4747 66 38 - 051

آرامش، آگاهی، تغییر مثبت و زندگی بهتر

آرامش مگ؛ مجله اینترنتی آرامش ماندگار

آگاهی، نخستین گــام برای رسیدن به آرامش ماندگار

کلینیک خوب تی دی سی اس در مشهد

5/5

توضیحات تاریخچه TDCS

ما به شما عزیزان یکی از موثر ترین روش های درمانی دنیا را معرفی می کنیم.

طرح‌ریزی اولیه تحریک الکتریکی مغز tDCS به بیش از ۱۰۰ سال پیش برمی‌گردد.

تعدادی آزمایش ابتدایی با استفاده از این تکنیک بر روی نمونه‌های حیوانی و انسانی پیش از قرن ۱۹ انجام شده بود. Luigi Galvani و Alessandro Volta دو تن از محققانی بودند که از این تکنولوژی جهت شناسایی منبع الکتریسیته سلول‌های حیوانی استفاده کردند.

در سال ۱۸۰۴، Aldini مطالعه‌ای در خصوص کاربرد تحریک الکتریکی مغز tDCS شروع کرد که در بهبود خلق و خوی افراد افسرده موثر بود.

در سال‌های دهه ۱۹۶۰ شخصی به نام آلبرت توانست نشان دهد که tDCS با تغییر تحریک‌پذیری قشر مغز، عملکرد مغز را مورد تاثیر قرار می‌دهد. او همچنین کشف کرد که تحریک مثبت و منفی آثار متفاوتی بر تحریک‌پذیری قشر مغز دارند. اگرچه این یافته‌ها برای استفاده بالینی از tDCS مهم بود، اما با توجه به کم شدن دوباره تحقیقات در این زمینه، دارودرمانی خود را به عنوان روشی موثرتر در درمان نشان داد.

این استدلال تا عصر حاضر ادامه داشت تا اینکه با افزایش علاقه نسبت به مطالعات در خصوص کارکردهای اساسی مغز و کاربردهای درمانی، این روش به اندازه روش‌های جدید تحریک مغزی مانند تحریک مغناطیسی مغز TMS و تکنیک‌های جدید تصویربرداری مغزی مانند تصویربرداری عملکردی fMRI مجددا رونق گرفت.

تی دی سی اس (TDCS) چیست ؟

کلینیک تخصصی TDCS در مشهد

تی دی سی اس تحریک الکتریکی مستقیم و متناوب مغز است که در آن جریان الکتریکی بسیار ضعیفی به مناطق خاصی از مغز فرستاده می شود و فعالیت الکتریکی مغز در قسمت تحریک افزایش و یا کاهش می یابد. این روش می تواند برای کمک به بیمارانی که دچار آسیب مغزی شده اند مانند افرادی که سکته کرده اند و افراد دچار اضطراب، افسردگی، اختلال استرس پس از سانحه-PTSD و درد مزمن که از درمان های رایج نتیجه ای نگرفته اند موثر باشد. مطالعات بر روی افراد سالم نشان داده است که تی دی سی اس می تواند عملکرد شناختی، توانایی زبانی و ریاضیات، توجه، حل مسئله و حافظه را بهبود بخشد.

تی دی سی اس از دیگر دستگاه های تحریک مغز متفاوت است و روشی امن، متداول، غیر تهاجمی و تحمل پذیر است که بیش از دو دهه و با بیش از ۱۱۰۰ مطالعه بالینی مورد بررسی قرار گرفته است.

این روش، در واقع نوعی اصطلاح عمومی بوده که به ترکیبی از روش‌های مختلف گفته می‌شود. یکی از این روش‌ها، تحریک الکتریکی فراجمجمه ای است که با جریان الکتریکی مستقیم، توسط الکترودهای کوچکی که روی سر قرار می‌گیرد، به مغز اعمال می‌شود.

در روش تی دی سی اس بر اساس فرکانس مغزی، قابلیت تنظیم فرکانس الکتریکی وجود دارد که همین موضوع، علاوه بر اثر بخشی این روش، از دلایل پرمخاطب قرار گرفتن این روش است.

اگر بخواهیم پاسخ دقیق‌تری به این سوال بدهیم که tdcs یا تحریک الکتریکی مغز چیست، بهتر است بگوییم که نوعی روش درمانی غیرتهاجمی روی مغز است که با اعمال جریان بسیار ضعیفی روی پوست سر، آستانه تحریک‌پذیری آن‌ها را بیشتر یا کمتر می‌کند. این تاثیرات، اگرچه ممکن است باعث تغییر در ساختار پروتئینی درون سلولی شود، اما اغلب بدون عوارض و برگشت پذیر است.

