4747 66 38 - 051

آرامش، آگاهی، تغییر مثبت و زندگی بهتر

آرامش مگ؛ مجله اینترنتی آرامش ماندگار

آگاهی، نخستین گــام برای رسیدن به آرامش ماندگار

متخصص روانشناس کودک در مشهد

5/5

متخصص روانشناسی کودک در مشهد

روان شناسی کودک به مطالعه مستمر رشد از زمان تشکیل نطفه تا دوران بلوغ و نوجوانی می پردازد.
موضوعاتی از قبیل نقش وراثت و محیط در شکل گیری شخصیت کودک، چگونگی رشد بدنی، ذهنی،عاطفی، کلامی، اجتماعی ، حسی و حرکتی، همچنین نحوه بازی، خویشتن داری، تقلید و همانند سازی کودک و نوجوان و تحولات دوران بلوغ در این شاخه از روان شناسی مورد مطالعه و بررسی قرار می گیرد.

تغییر رشدی (مثبت و منفی)،محصول دیالوگ تبادلی کودک با ترکیب زیست‌شناختی/ ژنتیکی،محیط فیزیکی و اجتماعی و فرهنگی او است. ماش و تردال (۱۹۹۷) می‌گویند روانشناس بالینی کودک باید «فراز و نشیب این دیالوگ رشدی را بداند چون نقش مهمی در مفهوم‌بندی، اندازه‌گیری، طبقه‌بندی،تشخیص، تغییر و ارزیابی دارد»

رفتارهایی که در یک مقطع سنی عادی هستند می‌توانند در مقاطع سنی دیگر یک مشکل جدی باشند. بسیاری از مشکلات دوران کودکی در جریان رشد، دچار تغییرات کیفی و کمی می‌شود.

تأثیر استرس‌های زندگی نیز به فراخور مرحله‌ی رشدی کودک، تغییر می‌کند. خصوصیات والدین و حمایت اجتماعی موجود برای خانواده هم تغییر می‌کند.
روانشناس بالینی کودک با دانستن هنجارهای رشد می‌تواند بفهمد در هر مرحله، کدام رفتارها بیش از حد یا کمتر از حد هستند.

روانشناس باتجربه کودک در مشهد

کلینیک تخصصی کودکان و نوروتراپی در مشهد

همانگونه که مادر پدرها نگران خورد و خوراک و پوشش کودکان خود هستند آیا در همین سطح هم نگران مسائل عاطفی شخصیتی هوشی حسی نگرشی فلسفه و استعدادی کودک خود نیز هستند.

طبق نظر روانشناس باتجربه کودک و نوجوان ، کودکان و والدینی وجود ندارند که از هر نظر کامل باشند و بر این اساس والدین ممکن است با مشکلات رفتاری و اختلالات بالینی کودکان رو به رو شوند که آگاهی در مورد آن ها و درک بهتر این مسائل می تواند اهداف خود را مناسب با سن ، شخصیت ، توانایی ها جنس و میزان رشد عقلی فرزندان تعیین کرده و شیوه ی تربیتی مناسب را تعیین کنند.

متخصص بازی درمانی کودک در مشهد

کودکان قادر به بیان هیجانات و احساسات خود نیستند . سرکوب و عدم مهارت در بیان احساسات به ویژه به صورت منفی بهداشت روانی کودک را دچار مشکل خواهد کرد .

بازی ابزاری است که کودک به کمک آن می تواند خود را بیان کند. بازی درمانی روشی است که برای مقابله با استرس های هیجانی و همچنین کودکانی که دچار آشفتگی های ناشی از مشکلات خانوادگی هستند به کار می رود.

بازی درمانی معمولا بری کودکان سنین ۳ تا ۱۰ سالگی انجام میشود اما در این بین استثناعاتی وجود دارد که ممکن است این طیف سنی بالاتر یا پایین تر از آن هم باشد.

بازی درمانگر خوب از طریق ارتباط خوبی که با کودک برقرار میکند، نقش یک مربی یا دوست را برای کودک بازی میکند و در این قالب از طریق بازی های باقاعده یا بی قاعده کودک را به سمت بهبودی در رفتار یا ثبات هیجانی اش هدایت میکند.

