4747 66 38 - 051

آرامش، آگاهی، تغییر مثبت و زندگی بهتر

آرامش مگ؛ مجله اینترنتی آرامش ماندگار

آگاهی، نخستین گــام برای رسیدن به آرامش ماندگار

درمان اعتیاد در مشهد

5/5

درمان اعتیاد در مشهد

ما برای درمان اعتیاد خود یا عزیزانتان ، شما را یاری خواهیم کرد

تعریف اعتیاد

اعتیاد رفتاری است که شخص به دلایل روحی و روانی یا در اثر مصرف مواد شیمیایی مانند شیشه،کراک و یا مواد طبیعی مانند ماری جوانا، تریاک دچار ضعف در کنترل تکرار عمل خود می‌شود، و در این شرایط فرد مصرف کننده هرچه زودتر نسبت به ترک شیشه، ترک کراک ،ترک ماری جوانا و سایر مخدر ها اقدام کند، شانس بهبودی کامل خود را افزایش میدهد.

اعتیاد یک بیماری است و هر بیماری قابل درمان است، همچنین با پیشگیری اعتیاد از طریق آموزش‌های خودکنترلی، میتوانیم از این بیماری جلوگیری نماییم . این مسئله ضعف اراده بیماری نیست ولی به دلیل تاثیر مخربی که روی سیستم عصبی مرکزی شخص میگذارد نوعی بیماری فرض می‌شود و با ایجاد اختلال در کنترل سیستم رفتار پاداش ، موجب تکرار آن رفتار می‌شود.

به طور کلی اعتیاد واکنش و پاسخ فیزیولوژیک بدن به مصرف انواع مخدرهای گیاهی و شیمیایی است که از طرفی باعث آرامش موقت، تسکین و حتی تحریک و شادی گذرا برای فرد می‌شود و پس از پایان تاثیر مخدر، جستجوی فرد برای تامین دوباره ماده مخدر آغاز می شود در این شرایط به مرور فرد مصرف کننده هم از نظر جسمانی و هم از نظر روانی به مخدر وابسته میشود.

Image result for انواع اعتیاد مواد مخدر

مواد اعتیاد آور کدام اند؟

  1. مواد کند کننده‌ها یا آرام بخش‌ها : مواد آرام بخش، داروهای مهارکننده و یا کاهش دهنده سرعت فعالیت‌های مغز و اعصاب می‌باشند که مستقیم بر روی سیستم عصبی مرکزی تأثیر می‌گذارند تا حس آرام بخش و تسکین دهنده ایجاد کند. کند کننده‌ها موجب کاستی فعالیت سیستم اعصاب مرکزی می‌شوند.
  2. محرک‌ها یا تحریک کننده‌ها:موادی هستند که موجب افزایش فعالیت و سرعت سیستم عصبی مرکزی می‌شوند. مواد محرک باعث می‌شود که فرد مصرف کننده احساس انرژی زیاد، تمرکز و هوشیاری داشته باشد. این دسته از مواد باعث می‌شوند فرد احساس دوگانه، خشم و یا پارانویا داشته باشد.
  3. مواد توهم زا:توهم زاها ممکن است موجب شوند فرد دچار توهم شده و چیزهایی را ببیند و یا بشنود که وجود ندارند و یا این‌که شرایط و موقعیت‌های غیرواقعی را برای خود تجسم کند.
  4. مواد افیونی یا مخدرها :مواد افیونی، موادی هستند که از طریق گیرنده‌های عصبی اپیوئید بر روی بدن تأثیر می‌گذارند. دارای اثرات مخدر بوده، یعنی دردزدا و خواب‌آور هستند. افیون‌ها مواد شیمیایی طبیعی هستند که در خشخاش یافت شده و دارای اثر مخدر می‌باشند.
  5.  مواد استنشاقی: مواد استنشاقی یکی از عواملی است که مکرراً موجب آسیب رسانی، مشکل و خطر برای کودکان و نوجوانان در منزل می‌شود. این نوع مواد شامل رنگ، چسب، تینر و رقیق کننده رنگ، بنزین، جوهر خودکار، و غیره می‌باشد. اگرچه در نهایت تمام این مواد از طریق ریه وارد جریان خون می‌شوند اما روش‌های دقیق مصرف آن‌ها ممکن است با هم متفاوت باشند.
  6.  کانابیس ها:کانابیس داروی مشتق شده از گیاهی با همین نام و در فارسی با عنوان گیاه شاهدانه می‌باشد و رایج ترین ماده اعتیاد آوریست که در جهان به صورت غیر قانونی استفاده می‌شود. این ماده از طریق گیرنده‌های کانابینوییدی در مغز اثر کرده و مانند مواد توهم زا بر روی سیستم عصبی مرکزی تأثیر می‌گذارد.

