4747 66 38 - 051

آرامش، آگاهی، تغییر مثبت و زندگی بهتر

آرامش مگ؛ مجله اینترنتی آرامش ماندگار

آگاهی، نخستین گــام برای رسیدن به آرامش ماندگار

کلینیک درمان افسردگی در مشهد

5/5

کلینیک درمان افسردگی در مشهد

ما به شما یکی از بهترین مراکز و متخصصان درمان افسردگی در مشهد را معرفی میکنیم

آیا از اختلال افسردگی رنج میبرید؟

آیا میدانید اختلال افسردگی از هر نوعی که باشد، چه پیامدهای بدی برای زندگی فرد و اظرافیان وی دارد؟

آیا بهترین راهکارهای درمانی برای اختلال افسردگی  را میشناسید؟

آیا تا کنون از روش های عصب درمانی (نوروتراپی) برای درمان این اختلال اطلاعات و شناخت بدست آورده اید؟

اختلال افسردگی چیست؟

افسردگی کلمه ای است که همه ما آن را شنیدیم و در زبان روزمره هم زیاد به کار می بریم. اما اکثر افراد نمی دانند دقیقا افسردگی چیست؟ در این مطلب درباره علایم افسردگی، علایم افسردگی شدید، علل ابتلا به افسردگی و روش های درمان انواع افسردگی از خفیف تا شدید توضیحاتی داده ایم.

علایم افسردگی

برای آنکه فردی افسرده باشد باید از بین علایم افسردگی (که ۹ مورد هستند) حداقل ۵ مورد را داشته باشد.

۱-غمگینی مهمترین نشانه افسردگی

از بین نشانه های افسردگی ، غمگینی و احساس غم و اندوه مهمترین نشانه است. فرد افسرده در اکثر روزها غمگین است. افرده افسرده معمولا زیاد گریه می کنند.

۲- کاهش علاقه و لذت به انجام کارهای روزمره

بیمار افسرده نسبت به کارهایی که قبلا برایش جالب بوده، بی علاقه می شود. فعالیت هایی مثل رفتن به میهمانی، سینما، ورزش، دیدن دوستان و غیره برای او جذاب نیستند و علاقه ای به انجام آنها ندارد.

۳-مشکلات خواب

بیماران افسرده عمدتا مشکل خواب دارند. از جمله این که شبها به سختی به خواب می روند و ساعت ها در رختخواب غلت می زنند تا بخوابند و یا آن که پس از به خواب رفتن، زود از خواب بیدار شده و به سختی دوباره به خواب می روند. برخی از آنها صبح ها زود از خواب بیدار می شوند و دیگر نمی توانند بخوابند. البته دسته ای از افراد در دوره افسردگی دچار پر خوابی می شوند، یعنی بیش از اندازه معمول می خوابند.

۴-ایجاد مشکل در زندگی روزمره

افسردگی باعث ایجاد اختلال در زندگی طبیعی فرد می شود. بازده شغلی و تحصیلی او پایین می آید. نمرات تحصیلی اش کاهش پیدا می کند، وظایف شغلی اش را به خوبی گذشته انجام نمی دهد و غیبت هایش در کار، مدرسه یا دانشگاه زیاد می شود.

۵-تمایل به مرگ و خودکشی از نشانه های افسردگی شدید

این نشانه معمولا در افرادی که به افسردگی شدید مبتلا هستند دیده می شود. در این حالت، فرد، تمایلی به زنده بودن ندارد، به همین دلیل به فکر مرگ و خودکشی می افتد. برخی از افراد افسرده برای خود کشی برنامه ریزی کرده و آن را اجرا می کنند و متاسفانه بسیاری از آنها نیز در اثر خودکشی جان خود را از دست می دهند.

تحقیقات نشان می دهد از مهمترین علائم افسردگی شدید ، تمایل جدی و برنامه ریزی برای خودکشی است.