روانشناس کودک بیش فعال در مشهد

کلینیک تخصصی کودکان و نوروتراپی در مشهد

بیش فعالی چیست ؟ معمولا همه‌ی ما دست کم یک کودک بیش فعال را در خانواده یا اقوام خود سراغ داریم. این کودکان بسیار باهوش و با استعداد هستند ولی با این وجود، ممکن است در زندگی تحصیلی و شغلی موفق نشوند، زیرا نمی‌توانند بر چیزی تمرکز کنند و انرژی و استعدادهای سرشار خود را در جهتی درست به‌کار بگیرند.

خوشبختانه این مسئله قابل کنترل است و اگر والدین بدانند که چگونه با کودک بیش فعال خود برخورد کنند، می‌توانند انرژی و استعدادهای او را به مسیر درست هدایت کرده و زمینه‌ی موفقیت‌های او در آینده را فراهم کنند.

علائم بیش فعالی : مواردی مانند مشکل در سازماندهیِ وظایف، پرت شدن حواس، بی دقتی، اجتناب از انجام فعالیت های آموزشی که نیاز به تلاش دارند، ناتوانی در حفظ توجه به یک کار و مشکل در دنبال کردن یک کار تا انتها است.

بیش فعالی، گاهی با فعالیت زیاد، بی‌قراری، بیش از حد صحبت کردن، پرخاشگری و ناآرامی در کودک، خود را نشان می‌دهد. اصلی‌ترین علامتِ آن، وجود الگوی مداومی است که در عملکرد یا رشد کودک، اختلال ایجاد می‌کند.

معمولا علائم بیش فعالی، در دو یا چند حوزه از زندگی فرد مشاهده می‌شوند: یعنی خانه، محلِ کار، مدرسه و روابط اجتماعی. شیوه‌ی بروز و میزانِ نشانه های بیش فعالی، باید به صورتی باشد که با میزانِ رشدی که از کودک انتظار داریم، در تضاد باشد. یعنی کودک باید به میزان قابل توجهی، در مقایسه با همسالانِ خود، بیش فعال تر باشد.

علائم بیش فعالی، قبل از سن ۱۲ سالگی مشاهده می‌شوند. در ویرایش چهارم راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی (DSM-IV)، گفته شده است این علائم باید قبل از ۷ سالگی مشاهده شوند. ولی در حال حاضر، سن ۱۲ سالگی به عنوان معیاری قابل قبول در نظر گرفته می‌شود.

روانشناس کودک متخصص اختلال یادگیری در مشهد

کلینیک تخصصی کودکان و نوروتراپی در مشهد

اختلالات یادگیری مشکلات پردازشی در حوزه مغز و اعصاب هستند. این مشکلات پردازشی می‌توانند در مهارت و توانایی‌های یادگیری فرد مانند خواندن، نوشتن و ریاضیات اختلال ایجاد کنند. همچنین در سطوح بالاتر این اختلالات بر توانایی سازماندهی، برنامه‌ریزی، استدلال انتزاعی، حافظه بلند مدت، حافظه کوتاه مدت و قدرت تمرکز و توجه تأثیر می‌گذارد.

اختلالات یادگیری می‌تواند بر زندگی فرد فراتر از تحصیلات تأثیر گذاشته و بر روابط با خانواده، دوستان و روابط کاری وی نیز اثر بگذارد.

به دلیل مشکل داشتن در خواندن، نوشتن و ریاضیات در سال‌های مدرسه، علائم اختلالات یادگیری غالباً در این زمان خود را نشان می‌دهند.

اگر کودک به طور غیرمنتظره‌ای قادر به خواندن، نوشتن، گوش دادن، صحبت کردن یا انجام محاسبات ریاضی نیست، والدین و معلمین باید این موضوع را بیشتر مورد بررسی و ارزیابی قرار دهند و به طور مشابه در صورتی که کودک برای انجام هر یک از امور مذکور تلاش زیادی انجام می‌دهد باید برای تشخیص ابتلا به اختلالات یادگیری مورد معاینه و ارزیابی قرار گیرد.

ما همچنین می‌توانیم عوارضی که همراه با مسائل و مشکلات مربوط به یادگیری و توجه در کودکان و نوجوانان به وجود می‌آیند مانند اضطراب و افسردگی را کاهش دهیم. جهت دریافت مشاوره در زمینه روش‌های تشخیص و درمان مشکلات یادگیری و یا رزرو نوبت می‌توانید با ما تماس حاصل فرمایید.