آشنایی با دستگاه TDCS

مرکز تخصصی TDCS در مشهد

دستگاه TDCS دستگاهی مربوط به نوروتراپی می باشد. نوروتراپی در واقع روشی درمانی از طریق عصب یا سلول های عصبی است. این وسیله این روزها برای درمان بیماری های مختلفی در بسیاری از کشورهای پیشرفته استفاده می شود.

این دستگاه حتی بر روی افراد سالم نیز قابل استفاده است و به کمک آن امکان درمان بسیاری از مشکلات جسمی- مغزی وجود دارد و حتی این روش را می توان انتخابی موثر در زمینه بهبود عملکرد مغز دانست.

این دستگاه از باطری تغذیه می کند و جریان الکتریکی ثابت را به وسیله سیم ها به دو سنسور یا الکترود انتقال می دهد. این الکترودها درون پارچه ای اسفنجی مرطوب شده با محلول آب نمک قرار گرفته و از این رو به خوبی می توانند جریان الکتریکی را هدایت کنند.

هر ناحیه از مغز به لحاظ فیزیولوژیکی عملکرد و وظیفه خاص خود را دارد و بسته به نوع بیماری و نوع درمان مد نظر مشخص خواهد شد که این الکترودها در کجا قرار داده شوند.

این دستگاه حتی برای افراد سالم نیز به منظور افزایش توان عملکرد مغزی، تقویت حافظه و افزایش قدرت قابل استفاده است. علاوه بر آن برای کمک به بهبود و تسریع روند درمان بیماری های نظیر افسردگی، اضطراب، بی خوابی، سردردهای میگرنی و… نیز این دستگاه بسیار کارآمد می باشد.

این دستگاه بسته به برنامه درمانی که انتخاب شده در زمان مقرر خود به طور خودکار خاموش خواهد شد و این موضوع را با آلارمی به اطلاع درمانگر می رساند. زمان استفاده از این دستگاه بین ۱۰ تا ۳۰ دقیقه می باشد و این زمان به نوع اختلال بستگی خواهد داشت.

کاربرد تحریک الکتریکی مغز TDCS در درمان اختلالات

مرکز تخصصی TDCS در مشهد

به طور کلی می توان تحریک مغز را به منظور درمان موارد زیر موثر دانست:

  1. افسردگی
  2. میگرن
  3. بازتوانی بعد از سکته مغزی
  4. وز وز گوش
  5. پارکینسون
  6. ولع اعتیاد
  7. دردهای مزمن
  8. اختلالات اضطرابی
  9. درمان افسردگی در خانم های باردار به دلیل محدویت استفاده از دارو
  10. درمان بیش فعالی کودکان
  11. و…

تحریک الکتریکی مغز TDCS همچنین عملکرد شناختی را بسته به منطقه مورد تحریک افزایش می دهد. مثلاً می توان به عملکرد توانایی گفتاری و ریاضی، گستره توجه، حافظه و … اشاره نمود.

اگر برای درمان مشکل خود نیاز به تحریک الکتریکی مغز با روش TDCS دارید. قطعاً برای دریافت خدماتی حرفه ای نیاز است که به یک مرکز تخصصی تحریک الکتریکی فرا جمجمه ای مراجعه کنید. یکی از بهترین مراکز در این زمینه کلینیک تخصصی ما در مشهد است.

این کلینیک یک محیط کاملاً حرفه ای و تخصصی برای درمان با روش تحریک الکتریکی مغز به شمار می رود.

تعداد جلسات TDCS

مرکز تخصصی TDCS در مشهد

هر جلسه تی دی سی اس  معمولاً ۲۰-۳۰ دقیقه انجام می‌شود؛ زیرا قرار دادن سنسورها در موقعیت صحیح، مدتی طول می‌کشد. بنابراین ما معمولاً برای جلسه ۴۰ دقیقه‌ای به بیماران نوبت می‌دهیم.

ممکن است ۱۰-۲۰ جلسه نوروفیدبک لازم باشد. در مقالات علمی، برخی مطالعات با استفاده از ۴۰ جلسه (یا بیشتر) انجام شده است.

استفاده از تجهیزات جدید و پیشرفته، به ما اجازه می‌دهد نتایج سریع‌تری را بدست آوریم. در نتیجه ما یک دوره ۱۰ جلسه‌ای را توصیه می‌کنیم، صرف نظر از اینکه شما یک مدیر اجرایی و خواهان بهبود عملکرد مغز هستید و یا فردی که دچار ضربه مغزی شده و نیازمند بهبود سردرد، سرگیجه، خواب و مغز مه آلود است. البته نتایج نوروفیدبک، از فردی به فرد دیگر متفاوت است. اما با پیشرفت‌های فن‌آوری در نوروفیدبک Z-نمره، بسیاری از افراد در طی ۶ جلسه، تغییراتی در حالت روانی و عملکرد خود مشاهده می‌کنند.

