4747 66 38 - 051

آرامش، آگاهی، تغییر مثبت و زندگی بهتر

آرامش مگ؛ مجله اینترنتی آرامش ماندگار

آگاهی، نخستین گــام برای رسیدن به آرامش ماندگار

مرکز تشخیص و درمان اختلال صرع در مشهد

5/5

مرکز تشخیص و درمان اختلال صرع در مشهد

امروزه درمان صرع با نوروفیدبک یکی از بهترین درمان‌ها برای کنترل بیماری در مبتلایان به صرع را ارائه می‌دهد. در روش نوروفیدبک بیماری فرد مبتلا به صرع بدون عوارض جانبی کنترل می شود. در این مطلب با صرع و تاثیر درمان آن با نوروفیدبک آشنا می شوید.

صرع چیست؟

بیماری صَرع یا epilepsy یک اختلال سیستم عصبی مرکزی (اختلال نورولوژیکی) است که در آن فعالیت مغز مختل شده و موجب تشنج می شود. در صرع شخص، بدون دلیل‌ خاصی مثل افت قند خون، تب، کمبود کلسیم و غیره مکرراً دچار حملات تشنج شود. نام دیگر صرع تشنج است که یک‌ علامت‌ است‌ نه‌ بیماری‌.

صرع در واقع یک‌ نوع‌ اشکال در کار مغز است، که‌ نشانه آن‌ عبارت‌ است‌ از حملات‌ صرعی‌ ناگهانی‌ و تکرارشونده‌، حملاتی‌ کوتاه‌ مدت‌ از رفتار غیرطبیعی‌، تغییر در وضعیت‌ هوشیاری‌، یا حرکات‌ غیرطبیعی‌.

در برخی موراد فرد به صورت ناگهانی به زمین افتاده، دست و پاهایش سفت شده و از هوش می رود. بعد از چند ثانیه شروع به دست و پا زدن می کند. پس از آن کاملا به حالت اغما رفته و هیچ واکنشی بروز نمی دهد و صدایی را نمی شنود.

بنابراین با یک حمله تشنج نمی‌توان گفت فردی به بیماری صرع مبتلا شده‌ است. اما اگر بدون وجود علت و یا بعد از کنترل و یا رفع عوامل، حملات تشنج بازهم تکرار شود آن موقع بیماری صرع مطرح می‌شود.

علائم تشنج بسیار متفاوت هستند. ممکن است بعضی از افراد مبتلا به صرع دست ها یا پاهای خود را مرتبا تکان های ناگهانی دهند. در حالی که بعضی دیگر شاید هنگام تشنج چند ثانیه به جایی خیره شوند.

کلینیک درمان و تشخیص صرع در مشهد

صرع بیماری ای آزاردهنده است که باعث دل نگرانی در افراد می شود . برای درمان صرع شما می توانید به یکی از بهترین مراکز درمان در مشهد مراجعه کنید .

علل صرع

علل صرع بسته به سن شخص متفاوت بوده و همیشه شناخته شده نیست. در واقع، نزدیک به نیمی از افراد مبتلا به صرع علت عارضه خود را نمی‌دانند.

در همین حال، علل شناخته شده آن عبارتند از:

  • آسیب مغزی
  • سکته مغزی
  • عفونت مغز
  • ناهنجاری‌های ساختاری مغز
  • عوامل ژنتیکی

گاهی به نظر می‌رسد که عواملی مانند کمبود خواب یا استرس شدید محرک حملات تشنجی باشند. با این حال، به ندرت پیش می‌آید که چنین عواملی بتوانند باعث بروز حمله تشنجی در مبتلایان به صرع شوند، و ارتباطی میان آن‌ها و ابتلای افراد به صرع نیز یافت نشده است. برای شناسایی یک علت زمینه‌ای به کمک یک سری آزمایش‌ها نیاز است.

به نظر می‌رسد که برخی اشخاص بیش از سایرین مستعد حملات تشنجی هستند. این حالت که گاهی اوقات به آن داشتن «آستانه پایین حمله تشنجی» گفته می‌شود می‌تواند ناشی از ساخت ژنتیکی افراد باشد. در بسیاری از موارد، علی‌رغم انجام آزمایش‌های گوناگون علت حملات را نمی‌تواند توضیح داد.

