4747 66 38 - 051

آرامش، آگاهی، تغییر مثبت و زندگی بهتر

آرامش مگ؛ مجله اینترنتی آرامش ماندگار

آگاهی، نخستین گــام برای رسیدن به آرامش ماندگار

مرکز تخصص محور نوروفیدبک در مشهد

5/5

نوروفیدبک چیست ؟

آیا می دانید نوروفیدبک چیست؟

و برای درمان چه بیماری هایی کاربرد دارد؟

در حقیقت، نوروفیدبک راهی برای آموزش دادن به فعالیت مغز است و برای مغز به منزله یک بازخورد (بیوفیدبک) است. برای درک نوروفیدبک تراپی، ابتدا لازم است اطلاعات مختصری درباره امواج مغزی داشته باشیم.

امواج مغزی، پالس های الکتریکی هستند که در حین برقراری ارتباط بین سلولهای مغز شما با یکدیگر، تولید می شوند. امواج مغزی درباره چگونگی احساسات، اعمال و عادات آموخته شده شما، و نیز در مورد سطح استرس، خلق و خوی پایه و عملکرد کلی مغز شما اطلاعات زیادی فراهم می کنند.

با استفاده از حسگر هایی که روی پوست سر کار گذاشته می شوند، ما می توانیم همه این فعالیت ها را اندازه گرفته، بر آنها نظارت کنیم. همچنین، با استفاده از نرم افزار تجزیه و تحلیل مغز (نقشه مغزی QEEG)، می توانیم مشخص کنیم که چه فعالیت های خاصی در مغز، باعث بروز چه علائمی می شوند.

وقتی که ما درباره زمینه های مشکل ایجاد شده در مغز، اطلاعات کافی داشته باشیم، می توانیم یک برنامه آموزشی تهیه کنیم تا به کمک آن، مغز شما را به یک وضعیت راحت و کارآمد بکشانیم. این همان چیزی است که ما را به سمت نوروفیدبک تراپی می کشاند.

مرکز تخصص محور نوروفیدبک در مشهد

نوروفیدبک برای درمان چه بیماری هایی کاربرد دارد؟

میخواهیم ببینیم نوروفیدبک چیست و چه کاربردی دارد؟

نوروفیدبک برای درمان بیماریهای مختلفی بکار می رود. معمولا این روش درمان وقتی استفاده میشود که نمیخواهیم به بیمار دارو دهیم (مثلا بخاطر عوارض دارو) و یا بیمار از مصرف دارو نتیجه نگرفته است (یعنی جزو موارد مقاوم به دارو است). در بعضی افراد هم از نوروفیدبک استفاده میکنیم تا نیاز به مصرف دارو کم شود و بتوانیم بتدریج دارو را قطع کنیم.

از جمله بیماریهایی که به روش نوروفیدبک قابل درمان هستند عبارتند از:

اختلال نقص توجه و تمرکز (ADHD) ، افسردگی ، اضطراب ، پانیک ، سردرد میگرنی و تنشی ، وسواس فکری ، مشکلات خواب ، کاهش تشنج ، عوارض سکته مغزی ، اتیسم ، آسپرگر.

 انواع روشهای نوروفیدبک

درمانهای نوروفیدبک با روشهای متعددی قابل انجام است و کاربردهای آنها مختصری با هم تفاوت دارند. رایجترین روش نوروفیدبک که در ایران هم پرکاربردترین محسوب میگردد، نوروفیدبک کلاسیک است که سابقه تاریخی قدیمی تری دارد و بیشترین پژوهش های نوروفیدبک در این زمینه انجام شده است.

 نوروفیدبک کلاسیک روی پنج باند اصلی امواج مغزی درمان را انجام میدهد. اما اگر قرار باشد روی امواج بسیار آهسته مغزی کار بشود، از دو روش دیگر نوروفیدبک به نام SCP و ILF استفاده میگردد که تجهیزات متفاوتی دارند.

همچنین در نوروفیدبک کلاسیک درمان هر لحظه روی یک یا دو نقطه مغزی انجام میگردد. اگر لازم باشد درمان همزمان روی نقاط بیشتری از مغز انجام گردد از روشهای دیگر نوروفیدبک به نامهای Z-score NF و LORETA NF استفاده میشود.

روشهای دیگری هم برای نوروفیدبک وجود دارد که به دلیل دسترسی کمتر در ایران، در موردش صحبت نکردیم.

نوروفیدبک تخصصی در مشهد

فواید نوروفیدبک برای بیماران اعصاب و روان و ترک اعتیاد؟

نوروفیدبک به انسان کمک می‌کند تا از وضعیت امواج مغزی خود، از نحوه عملکرد واکنش های زیست شناختی غیرارادی مغز خود در لحظه، آگاهی و شناخت دقیق و فوری کسب کند.

