4747 66 38 - 051

آرامش، آگاهی، تغییر مثبت و زندگی بهتر

آرامش مگ؛ مجله اینترنتی آرامش ماندگار

آگاهی، نخستین گــام برای رسیدن به آرامش ماندگار

بهترین مرکز نقشه مغزی در مشهد

5/5

بهترین مرکز نقشه مغزی در مشهد

ما روشی ماندگار و بدون درد و مشکلی را به شما معرفی می کنیم که تمامی خدمات درمانی آن در کلینیک تخصصی ما در مشهد در حال اجرا می باشد. برای تعیین وقت و مشاوره با ما تماس بگیرید.

مغز انسان دارای میلیاردها سلول عصبی است. این سلول‌ ها برای برقراری ارتباط با یکدیگر و دیگر سلول‌ ها در سرتاسر بدن، پیام‌ های عصبی رد و بدل می‌ کنند. پیام‌ های عصبی ماهیت الکتریکی ــ شیمیایی دارند.

ما در اینجا بیشتر با ماهیت الکتریکی پیام عصبی کار داریم و به آن سیگنال الکتریکی می‌ گوییم…

در هر لحظه، میلیاردها سیگنال الکتریکی در سلول‌ های عصبی ما، در حال رفت و آمد هستند. مجموع این سیگنال‌ های عصبی، سبب ابجاد میدان الکتریکی در مغز و اطراف آن می‌ گردند. اکنون که می‌ دانیم سلول‌ های عصبی و قسمت‌ های مختلف مغز، از طریق سیگنال الکتریکی با هم ارتباط برقرار می‌ کنند، می‌ توانیم بگوییم زبان مغز، سیگنال الکتریکی یا همان فعالیت الکتریکی مغز است.

امواج مغزی و روش‌ های پردازش سیگنال

برای اینکه بفهمیم مغز چگونه کار می‌ کند و چه می‌ گوید، باید زبان او را ترجمه کنیم. روش‌ های مختلفی برای ترجمه زبان مغز (فعالیت الکتریکی مغز) وجود دارند که به آن ها در مجموع، روش‌ های پردازش سیگنال گفته می‌ شود.

یکی از روش ها این است که این فعالیت الکتریکی را به فرکانس‌ های مختلف تجزیه کرده و سپس آن ها را بر اساس فرکانس و کارکردشان، دسته بندی کنیم. در این حالت، به این سیگنال‌ های دسته‌ بندی شده بر اساس فرکانس، امواج مغزی گفته می‌ شود.

کلینیک تخصصی نقشه مغزی در مشهد

کاربردهای QEEG

    – تشخیص:

در اصل QEEG برای تشخیص کج کاری های موضعی یا کلی مغز به کار می رود. به وسیله QEEG، می توان بیماری های مغزی ــ عروقی، آسیب های مغزی، AD/HD، اختلالات یادگیری، اضطراب، افسردگی، تومورهای مغزی، صرع، اسکیزوفرنی، دمانس و آلزایمر را با دقت ۸۰ تا ۹۰درصد تشخیص داد.

    – تشخیص افتراقی:

برای مطمئن شدن از وجود جراحات داخلی مغز، سکته،‌حملات قلبی و یا نارسایی ریه ها، که منجر به هیپوکسی مغز می شود، زمانی که تشخیص صرع یا تومورها مورد شک واقع شود، در مواردی که به وجود کج کاری مغز به علت سوء مصرف مواد شک داریم.

    – درمان و پیگیری:

پیگیری سندرم های ارگانیکی مغز، پیگیری نتایج شیمی درمانی و پرتو درمانی و ترک داروهای روان گردان یا غیر مجاز، پیگیری بیماری های عفونی مانند آنسفالیت و یا مننژیت، بررسی وضعیت بیمار پس از جراحی و تعیین داروهای مؤثر با اثربخش ترین دوز و کمترین عوارض منفی.