اگر برنامه زمان‌بندی اجازه دهد، ما ۲-۳ جلسه در هفته را توصیه می‌کنیم. مغز شما بعد از درمان، به انطباق و تغییر ادامه خواهد داد. از این رو متخصصان بر ۲-۳ جلسه در هفته توافق نظر دارند. همچنین برخی از متخصصان، جلسات روزانه را به عنوان آموزش فشرده مغز پیشنهاد می‌کنند. برای فرد دارای مغز باثبات، این پیشنهاد نیز ممکن است یک گزینه عملی و موفقیت‌آمیز باشد. در طیف اوتیسم و افراد مبتلا به عوارض دژنراتیو عصبی، آموزش مداوم ممکن است لازم باشد.

مرکز تخصصی نوروتراپی (نوروفیدبک-تی دی سی اس -لورتانوروفیدبک و…) به همراه متخصصین مجرب و با ۱۰ سال سابقه درخشان در مشهد برای درمان بدون عارضه و اثر بخش همراه شما عزیزان می باشیم.

درمان اضطراب با TDCS در مشهد

مرکز تخصصی TDCS در مشهد

اضطراب چیست؟

اضطراب یک حالت ذهنی کلی است که شامل احساساتی مثل نگرانی، ترس و دلشوره است و با حالت‌های فیزیولوژیک مانند تپش قلب، تعریق، نفس نفس زدن، سرگیجه و… مشخص می‌شود.

اضطراب معمولاً دلیل مبهمی دارد. علائم اضطرابی شدید می‌توانند عملکرد روزانه را با اختلال مواجه کنند. زمانی که عامل آزاردهنده مشخص باشد، به آن استرس می‌گوییم. روش‌های مقابله با استرس تا حدودی با تکنیک‌های درمان اضطراب تشابه دارد.

درمان اضطراب

اصولاً درمان اختلالات اضطرابی به شدت و دلایل وجود اضطراب در فرد بستگی دارد. خیلی مواقع افراد می‌توانند یاد بگیرند تا با کمک راهبردهایی با اضطراب خود مقابله کنند. در حالی که گاهی شدت اضطراب به حدی است که لازم می‌شود فرد تحت درمان تخصصی قرار بگیرد. برای بهبود اضطراب از مداخلات رواندرمانی مثل درمان‌های تحلیلی، درمان شناختی رفتاری و درمان‌های دارویی و همچنین امروزه برای درمان اضطراب از روشی بدون خطر و عارضه به نام TDCS استفاده می کنند .

این روش با تحریک الکتریکی فراجمجمه ای به مرور می تواند اضطراب را در افراد کم کرده و نتیجه ی ماندگار و خوبی را به بار بیاورد .

TDCS در درمان وسواس فکری عملی در مشهد

مرکز تخصصی TDCS در مشهد

تاکنـون پژهشـگران بـا روشهـای مختلفـی ماننـد روشهـای شــناختی -رفتــاری بــه بررســی و درمــان اختــلال وســواس فکــری عملــی اقــدام کرده انــد.

امــا مطالعــات پژوهشــگران روش نویــن دیگــری را بــرای مطالعــه و حتــی درمــان ایــن اختـلال ارائـه میدهنـد.

یکـی از ایـن روشهـا، تحریـک مغـز از روی جمجمــه بــا اســتفاده از جریــان مســتقیم الکتریکــی tDCS میباشـد. در ایـن روش کـه کامـــلا غیرتهاجمـــی و ایمــن جهــت تحریــک مغــزی اســــت بــا اســتفاده از یــک جریــان الکتریکــی ضعیــف (حداکثــر تــا ۲میلیآمپــر) نواحــی خاصــی از مغــز را تحریــک میکننــد کــه ایــن کار میتوانــد اثــرات درمانــی برجــای بگــذارد.

در تی دی سی اس (TDCS) جریــان الکتریکــی مسـتقیم کـه بـه قشـر مغـز میرسـد در سـطح نورون هـا یـا ســلولهای مغــزی در ناحیــه قطــب مثبــت( ۱۵آنــد) باعــث دپولاریزاســیون و در ناحیــه قطــب منفــی( ۱۶کاتــد) باعــث هیپرپولاریزاســیون میشــود ایــن عمــل باعــث ورود کلســیم بـه داخـل سـلول شـده و در نتیجـه باعـث افزایـش فعالیـت سـلولی و آسـتانه اسـتراحت غشـاء میگـردد کـه خـود ایـن فراینــد نیــز باعــث افزایــش میــزان گلوکــز و اکســیژن در آن ناحیــه شــده و بــه ترمیــم مغــز کمــک میکنــد.