این افزایش آگاهی و شناخت به فرد کمک می‌کند تا بتواند در جهت رفع اشکالات و ناهنجاری های موجود در امواج مغزی خود اقدام کند. افزایش آگاهی نسبت به وضعیت امواج مغزی باعث می شود فرد بتواند کنترل بیشتری بر این امواج داشته باشد.

نورووفیدبک روشی است برای اینکه یاد بگیریم چگونه امواج مغزی و فعالیت هایی که در مغز ما به طور طبیعی و خودکار انجام می‌شود را کنترل کنیم.

در حقیقت با نوروفیدبک می‌آموزیم به طور ارادی امواج مغزی خود را با استفاده از بازخوردی که از دستگاه دریافت می‌کنیم، تغییر بدهیم.

نوروفیدبک ابزاری است برای کنترل، تغییر و اصلاح امواج مغزی در جهت رسیدن به کاهش علائم بیماری و افزایش سطح سلامت جسمانی و روانی که باید زیر نظر بهترین پزشک ترک اعتیاد انجام شود.

درمان اختلال خواب با نوروفیدبک چگونه است؟

درمان اختلالات خواب با نوروفیدبک ، وقتی مغز نوع فعالیت الکتریکی مورد نیاز برای تسهیل خواب آرام را ایجاد می کند، با ارائه پاداش های مثبت مغز را آموزش می دهد.

وقتی مغز به دلیل پاسخ به بازخورد تغییر می کند، رشد از طریق خودآگاهی تغییر در الگوهای امواج مغزی را بدون کمک دارو تسهیل می کند ، وبا گذشت زمان (۲۰ تا ۶۰ جلسه، بسته به سن مراجع و شدت مشکل) مراجعان گزارش می دهند که می توانند سریع تر بخوابند و شب ها خواب بهتری دارند.

حتی وقتی کم خوابی انگیزه ای برای شخصی که به دنبال نوروفیدبک است نیست ، اغلب اولین تغییراتی که مردم گزارش می دهند مربوط به بهبود کیفیت خواب آن ها است.

در درمان اختلالات خواب با نوروفیدبک ، مبتلایان به SOI قدرت بتا نسبی بیشتری را در دوره شروع خواب نشان می دهند، در حالی که کسانی که مشکل بی خوابی دارند، از بتا و گامای بالاتری در طول خواب NREM و REM برخوردار هستند. نوروفیدبک به کاهش فرکانس های بالا کمک می کند و دارای نتایج مثبت و طولانی مدت است.

درمان بیش فعالی با نوروفیدبک

افراد مبتلا به بیش فعالی یا ADHD علائم مختلفی نشان می دهند و به نظر می رسد اغلب پریشان هستند، به راحتی حواس آنها پرت می شود و نمی توانند توجه خود را متمرکز کنند. بیش فعالی یک مشکل روانی نیست بلکه یک مشکل مغزی است و اغلب با دارو درمان می شود، در حالیکه آموزش مغز می تواند یک گزینه بهتر و سالم تر باشد.

تاثیرات طولانی مدت داروهای بیش فعالی و نقص در توجه ADHD/ADD نامشخص است. ریتالین اغلب برای این بیماری تجویز می شود و از دهه ۱۹۶۰ مورد استفاده قرار گرفته است، اما هنوز تاثیرات بلند مدت این قرص مورد مطالعه قرار نگرفته است.

برخلاف داروها، نوروفیدبک به آموزش مغز می پردازد و باعث بهبود قابل توجهی در علائم بیش فعالی می شود. با استفاده از نوروفیدبک فرد مبتلا به بیش فعالی یاد می گیرد رفتارها، توجه و تمرکز خود را کنترل کند زیرا مغز الگوهای سالمتری را فرا می گیرد.

آموزش مغز با نوروفیدبک به فرد کمک می کند بدون نیاز به دارو ریشه مشکلات را برطرف کند و یک مغز سالمتر ایجاد می کند.

چرا نوروفیدبک برای درمان بیش فعالی موثر است ؟

در شخص مبتلا به بیش فعالی بخش هایی از مغز که کنترل کننده تمرکز و توجه هستند خیلی آهسته کار می کنند که منجر به بروز افسردگی، نگرانی و کاهش انگیزه می شود. افراد مبتلا به بیش فعالی به طور ناخودآگاه حرکات بدن را افزایش می دهند تا مغز را تحریک و بیدار کنند. بنابراین محرک های تجویز شده برای افزایش فعالیت مغز تجویز می شوند، بدون اینکه فعالیت بدن را افزایش دهند.

