4747 66 38 - 051

آرامش، آگاهی، تغییر مثبت و زندگی بهتر

آرامش مگ؛ مجله اینترنتی آرامش ماندگار

آگاهی، نخستین گــام برای رسیدن به آرامش ماندگار

روانشناس کودک بیش فعال در مشهد

5/5

روانشناس کودک بیش فعال در مشهد

درمان بیش فعالی دغدغه ای بزرگ برای والدین است ما به والدین عزیز کمک می کنیم که آشنایی کامل با این بیماری را پیدا کرده و بهترین روش درمانی ،با ایمنی کامل را برای کودکان خود تجربه کنند.

اختلال بیش فعالی (ADHD) اختلالی است که در آن پر تحرکی، بی توجهی و رفتارهای ناگهانی بیشتر و شدیدتر از کودکان دیگر وجود دارد. ۳ تا ۵ درصد کودکان به این اختلال مبتلا هستند و در پسرها شایع تر است. ممکن است در بعضی بیشتر علائم پر تحرکی و رفتارهای ناگهانی و در گروهی علائم بیتوجهی بیشتر دیده شود.

علائم این بیماری قبل از ١٢سالگی شروع میشود ولی اغلب در دوران مدرسه مشکلات جدی ایجاد می گردد.این بیماری (ADHD ) سالهاست که شناخته شده و عوامل متعددی در ایجاد آن نقش دارند.به نظر میرسد علت آن بیشتر به نقص در تکامل سیستم اعصاب باشد.کودکان مبتلا احتمالاً در قسمت هایی از مغز که مسئول توجه، تمرکز و تنظیم فعالیت های حرکتی می باشد دچار نقص جزئی هستند.

توارث و ژنتیک در این اختلال نقش دارد. همچنین در بعضی موارد در جریان حاملگی یا زایمان یا پس از آن صدمات جزئی به ساختمان مغز وارد می شود که میتواند باعث این مشکل گردد.مشکل اصلی کودکان ADHD عدم توانایی آنها در حفظ و تنظیم رفتارشان است. در نتیجه اغلب نمی توانند رفتار مناسبی که لحظه به لحظه با شرایط محیط هماهنگ باشد نشان دهند. خوابیدن و غذا خوردن آنها منظم نیست به نظر میرسد در همه چیز دخالت میکنند و مراقبت دائمی نیاز دارند .

مشاور خوب بیش فعالی در مشهد

علائم بیش فعالی

علائم بیش فعالی عبارتند از:

  • فریاد زدن و تکان دادن خود، مشکل داشتن در یک جا به طور ثابت نشستن.
  • صحبت کردن بدون توقف
  • لمس کردن یا بازی کردن با همه چیز
  • دشواری در انجام دادن فعالیت ها به صورت آرام.
  • علائم تکانشی عبارتند از:
  • بی تابی.
  • بدون توجه به عواقب کارها، دست به فعالیت زدن.
  • ناتوانی در نشستن در صف و یا نوبت.
  • قطع کردن صحبت دیگران.

نشانه های بی توجهی

نشانه های بی توجهی عبارتند از:

  • پرش از فعالیتی به فعالیت دیگر.
  • عدم تمرکز یا عدم تکمیل کردن یک کار یا فعالیت.
  • گم کردن چیزهایی مانند تجهیزات مدرسه یا اسباب بازی ها.
  • عدم گوش دادن یا توجه کردن به صحبت کردن.
  • فریاد زدن یا سرگردان بودن همراه با فقدان انگیزه.
  • پردازش اطلاعات در فرد، دشوار است.
  • ناتوانی برای پیروی از دستورالعمل ها

مرکز مشاوره کودک بیش فعال در مشهد

اصلاح و تقویت روابط والد-فرزندی

  1. توجه مثبت به کودک
  2. توجه مقتدرانه به تمام فعالیت های متضاد با رفتار منفی کودک
  3. صدور دستور های موثر
  4. آموزش عدم مداخله و قطع فعالیت های والدین توسط کودک
  5. اجرای سیستم اقتصاد ژتونی و کسب امتیاز برای دریافت جایزه در خانه
  6. تنبیه کودک هنگام انجام رفتار نامناسب
  7. یادگیری تنبیه کودک در زمان انجام رفتارهای نامناسب

بررسی روانشناسی درباره ی کارایی درمان های روانشناختی و دارویی رو به هم رفته حاکی از آن است که کودکان و نوجوانانی که به هر ترتیب تدابیر درمانی دریافت می کنند نتایج بهتری می گیرند تا کسانی که تحت هیچ گونه درمان قرار نمی گیرند.

طبق نظر روانشناس کودک میزان کارایی هر روش معین درمانی احتمالا بیش از هر چیز به نوع اختلال کودک یا نوجوان بستگی دارد. بایستی کودک را در جمع خانواده در نظر گرفت ، مخصوصا از این جهت که خانواده نیز بایستی تدابیر درمانی و سیاست های ویژه تربیتی  داشته باشند. از این لحاظ که کودک و نوجوان به ندرت خودشان خواستار درمان می شوند و انگیزه لازم برای درمان را ندارند .

درمان بیش فعالی کودکان توسط مشاور متخصص کودک و نوجوان، با روش های کاربردی، رفتار های مختلف کودک را به تدریج اصلاح می کند و الگوهای رفتاری نادرست را به الگوهای رفتاری درست و صحیح تغییر می دهد و سعی می کند تا کودکان بیش فعال را به افرادی نرمال نزدیک کند.

کلینیک نوروفیدبک مختص کودکان بیش فعال در مشهد

امروزه روش درمانی نوروفیدبک، یکی از رایجترین روش های درمانی در درمان اختلال کم توجهی – بیش فعالی است. نوروفیدبک یک روش غیرتهاجمی است که عملکرد را از طریق اصلاح الگوهای مغزی بهبود می بخشد.

نوروفیدبک یک روش درمانی برای دریافت پسخوراندهای عصبی است. در این روش با استفاده از تکنیک های رفتاردرمانی، شرکت کننده نحوه اثرگذاری بر فعالیت های مغزی را فراگرفته و میتواند باعث بهبود در فعالیت های خود تنظیمی خویش، شود. از این روش درمانی برای درمان سردرد، صرع، افسردگی، اختلال های خواب، مشکلات ویژه یادگیری، اختلال کم توجهی – بیش فعالی و همچنین بهبود فعالیت ورزشکاران، هنرمندان و دانشجویان استفاده می شود.

یکی از اختلال هایی که امروزه نتایج بسیار نویدبخشی را در درمان با نوروفیدبک نشان میدهد، اختلال کم توجهی – بیش فعالی است.این اختلال شرایطی ایجاد میشود که انتقال دهنده های عصبی کافی تولید یا استفاده نمیشوند که خود این امر مسبب ارتباطات ناموثر بین نورونها میشود. فرآیند اثرگذاری نوروفیدبک براساس شرطی سازی کنشگر است.

بیشتر بدانیم:  همه چیز درباره نوروفیدبک

مشاوره خدمات:

همکاران ما در

واحد پذیرش

پاسخگوی شما خواهند بود

4747 66 38 - 051

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسنده:

جلال محمودی

جلال محمودی

مدیر و مسئول فنی مرکز خدمات نوروتراپی، روانشناسی و مشاوره آرامش ماندگار