درمان اعتیاد با TDCS در مشهد

مرکز تخصصی TDCS در مشهد

اعتیــاد بــه مــواد افیونــی یکــی از تهدیــدات جــدی و مشــکل عمــده ســلامت عمومــی در جهــان اســت. امروزه افزایش مصرف مواد مخدر نگرانی روز افزونی را برای تمامی جوامع بدنبال دارد.

مسئله وابستگی به مواد و سوء مصرف آن به یک معضل اجتماعی- درمانی تبدیل شده است. نتایج مطالعات متعدد مبین آن است که پیامدهای جسمی و روانی اعتیاد به کاهش کیفیت و رضایت از زندگی و افت جدی در کنشهای فردی، اجتماعی و سلامت روان در افراد مصرف کننده منجر میشود.

سوء مصرف مواد در بسیاری از اوقات سلامت روان افراد را به خطر می اندازد. بسیاری از مطالعات نشان دادند که بین سوء مصرف مواد و بیماری های
روانپزشکی ارتباط وجود دارد.

یــک روش متفــاوت و بســیار نویدبخــش جهت درمان اعتیاد و مشکلات روانشناختی وابسته به آن(استرس، اضطراب ، افسردگی و…) تحریــک الکتریکــی مغــز(TDCS) بــا جریــان مســتقیم میباشــد.

تی دی سی اس کامـلا غیرتهاجمـی اسـت و میتوانـد بـا اسـتفاده از یـک جریـان ضعیـف الکتریکـی، تغییـرات موقتـی در تحریک پذیـری مناطــق قشــری مغــز ایجــاد کنــد. ویژگی هــای طراحــی آن شـامل شـدت جریـان، مـکان تحریـک، انـدازه الکتـرود، مـدت زمــان تحریــک و قطبیــت جریــان(آنــد یــا کاتــد،) هــر یــک موجــب تأثیــرات متفاوتــی می شــود.

کلینیک خوب (TDCS) در درمان افسردگی در مشهد

مرکز تخصصی TDCS در مشهد

درمان موثر و ایمن افسردگی یک چالش بزرگ برای درمانگران است. اخیرا محققان به این نتیجه رسیده اند که ترکیب درمان های دارویی و غیر دارویی برای درمان افسردگی نتایج بهتری در پی دارد. یکی از روش های غیر دارویی که برای درمان افسردگی به کار می رود تی دی سی اس است. مطالعات اثرات مثبت استفاده از تی دی سی اس در کاهش علایم افسردگی را نشان داده اند.

تحریک الکتریکی متناوب مغز (TDCS)

تحریک الکتریکی متناوب مغز (TDCS)، روشی غیر تهاجمی برای تحریک مغز است که در آن جریان ضعیف و متناوبی از جمجمه به لایه های زیرین فرستاده می شود و باعث تغییر تحریک پذیری قشر مغز می شود. تی دی سی اس بر روی نمونه های حیوانی برای سال ها آزمایش شده است.  جریان ضعیف و متناوب الکتریکی که به لایه های زیرین جمجمه فرستاده می شود سبب تغییر واکنش پذیری سلول های عصبی مغز می شود.

از آنجا که درمانگران نیز می دانند که روان درمانی و دارو درمانی همیشه برای افراد مبتلا به افسردگی موثر نیست، بنابراین وجود درمان موثر دیگری مانند تی دی سی اس (TDCS) می تواند بسیار با اهمیت باشد. چراکه رویکرد های درمانی دوگانه هر دو جنبه الکتریکی و شیمیایی مغز را تحت تاثیر قرار می دهند. داروها جنبه شیمیایی عملکرد مغز و تحریک الکتریکی جنبه الکتریکی مغز را تحت تاثیر قرار می دهند.

مرکز نوروتراپی تخصصی ما در شهر مشهد مجهز به نوار مغزی کمی QEEG ، نوروفیدبک، بیوفیدبک، تحریک مغناطیسی فراجمجمه ای  rTMS، تحریک الکتریکی فرا جمجمه‌ای tDCS ، تحریک دیداری شنیداری AVE می‌باشد.

مشاوره خدمات:

همکاران ما در

واحد پذیرش

پاسخگوی شما خواهند بود

4747 66 38 - 051

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسنده:

جلال محمودی

جلال محمودی

مدیر و مسئول فنی مرکز خدمات نوروتراپی، روانشناسی و مشاوره آرامش ماندگار