4747 66 38 - 051

آرامش، آگاهی، تغییر مثبت و زندگی بهتر

آرامش مگ؛ مجله اینترنتی آرامش ماندگار

آگاهی، نخستین گــام برای رسیدن به آرامش ماندگار

آدرس دکتر متخصص تشنج در مشهد

5/5

آدرس دکتر متخصص تشنج در مشهد

ما در کلینیک تخصصی نوروتراپی تمامی خدمات درمانی را با رعایت پروتکل های بهداشتی برای شما عزیزان ارائه میدهیم.

برای تعیین وقت و مشاوره با ما تماس بگیرید

درمان تشنج در بزرگسالان

چرا در برخی بزرگسالان با وجود نداشتن پیشینه قبلی به طور ناگهانی تشنج اتفاق می افتد؟ تشنج در هر سنی ممکن است ولی در سنین مختلف نشانه های مختلف و دلایل مختلفی خواهد داشت، تشنج در سنین بالا می تواند نشانه ای برای سایر بیماری ها باشد سکته مغزی، تومورهای مغز، تشنج ناشی از مصرف دارو ها و برخی دیگر شرایط به عنوان علت تشنج در سن بالا مطرح می شوند، اغلب اوقات زمین خوردن ناگهانی و یا تکانهای شدید و از دست دادن هوشیاری به معنی تشنج است ولی تشنج در همه افراد به یک شکل بروز نمی کند و ممکن است در افراد مختلف به شکل های مختلف اتفاق بیافتد.

در افراد مسن اگر سابقه تشنج نداشته اند و به یکباره دچار چنین حالتهایی می شوند باید به دنیال یک علت زمینه ای بود، مثلا بیماری های نورولوژیک (مغز و اعصاب) از جمله دلایلی هستند که با افزایش سن احتمال ابتلا به آنها هم افزایش می یابد و با سن بیمار ارتباط دارند و تشنج به عنوان یک علامت ثانویه بروز می کند؛ در این شرایط اگر علت و بیماری که باعث شده فرد تشنج داشته باشد تشخیص داده شود و درمان شود نیازی به مصرف داروی ضد تشنج در مدت طولانی نخواهد بود

با اینکه علت درصد بالایی از تشنج ها در بزرگسالی هنوز هم به طور کامل شناخته شده نیستند ولی می توان گفت به طور خاص در افراد مسن، بیماری های مغزی و عروقی و انسفالوپاتی های متابولیک (به معنی بیماری مغزی که به دلایلی از جمله عفونت ها، تجمع سموم و یا نارسایی در اندامها به وجود می آید) از دلایل تشنج هستند.

دفتر دکتر متخصص تشنج در مشهد

علت هایی که می تواند باعث تشنج ثانویه در بزرگسالان شود چیست؟

برخی دلایلی که باعث تشنج ثانویه در بزرگسالان می شود عبارتند از:

  • سکته شدید
  • ترک ناگهانی اعتیاد به الکل
  • بیماری آلزایمر
  • بیماری های عروق مغزی
  • تغییر الکترولیتهای خون (هایپو منیزیمی ….)
  • بیماری های غدد درون ریز
  • تب
  • مشکلات کبدی
  • گرمازدگی
  • کاهش قند خون
  • هایپر گلایسینی غیر کتوتیک
  • عفونت در سیستم اعصاب مرکزی (مننژیت ، انسفالیت ….)
  • مصرف برخی داروها
  • قطع مصرف برخی داروها (بنزودیازپین و …)
  • نارسایی کلیه
  • وضعیت سمی (اوره)
  • آسیب های وارده به مغز
  • تومور
  • افسردگی

مرکز تخصصی درمان تشنج در مشهد

شایعترین علت تشنج در سن بالا

سکته مغزی

با افزایش سن و تجمع پلاک های چربی در رگها و یا بیماری های زمینه ای مانند دیابت، رگهای واریسی، فشار خون بالا، کلسترول بالا، یک جا نشستن ها و یا کم تحرکی در افراد مسن، فشارهای روحی و دیگر مشکلات احتمال سکته مغزی هم افزایش پیدا می کند، طبق تحقیقاتی که انجام شده است احتمال تشنح در سن بالا در بین افرادی که سکته مغز داشته اند بیست برابر بیشتر از سایرین است.