درمان اعتیاد در مشهد

معتادان از منظر علمی افرادی بیمار و نیازمند کمک هستند که باید در سایه حمایت جامعه و خانواده از این بیماری رهایی یابند در غیر این صورت این بیماران ممکن است به یک مجرم تبدیل شوند. برای بازگشت افراد معتاد به زندگی باید درمان این افراد به صورت علمی و اصولی انجام شود، با زور و اجبار نمی‌توان افراد را وادار به ترک کرد

اعتیاد روانی چه بسا سخت تر از اعتیاد جسمانی بوده و نیاز به مقدمات ویژه ای دارد تا همه ی وابستگی های فرد به ماده مخدر به طور کامل رفع گردد.
چه بسا افرادی که به سلامت مراحل ترک اعتیاد سم زدایی را تکمیل می کنند اما باز هم به سمت اعتیاد به همان ماده یا مخدری دیگر رو می آورند.
برای ترک اعتیاد کامل، لازم است که کلیه عادات مصرف در فرد کنار گذاشته شود و این نیاز به جلسات تخصصی مشاوره فردی و خانوادگی و در صورت لزوم روان درمانی دارد.

نجات از این بیماری نیازمند یک برنامه درمانی است که توسط یک تیم درمانی چند تخصصی و با مدیریت روانپزشکی جهت هر بیمار بطور اختصاصی طراحی و اجرا گردد. بنابراین پس از ارزیابی های دقیق تشخیصی، متناسب با شرایط هر بیمار یک درمان تلفیقی دارویی و روانشناختی در نظرگرفته می شود که در بیماران مختلف متفاوت است.

هر برنامه درمانی ترکیبی است از:

کنترل علائم حاد محرومیت (قطع مصرف)

درمان پیامدها وعوارض ماده مصرف شده

ایجاد تغییرات رفتاری و روانشناختی بلند مدت با هدف پیشگیری ازعود مصرف.

Image result for درمان اعتیاد

درمان اعتیاد به روش عصب درمانی (نوروتراپی)

از آنجایی که اعتیاد اثرات مستقیمی بر مغز میگذارد و در بلند مدت باعث ایجاد تغییراتی در فعالیت سلول های عصبی (نورون ها) میگردد، میبایست برای درمان به بازسازی، تقویت و اصلاح عملکرد مغز پرداخت.

نوروتراپی مجموعه ای از تجهیزات و تکنولوژی هایی است که میتواند بدون ایجاد هیچگونه عارضه ای به بهبود، توقیت و اصلاح عملکرد فعالیت سلولی مغز بپردازد.

برخی از تجهیزات نوروتراپی موثر در درمان اعتیاد کدام اند؟

نوروفیدبک (NEUROFEEDBACK)

تحریک الکتریکی مستقیم فراجمجمه ای (TDCS)

تحریک دیداری-شنیداری (AVE)

 

با ما در مسیر درمان اعتیاد، قدم های راسختری بردارید

مشاوره خدمات:

همکاران ما در

واحد پذیرش

پاسخگوی شما خواهند بود

4747 66 38 - 051

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسنده:

جلال محمودی

جلال محمودی

مدیر و مسئول فنی مرکز خدمات نوروتراپی، روانشناسی و مشاوره آرامش ماندگار