4747 66 38 - 051

آرامش، آگاهی، تغییر مثبت و زندگی بهتر

آرامش مگ؛ مجله اینترنتی آرامش ماندگار

آگاهی، نخستین گــام برای رسیدن به آرامش ماندگار

کلینیک تخصص محور نوروفیدبک در مشهد

5/5

تاریخچه نوروفیدبک

 برای مشاوره جهت افزایش قدرت مغز و حداکثر بهره بری از مغز ، به کلینیک تخصصی نوروتراپی ما واقع در مشهد مراجعه کنید.

برای تعیین وقت و مشاوره با ما تماس بگیرید.

استفاده از بیوفیدبک تاریخچه‌ای طولانی‌تر از نوروفیدبک دارد. حتی دستگاه زنگ و تشکچه ساده‌ای که از قدیم برای درمان شب‌ادراری‌های کودکان به‌کار می‌رود یک جورهایی بیوفیدبک است. اما نوروفیدبک به معنای امروزیش مدیون تحقیق‌های دکتر باری استرمان محقق دانشگاه کالیفرنیا در لس‌آنجلس در دهه۶۰ میلادی است.

البته استرمان روحش هم خبر نداشت که روزی نتیجه تحقیق‌هایش پایه یک روش پیشرفته روان‌درمانی باشد. او فقط دلش می‌خواست بفهمد که وقتی ما خوابیده‌ایم، در مغزمان چه می‌گذرد. او طبق روال همه تحقیق‌های عصب‌شناختی، از حیوانات شروع کرد. گربه‌های آزمایشگاه دکتر استرمان، هم وقتی که خواب بودند و هم مواقعی از بیداریشان، EEGهای پایین‌تری را نشان می‌دادند.

اما این تمام ماجرا نبود؛ دکتر استرمان می‌خواست راهی را پیدا کند که این EEGهای رخوت‌زده را بالا ببرد. برای برانگیختن EEG یک گربه چه چیزی کارساز است؟ درست حدس زدید: یک ظرف شیر. دریافت این پاداش می‌توانست امواج مغزی گربه‌ها را تغییر دهد. از شانس ناسا بود یا از شانس استرمان که همزمان با این تحقیقات یک پروژه ناسا هم به استرمان سپرده شد. سفارش‌دهنده این پروژه می‌خواست بداند که چرا کارکنان ناسا وقتی در معرض سوخت‌های موشکی قرار می‌گیرند دچار استفراغ، سردرد، توهم و تشنج می‌شوند؟ دکتر استرمان، هم گربه‌های آزمایشگاهش و هم گربه‌های دیگر را در معرض این سوخت‌ها قرار داد. نتیجه شگفت‌انگیز بود؛ گربه‌هایی که در آزمایش قبلی توانسته بودند EEG خودشان را کنترل کنند، از گربه‌های معمولی کمتر دچار استفراغ، حملات تشنجی و نشانه‌های دیگر می‌شدند.

این نتیجه شگفت‌انگیز آغاز تحقیقات نوروفیدبک شد. آیا انسان هم می‌تواند با کنترل امواج مغزی مشکلات روانی‌اش را حل کند؟ آزمایش استرمان روی مبتلایان به صرع نشان داد که جواب این سوال مثبت است. بقیه داستان هم مثل تمام قصه‌های علمی دیگر است. این روش کم‌کم گسترش پیدا کرد و از سال ۲۰۰۰ به این‌طرف کلینیک‌های نوروفیدبک هر روز در گوشه‌ای از جهان و البته در ایران خودمان سبز می‌شوند.

نوروفیدبک چیست؟

نوروفیدبک یک سیستم آموزش جامع است که رشد و تغییر در سطح سلولی مغز را ارتقا می بخشد. این روش به طور موفقیت آمیز در درمان طیفی از اختلالات مثل افسردگی، اضطراب، اختلال استرس پس از ضربه اختلالات شخصیت، اعتیاد و مسائل هیجانی استفاده شده است.

آموزش نوروفیدبک به طور مستقیم با مغز کار میکند. هر درمان جو بر اساس پروتـکل درمانی مربوط به اختلال خود آموزش میبیند و در هر جلسه، پیشرفت توسط آموزش بیننده قابل مشاهده است. برخی از آموزش بیننده ها در طی اولین جلسه آموزش وضوح ذهنی بیشتر و ابهام ذهنی کمتری را گزارش میکنند.

برخی دیگر برای دستیابی به وضعیتی متفاوت نیازمند جلسات بیشتری هستند. در این شرایط از مهارت های مشاوره ای پایه برای کمک به آموزش بیننده استفاده می شود. همدلی همراه با توجه مثبت غیرمشروط فضای درمانی ایمن هیجانی را فراهم می آورد.