مرکز درمان صرع در مشهد

مصرف دارو در درمان صرع

دارو صرع را درمان نمی‌کند، بلکه برای توقف حملات تشنجی به کار می‌رود. برای پیشگیری از حملات، می‌بایست داروها را طبق تجویز مصرف کنید. با این کار، تمام مدت، سطح مؤثری از دارو در بدنتان حفظ می‌شود.

اگر مدت زیادی است که دچار حمله تشنجی نشده‌اید، ممکن است که نیاز باشد نیاز به ادامه درمان را بررسی کنید. ممکن است نیازی نباشد تمام عمر دارو مصرف کنید. بعضی افراد تنها برای مدت محدودی به دارو نیاز دارند. البته، برای توقف مصرف دارو باید با پزشکتان در مورد مزایای و خطرات آن گفتگو کنید. در اینجا، شرایط شخصی شما باید ارزیابی شود و تصمیم در این مورد را می‌بایست کاملاً آگاهانه اتخاذ کنید.

بسیار مهم است که تا زمانی که با پزشکتان درمورد توقف مصرف دارو صحبت نکرده‌اید آن را دقیقاً مطابق تجویز مصرف کنید.

فراموش کردن یا توقف ناگهانی مصرف دارو می‌توانند باعث بروز حملات تشنجی شود که گاهی اوقات شدیدتر از حملات پیش از درمان خواهند بود. هرگونه تغییری در داروها حتماً باید با نظر پزشک معالج انجام شود.

کلینیک درمان صرع با نوروفیدبک در مشهد

شاید صرع درمان نداشته باشد، اما حملات آن را می‌توان کنترل کرد. همان طور که از علل صرع بر می آ‌ید، با بر طرف کردن علت زمینه‌ای آن درصد قابل توجهی از موارد صرع را می توان کنترل و یا درمان کرد. تمام انواع صرع مادام العمر نیستند و اکثر افراد تا جایی بهبود می‌یابند که دیگر نیازی به دارو ندارند.

از بین تمام کسانی که دچار اختلال صرع هستند، بیماری ۲/۳ (دو سوم) از آنها با دارو قابل کنترل است. ولی بقیه به درمان داروئی جواب نمی دهند. هر چند مصرف دارو آنهم برای سالیان دراز خالی از عوارض داروئی نیست. وقتی درمان با دارو موثر نبود، گزینه بعدی انجام عمل جراحی است. که متاسفانه آنهم علیرغم اینکه عمل سنگینی است بطور محدود موفقیت آمیز است.

تا سال‌های اخیر بیماران مبتلا به صرع و تشنج مجبور بودند، درتمام طول عمر برای کنترل این بیماری بطور مرتب از دارو استفاده کنند. خوشبختانه تحقیقات اخیر نشان می دهد درمان صرع با نوروفیدبک می‌تواند در مورد بیماران موثر باشد. این روش درمانی، هیچگونه عارضه ندارد. تعداد حملات صرع را کاهش می دهد وحتی از شدت تشنجات کم می کند. یا اینکه حملات به کلی قطع می شود.

۷۰ تا ۹۰ درصد مبتلایان به صرع با استفاده از روش نوروفیدبک کاملا درمان می شوند. در مواری که دارو درمانی اثر گذار نیست، روش نوروفیدبک می تواند فرد مبتلا به صرع را به طور کامل درمان کند.

علاوه بر این درمان‌های غیر دارویی در درمان این بیماری از اهمیت زیادی برخوردار است. زیرا داروها در این بیماری عوارض شدیدی همچون خستگی و کوفتگی بدن، سرگیجه، افزایش وزن، مشکلات حافظه و تمرکز، راش‌های پوستی، افسردگی و… را به دنبال دارد. اما امروزه با استفاده از نوروفیدبک بدون عوارض جانبی و به صورت دائمی می توان این بیماران را مداوا نمود.

ما خواهان بهترین ها برای شما عزیزان هستیم.

برای تعیین وقت و مشاوره با ما تماس بگیرید.

مشاوره خدمات:

همکاران ما در

واحد پذیرش

پاسخگوی شما خواهند بود

4747 66 38 - 051

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسنده:

جلال محمودی

جلال محمودی

مدیر و مسئول فنی مرکز خدمات نوروتراپی، روانشناسی و مشاوره آرامش ماندگار