4747 66 38 - 051

آرامش، آگاهی، تغییر مثبت و زندگی بهتر

آرامش مگ؛ مجله اینترنتی آرامش ماندگار

آگاهی، نخستین گــام برای رسیدن به آرامش ماندگار

کلینیک مجهز نقشه مغزی در مشهد

5/5

کلینیک مجهز نقشه مغزی در مشهد

 یکی از ساده ترین راه ها به منظور تشخیص بیش فعالی استفاده از نقشه مغزی است. اگر دوست دارید بیشتر در مورد تشخیص بیش فعالی با نقشه مغزی بدانید،با کلینیک تخصصی ما همراه باشید

نقشه مغزی یا الکتروانسفالی کمی (QEEG) یک ابزار پیشرفته ای است که با استفاده از آن می توان امواج مغزی را ثبت کرد. نقشه مغزی حدود ۳۰ سال پیش برای اندازه گیری و تشخیص کارکرد مغز معرفی شد. نقشه مغزی الگوی منحصر به فرد مغز شما و نقاط قوت و ضعف آن را نشان می دهد.

واحد پایه کارکردی مغز نورون یا سلول عصبی است. مغزانسان تقریبا دارای ۱۸۰ میلیارد سلول است. این سلول‌ها برای برقراری ارتباط با یکدیگر و دیگر سلول‌ها در سراسر بدن، پیام‌های عصبی یا پیام های الکتروشیمیایی رد و بدل می‌کنند.سیگنال های الکتریکی با پیام عصبی تولید می شود. در هر لحظه میلیاردها سیگنال الکتریکی در سلول‌های عصبی ما در رفت و آمد هستند.

مجموع این سیگنال‌های عصبی سبب ایجاد میدان الکتریکی در مغز و اطراف آن می‌گردد.در واقع سلول‌های عصبی و قسمت‌های مختلف مغز از طریق سیگنال الکتریکی با هم ارتباط برقرار می‌کنند، به زبان ساده فعالیت الکتریکی مغزهمان زبان مغز است.

ما برای اینکه بدانیم مغز چه می گوید و چگونه کار میکند نیاز داریم تا زبان مغز را ترجمه کنیم. تا با استفاده از آن اطلاعات زیادی از فعالیت مغز و روان انسان استخراج کرد. روش‌های مختلفی برای ترجمه زبان مغز (فعالیت الکتریکی مغز) وجود دارند.

یک روش این است که فعالیت الکتریکی به فرکانس‌های مختلف تجزیه شود. بر اساس فرکانس و کارکردشان دسته بندی کنیم و به سیگنالهای دسته بندی شده که فرکانس بندی شده اند، امواج مغزی گفته می‌شود.

متخصص نقشه مغزی در مشهد

امواج مغزی

توصیف میزان فرکانس امواج مغزی و خصوصیات کلی

موج دلتا (۱ تا ۴ هرتز) خواب عمیق ، بازسازی و یادگیری عالی، حل مسایل پیچیده و آهسته ترین موج مغزی است ممکن است در کودکان دچار بیش فعال و اختلالات یادگیری بالا باشد.

موج تتا (۸ تا ۴ هرتز ) برنامه ریزی مجدد ذهن، بینش،حالات عمیق، خیال پردازی ، با خلاقیت و تکانشی بودن در ارتباط است.تتای زیادی با حواس پرتی،عدم توجه،خیال پردازی و اضطراب مرتبط است.

موج آلفا (۸ تا ۱۲ هرتز)هوشیاری و آرامش، آمادگی، مدیتیشن، تعادل هیجانی ،احساس سرخوشی،  امواج آلفا در زمان و شکل مناسب ،کاهش اضطراب ،تقویت سیستم ایمنی ،تفکر مثبت ،یکپارچگی ذهن و بدن و افزایش ترشح سروتونین را باعث می شوند . وقتی که آرام هستید و چشمان خود را می بندید و یا هنگامی که مشغول فریح و لذت بردن از محیط اطراف خود هستید با غلبه موج آلفا همراه است که پشت سر ایجاد می شود.

،موج (۱۲ تا ۱۵ هرتز) هوشیاری ذهنی و آرامش فیزیکی، ایجاد هماهنگی بین محیط و فرد ، کمک به خواب رفتن و تنظیم حرکات بدن می شود. این موج ریتم حسی حرکتی است. حالتی از جهت یابی درونی را منعکس میکند.

