4747 66 38 - 051

آرامش، آگاهی، تغییر مثبت و زندگی بهتر

آرامش مگ؛ مجله اینترنتی آرامش ماندگار

آگاهی، نخستین گــام برای رسیدن به آرامش ماندگار

مرکز نوروفیدبک جهت درمان اعتیاد در مشهد

5/5

ما به شما یکی از بهترین و ایمن ترین روش های درمان اعتیاد را معرفی میکنیم

مرکز نوروفیدبک جهت درمان اعتیاد در مشهد

از اختلال سوء مصرف مواد بیشتر بدانیم

اختلال سوءمصرف مواد، مجموعه علائم شناختی، رفتاری و روانشناختی است که الگـویی از تکــرار و بــروز عــوارض تحمــل، تــرک و اعمــال اجبــاری را بــه همــراه دارد.

در سبب شناسی اختلال وابستگی به مـواد، بـر عوامـل مختلـف بـین فـردی، رفتـاری-روانـی و زیسـتی-ژنتیکـی تاکیـد شـده اسـت. در سـالهـای اخیـر، ابعـاد عصـب شـناختی و فیزیولـوژیکی ایـن اخـتلال بیشـتر مـورد توجـه قـرار گرفتـه اسـت.

در حوزه درمـان اخـتلالات روانشـناختی، پـژوهش هـای نوروفیزیولـوژیکی بـا بررسـی ارتباط بین موج نگار الکتریکی مغز، مکانیزم های زیربنایی تالاموکورتیکال مغز و حـالات روانشناختی، نشان داده اند که ایجاد نوسـانات و تغییـرات بهینـه در ریـتم و فرکـانس امـواج
مغـزی، بـا اسـتفاده از روشهـای عصـب درمـانی ،
۴مـیتوانـد تغییـرات بهینـهای در حـالات روانشناختی ایجاد کند.

نوروفیدبک درمانی غیر تهاجمی و بدون عوارض

بیوفیـدبک EEG یـا نوروفیـدبک از جملـه ایـن روشهـای عصـب درمـانی اسـت کـه بـا انجـام مطالعـات افـرادی ماننـد اسـترمن و یوریکا شروع شد و توسط افراد زیادی تـداوم یافـت.

بازخورد امواج مغزی یا نوروفیدبک روش غیرتهاجمی و بدون دردی است که طـی آن الکترودهایی به کمک چسب مخصوص بر طبق نظام بین المللی – ۱۰ ۲۰به پوست سر بیمـار چسبانده می شود. نصب الکترودها می تواند به شیوه یک کاناله یا دو کاناله با الگـوی یـک قطبی یا دوقطبی باشد.

امـروزه برپایـه مطالعـات آسـیب شناسـی عصـبی، میتوان با استفاده از این روش، ریتمها و فرکانسهای نابهنجـاربـر اسـاس تشـخیص هـای مبتنی بر موج نگار کمی مغزی را به ریتمها و فرکانسهای بهنجار یا نسـبتا بهنجـار و بـه دنبال آن حالات روانشناختی نابهنجار را بـه بهنجـار تبـدیل کـرد.

دلیل تمرکز ویژه روانشناسی بر این حیطه این است که مغـز تنظـیم کننـده مرکـزی هیجانات، نشانگان فیزیکی، افکار و رفتارهایی است که بسیاری از مشـکلات روانشـناختی را تبیین میکنند.

نوروفیدبک ابزار بهبود رابطه ذهن و بدن

نوروفیدبک بر پایه ایـده پذیرفتـه شـده ارتبـاط ذهـن-بـدن بـوده و شـامل آموزش ذهن برای عمل به شیوهای بهینه بـه منظـور بهبـود کارکردهـای رفتـاری، فیزیکـی، شناختی و هیجانی اسـت و در واقـع توانـایی ذهـن را بـرای بازسـازی، تغییـر و التیـام خـود، افزایش می دهد.

تحقیقات انجام گرفته در چند دهه پیش نشان میدهد که آموزش نوروفیدبک در درمان اختلال نقص توجه و بیش فعالی، اخـتلالات یـادگیری، اخـتلال خـواب و وسـواس فکـری-عملـی، اضطراب، صرع و میگرن، حتـی در عملکردهـای بهینـه افـراد سـالم و بهبـود ویژگـیهـای شخصــیتی کاربرد دارد.

محققان در مطالعه ای با عنوان اثربخشی آموزش نوروفیدبک بر سـلامت روان بیمـاران وابسـته بـه مـواد افیونی نشان دادند که گروه آزمایش در متغیرهای علائـم جسـمانی، افسـردگی و نمـره کـل سلامت روان نسبت به گروه کنترل تغییر معناداری داشته است.

مطالعات انجام گرفته در زمینه تأثیر نوروفیدبک در درمان اعتیاد نیز حـاکی از اثربخشـی آن اسـت.

دموس در مطالعـه ای بـا عنـوان کـاربرد نوروفیدبک در اصلاح امـواج مغـز در درمـان اخـتلال سومصرف مواد در نوجوانان، نشان داد که این شیوه میتواند در درمـان اعتیـاد در نوجوانـان موثر باشد.

کلینیک خوب و تخصصی نوروفیدبک در مشهد

اتاق مجهز نوروفیدبک ویژه بزرگسالان
اتاق مجهز ویژه کودک و نوجوان

 

 

 

 

 

 

 

 

محققان دریافته اند کارکرد مناسب یا نامناسب مغز ما سبب طبیعی بودن یا غیر طبیعی بودن امواج مغزی تولید شده می شود. برخی عقیده دارند اختلالات مختلف روانی در حقیقت حاصل کارکرد نامناسب بخش های مختلف مغز و در نتیجه تولید الگوی نادرست امواج مغزی است.

لذا مغز انسان نیز مانند هر سیستم پیچیده دیگری نیاز به تنظیم و رفع نواقص خود دارد.

نوروفیدبک را می‌توان نوعی فیدبک تعریف کرد که با استفاده از ثبت امواج الکتریکی مغز و دادن بازخورد به فرد، نوعی خود تنظیمی را به فرد آموزش می‌دهد. این بازخورد یا فیدبک از طریق صدا یا تصویر به فرد منتقل می‌شود و از این طریق فرد متوجه تغییرات در فعالیت‌های مغزی خود خواهد شد.

از آنجایی که نوروتراپی در واقع یک روش درمان کاملا علمی و تخصصی است و در پیشرفته ترین کشورهای دنیا حتی بعنوان جایگزین دارودرمانی استفاده میشود، باید توسط یک متخصص روانشناسی بالینی، آموزش دیده و دارای تجربه باشد.

برای موفق بودن بعنوان یک درمانگر خوب نوروفیدبک ابتدا باید یک روانشناس بالینی خوب بود، چرا که آشنایی با انواع اختلالات به منظور تشخیص و ارایه راهکارهای رواندرمانی و مشاوره ای در کنار نوروتراپی امری ضروری و لازم است.

مشاوره خدمات:

همکاران ما در

واحد پذیرش

پاسخگوی شما خواهند بود

4747 66 38 - 051

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسنده:

آرامش ماندگار

آرامش ماندگار