۶-احساس بی ارزشی و گناه

فرد افسرده احساس بی ارزشی می کند و معمولا اعتماد به نفس پایینی دارد. او به خاطر مسایل مختلف خود را گناهکار می داند و زیاد به اشتباهات گذشته اش فکر می کند. مادر خانم زیبایی می گفت که دخترش ساعت ها جلوی آینه می ایستد و پس از آرایش کردن،گریه می کند و می گوید من از قیافه خودم بدم می آید. من خیلی زشتم.

خانم دیگری تعریف می کرد که یک بار به خاطر اشتباهی که انجام داده از مادرش عذر خواهی کرده و مادرش به او گفته بود که من اصلا ناراحت نشدم. ولی او حرف مادرش را قبول نمی کرد و به خاطر اشتباهش مرتب از او عذر خواهی می کرد. او می گفت من تا ماه ها به عذرخواهی کردن از مادرم ادامه دادم. حتی طوری شد که مادرم اصل ماجرا را فراموش کرده بود و من ابتدا برایش توضیح می دادم چه اتفاقی افتاده است و سپس از او عذر خواهی می کردم!

۷-خستگی و ناتوانی در انجام فعالیت های روزمره

فرد افسرده معمولا احساس خستگی کرده و نمی تواند فعالیت هایی که قبلا به راحتی انجام می داده را انجام دهد و در صورتی که مجبور به انجام آن باشد با سختی زیاد آن را انجام می دهد. خستگی بدنی و نداشتن انرژی زیاد می تواند از علائم افسردگی شدید باشد.

۸-تغییر اشتها

یکی دیگر از نشانه های افسردگی کاهش یا افزایش اشتها است که این مساله منجر به کاهش یا افزایش وزن فرد افسرده می شود. برخی از افراد در طول دوره افسردگی خود به دلیل پرخوری عصبی اضافه وزن پیدا می کنند که این مساله باعث تشدید افسردگی آنها می شود.

۹-مشکل در تمرکز و تصمیم گیری

نشانه دیگر افسردگی مشکل در تمرکز و تصمیم گیری است. افراد افسرده عمدتا تمرکز کمی دارند و نمی توانند به سادگی تصمیم گیری کنند. خانم افسرده ای می گفت: “مطلبی که قبلا در عرض ۱ ساعت مطالعه می کردم، اکنون باید ساعت ها وقت صرف کنم تا بتوانم آن را بخوانم. نمی توانم روی مطالب تمر کز کنم و مرتب حواسم پرت می شود.”

انواع افسردگی

افسردگی انواع مختلفی دارد. هر کدام از آنها تفاوت جزیی با نوع دیگر افسردگی دارد. روش درمان افسردگی بر اساس نوع و شدت آنها تغییر می کند. مثلا درمان افسردگی شدید با درمان افسردگی خفیف متفاوت است. به همین دلیل پس از اطمینان از ابتلا به افسردگی گام بعد تعیین نوع افسردگی است.

اختلال افسردگی اساسی (یا افسردگی شدید)

افسردگی اساسی یا افسردگی بالینی شایع ترین نوع افسردگی است. برای تشخیص این اختلال باید فرد ۵ نشانه از نشانه های افسردگی را حداقل ۲ هفته داشته باشد.

اختلال افسرده خویی

فردی که در طولانی مدت افسردگی خفیف تا شدید داشته باشد به اختلال افسرده خویی مبتلاست. فرد مبتلا به این اختلال دست کم به مدّت ۲ سال بیشتر روزها و بیشتر زمان روز خلق افسرده را تجربه می کند.

افسردگی ناشی از مصرف مواد

مصرف الکل یا سایر مواد به ویژه (آرام بخش ها) می تواند نشانه های شبه افسردگی ایجاد نماید. ترک کوکائین، آمفتامین ها، الکل و خواب آورها نیز می تواند به افسردگی بیانجامد.

