4747 66 38 - 051

آرامش، آگاهی، تغییر مثبت و زندگی بهتر

آرامش مگ؛ مجله اینترنتی آرامش ماندگار

آگاهی، نخستین گــام برای رسیدن به آرامش ماندگار

درمان صرع و تشنج با نوروفیدبک در مشهد

5/5

درمان صرع و تشنج با نوروفیدبک در مشهد

اگر بدنبال درمان صرع و تشنج خود در یکی از بهترین مراکز نوروفیدبک  در مشهد هستید با ما تماس بگیرید

صرع نام عمومی یک اختلال در مغز است. اگر کسی دو یا چند بار دچار حمله صرع شود، برای او بیماری صرع تشخیص داده می‌شود. بیماری صرع بر پایه علائم و نشانه‌های هنگام وقوع حمله صرع، به انواع گوناگون تقسیم می‌شود.

شناخته‌شده‌ترین نوع حمله صرع «تشنج» است، اما حمله صرع شکل‌های بسیار متنوع دیگری هم دارد. ممکن است در یک فرد مبتلا به صرع، حمله صرع یکنواخت نباشد و در چندین شکل مختلف ظاهر شود.

حمله صرع عبارت است از: وقوع موقت علائم و نشانه‌هایی به دلیل فعالیت الکتریکی همزمان یا بیش از حد طبیعی در سلول‌های عصبی مغز.

تشنج و حمله صرع

تشخیص تشنج شاید آسان باشد؛ زیرا در حالت بروز تشنج ممکن است فرد به زمین بیفتد، تکان و لرزش داشته باشد و حتی هشیاری خود را از دست بدهد. این فرد به کمک‌های اولیه صرع نیاز دارد.

اما شناختن سایر انواع حمله صرع همیشه آسان نیست. کسی که دچار حمله صرع می‌شود ممکن است فقط گیج و منگ باشد یا گاهی چنین به نظر برسد که به جایی خیره شده اما در واقع، در حال پشت سر گذاشتن یک حمله صرع است.

طبقه‌بندی تشنج و حمله صرع

برای تعیین نوع حمله صرع سه نکته اهمیت بسیاری دارند که آن‌ها را باهم مرور می‌کنیم.

آغاز تشنج و حمله صرع

اگر بتوانیم به پزشک بگوییم حمله صرع چگونه آغاز شده، او می‌فهمد کدام ناحیه از مغز آغازکننده فعالیت الکتریکی بیش از حد طبیعی است. دانستن نحوه آغاز حمله صرع در انتخاب درمان درست، بسیار تعیین‌کننده است.

سطح هشیاری در طول حمله صرع

میزان هشیاری فرد هنگام وقوع حمله صرع در تعیین نوع صرع اهمیت زیادی دارد. همچنین، این شاخص در رعایت نکات ایمنی فردی هنگام انجام زندگی روزمره بسیار مهم هستند.

حرکتی بودن حمله صرع

وجود یا عدم وجود علائم حرکتی هنگام بروز حمله صرع در تقسیم‌بندی صرع و تشخیص نواحی درگیر مغزی اهمیت دارند.

 

انواع تشنج و حمله صرع

در این متن امکان بررسی همه انواع صرع وجود ندارد، بنابراین فقط به مهم‌ترین انواع صرع اشاره می‌کنیم.

صرع جنرالیزه

این نوع صرع که به آن صرع جنرال یا صرع عمومی هم گفته می‌شود، هر دو نیمکره مغزی را درگیر می‌کند. دو نوع مهم صرع جنرالیزه را با هم مرور می‌کنیم.

حمله صرع ابسانس

این نوع صرع که به عنوان صرع پتی‌مال، صرع غیابی یا صرع غایب هم نامگذاری شده است، یکی از انواع صرع جنرالیزه به شمار می‌رود. پلک زدن بسیار سریع یا خیره ماندن در هوا (بدون تمرکز روی جسمی مشخص) از علائم شاخص صرع ابسانس هستند.

