4747 66 38 - 051

آرامش، آگاهی، تغییر مثبت و زندگی بهتر

آرامش مگ؛ مجله اینترنتی آرامش ماندگار

آگاهی، نخستین گــام برای رسیدن به آرامش ماندگار

مرکز درمانی نوروفیدبک در مشهد

5/5

نوروتراپی یا نوروفیدبک چیست؟

میتوانید با یکی از مجهزترین و کاملترین مراکز نوروفیدبک در مشهد تماس بگیرید

نوروفیدبک چیست و چگونه کار می‌کند؟

نوروفیدبک را می‌توان نوعی فیدبک تعریف کرد که با استفاده از ثبت امواج الکتریکی مغز و دادن بازخورد به فرد، نوعی خود تنظیمی را به فرد آموزش می‌دهد. این بازخورد یا فیدبک از طریق صدا یا تصویر به فرد منتقل می‌شود و از این طریق فرد متوجه تغییرات در فعالیت‌های مغزی خود خواهد شد.

در این حالت کنترل بازی‌های کامپیوتری تنها با استفاده از امواج مغز شخص صورت می‌گیرد. در روش درمانی نوروفیدبک، حسگرهایی که الکترود نامیده می‌شوند بر روی پوست سر بیمار قرار می‌گیرند و از این طریق فعالیت‌های مغز را ثبت خواهند کرد.

زمانی که مغز اطلاعاتی در مورد فعالیت‌های خود داشته باشد توانایی زیادی برای تغییر کردن پیدا می‌کند و با بالا و پایین رفتن امواج مغز سعی می‌کند، سطح فعالیت‌های خود را تغییر دهد تا به فرم دلخواه خود برسد.

نوروفیدبک چه کاربردی دارد؟

واحد تخصصی نوروتراپی بزرگسالان

 

نوروفیدبک قادر است امواج مغز را که در اثر افسردگی، اضطراب،وسواس، میگرن و … به هم ریخته است را به حالت طبیعی در آورد. از جمله بیماری‌هایی که می‌توان با استفاده از نوروفیدبک به درمان آنها پرداخت، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

بیش فعالی، کم توجهی: حدود ۸۵% از کودکان مبتلا به این بیماری از این طریق درمان شده‌اند.

اضطراب: درمان اضطراب از اولین مواردی بود که به این روش درمانی پاسخ داد حدود ۹۰% از افراد مبتلا به اضطراب از این طریق درمان شده‌اند.

ناتوانی یادگیری: فیدبک پس از یک دوره درمانی به طور کامل این مشکل را رفع می‌کند.

اختلال خواب: اولین تغییری که مراجعان به روش درمانی احساس خواهند کرد تنظیم شدن خواب آنها است.

آسیب مغزی: نوروفیدبک می‌تواند مشکلات مربوط به آسیب یا سکته‌های مغزی را درمان کند که جمله‌ی این مشکلات می‌توان به سرگیجه، حواس پرتی، اضطراب، افسردگی اشاره کرد.

از دیگر بیماری‌هایی که نوروفیدبک در درمان آنها موثر است می‌توان به تعریق دست‌ها، درد مزمن، بیماری صرع، یبوست، میگرن، چاقی، اوتیسم، آسم و …. اشاره کرد.

درمانگر متخصص نوروفیدبک:

واحد تخصصی نوروتراپی کودک و نوجوان

 

از آنجایی که نوروتراپی در واقع یک روش درمان کاملا علمی و تخصصی است و در پیشرفته ترین کشورهای دنیا حتی بعنوان جایگزین دارودرمانی استفاده میشود، باید توسط یک متخصص روانشناسی بالینی، آموزش دیده و دارای تجربه باشد.

برای موفق بودن بعنوان یک درمانگر خوب نوروفیدبک ابتدا باید یک روانشناس بالینی خوب بود، چرا که آشنایی با انواع اختلالات به منظور تشخیص و ارایه راهکارهای رواندرمانی و مشاوره ای در کنار نوروتراپی امری ضروری و لازم است.

یک درمانگر متخصص نوروفیدبک باید دارای مدرک کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی بوده و دوره های تخصصی نوروتراپی را زیر نظر اساتید بین المللی این حیطه گذرانده باشد و حداقل ۵ سال تجربه درمانی مستقل داشته باشد.

بسیاری از اختلالات همچون اختلالات اضطرابی، وسواس های فکری و عملی، مشکلات خواب، استرس، فوبی ها، مشکلات عصبی و پرخاشگری، اختلالات خلقی و انواع افسردگی ها جزو بیماری هایی هستند که یک متخصص نوروتراپی میتواند با ترکیب رواندرومانی و نوروتراپی تجت بهبودی و درمان قرار دهد.

نوروتراپی امواج مغز چگونه است؟

محققان دریافته اند کارکرد مناسب یا نامناسب مغز ما سبب طبیعی بودن یا غیر طبیعی بودن امواج مغزی تولید شده می شود. برخی عقیده دارند اختلالات مختلف روانی در حقیقت حاصل کارکرد نامناسب بخش های مختلف مغز و در نتیجه تولید الگوی نادرست امواج مغزی است. لذا مغز نسان نیز مانند هر سیستم پیچیده دیگری نیاز به تنظیم و رفع نواقص خود دارد.

نکته مهم و جالب توجه این است که مغز این توانایی را دارد که خود را تنظیم و کارکردش را بهینه کند، فقط کافی است که از وضعیت خود آگاهی پیدا کند.

چهار موج تولید شده در مغز انسان عبارتند از امواج دلتا که در هر ثانیه ۱ تا ۴ بار تولید می شود و با خواب عمیق رابطه دارند، امواج تتا که با خواب آلودگی رابطه دارند و در هر ثانیه ۴ تا ۸ بار تولید می شوند.

امواج آلفا که فرکانس آنها ۸ تا ۱۲ بار در ثانیه است و در حالت آرامش روانی و جسمی پدید می آیند و امواج بتا  که دارای فرکانس ۱۲ تا ۲۵ بار در ثانیه هستند و با بیداری، فکر کردن و برنامه ریزی رابطه دارند.

افرایش یا کاهش بیش از اندازه قدرت (دامنه) این امواج یا گسترش و تسلط نا متعارف هر یک از آنها در بخش های متفاوت مغز با حالت های نابهنجار عاطفی و شناختی انسان ارتباطی مستقیم دارد.

واحد تخصصی نوروساینس دارای تجهیزاتی مدرن و بروز در حیطه ارزیابی و درمان در حال ارایه خدمات نوروتراپی به جمع کثیری از مراجعین محترم میباشد.

مشاوره خدمات:

همکاران ما در

واحد پذیرش

پاسخگوی شما خواهند بود

4747 66 38 - 051

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسنده:

آرامش ماندگار

آرامش ماندگار