سکته های مغزی هموراژیک (سکته در اثر خونریزی مغزی) از دلایل پر اهمیت در تشنج بزرگسالان است ( آمار آن در برابر سکته مغزی نان هموراژیک (بدون خونریزی) کمتر است)، این بیماران اکثرا در کمتر از دو هفته پس از سکته مغزی این علائم را خواهند داشت و اغلب بین بیست و چهار تا چهل و هشت ساعت پس از سکته آشکار می شود و تنها درصد کمی از آنها دچار صرع هستند، صرع دیررس ممکن است مربوط به اختلالات بالینی در سکته های خفیف باشد.

پلی فارمسی (مصرف داروهای مختلف و همزمان)

بزرگسالان با افزایش سن و شروع برخی بیماری های مزمن اغلب داروهای زیادی را مصرف می کنند، مصرف دارو به طور همزمان یکی از دلایل شایع بروز تشنح در بزرگسالی است که به آن سندروم پلی فارمسی گفته می شود، پلی فارمسی یکی از شایعترین علت ها برای تشنح در سن بالا است، که البته نظام سلامت باید به سمتی پیش برود که با تشکیل پرونده های سلامت پزشکی الکترونیکی در بیماران از  بروز این سندروم جلوگیری نماید

همچنین در رابطه با موضوع مطرح شده پس از پلی فارمسی سکته مغزی، ترک ناگهانی در اعتیاد الکل و تغییرات الکترولیتی خون به عنوان دلایل شایع مورد بررسی قرار می گیرند، در بین تمامی گروههای سنی عفونت سیستم اعصاب مرکزی (سی ان اس) ، سکته مغزی و نیز گرمازدگی به عنوان دلایل معمول مطرح می شوند.

مرکز خوب درمان تشنج با نوروفیدبک در مشهد

نوروفیدبک نوعی بیوفیدبک است که در آن از امواج مغزی به عنوان بازخورد استفاده می‌شود. بیوفیدبک یا پس‌خوراندزیستی با بکارگیری مفاهیمی از علوم مختلف در دهه ۱۹۵۰ مورد استفاده قرار گرفته و به تدریج رواج یافت و نهایتاً‌ در ۱۹۶۹ به این نام شناخته شد. ایده‌های متعددی از علوم مختلف من‌جمله یافته‌های مطالعاتی که در زمینه شرطی‌سازی دستگاه عصبی خودکار مرکزی، سایکوفیزیولوژی، رفتار درمانی، راهبردهای کنترل استرس، مهندسی پزشکی و سایبرنتیک انجام یافته به پرورش مدل کاربردی بیوفیدبک و شکل‌گیری آن به شکل امروزی کمک کرده است. اما اصلی‌ترین حوزه تعریف‌کننده بیوفیدبک علم سایبرنتیک می‌باشد که به طور مستقیم به تعریف پردازش اطلاعات و ارائه فیدبک در سیستم‌های گوناگون می‌پردازد.

طبق یکی از اصول پایه سایبرنتیک، فرد نمی‌تواند متغیری را کنترل نماید مگر اطلاعات لازم از آن متغیر را دریافت نماید. این اطلاعات را فیدبک می‌نامند. اصل دیگری نیز بیان می‌دارد که وجود بیوفیدبک یادگیری را ممکن می‌سازد. در بیوفیدبک‌ کاربردی هدف اصلی بالابردن آگاهی شخص نسبت به آنچه در بدن و حتی مغزش به وقوع می‌پیوندد و افزایش قدرت کنترل بر آن است. با ارائه این تکنیک افراد فیدبک‌های واضح و مستقیمی را از سیستم فیزیولوژی‌شان دریافت می‌دارند که به آنها در کنترل عملکرد این سیستم کمک می‌نماید. در نوروفیدبک سنسورهایی که الکترود نامیده می‌شوند بر روی پوست سر بیمار قرار می‌گیرند. این سنسورها فعالیت الکتریکی مغز فرد را ثبت و در غالب امواج مغزی (در اغلب موارد به شکل شبیه‌سازی شده در قالب یک بازی کامپیوتری یا فیلم ویدئویی) به او نشان می‌دهند.

ما یکی از بهترین مراکز درمانی تشنج در مشهد هستیم.

مشاوره خدمات:

همکاران ما در

واحد پذیرش

پاسخگوی شما خواهند بود

4747 66 38 - 051

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسنده:

جلال محمودی

جلال محمودی

مدیر و مسئول فنی مرکز خدمات نوروتراپی، روانشناسی و مشاوره آرامش ماندگار