مشکل این استراتژی این است که مبتلایان به بیش فعالی ممکن است فعالیت های خیلی سریع را در بعضی قسمت های مغز خود تجربه کنند که منجر به بروز مشکلات دیگری می شوند از جمله خشونت، تکانه یا اضطراب.

در این افراد سرعت مغز آنقدر زیاد است که نشستن یا گوش دادن برای فرد غیرممکن می شود. در حقیقت از آنجایی که افراد مبتلا به بیش فعالی و نقص در توجه اغلب باهوش هستند، مفاهیم را به سرعت درک می کنند. سرعت بالای مغز ممکن است باعث شود قبل از ارائه همه دستروالعمل ها فرد به جلو حرکت کند و این امر باعث می شود وی به برخی جزئیات توجه نکند.

ما در کلینیک تخصصی درمان بیش فعالی برای بهبود تمامی این علائم برنامه و پروتکل خاصی داریم.

همراه ما باشید و به ما اعتماد کنید.

نورورفیدبک برای کودک و نوجوان

بعنوان والدین یک کودک، تمام چیزی که شما در زندگی میخواهید، موفقیت و خوشحالی کودکتان است. اگر کودکتان دچار مشکلات مربوط به مغز و اعصاب باشد، توانایی او کم شده و ناراحتی زیادی به خانواده تحمیل میگردد.

مشکلات مربوط به مغز میتواند از افسردگی و اضطراب تا اختلالات یادگیری و رفتاری را شامل گردد. والدین چنین کودکانی همواره بدنبال بهترین راه حل و روش درمانی هستند تا مطمئن شوند کودکشان می تواند یک زندگی عادی داشته باشد و در تحصیلات ، فعالیت شغلی و زندگی شخصی آینده موفق گردند.

موفقیت در دوران نوجوانی و جوانی بسیار مهم است. اگر فرزند شما برای موفقیت تلاش میکند و موفق نمیشود، نوروفیدبک یک درمان ایده آل برای او است

 نوروفیدبک چه کارهایی برای کودکتان انجام میدهد؟

برای ارتقاء عملکرد تحصیلی، مهارتهای اجتماعی، کمبود توجه یا بیش فعالی ، نوروفیدبک می تواند به فرزندان شما کمک کند تا به بهترین شکل ممکن پیشرفت کنند و به بهترین حد خود برسند.

نوروفیدبک به اصلاح مبانی یادگیری می پردازد. یک مغز متعادل و سازمان یافته آسانتر می تواند اطلاعات را پردازش کند و به یاد آورد. بهبود عملکرد ذهنی و توانایی توجه، مساوی با یادگیری بهتر است. کاهش استرس، نتایج امتحانات را بهتر می کند و آرام کردن مسائل عاطفی و رفتاری باعث بهبود تعامل اجتماعی می شود. همه اینها برابر است با چشم اندازهای بهتر برای آینده.

نوروفیدبک مخصوصاً روی کودکان مؤثر است. ما هنگام کار با مغزهای جوان و انعطاف پذیر، مهمترین مزایای نوروفیدبک را می بینیم، یعنی قبل از اینکه عادت ها پخته و به ویژگی های بزرگسالی تبدیل شوند. شروع زندگی با ذهنی باز و روشن، کل سفر را خیلی آسانتر خواهد کرد.

کلینیک تخصصی نوروفیدبک در مشهد

نوروفیدبک یک روش درمانی که مغز رو تشویق میکنه ،تا الگوهای فعالیت سالم تری ایجاد کنه،و ما یکی از بهترین مراکز نوروتراپی در مشهد می باشیم،و شما عزیزان را در تمامی مشکلات همراهی می کنیم .

نوروفیدبک یک روش درمانی که مغز رو تشویق میکنه تا الگوهای فعالیت سالم تری ایجاد کنه،و ما یکی از بهترین مراکز نوروتراپی تخصصی در مشهد می باشیم و شماعزیزان را در تمامی مشکلات همراهی می کنیم.

شما یا اطرافیانتون ممکنه درگیر یکسری از اختلالات روحی شده باشین مانند: وسواس، اضطراب، افسردگی، اختلال خواب و… شاید اولین راهی که به ذهنتون برسه مراجعه به روانپزشک یا مصرف طولانی مدت دارو باشه تا بلکه این اختلالات کمرنگ تر بشه، در حالی که خیلی از افراد تمایلی به مصرف دارو ندارن.

بار دیگه تکنولوژی به کمکمون اومده تا بتونیم بدون مصرف دارو با استفاده از دستگاه های نوروفیدبک اختلالات بالینی و عصب شناختی رو درمان کنیم.

مشاوره خدمات:

همکاران ما در

واحد پذیرش

پاسخگوی شما خواهند بود

4747 66 38 - 051

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسنده:

آرامش ماندگار

آرامش ماندگار