حمله صرع تونیک-کلونیک یا تشنج

این نوع صرع که به آن صرع گراندمال هم گفته می‌شود، شناخته‌شده‌ترین نوع صرع به شمار می‌رود. علائم شاخص صرع تونیک-کلونیک تشنج است و علائم آن عبارتند از:

  • فریاد بلند به ویژه در ابتدای حمله
  • از دست دادن هشیاری
  • به زمین افتادن
  • حرکات سریع عضلات یا گرفتگی عضلات

پس از اتمام تشنج، فرد ممکن است به‌شدت احساس خستگی کند.

در بالا با مهمترین انواع صرع جنرالیزه آشنا شدیم. در ادامه با نوع دیگر صرع آشنا می‌شویم.

صرع کانونی

صرع کانونی با نام‌های صرع پارشیال یا صرع فوکال هم خوانده می‌شود. در صرع کانونی، همه مغز درگیر نیست و فقط ناحیه یا کانون خاصی از مغز باعث ایجاد علائم صرع می‌شود. سه نوع مهم صرع کانونی را با هم مرور می‌کنیم.

صرع کانونی ساده

در این نوع صرع، ناحیه کوچکی از مغز درگیر فعالیت الکتریکی بیش از حد سلول‌های عصبی می‌شود.

علائم مهم صرع کانونی ساده ممکن است به صورت یک حرکت ناگهانی و کوتاه در بدن یا به صورت تغییراتی در یکی از حواس بدن ظاهر شود، مانند حس ناگهانی یک بو یا طعم عجیب.

صرع کانونی مرکب

این نوع صرع که صرع فوکال مرکب هم نامیده می‌شود، شخص را دچار گیجی و منگی می‌کند. فرد مبتلا، در هنگام حمله صرع برای حدود چند دقیقه توانایی پاسخ دادن به پرسش‌ها یا امکان یافتنِ جهت و درک موقعیت خود را ندارد.

صرع جنرالیزه ثانویه

این نوع صرع در یک ناحیه خاص مغز آغاز می‌شود اما در ادامه، هر دو طرف مغز را درگیر می‌کند. به عبارت دیگر، فرد در ابتدا علائم صرع کانونی را از خود نشان می‌دهد و به دنبال آن، تشنج همه بدن (علامت صرع جنرالیزه) را تجربه می‌کند.

درمان صرع با نوروفیدبک در مشهد

نوروفیدبک روشی ایمن و بدون درد است که با استفاده از آن میتوان کارکرد و خودکنترلی مغز را به طرق مختلف بهبود بخشید. نوروفیدبک رشد و تغییر در سطح سلولی مغز را ارتقاء می بخشد و قابلیت بازآموزی فعالیت امواج مغزی برای افزایش عملکرد مطلوب در دانش آموزان مختلف را دارد.

این روش منجر به افزایش توجه، تمرکز، بهبود عملکردهای ذهنی، کنترل احساسی به دنبال صدمات و آسیب های مغزی و افزایش تعادل در حرکت و اجراهای مختلف میشود. به طور کلی آموزش نوروفیدبک بر دیدگاه مفهوم انعطاف پذیری و اختصاصی شدن امواج مغزی استوار است. این روش تا کنون در درمان بسیاری از اختلالات بالینی و نیز ارتقا عملکرد مغزی موفق بوده است.

سایر کاربردهای نوروفیدبک کدام اند؟

اختلال بیش فعالی/کاستی توجه

اختلالات یادگیری

مشکلات فراموشی و حافظه

میگرن، سردرهای شدید و تنشی

اختلالات خلقی (انواع افسردگی ها)

اختلالات اضطرابی

انواع اختلال وسواس فکری-عملی

مشکلات عصبی و پرخاشگری

ترس های شدید و مرضی

اعتیاد و کاهش ولع مصرف مواد

تقویت و اصلاح عملکرد مغز

 

ما بهترین خدمات درمانی را لایق شما میدانیم

مشاوره خدمات:

همکاران ما در

واحد پذیرش

پاسخگوی شما خواهند بود

4747 66 38 - 051

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسنده:

آرامش ماندگار

آرامش ماندگار