4747 66 38 - 051

آرامش، آگاهی، تغییر مثبت و زندگی بهتر

آرامش مگ؛ مجله اینترنتی آرامش ماندگار

آگاهی، نخستین گــام برای رسیدن به آرامش ماندگار

کلینیک تخصصی باسابقه درمان افسردگی در مشهد

5/5

کلینیک تخصصی باسابقه درمان افسردگی در مشهد

اگر بدنبال متخصص باتجربه برای درمان افسردگی هستید با ما تماس بگیرید

اختلال افسردگی انواع مختلفی دارد که هر یک بر اساس مدت زمان و شدت نشانه ها با یکدیگر متفاوت اند.
انواع اختلالات افسردگی شامل موارد ذیل اند:
افسردگی اساسی یا عمده
افسرده خویی
افسردگی دوقطبی نوع ۱
افسردگی دوقطبی نوع۲
به این اختلالات، اختلالات خلقی نیز میگویند. شایعترین نوع این اختلالات، افسردگی اساسی است. این اختلالات در گروه های سنی مختلف نیز علایمی متفاوت بروز میدهند. مثلا در کودکان با پرخاشگری، زودرنجی، حساسیت بین فردی زیاد و مشکلات ارتباطی نیز مشاهده میشوند.
در اختلال افسرده خویی فرد حداقل ۲ سال علایم افسردگی را تجربه کرده اما در افسردگی عمده فرد حداکثر ۲ ماه و خداقل ۲ هفته این علایم را دارا است که البته از شدت بیشتری برخوردار میباشد.
اختلالات افسردگی دوقطبی نوع ۱ , ۲ در حالتی شناخته میشوند که فرد علاوه بر تجربه دوره های افسردگی در زمان های گذرا (۲ هفته یا چند روز) علایم مانیک یا شیدایی را تجربه کند.

دو نشانه بارز اختلال افسردگی کدام است؟

تصویر متعلق به این مجموعه است.

فردی که دچار افسردگی است هم از نظر وضعیت ظاهری و هم روانی دچار آسیب و به هم ریختگی می شود به خاطر داشته باشید..

از دو مورد زیر یک مورد باید وجود داشته باشد:

۱.فقدان لذت بردن : یعنی فردی که انگیزه اش را برای انجام کار ها از دست می دهد و از فعالیت هایی که قبلا لذت می برده ،نسبت به آن ها بی تفاوت و سرد می شود، به طور مثال: کم کم از جمع دوستان کناره گیری می کند، در محیط کار ،حیطه ی تحصیل انگیزه اش را از دست می دهد و همه ی تلاش هایش را بیهوده می انگارد.

۲.احساس غمگین بودن و خلق افسرده : فرد در حالت نرمال روانی بی جهت و بی دلیل احساس غمگینی نمی کند اما فرد افسرده خلقش به شدت افت می کند و شما آن هارا در جمع فردی آرام ،کم حرف و اکثرا بی انرژی تلقی می کنید .

توجه داشته باشید ممکن است فردی تیپ شخصیتی آرام و درون گرایی داشته باشد اما ما در اینجا در مورد فردی صحبت می کنیم که رفتارش تغییر کرده است به طور مثال در جمع سخنران خوبی بوده است هیجانات خوب و یا حتی بالایی داشته است اما رفتار آن به صورت چشمگیری تغییر کرده است.

علل اصلی ابتلا به افسردگی را بشناسیم:

افسردگی، شرایط زندگی خوب و بد سرش نمی‌شود و همه ما ممکن است در هر شرایطی افسرده شویم. مهم‌ترین عوامل افسردگی را می‌توانیم این طور بگوییم:
تغییرات الکترو بیوشیمیایی در مغز: مواد خاصی در مغز روی خلق و خوی انسان تأثیر می‌گذارند و مسیرهای عصبی خاصی مسئول فعالیت های خوشایند یا ناخوشایندمان میباشند. به‌هم‌خوردن تعادل این مواد شیمیایی و فعالیت عصب شناختی در مغز از مهم‌ترین دلایل افسردگی است.
ژنتیک: افسردگی می‌تواند ارثی باشد. به عنوان مثال اگر یکی از دوقلوهای همسان دچار افسردگی شود به احتمال ۷۰ درصد دیگری هم مبتلا می‌شود.
شخصیت: کسانی که اعتماد به نفس پایینی دارند، کسانی که نمی‌دانند چطور استرس را مدیریت کنند یا افرادی که کلاً بدبین هستند بیشتر در معرض افسردگی هستند.
عوامل محیطی: احتمال ابتلا به افسردگی در کسانی بیشتر است که در معرض خشونت، تبعیض، سوءاستفاده یا فقر هستند.
اما خبر خوب این است که افسردگی در هر سنی که باشد و با هر علتی که داشته باشد، قابل درمان است.

