4747 66 38 - 051

آرامش، آگاهی، تغییر مثبت و زندگی بهتر

آرامش مگ؛ مجله اینترنتی آرامش ماندگار

آگاهی، نخستین گــام برای رسیدن به آرامش ماندگار

کلینیک نوروفیدبک خوب جهت درمان اختلال بیش فعالی و نقص توجه

5/5

نوروفیدبک و درمان اختلال بیش فعالی/نقص توجه

رشد کودکان در طول زندگی دارای مراحل و و ویژگی های مشخصی است و در هر مرحله انتظارات و تکیایی رشیدی خاصی برای آنان وجود دارد. برخی از کودکان بنا بر علل گوناگون قادر به گذراندن این مراحل و و تامین انتظارات و تکالیف رشدی نیستند؛ لذا از اکثریت کودکان هم سن و سال خود فاصله میگیرند و نمیتوانند رفتارهای متناسب با سطح  رشدی خود نشان دهند و در رفتارهای اجتماعی، تحصیلی و سازگاری با مشکلات جدی مواجه می شوند و اصحلاحاً گفته میشود که آنان دچار نوعی اختلال شده اند.

این اختلالات در دوران کودکی و نوجوانی دامنه وسیعی از مشکلات را در برمیگیرند.

یکی از این اختلالات اختلال نقص توجه/بیش فعالی ADHD)Attention Deficit Hyperactivity Disorder) است که نامناسب با سطح رشد تحولی است. کودکان دارای اختلال بیش فعالی مشکلات اساسی کارکردی در زمینه های تحصیلی، خانواده و موقعیت ها اجتماعی دارند. نوجوانان مبتلا به این اختلال در معرض خطر بالای افت تحصیلی به دلیل مشکلات یادگیری یا زبانی هستند.

از بیش فعالی/نقص توجه بیشتر بدانیم:

اغلب علایم بیش فعالی کودکان ممکن است با ورود به دوره نوجوانی به تدریج فروکش کند. بیش فعالی ممکن است موجب پیدایش عقده حقارت، اختلالات شخصیتی، مشکلات در روابط بین فردی و حتی رفتارهای ضد اجتماعی در افراد مبتلا شود.

با توجه به انواع علایمی که در اختلال بیش فعالی دیده میشود میتوان چنین ذکر کرد که سه نوع تظاهر اختلال بیش فعالی وجود دارد:

۱- غالبا بی توجه  ۲- غالبا تکانشگر  ۳- نوع ترکیبی

از آنجا که نشانه های بیش فعالی در طی زمان عوض می شوند این ۳ نوع هم ممکن است در یک فرد عوض شوند.

یکی از مشکلات اساسی این کودکان، کمبود توجه است. کودک گوش نمیدهد و به راحتی حواسش پرت میشود و در توجه پایدار و توجه انتخابی دچار مشکل است.

توجه و دقت کودک و فعالیت بیهوده و بیش از حد وی معمولا در اولین سال مدرسه و توسط معلم تشخیص داده می شود. معلم متوجه می شود که کودک در دیکته نوشتن، کلمات را جا می اندازد یا دایما در کلاس راه می رود و نشستن برایش سخت است و نمی تواند توجه خود را به گفتار معلم جلب کند و گاهی حتی کلاس را به هم میریزد.

این کودکان مشکلاتی را در توجه انتخابی نشان میدهند و از انجا که قادر به کنترل توجه خود نیستند در حین انجام کارها و تکالیف به رویا فرو میروند و این ناتوانی خود عاملی برای ناتوانی های تحصیلی و رفتارهای اجتماعی میشود.

نوروفیدبک یا دارودرمانی برای درمان اختلال بیش فعالی و نقص توجه؟!

 

 

 

 

 

 

 

روش های درمانی متعددی برای درمان این اختلال به کار برده شده اند که از بین آنها میتوان به نوروفیدبک و دارودرمانی اشاره کرد.

با وجود اینکه دارودرمانی موفقیت هایی در درمان داشته است اما نقایص عمده ای هم در آن یافت می شود. روشی که در سال های متمادی از آن برای درمان اختلال ADHD استفاده می شده است دارودرمانی است که اثرات آن موقت بوده و فقط محدود به زمان کوتاهی می شود که دارو مصرف شده باشد. بخصوص در رابطه با کودکانی که فقط در حین رفتن به کلاس درس مورد استفاده قرار میگیرد.

علاوه بر این عوارض جانبی خطرناکی که به دنبال خواهد داشت موجب شده است که خانواده ها و پزشکان چندان روی خوشی به استفاده از دارو نشان ندهند زیرا درمان دارویی کودکان بیش فعال مشکلات جسمانی و شناختی متعددی برای انها درست کرده است.

مطالعات نشان دادنـد بیشـترین نابهنجـاری امـواج مغزی در کودکـان مبـتلا به ADHD در مقایسه بـا همسـالان بهنجـار افـزایش فعالیت فرکانس مغزی « تتا » میباشد. این یافتـه مشـخص مـیکنـد کـه کاهش فعالیت تتا در کودکان مبتلا به ADHD منجر به بهنجاری EEG در آنان میگردد و در نهایـت منجر به بهبود کارکردهای اجرایی میشود.

نوروفیدبک درمان مناسب و مطمئن بیش فعالی و نقص توجه

یکی از روش های نسبتاً نوین درمانی بـرای بهبـود نابهنجـاری ،EEG آمـوزش نوروفیـدبک اسـت کـه بـه تـازگی در حیطــه هــای مختلــف درمــانی توســط متخصصــین روانشناسی، روانپزشکی  بـه کـار مـیرود. نوروفیدبک نوع شرطی سازی عامل اسـت کـه بـه فـرد آموزش میدهد تا فعالیت امواج مغزی خـود را افـزایش یا کاهش دهـد.

ایـن شـیوه روش غیرتهـاجمی و بدون دردی است که طی آن حسگرهایی به سـر بیمـار متصل میگردد و از طریق آن ریتم ها و فرکـانس هـای نابهنجار بر اساس تشخیص هـای مبتنـی بـر مـوج نگـار کمی مغزی (نقشه مغزی) به ریتم ها و فرکانسهای بهنجار یـا نسـبتاً بهنجار تبدیل و در نهایت فرآیندهای شناختی نابهنجـار به فرایندهای شناختی بهنجار تغییر میکند.

واحد تخصصی نوروتراپی بزرگسالان
واحد تخصصی نوروتراپی کودک و نوجوان

 

 

 

 

 

 

 

 

 

در نوروفیدبک از امواج مغز به عنوان بازخورد استفاده می شود. در این روش حسگرهایی که الکترود نامیده میشوند، به سر بیمار متصل می شود و اطلاعات دریافتی توسط دو مانیتور جداگانه در اختیار بیمار و درمانگر قرار میگیرد. ایده ی اصلی درمان این است که مغز با مشاهده ی نابهنجاری امواج خود، یاد میگیرد خود را اصلاح نماید. این امر، در روند درمان و بر اساس اصول یادگیری صورت میگیرد.

درمان نوروفیدبک، تحقیقات و تاییدات بالینی و معتبر متعددی را به خود اختصاص داده است و از نوروفیدبک به طور فزاینده به عنوان یک درمان برای نقص توجه/بیش فعالی و بسیاری اختلالات بالینی دیگر استفاده می شود.

بیشتر بدانیم:   آدرس روانشناس خوب کودک و نوجوان در مشهد

مشاوره خدمات:

همکاران ما در

واحد پذیرش

پاسخگوی شما خواهند بود

4747 66 38 - 051

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسنده:

آرامش ماندگار

آرامش ماندگار