری(Obsession)

مجموعه افکار، امیال، و یا تصاویر ذهنی که موجب اضطراب و ناراحتی فرد مبتلا به وسواس می شوند. علایم شایع عبارتند از:

  • ۱: ترس از نجاست، میکروب، خون، آلودگی، و بیماری های جنسی و سرطان
  • ۲: افکار و تصاویر ذهنی زشت و زننده درباره سکس و روابط جنسی، دین و مذهب، و آسیب زدن ناگهانی به خود و یا دیگران
  • ۳: افکاری پیرامون حمله کردن ناگهانی به دیگران و اطرافیان، فحاشی ناخواسته به اطرافیان و دیگران، و یا آزار و نابودی شخص خود
  • ۴: دقت بسیار در قرینه سازی تصاویر،  حساسیت زیاد به نظم اشیا و لوازم شخصی و مشترک با اطرافیان

رفتارهای اجباری(Compulsion)

مجموعه رفتارهای که فرد وسواسی نیاز به انجام آن داشته تا بتواند هجوم و رنج افکار وسواسی خود را تسکین بخشد. علایم شایع عبارتند از:

۱: شستشوی زیاد و افراطی اشیا، شستشوی اشیای غیر معمول (قبوض، تلفن همراه، سوییچ ماشین)، شستشوی مداوم دست و پا

۲: حساسیت بالا به چیدمان منظم قرینگی اشیا و لوازم، حساسیت بالا به چیدمان اشیا و لوازم به نحو و و روشی مشخص

۳: چک کردن و کنترل کردن نامتعارف موقعیت ها و افراد به نحوی اغراق آمیز، آزار دهنده و غیر معقول (در و پنجره، ماشین، اجاق گاز، نفس کشیدن بچه و دیگر اعضای خانه، کنترل نامعقول رفت و آمد اطرافیان و چک کردن موقعیت لحظه به لحظه آنان)

۴: شمردن اشیا و لوازم اطراف بدون نیاز و درخواست، جمع کردن اشیا برای روز مبادا

درمان غیر دارویی وسواس

بهرتین درمان غیردارویی اختلال وسواس در مشهد کدام است؟

از حدود ۴۰ سال قبل در پیشرفته ترین کشورهای دنیا و حدود ۱۵ سال قبل در کشور ایران، درمان های

تکنولوژیک ظهور کرده اند. درمان های غیر دارویی که با هدف ایجاد بهبودی بدون نیاز به تجربه عوارض داروی

و از طریق تقویت و اصلاح عملکرد مغز بیمار بدون عمل جراحی یا ایجاد هرگونه جراحت یا آسیبی انجام میگردد.

درمان های تکنولوژیک شامل موارد ذیل اند:

نوروفیدبک

نوروفیدبک ابزاری است که از طریق آن میتوان به اصلاح و تقویت عملکرد نقایص مغز پرداخت. در واقع نوروفیدبک وسیله ای است که ما را قادر میسازد تا مغزمان را ورزش دهیم.

شواهد نشان می‌دهند  اختلال وسواسی‌اجباری با حساسیت مفرط و بی‌نظمی در مدارهای مغزی فرونتال، استریاتال و بیش‌فعالی در قشر پیش‌حدقه‌ای، قشر سینگولیت قدامی، تالاموس و هسته کودیت مشخص می‌شود،که این نواحی در بازداری رفتاری و فرایندهای توجه نقش اساسی دارند و با پایه‌های نورآناتومیکی سیستم بازداری رفتاری تقریباً همخوان هستند.

نوروفیدبک تراپی و استفاده همزمان از سایر تجهیزات عصب درمانی همچون، تی دی سی اس(TDCS) و تحریک دیداری شنیداری (AVE) میتواند در بهبود و اصلاج عملکرد مغز موثر باشد.

در مرکز تخصصی درمان وسواس واحد نوروساینس مرکز مشاوره و رواندرمانی آرامش ماندگار، درمان انواع این اختلال از طریق ترکیب رواندرمانی، عصب درمانی و در موارد شدیدتر همزمان با موارد ذکر شده دارودرمانی نیز در پروتکل درمان قرار میگیرد.

روانشناس بالینی وسواس فکری چک کردن

روانشناس بالینی وسواس

وسواس وارسی کردن دومین نوع رایج اختلال OCD یا وسواس است که قبل از آن و در اولین رتبه، وسواس شست و شو قرار دارد. افراد مبتلا به این مدل از وسواس همواره درگیر چک و وارسی کردن چیزهای مختلف و در اغلب موارد، در خصوص اشیا و مسایل مهمتر و ارزشمندتر زندگی  هستند. مثلا فرد مبتلا به وسواس وارسی نمی‌تواند مطمئن باشد که درب ماشین را قفل کرده یا نه. معمولا افراد مبتلا به وسواس وارسی بارها و بارها موضوعی را چک می‌کنند، اما باز هم آرام و قرار ندارند. همه میدانیم که فرد بیمار اضطراب زیادی را تجربه میکند و در واقع این اختلال ریشه در نگرانی های شدید و اضطراب زیاد فرد دارد، بنابراین درمان علاوه بر کمک به کنترل و تسلط بر افکار مزاحم،تکراری و افراطی و غلبه بر رفتارهای اجباری باید به طور مستقیم موجب کاهش اضطراب و نگرانی های فرد گردد.

روانشناس بالینی با توجه به تخصص و آموزشی که دیده و تجربه ای که در خلال درمان بیماران وسواسی کسب نموده است و با آگاهی کامل از عملکرد سیستم عصبی فرد بیمار و مسایل روانی موثر در پیشرفت یا کنترل این اختلال، میتواند بخوبی فرد را در مسیر درمان قرار داده و امکان بازگشت و عود اختلال وسواس را به حداقل ممکن برساند.

مشاوره خدمات:

همکاران ما در

واحد پذیرش

پاسخگوی شما خواهند بود

4747 66 38 - 051

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسنده:

آرامش ماندگار

آرامش ماندگار