روانشناس کودک متخصص تربیت فرزند در مشهد

کلینیک تخصصی کودکان و نوروتراپی در مشهد

همهٔ پدران و مادران در سال‌های اولیه تربیت فرزندان خود با مشکلاتی از قبیل عدم اطمینان و یا اینکه ممکن است در تربیت آنها اشتباه بکنند، مواجه هستند و خواهان مشاوره برای حل این مشکلات هستند. آنها می‌خواهند بدانند:

  • چگونه می‌توان گریه کودک را کنترل کرد؟
  • یا اینکه در چه سنی آموزش توالت رفتن باید شروع شود و اینکار چگونه باید انجام شود؟
  • یا اینکه چه مقدار غذا در هر وعده به کودک باید داده شود؟
  • یا چطور باید از عهدهٔ خشم کودک برآئیم؟

گاهی والدین کودکانشان را غیرقابل کنترل می‌یابند و به همین دلیل، آنها غصه‌دار، ناراحت و عصبانی می‌شوند. چنین والدینی به جائی می‌رسند که احساس می‌کنند که باید خارج از خانواده دخالت و یا راهنمائی صورت پذیرد تا یک رابطهٔ مؤثر و رضایت‌بخش در بین اعضاء خانواده برقرار شود.

اصطلاح ”بچهٔ تربیت“ هم دربارهٔ کودکی به‌کار می‌رود که ”ادب ندارد“ به بزرگتر‌ها سلام نمی‌کند، حرف‌های بد می‌زند و هنگام غذا خوردن آرنج‌هایش را روی میز می‌گذارد فقط همین. در این اصطلاح رایج تعلیم و تربیت اصلاً شجاعت، اراده، صداقت، راستگوئی، شخصیت و ابتکار کودک مطرح نیست.

پرورش دادن یک کودک، مسلماً به معنی آموختن رفتار صحیح و مرتب بودن نیز هست. ادب لازم است. طفلی که آداب معاشرت نمی‌داند، در آینده در رنج خواهد بود اما تعلیم و تربیت چیز دیگری است. تعلیم و تربیت به معنای هنر راهنمائی طفل در طول رشد او است تا کودک بتواند رشدی هماهنگ داشته باشد و هیچ چیز مانع از آن نگردد. 

ما در این کلینیک تمامی آموزش های لازم را برای داشتن فرزندی با اعتماد به نفس و رشد کامل کودکتان به شما عزیزان میدهیم.

برای تعیین وقت ماوره با ما تماس حاصل فرمایید.

دعوای کودکان

کلینیک تخصصی کودکان و نوروتراپی در مشهد

یکی از دغدغه های والدینی که بیش از یک کودک در خانه دارند این است چرا برخی از آن ها همیشه به دلایل مختلف راهی برای دعوا کردن با یکدیگر را پیدا می کنند؟ و آیا راهی برای مدیریت دعوای کودکان وجود دارد یا اینکه باید آن ها را به حال خود رها کرد تا به سازش باهم برسند. بهتر است بگوییم دعوا و بحث همیشه بین تمامی کودکان حتی آن هایی که تصور می کنیم رابطه بسیار خوبی باهم دارند، وجود دارد.

از یک جهت دعوا، حسادت و بحث کردن کودکان باهم طبیعی می باشد و بسیاری از این تنش ها خود به خود بعد از چند دقیقه فروکش می کند ولی از جهت دیگر دعوای میان کودکان گاهی می تواند موجب درگیری های فیزیکی شدید و آسیب به آن ها گردد.

به دلیل اهمیت این موضوع و امکان رخ دادن خطرات احتمالی برای سلامت روح و جسم کودکان، ما در این مقاله به بررسی راه های مختلف برای مدیریت دعوای کودکان در خانه می پردازیم و نکات مفیدی را جهت اطلاع والدین بیان می کنیم، پس با ما در ادامه مطلب همراه باشید. همچنین می توانید برای توضیحات بیشتر در این زمینه با ما تماس حاصل فرمایید.