اختلال دوقطبی

یکی از اختلالات جدّی خلقی که با افسردگی رابطه دارد، اختلال دوقطبی است که بیشتر با نام قبلی خود شناخته می شود (افسردگی-شیدایی کسی که به اختلال دوقطبی  مبتلاست دوره های شیدایی یا  مانیا (که علایم آن کاملا بر عکس افسردگی است) و افسردگی را تجربه می کنند. به عبارت دیگر این افراد گاهی بسیار خوشحال و سرحال و گاهی غمگین و افسرده هستند.

افسردگی بعد از زایمان

برخی از مادران پس از تولد نوزاد خود به افسردگی مبتلا می شوند که به آن افسردگی پس از زایمان گفته می شود. تحقیقات نشان می دهد که میزان شیوع آن در ایران حدود ۱۵ درصد زایمان هاست. عمدتا این نوع افسردگی پس از تولد نوزاد شروع شده و در صورت عدم درمان ممکن است تا بیش از یک سال هم طول بکشد.

روش های درمان افسردگی

۴ روش اصلی برای درمان افسردگی وجود دارد که عبارتند از:

  • درمان های پزشکی

دارو درمانی

شوک درمانی

  • روان درمانی

درمان های شناختی رفتاری

  • عصب درمانی (نوروتراپی)

نوروفیدبک

tdcs (تحریک الکتریکی مستقیم فراجمجمه ای)

ave (تحریک دیداری-شنیداری).

نوروتراپی اختلال افسردگی در مشهد

امروزه بهترین روش درمان برای بسیاری از اختلالات بالینی روش های  « نوروتراپی » است.

نوروتراپی مجموعه ای از درمان های فردی، تحریک عصبی و نوروفیدبک است که با هدف افزایش و تنظیم فعالیت مغز به آن اعمال می شوند. این اقدام به کمک ضبط امواجی که فعالیت های مغز تولید می کنند انجام می شود. امواج مغزی با استفاده از حسگر هایی که بر روی سر قرار می گیرند قابل ضبط است.

قبل از شروع نوروتراپی، الکتروانسفالوگرام یا نوار مغزی انجام می شود تا فعالیت الکتریکی مغز سنجیده شود. این تست با استفاده از امواج الکتریکی انجام می شود. با تفسیر داده های به دست آمده می توان اطلاعات خوبی راجع به عملکرد مغز به دست آورد و پروتکل های درمان را تعبیه نمود.

کلینیک نوروتراپی در مشهد

در نوروتراپی از روش های درمانی بدون عارضه استفاده می شود. لذا این نوع درمان برای گروه های خاص، از جمله بانوان باردار، کودکان و افراد مسن که تجویز دارو در آن ها با عوارض بیشتری همراه است، مناسب تر است.

در نوروفیدبک از شرطی سازی عامل (جوایز مثبت و منفی) برای آموزش مغز در زمان واقعی استفاده می شود. در طی این فرایند، فیدبک بصری و تمام فعالیت های مغزی نشان داده خواهند شد. این آموزش، فعالیت دلخواه مغز را ایجاد خواهد کرد.

برای درمان گستره ی وسیعی از بیماری ها، مخصوصا بیماری هایی که درمان موثر دارویی برای آن ها وجود ندارد و یا فرد به درمان دارویی مقاوم است، می توان از نوروتراپی کمک گرفت.

پرکاربردترین ابزارهای نوروتراپی

نوروفیدبک

بیوفیدبک

TDCS (تحریک الکتریکی مستقیم فراجمجمه ای)

AVE (تحریک دیداری-شنیداری)

ما بهترین خدمات را زیر نظر متخصصین با تجربه و دانشمند ارایه خواهیم داد

مشاوره خدمات:

همکاران ما در

واحد پذیرش

پاسخگوی شما خواهند بود

4747 66 38 - 051

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسنده:

آرامش ماندگار

آرامش ماندگار