    – سنجش:

سنجش توانمندی های هنری، ورزشی و شناختی و ذهنی مانند بهره هوشی (IQ)، تمرکز، توجه، میزان هماهنگی ذهن و بدن و … . از آن جا که QEEG، به ارزیابی عملکرد مغز می پردازد و نیز توانمندی های ذهنی هر فرد، با عملکرد مغزی او، ارتباط مستقیم دارد، لذا با استفاده از این روش، می توان برآوردی از این توانمندی ها به دست آورد.

متخصص خوب نقشه مغزی در مشهد

این دستگاه مقیاس های دیگری هم برای ارزیابی کیفیت عملکرد دارد که عبارتند از:

توان نسبی: نسبت بین امواج مختلف را اندازه می گیرد. اگر موجی در مقایسه با امواج دیگر نسبت کمی داشته باشد، تحت نفوذ و سلطه آن ها قرار خواهد گرفت و تاثیر خود را بر عملکرد از دست خواهد داد.

عدم تقارن (Asymmetry): اختلاف ولتاژ بین نواحی مختلف را بررسی می کند. آیا پالس های الکتریکی در نواحی مختلف مغز، برای داشتن عملکرد مناسب، بیش از اندازه بزرگ یا بیش از اندازه کوچک هستند؟

انسجام (Coherence): کوهرنس مشخص می کند که مغز چه مقدار از انرژی را بین قسمتهای مختلف به اشتراک گذاشته است . این مقیاس بررسی می کند که آیا مغز توانایی برقراری ارتباط مناسب با خودش را دارد یا نه. کوهرنس زیاد، نشانه آن است که بعضی از قسمت های مغز، آنچنان در هم گیر کرده اند که برای قطع این ارتباط و برقراری ارتباط با سایر قسمت های مغز، توانایی مناسبی ندارند؛ و کوهرنس کم نشانه ی آن است که منابع مغز از اتصال مناطق مختلف، ناتوان هستند.

فاز (phase): سرعت حرکت سیگنال های الکتریکی در سطح سر را تعیین می کند. آیا سرعت حرکت انرژی الکتریکی مغز برای داشتن عملکرد بهینه مناسب است یا خیر؟

مرکز تخصصی نقشه مغزی در مشهد

آمادگی لازم برای تست

  • شستشوی سر با شامپو
  • از روغن، ژل، حالت‌دهنده، نرم‌کننده یا اسپری برای موها، و نیز مواد آرایشی روی پیشانی استفاده نشود.
  • از بافتن و بستن موها اجتناب کنید.
  • در روز تست از گوشواره یا زیورآلات استفاده نکنید.
  • اگر از عینک برای مطالعه استفاده می‌کنید، حتماً آن را به همراه داشته باشید. از لنز استفاده نکنید، زیرا ممکن است باعث ناراحتی شما شده و در نتیجه در گرفتن یک تست خوب اخلال ایجاد کند.
  • از مصرف مواد تحریک کننده مانند قهوه، چای، سیگار، نوشیدنی‌ های کافئین‌دار و … اجتناب کنید. همچنین لازم است از مصرف داروهای غیرقانونی و خریداری شده از منابع نامعتبر، غذاها، گیاهان و یا چای گیاهی که روی خواب/ آرمیدگی یا بیداری/ گوش‌ بزنگی تأثیر می‌ گذارند، در روز انجام تست پرهیز شود.
  • هرگونه سابقه و پرونده مربوط به تست‌ های عصب‌ شناختی و نتایج مصاحبه‌ های روانشناختی قبلی را به همراه داشته باشید.
  • قبل از انجام تست، به اندازه کافی استراحت کرده و سرحال باشید. یک خوراک مختصر قبل از تست نیز مفید خواهد بود.

ما بهترین در مشهد هستیم با ما همراه باشید.

مشاوره خدمات:

همکاران ما در

واحد پذیرش

پاسخگوی شما خواهند بود

4747 66 38 - 051

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسنده:

جلال محمودی

جلال محمودی

مدیر و مسئول فنی مرکز خدمات نوروتراپی، روانشناسی و مشاوره آرامش ماندگار