نحوه مدیریت دعوای کودکان در منزل

  1. به موقع مداخله کنید
  2. به صحبت های هر دو نفر گوش کنید
  3. به کودکان منطقی بودن را آموزش دهید
  4. به فرزندان خود آموزش دهید که آن ها باهم رقیب نیستند
  5. به فرزندان خود نشان دهید که بین آن ها تفاوتی را در نظر نمی گیرید
  6. در حل اختلافات الگوی خوبی برای کودکان باشید
  7. هرگز کودکان را سرزنش نکنید
  8. از خواندن کتاب، بازی و نمایش برای آموزش استفاده کنید
  9. هرگز تنبیه بدنی را به کار نگیرید
  10. توجه فرزندان را به موضوع دیگری جلب کنید

مشکلات یادگیری کودک

کلینیک تخصصی کودکان و نوروتراپی در مشهد

آیا می دانید که آلبرت انیشتن تا سن ۹ سالگی، نمی توانست بخواند؟

اختلالات یادگیری را نباید با دیگر اختلالات مثل اوتیسم، اختلال فکری، ناشنوایی، نابینایی، و اختلالات رفتاری، اشتباه گرفت. هیچ یک از این اختلالات، اختلال یادگیری نیستند. به علاوه، آنها را نباید با مشکلات ناشی از فقدان فرصت های آموزشی، مثل تغییر مکرر مدرسه و یا مشکل در شرکت در کلاس، اشتباه گرفت. همچنین، کودکانی که در حال یادگیری زبان انگلیسی هستند، لزوما مبتلا به اختلال یادگیری نیستند.

• خوانش پریشی: یک اختلال مربوط به زبان که در آن، فرد در درک کلمه های نوشتاری مشکل دارد. ممکن است از آن، با عنوان اختلال در خواندن و یا اختلال خوانش، نام برده شود.

• محاسبه پریشی: یک اختلال ریاضی که در آن، فرد در حل مسائل حساب و درک مفاهیم ریاضی، مشکل دارد.

• نوشتارپریشی: اختلال مربوط به نوشتن که فرد مبتلا، در نگارش حروف و یا نوشتن در یک محدوده مشخص، مشکل دارد.

• اختلالات پردازش دیداری و شنیداری: اختلالات عصبی که در آن، فرد با وجود دیدن و شنیدن به صورت نرمال، در درک زبان مشکل دارد.

• اختلالات یادگیری غیرکلامی: یک اختلال عصب شناختی که در نیمکره سمت راست مغز پدید می آید و سبب بروز مشکلاتی در عملکردهای پردازش بصری-فضایی، شناختی، سازمانی، ارزیابی و کلی می‌شود.

 کلینیک تخصصی ما خدمات خود را به صورت حضوری و آنلاین در فضایی امن و پیشرفته در اختیار شما قرار می دهد.

روانشناسان و متخصصین حرفه ای ما با سال ها تجربه در این مجموعه در تلاش هستند تا بتوانند خدمات مناسبی برای شما فراهم آوردند.

وسواس های کودک

کلینیک تخصصی کودکان و نوروتراپی در مشهد

احتمالا شنیدن کلمه وسواس اکثر ما را به یاد بزرگسالانی می‌اندازد که ساعت‌ها مشغول شستشوی قسمتی از بدن خود یا محیط اطراف هستند اما خوب است بدانیم که وسواس فکری و عملی تنها منحصر به افراد بالغ نیست و در کودکان نیز شایع است.

شواهد حاکی از آن است که اختلال وسواس فکری و عملی که با نام اختصاری OCD نیز شناخته می‌شود تنها بزرگسالان را مورد هدف قرار نداده بلکه بین ۰.۲.۵% تا ۴% کودکان نیز طیفی از علائم وسواس را تجربه می‌کنند که شدت و ضعف متفاوتی دارد.

وسواس‌های رایج در کودکان مبتلا به OCD عبارت‌اند از:

  • افکار یا تصاویر مزاحم و ناخواسته از چیزهای خشن یا آزاردهنده مانند آسیب رساندن به دیگران
  • نگرانی شدید در مورد احتمال وقوع اتفاقات بد، انجام کار اشتباه یا دروغ گفتن
  • اصرار فکری شدید برای آنکه “همه چیز باید درست باشد”
  • وسواس در نظم، تقارن و دقت انجام اعمال
  • نگرانی در مورد مریض شدن خود یا والدین
  • ترس افراطی از مرگ والدین یا خواهر و برادر

علت تاکید زیاد روانشناسان حوزه کودک و نوجوان بر آشنایی والدین با علائم و نشانه‌های وسواس کودکان این است که به دلیل عدم بینش کافی کودکان، حساسیت اولیه و مراجعه به «روانشناس کودک» ابتدا باید توسط پدر و مادر انجام شود.