،موج بتا (۱۴ تا ۲۱ هرتز ) تفکر، تمرکز، نگه داشتن توجه، کنش های پیچیده ذهنی (مثل سخن گفتن ،بحث کردن و …) افزایش متابولسیم و سوخت و ساز در مغزبا افزایش موج بتا همراه است.

بتای بالا (۲۰ تا ۳۲) گوش به زنگی، اضطراب ، بتای بالا با تفکر بیش از حد، نشخوار ذهنی وفکری، وسواس همراه است

گاما(۳۸ هرتز به بالا )  پردازش شناختی، یادگیری وهماهنگ کننده و یکپارچه کننده اطلاعات از قسمت های مختلف بدن است .غلبه این موج با حافظه خوب ،سرعت انتقال زیاد اطلاعات ،پردازش سطوح بالای اطلاعات و یادگیری مسائل پیچیده همراه است.

کلینیک معتبر نقشه مغزی در مشهد

بیش فعالی در کودکان

اختلال بیش فعالی در کودکان در واقع در اکثر کودکان ناشی از نقص توجه در آن هاست. این روزها بیش فعالی یکی از اختلال های روانی و عصبی رشدی در میان کودکان است. این اختلال در واقع در صورت عدم تناسب رشد مغز و دستگاه عصبی مرکزی اتفاق خواهد افتاد.

در حقیقت این دو بخش دچار آسیب شده و به همین دلیل کودک در یادگیری و حافظه و رشد با مشکل همراه خواهد شد.

خیلی از والدین ممکن است در صورت مواجهه با برخی از علائم از سوی فرزند خود سریعاً به یک مرکز مشاوره کودک مراجعه نمایند. اما بسیاری از والدین نیز به واسطه ترس و نگرانی که داشته روش های نادرستی را به منظور درمان کودک خود در پیش خواهند گرفت.

عوامل ایجاد اختلال بیش فعالی در کودکان

به طور معمول این اختلال به ژن ها مربوط است. در ۳۰ درصد موارد یکی از والدین علائم بیش فعالی را در خود داشته و این مشکل را برای کودک به ارث خواهد داشت. گاهی نیز وجود مشکلاتی در طی دوران بارداری این مشکل را به وجود می آورند. که از بین آن ها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  1. استرس
  2. مصرف برخی از داروها
  3. تماس با مواد شیمیایی از جمله سرب، دخانیات، الکل، دود اتومبیل و…

مرکز تخصصی نقشه مغزی در مشهد

نحوه انجام تست نوار مغز برای تشخیص بیش فعالی کودکان

جهت انجام تست نوار مغز برای تشخیص بیش فعالی کودکان، کلاهی روی سر فرد قرار داده می شود. این کلاه دارای الکترودهایی است که به واسطه آن ها امواج مغزی ثبت خواهد شد. به کمک تست نوار مغز در ۱۹ بخش سر فعالیت قشر مغز بررسی و ثبت می گردد. این امواج با چشم های باز و بسته به ثبت خواهند رسید.

پس از ثبت امواج، این بار اطلاعات به ثبت رسیده به کامپیوتر انتقال داده شده و مورد تحلیل قرار خواهند گرفت. در نهایت نتیجه تست در قالب یک نمودار یا تصویر نشان داده خواهد شد. این تصویر در واقع همان نوار مغزی یا نقشه مغزی می باشد. به کمک نوار مغزی می توان فعالیت مغز فرد را با مغز یک انسان طبیعی مقایسه کرد.

در نوار مغزی هر یک از رنگ ها نشان دهنده مورد خاصی هستند. در ادامه معنای هر رنگ را با هم بررسی می کنیم:

  1. رنگ سبز= عملکرد طبیعی امواج مغزی
  2. رنگ قرمز= فعالیت غیرطبیعی و زیاد مغز
  3. رنگ آبی= فعالیت پایین مغز

با ما بهترین ها را تجربه کنید.

مشاوره خدمات:

همکاران ما در

واحد پذیرش

پاسخگوی شما خواهند بود

4747 66 38 - 051

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسنده:

جلال محمودی

جلال محمودی

مدیر و مسئول فنی مرکز خدمات نوروتراپی، روانشناسی و مشاوره آرامش ماندگار