4747 66 38 - 051

آرامش، آگاهی، تغییر مثبت و زندگی بهتر

آرامش مگ؛ مجله اینترنتی آرامش ماندگار

آگاهی، نخستین گــام برای رسیدن به آرامش ماندگار

کلینیک تی دی سی اس درمانی در مشهد

5/5

کلینیک تی دی سی اس درمانی در مشهد

تحریک الکتریکی از روی جمجمه یکی از روش های جدید تحریک سلول های مغزی  است که بدون درد و غیر تهاجمی انجام می شود.برای تعیین وقت و مشاوره با ما تماس بگیرید.

تی دی سی اس یا تحریک الکتریکی مغز چیست؟

تحریک جدار جمجمه ای با جریان مستقیم تی دی سی اس نوعی درمان غیرتهاجمی است که طی آن جریان مستقیم بسیار ضعیفی ( ۱تا ۳ میلی آمپر) را بر پوست سر وارد میکنند. از آنجا که جریان مستقیم با تکانه های گسسته، به قطبی سازی و نه تحریک میپردازد، فعالیت آن مستقیماً به شلیک پتانسیل عمل در نورونهای قشر نمی انجامد و هیچگونه آسیب و زیانی ندارد.

اولین دستگاه های تحریک مغز، ماهی های زنده بودند. رومی ها و یونانیان باستان از قدرت شوک دهندگی گربه ماهی نیلی (رود نیل) و ماهی دیگری با اشعه الکتریکی(Electric Ray) آگاه بودند. گالن و اسکریبونیوس لارگوس در روم از ماهی الکتریکی برای درمان سردرد و اختلالات مختلفی استفاده میکردند. این ماهیها احتمالاً اولین دستگاههای تحریک مغزی به شمار می آمدند. این ماهی را رومیها و یونانیها برای درمان اختلالات گوناگون مورداستفاده قرار میدادند. آنها ماهی را روی پیشانی بیمار قرار میدادند یا اینکه از او میخواستند بر روی تعداد زیادی از ماهی زنده مذکور بایستند.

این ماهی انرژی خاص خود را تخلیه میکرد که البته در آن زمان و تا قرنها بعد به عنوان الکتریسیته شناخته شده نبود. متأسفانه این ماهی ها به سادگی در دسترس نبودند تا اینکه در قرن هجدهم ماشین هایی ساخته شد که میتوانستند الکتریسیته را برحسب نیاز تولید کنند.

مرکز تی دی سی اس در مشهد

کاربردهای TDCS

تی دی سی اس از لحاظ تئوری در موارد بسیار زیادی می تواند اثر مثبت داشته باشد اما در این مقاله به کاربردهایی از تی دی سی اس می پردازیم که اثرگذاری آن ها در آزمایش های علمی در سراسر دنیا به اثبات رسیده باشد.

یکی از کاربردهای مهم دستگاه تی دی سی اس در درمان افسردگی است که تاثیر مناسبی روی موارد مورد آزمون داشته است و محققین تاثیر یک بار استفاده از دستگاه تی دی سی اس را برابر با مصرف یک دوره شش هفته ای قرص فلوکسیتین برآورد کرده اند.

کاربرد دیگر این روش، درمان میگرن و دیگر دردهای مزمن مثل آفازی و پارکینسون می باشد.

همچنین در زمینه ترک اعتیاد به مواد مخدر، الکل، سیگار و حتی غذا نیز تاثیرگذار بوده و در بخش پرخوری عصبی نیز نتایج قابل قبولی بدست آورده است و باعث کاهش اشتهای کاذب در افراد تحت درمان شده است.

استفاده از تی دی سی اس می تواند وز وز گوش را کاهش داده و همچنین آلزایمر را بهبود بخشد و از بیشتر شدن آن جلوگیری کند. همچنین تی دی سی است کاربردهایی برای افراد سالم نیز دارد. مثلا می توانید از آن برای تقویت توانمندی های شناختی مثل یادگیری، حافظه، توجه تمرکز و مهارت های شناختی استفاده کنید.

کلینیک تخصصی (TDCS) در مشهد

نوروفیدبک و بایوفیدبک در خانه مهر - خانه مهر

مطلبی کوتاه درباره مغز:

برای آن که با تحریک الکتریکی از روی جمجمه بهتر آشنا شویم ضروری است تا مغز انسان را بیشتر بشناسیم. وزن مغز انسان ۱۳۰۰ تا ۱۴۰۰ گرم است. مغز از دو نیمکره تشکیل شده است، نیمه راست بدن را نیمکره چپ مغز و نیمه چپ بدن را نیمکره راست مغز هدایت می کند. مغز انسان ۲۰ درصد از اکسیژن موجود در خون را مصرف می کند. همان طور که    می توان مغز را یک عضو دارای کارکرد یکپارچه و واحد در نظر گرفت، می توان آن را یک سیستم دارای سیستم های فرعی نیز تصور کرد که هریک در زمینه و کارکردی خاص تخصص پیدا کرده اند.

مغز پیچیده ترین عضو در بدن انسان است که از شبکه پیچیده ای از سلول های عصبی به نام نورون (neuron) تشکیل شده است. تعداد سلول های مغز انسان، یک صد میلیارد برآورد شده است. مغز هم اعضای بدن و واکنش های آنها را کنترل می کنند و هم در برابر تغییرات درون بدن، پاسخ های مناسب را نشان می دهد. سلول های عصبی مغز انسان از طریق جریان های الکتریکی و فعل و  انفعال های شیمیایی با یکدیگر تماس برقرار می کنند. با توجه به این آشنایی کوتاه با نحوه فعالیت مغز، تحریک الکتریکی نواحی خاص مغز سبب می شود کارکرد آن ناحیه بهتر شود.

کلینیک خوب تی دی سی اس در مشهد

مکان قرار گرفتن الکترودها در سر کجاست؟

مکان مناسب قرار دادن الکترود بروی سر بر اساس نوع اختلال و دستورالعمل های مشخص تنظیم می شود، برای مثال در درمان افسردگی یکی از الکترودها (آند یا تحریکی) کمی بالاتر از شقیقه نیمکره چپ و الکترود دیگر (کاتد یا بازدارنده) بروی ناحیه پیشانی، بالای ابروی راست قرار می گیرد. مکان یابی نصب الکترودها توسط کارشناس به شکلی دقیق و بر اساس یک سیستم اندازه گیری بین المللی به نام ۱۰-۲۰ مشخص می شود. بعد از نصب الکترودها جریان الکتریکی به تدریج تا ۲ میلی آمپر افزایش می یابد و پس از آن ثابت می ماند. الکترود آند اثر تحریکی و الکترود کاتد اثر بازداری کننده بر مغز دارد.

عوارض جانبی این روش چیست؟

این روش درمانی هیچ عارضه جانبی پایدار ندارد. شایع ترین عوارض آن عبارتند از خارش و سوزش در ناحیه الکترودها و یا سردردهای گذرا. توصیه می شود اگر قرار است الکترود بر روی پیشانی قرار گیرد آن ناحیه تمیز و پاک و عاری از کرم و مواد آرایشی باشد.

ما خواهان بهترین ها برای شما عزیزان هستیم.

مشاوره خدمات:

همکاران ما در

واحد پذیرش

پاسخگوی شما خواهند بود

4747 66 38 - 051

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسنده:

جلال محمودی

جلال محمودی

مدیر و مسئول فنی مرکز خدمات نوروتراپی، روانشناسی و مشاوره آرامش ماندگار