نوروفیدبک برای کودکان

کلینیک تخصصی کودکان و نوروتراپی در مشهد

نوروفیدبک نوعی درمان است که به شما کمک می کند آرام شوید، در مدرسه توجه بهتری داشته باشید و شب ها سریعتر به خواب بروید. شما این کار را با آموزش مغز خود برای یادگیری ترفند خاصی انجام می دهید که به شما کمک می کند تمرکز کنید.

برای انجام نوروفیدبک شما دو یا سه بار در هفته به مدت ۲ تا ۳ ماه به مرکز نوروفیدبک مراجعه خواهید کرد. اما در ابتدا بسیار مهم است که آزمایشی به نام QEEG یا بیس لاین انجام دهیم

بعد از اینکه به نوروتراپیست مراجعه کردید و والدینتان در مورد بهترین نوع درمان ها برای شما تصمیم گرفتند، دفعه بعد که به ملاقات ما می آیید، می توانیم تمرینات “نوروفیدبک” را شروع کنیم. نوروفیدبک نوعی تمرین مغز است که با یک دستگاه مخصوص انجام می دهید و یک نوروتراپیست در آنجا به شما کمک می کند.

برای جلسه نوروفیدبک نیازی به داشتن کلاهک مخصوص نخواهید داشت. در عوض باید ۳ تا ۷ سیم رنگارنگ به سرتان بچسبد و به آنها الکترود می گویند. دو سیم خواهید داشت، یکی پشت هر گوش، و سیم دیگری به نقطه دیگری روی سرتان چسبیده است. گاهی اوقات ممکن است سیم های بیشتری وجود داشته باشد. هنگامی که درمانگر الکترودها را به درستی روی سر قرار داد، می توانید شروع به دیدن امواج مغزی خود در رایانه کنید! بله، کامپیوتر می تواند ذهن شما را بخواند!

نوروفیدبک حرفه ای کودک

کلینیک تخصصی کودکان و نوروتراپی در مشهد

یکی از بهترین روش غیر دارویی جهت تنظیم مجدد امواج مغزی استفاده از ابزارهای نوروساینس می باشد که با توجه به میزان پیشرفته بودن اختلال در اکثر موارد اثرات بدون بازگشت دارد. معروفترین این دستگاه ها، دستگاه نوروفیدبک است.

نوروفیدبک کاربردهای زیادی از جمله درمان افسردگی و اضطراب و… دارد که در قسمت زیر به تعدادی از آنها اشاره شده و در مرکز نورفیدبک خوب در تهران روی آنها کار می شود.

به طور کلی از وقتی که کودکان بتوانند دقایقی را به تلوزیون نگاه کنند و کارتونی را تماشا کنند، میتوانند در جلسات درمانی نوروفیدبک شرکت کنند و از آنجایی که معمولا کودکان از ۴ سالگی این توانایی را پیدا میکنند، در بهترین مرکز نوروفیدبک هم استفاده از این روش درمانی برای کودکان از سنین ۴ یا ۵ سالگی به بالا صورت میگیرد.

بصورت کلی بهترین سن برای استفاده از روش نوروفیدبک بین سنین ۴ سال تشخیص داده شده است. زیرا معمولا کودکان زیر ۴ سال نمیتوانند همکاری لازم را با گروه درمانی داشته باشد و شرکت کردن در جلسات درمانی برایشان خسته کننده است،

یکی از مهم ترین فواید این روش درمانی بدون عوارض بودن آن می باشد. به عبارتی دیگر این روش درمانی هیچ نوع عوارض جانبی ندارد و کاملا ایمن است زیرا در این روش هیچ اشعه یا موجی وارد مغز فرد نمی شود تنها یک دستگاه گیرنده امواج مغزی است که به سر مراجع وصل میشود.

ما یکی از کلینیک های تخصصی نوروفیدبک برای کودکان و بزرگسالان با خدماتی کامل و تخصصی به همراه متخصصین مجرب و با تجربه در مشهد هستیم.

مشاوره خدمات:

همکاران ما در

واحد پذیرش

پاسخگوی شما خواهند بود

4747 66 38 - 051

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسنده:

جلال محمودی

جلال محمودی

مدیر و مسئول فنی مرکز خدمات نوروتراپی، روانشناسی و مشاوره آرامش ماندگار