4747 66 38 - 051

آرامش، آگاهی، تغییر مثبت و زندگی بهتر

آرامش مگ؛ مجله اینترنتی آرامش ماندگار

آگاهی، نخستین گــام برای رسیدن به آرامش ماندگار

درمان اختلال خواب چگونه است؟

5/5

درمان اختلال خواب چگونه است؟

خواب، معیار مهمی در حفظ سلامت جسمی و روانی انسان محسوب میشود و هرگونه اختلال در جریـان طبیعـی آن، علاوه بر ایجاد مشکلات روانـی، مـی توانـد کـارآیی فـرد را نیزکـاهش دهـد.

اخـتلالات خـواب در جمعیـت کلـی، شیوعی بین ۱۵ تا۴۲ درصد دارد .این اختلالات منجـر بـه بروز نتایج منفی و نامطلوب درکیفیـت زنـدگی و عملکـرد افراد می شود.

کم خوابی بـا کـاهش کیفیـت زنـدگی،سـلامت جـسمی، روانـی، اجتمـاعی و عـاطفی فـرد را بـه مخاطره میاندازد و کیفیت خواب نامناسب با افزایش تنش، تحریک پذیری، افسردگی و به طور کلی با رضایت کمتر از زندگی ارتباط دارد.

تغییرات خواب، مـی توانـد یکـی از زودرس ترین نشانه های رفتاری و اخـتلالات بـدنی باشـد. فقدان خواب برای مدت طولانی می تواند باعث اختلالهای روانی گـردد.

عـدم تعـادل در فراینـد اسـتراحت و خـواب می تواند اشخاص را شدیدا خسته و عصبی کرده و تجدید حیات سلولی در ضمن عمیق ترین دوره خـواب بـه وقـوع
می پیوندد.

بطور کلی می توان گفت افراد در توانایی برای سازگاری با نیازمندیها و تغییرات شبانه روزی بـه طـور گـسترده بـا یکدیگر متفاوتند.

افرادی کـه فقـط بعـضی از نـشانه هـای اختلالات خواب چرخه شبانه روزی را دارند در جـستجوی درمان بر نمی آیند و کسانیکه به پزشک مراجعه می کنند اغلب از شدت یـا دوام علائـم و نـشانه هـای خـود شـاکی هـستند.

بـه عنـوان مثـال افرادیکـه بـه کارهـای نـوبتی اشتغال دارند معمولا پس از تجربه تلخ به خواب رفتن در حین انجام وظیفـه و یـا راننـدگی، بـرای درمـان مراجعـه می کنند.

آدرس مرکز درمان انواع اختلالات خواب

اگر چه اختلالات خواب یکی از معضلات اصـلی بهداشتی است اما مشکلات ناشی از آن کمتر مورد توجـه قرار گرفته است و این در حالیست که هر سال گزارشهای متعددی در مورد تصادفات جاده ای، حوادث صنعتی ناشی از خواب آلودگی، کاهش بهره وری ناشی از اختلالات خواب مربوط به شیفت کاری و هزینه بالایی که مصرف داروهـای خواب آور به جامعه تحمیل میکند، منتشر میشود.

اما ایـن آثـار اقتـصادی و اجتمـاعی بـه انـدازه کـافی مـورد توجـه سیاستگذاران و دست اندرکاران سلامت و نیز محققان قرارنگرفته است .

کیفیت زندگی و فعالیت افراد در ساعات بیداری تا حد زیادی تحت تاثیر کیفیت خواب افراد اسـت. بسیاری از اختلالات خواب بطور غیر مستقیم تهدید کننده زنـدگی محـسوب مـی شـوند و بخـش قابـل تـوجهی از تـصادفات و سـوانح راننـدگی از اخـتلالات خـواب ناشـی میشوند و حوادث صـنعتی نیـز ناشـی از خـواب آلودگی می باشد.

و اختلالات خواب با سلامتی و نیز مرگ و میر مرتبط است. با این توصیف خواب نه تنهـا روی فـرد بلکه روی خانواده وکل جامعه تاثیر دارد .

کنترل دقیق خواب جزء مهمی از کار بالینی است، زیرا اخـتلال خـواب اغلـب از علایـم زودرس بیماری های روان پزشـکی بـه شـمار مـی رود. تـشخیص دقیق و درمان خاص اختلالات خواب اهمیـت زیـادی دارد.

در کشور ما پژوهش در حیطه خواب، مورد کم توجهی قرار گرفتـه اسـت بنـابراین بـرای دستیابی به وضعیت مطلوبتر در این زمینه، نیازمند توجـه بیشتر متخصصان و پژوهـشگران رشـته هـای مختلـف بـه موضوع خواب و آثار اقتصادی- اجتماعی و روانـی آن اسـت.

کلینیک تخصصی تشخیص و درمان افسردگی بزرگسالان

نوروفیدبک روشی برای دستکاری است و به محققان اجازه میدهد تا تغییرات ایجاد شده در فعالیتهای نورونی را ارزیابی کنند و اطالعات مهمی را در مورد رابطه بین فعالیت مغزی و عالیم بیماری بدست آورند.

تحقیقات زیادی نشان دادهاند که افسردگی با میزان فعالیت کورتکس پیش پیشانی راست و چپ در ارتباط است.به طور خاص در افراد افسرده، فعالیت نیمکره راست بیشتر از نیمکره چپ است.

 

 

اکثر مطالعات الکتروانسفالوگرافی نشان دادهاند که نواحی پیشانی چپ با خلق و خاطرات مثبت در ارتباط است و نیمکره راست با هیجانات منفی در ارتباط است.

در نتیجه عدم تقارن بین دو نیمکره، زمانی که آلفا پیشانی چپ بیشتر باشد، افسردگی ایجاد میشود و این افراد ممکن است آگاهی کمتری از هیجانات مثبت داشته باشند

بعلاوه تحقیقات نشان دادهاند که نیمکره چپ با رفتار نزدیکی جویی در ارتباط است، در حالی که نیمکره راست با رفتار دوری جویی در ارتباط است .

فعالیت آمیگدال چپ با محرکهای مثبت در ارتباط است و به عنوان پروتکل درمانی در نوروفیدبک استفاده میشود. زیرا کاهش فعالیت آمیگدال چپ با نشانه های افسردگی همراه است.

مشاوره خدمات:

همکاران ما در

واحد پذیرش

پاسخگوی شما خواهند بود

4747 66 38 - 051

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسنده:

جلال محمودی

جلال محمودی

مدیر و مسئول فنی مرکز خدمات نوروتراپی، روانشناسی و مشاوره آرامش ماندگار