تشخیص انواع اختلالات افسردگی در مشهد

تصویر متعلق به این مجموعه است

اجرای نقشه مغزی به سه صورت میباشد:

نقشه‌برداری مغزی اشکال متفاوتی دارد که بسته به شرایط و تشخیص متخصص انجام میپذیرد:

  • نقشه برداری مغزی در حالت بیداری : به صورت چشم باز و چشم بسته انجام میشود. این نوع نقشه‌برداری مغزی عام‌ترین حالت آزمایش است که حدود ۳۰ دقیقه (همراه با تحلیل و تفسیر) طول می‌کشد. در طول تست از شما خواسته می‌شود بدون تحرک و سروصدا بنشینید.
  • نقشه برداری مغزی در حالت خواب:  گاهی نقشه مغزی در حالت معمولی، اطلاعات مورد نیاز متخصص مغز و اعصاب را در اختیار وی نمی‌گذارد. در این حالت ممکن است این آزمایش در حین خواب بیمار انجام شود. در برخی مواقع از بیمار خواسته می‌شود که شب قبل از انجام آزمایش بیدار بماند تا پزشک از خوابیدن بیمار در حین انجام آزمایش مطمئن شود.
  • نقشه برداری حین فعالیت : در این روش فعالیت مغز در طول شبانه‌روز و طی مدت یک یا چند روز ثبت می‌شود. الکترودها روی سر فرد گذاشته شده و به یک دستگاه ضبط قابل‌حمل وصل می‌شوند.

بیشتر بدانیم : نقشه مغزی چیست و چگونه انجام میشود؟

کلینیک نوروتراپی درمان افسردگی در مشهد

تصویر متعلق به این مجموعه است

روش های نوروتراپی موثر برای درمان افسردگی شامل موارد ذیل است:
نوروفیدبک

لورتا نوروفیدبک

تحریک الکتریکی مستقیم فراجمجمه ای (TDCS)

تحریک دیداری-شنیداری (AVE)

تحریک مغناطیسی RTMS
نوروفیدبک به خودتنظیمی و اصلاح عملکرد مغز میپردازد. این روش را نوعی ورزش برای مغز میدانند چرا که نورون ها یا سلولهای عصبی را تقویت نموده و فعالیت مغز را ارتقاء میبخشد.
از TDCS به منظور فعال سازی و بهسازی بخش هایی از مغز استفاده میگردد. با این روش نورون های عصبی در یک منطقه مورد تحریک قرار میگیرند تا فعالیت بهتر و منظم تری را ایجاد نماید.
تحریک دیداری و شنیداری نیز با ارایه ریتم های منظم نوری و صوتی مخصوص، خون رسانی سلول های عصبی را تقویت نموده و با هدفی که از قبل تنظیم شده است به بهبود آن کارکرد خاص (مثلا مشکل بدخوابی) میپردازد.

تحریک الکتریکی فراجمجمه ای برای درمان افسردگی در مشهد

تصویر متعلق به این مجموعه است.

تحریک الکتریکی فرا جمجمه ای شامل چند روش مختلف از جمله تحریک فراجمجمه ای با جریان الکتریکی مستقیم (tDCS) ، تحریک الکتریکی فرا جمجمه ای با جریان نویز تصادفی(tRNS) و  تحریک الکتریکی فرا جمجمه ای با جریان متناوب(tACS) می باشد .

در همه این روش ها، جریان الکتریکی کوچک و ضعیفی از الکترودهایی که روی سطح سر قرار گرفته است بر روی نقاط خاضی از سر اعمال می شود .

متداول ترین نوع تحریک الکتریکی فرا جمجمه ای، tDCS است .

در این متد با جریان الکتریکی (حداکثر تا ۲ میلی آمپر) نواحی خاصی از مغز برای ایحاد نتایج خاص درمانی مورد تحریک قرار می گیرد.

نحوه اجرای درمان:

اصول کار به این صورت است که دو یا چهار الکترود  بر روی نواحی خاصی از سر قرار می گیرد. جریان الکتریکی پس از عبور از نواحی مختلف (پوست سر، جمجمه و …) خود را به سطح قشر مغز می رساند.

دستگاه TDCS (تی دی سی اس) یکی از انوع دستگاه نوروتراپی است . نوروتراپی به معنی درمان اعصاب  و یا درمان سلولهای عصبی (فیزیوتراپی مغز) است. از این وسیله درمانی هم اکنون در اکثر کشورهای پیشرفته استفاده  می شود زیرا کاملا بی ضرر وبدون عوارض است. بنابراین TDCS دستگاهی است که برای درمان و تقویت سلول های عصبی و یا بیماری های مربوط به اعصاب بکار می رود.

در این کلینیک علاوه بر ارایه خدمات عصب درمانی (نوروتراپی)، رواندرمانی و حتی در صورت نیاز دارودرمانی زیر نظر متخصص مربوطه انجام میگردد.
 
ما بهترین خدمات درمانی را برای ارایه به شما عزیزان فراهم آورده ایم.

مشاوره خدمات:

همکاران ما در

واحد پذیرش

پاسخگوی شما خواهند بود

4747 66 38 - 051

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسنده:

جلال محمودی

جلال محمودی

مدیر و مسئول فنی مرکز خدمات نوروتراپی، روانشناسی و مشاوره آرامش ماندگار