4747 66 38 - 051

آرامش، آگاهی، تغییر مثبت و زندگی بهتر

آرامش مگ؛ مجله اینترنتی آرامش ماندگار

آگاهی، نخستین گــام برای رسیدن به آرامش ماندگار

درمان اعتیاد با روش عصب درمانی در مشهد

5/5

درمان اعتیاد با روش عصب درمانی در مشهد

حدود شصت درصد بیماران معتاد به مواد مخدر دچار یکی از اختلالات روانپزشکی می باشند که شایعترین آن افسردگی است. مصرف مواد روانگردان خود باعث تشدید بیماری اعصاب می گردد. اگر در مراحل اولیه فشار افکار بیمار گونه با مصرف مواد کمتر شود، با معتاد شدن بیمار نه تنها این افکار و افسردگی کمتر نمی شود بلکه باعث عمیق تر شدن آنها نیز خواهد شد.

مواد مخدر اثراب مخربی بر کار کرد مدار هایی الکترونیکی مغز دارد. با مصرف مواد موقتا بیمار احساس خوبی بدست آورده و علایم بیماری های اعصاب تخفیف می یابد ولی در دراز مدت نه تنها بیماری روانپزشکی بهبود نیافته بلکه بیماری دیگری به نام اعتیاد نیز دچار شده است.

نقش مصرف مواد مخدر در درمان بیماری های اعصاب به اثر قرص های مسکن در درد ناشی از عفونت دندان شباهت دارد. با مصرف قرص مسکن درد موقتا ساکت می شود ولی میکروب و عفونت مربوط به آن پیشرفت می کند و ریشه دندان را میپوساند.

برخی از مواد روانگردان خود باعث علایم جدید روانی و یا تشدید آن می شوند:

  • الکل: بسیار کسانی که به الکل اعتیاد پیدا نموده اند، پس از مدتی دچار تکه تکه شدن خواب، کاهش کفایت خواب، اختلال نعوظ در مردان و کاهش حافظه می گردد.
  • تریاک: اعتیاد به آن منجر به تشدید افسردگی، اختلال در میل جنسی و اختلال در خواب میشود
  • حشیش: مصرف آن باعث بروز توهم، بیخوابی، اضطراب، حملات اضطرابی پانیک و در دراز مدت آتروفی مغز و ایجاد بی انگیزگی عمومی می شود.
  • مواد محرک: مانند شیشه، کوکائین، قرص های اِکس باعث بروز توهم، هذیان، بیخوابی، رفتارهای خطرناک، رفتارهای تهاجمی و پرخاشگری، بیقراری و بیخوابی میشوند.

Image result for درمان اعتیاد با عصب درمانی

درمان معتادان با تحریک مغزی

مرکز ملی مطالعات اعتیاد از اولین مراکزی بود که با تاسیس آزمایشگاه علوم اعصاب شناختی در سال ۱۳۸۳ تلاش کرد با بهره‌گیری از این دانش به کشف نقاط تاریک پیشگیری و درمان اعتیاد نائل شود.  بررسی‌های انجام شده توسط وزارت علوم آمریکا نشان داده است که چهار دانش نانوتکنولوژی، بیوتکنولوژی، تکنولوژی اطلاعات و علوم و فناوری‌های شناختی جزو دانش‌های اصلی تاثیر گذار بر روی رفاه بشری در آینده هستند.

پژوهشگران این آزمایشگاه در چند سال اخیر توانسته‌اند با استفاده از فناوری‌های نوین تصویربرداری مغزی، تاثیرات انواع روش‌های مختلف درمانی بر عملکرد‌های مغزی دچار اختلال در بیماری اعتیاد را بررسی کرده و ضمن شناسایی نواحی مغزی دچار آسیب با بهره گیری از فناوری‌های تحریک مغزی به اصلاح این آسیب‌ها بپردازند.

در زمینه اثربخشی شیوه  تحریک مغزی یافته ها نشان می‌دهد که ۲۹ فرد معتاد به کوکائین که تحت این شیوه درمانی قرار گرفته بودند توانستند تا حد زیادی از شر اعتیاد خلاص شوند. همه این افراد اعلام کردند که این تحریک مغناطیسی سبب کاهش مصرف کوکائین و از همه مهم‌تر کاهش قابل توجه ولع درونی برای مصرف آن شده است.

مشاوره و روان درمانی اعتیاد

مشاوره ترک اعتیاد برای تشخیص، ارزیابی، درمان و حمایت از بیماران اعتیاد و همچنین بیماران اعصاب و روان قابل ارائه می‌باشد. با توجه به تجربه می‌توان گفت، درمان اعتیاد و بیماری اعصاب و روان بر پایه مداخلات روانشناسی بسیار موثر می‌باشد. جلسات روان درمانی، گروه درمانی  و مشاوره در بهبودی بیمار و جلوگیری از عود بیماری او نقش بسزایی دارد.

استرس یکی از شایع‌ترین مشکلاتی است که منجر به کاهش سلامت و کیفیت زندگی می‌شود. استرس می‌تواند باعث بی‌خوابی، سردرد، تحریک‌پذیری، عدم صبر، مشکلات دستگاه گوارش و طیف وسیعی از مشکلات جسمی شود.

افرادی که تحت درمان اعتیاد و یا اعصاب و روان هستند، حتماٌ باید خانواده این بیماران مهارت لازم را جهت نحوه برخورد صحیح با بیمار آموزش ببینند تا ترک اعتیاد نتیجه‌بخش باشد. بنابراین انجام جلسات مشاوره برای خانواده‌ها ضروری است و به درمان بیماری، ترک اعتیاد و اعصاب و روان سرعت می‌بخشد.

در کلینیک آرامش ماندگار، روانشناسان می‌توانند بدون مداخلات درمانی و یا استفاده از داروهای روانپزشکی با روش‌های مختلفی از قبیل مهارت‌های آرام‌سازی و روان درمانی، و … به مدیریت استرس شما کمک کنند.

Image result for مشاوره و روان درمانی اعتیاد

 

 

مشاوره خدمات:

همکاران ما در

واحد پذیرش

پاسخگوی شما خواهند بود

4747 66 38 - 051

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسنده:

جلال محمودی

جلال محمودی

مدیر و مسئول فنی مرکز خدمات نوروتراپی، روانشناسی و مشاوره آرامش ماندگار