آموزش نوروفیدبک نحوه کارکرد مغز را تغییر میدهد، و پس از آن که این مهارت فرا گرفته شد (بی مانند به دارو) به نظر میرسد تأثیر آن مستمر باشد.

مطالعات پیگیری تغییر بلندمدت در کارکرد مغز را در پی آموزش نوروفیدبک نشان میدهند. دارو درمانی در بلند مدت پرهزینهتر از آموزش نوروفیدبک است، ضمن آن که احتمال داشتن عوارض جانبی برای آموزش نوروفیدبک کمتر از دارو درمانی است در واقه بدون عارضه و روشی ماندگار است.

نوروفیدبک چگونه اجرا می شود؟

کلینیک نوروتراپی در مشهد

نوروفیدبک در واقع نوعی بیوفیدبک است که با استفاده از نمایش امواج مغزی “EEG “Electroencephalography یا “HEG “Hemoencephalography در لحظه (Real Time) فعالیت مغز را تشریح و خود تنظیمی را به فرد آموزش می‌دهد.

EEG نوروفیدبک با استفاده از سنسورهایی که روی سر قرار می‌گیرند امواج مغزی را اندازه گرفته و بنا بر هدفی که از پیش تعیین شده است، دامنه امواج مغزی، درجه هم‌نوسانی و یا اختلاف فاز آماج تغییر قرار می‌گیرند؛ در حالی که HEG نوروفیدبک از سنسورهای نور مادون قرمز برای اندازه‌گیری جریان خون مغز و تنظیم آن استفاده می‌کند. این روش تحت عنوان نوروتراپی، نوروبیوفیدبک و همچنین آموزش مغز شناخته می‌شود.

متخصص نوروفیدبک می‌تواند از فناوری EEG بهره ببرد تا نقشه‌ای از مغز تهیه کند. اگر عملکرد تتا دچار بدتنظیمی شده باشد، متخصص می‌تواند فرد مورد نظر را آموزش دهد تا از سرعت امواج تتای مغز خود که در لوب پیشانی مغز هستند،  بکاهد.

تحقیقات نشان می­‌دهد که هر چه کارکرد امواج مغز در لوب پیشانی آهسته‌­تر باشد، قدرت تمرکز فرد بیشتر خواهد شد. متعاقباٌ، حواس این فرد به احتمال کمتری با افکار پریشان ساز یا محرک بیرونی پرت می‌شود. درمان نوروفیدبک، نیازمندِ بیش از یک جلسه است.

متخصصی که در زمینه نوروفیدبک آموزش دیده است می‌تواند الگوهای سالم فعالیت الکتریکی را بشناسد.

وقتی الگوهای نابهنجار مشاهده شدند، متخصص نوروفیدبک می‌داند که چگونه با مراجع کار کند تا تلاش کند و تعادل مطلوب را به ناحیه­‌ مبتلاشده­‌ مغز بازگرداند. وقتی نوروفیدبک موثر واقع شود، الگوی نابهنجار موج مغز به الگویی بهنجار تبدیل می‌شود. برای مثال، فردی را در نظر بگیرید که بطور مزمن مشکلاتی را در تمرکز تجربه می‌کند. تحقیقات نشان داده‌اند که این فرد احتمالا الگوی نابهنجار موج تتا در مغز را دارد.

ما با نورووفیدبک آموزش میدهیم که شما چگونه امواج مغزی و فعالیت هایی که در مغزتان به طور طبیعی و خودکار انجام می‌شود را کنترل کنید

نوروفیدبک چه کاربرد هایی دارد؟

نوروفیدبک قادر است امواج مغز را که در اثر افسردگی، اضطراب،وسواس، میگرن و … به هم ریخته است را به حالت طبیعی در آورد. از جمله بیماری‌هایی که می‌توان با استفاده از نوروفیدبک به درمان آنها پرداخت، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

بیش فعالی، کم توجهی: حدود ۸۵% از کودکان مبتلا به این بیماری از این طریق درمان شده‌اند.

اضطراب: درمان اضطراب از اولین مواردی بود که به این روش درمانی پاسخ داد حدود ۹۰% از افراد مبتلا به اضطراب از این طریق درمان شده‌اند.

ناتوانی یادگیری: فیدبک پس از یک دوره درمانی به طور کامل این مشکل را رفع می‌کند.

اختلال خواباولین تغییری که مراجعان به روش درمانی احساس خواهند کرد تنظیم شدن خواب آنها است.

آسیب مغزی: نوروفیدبک می‌تواند مشکلات مربوط به آسیب یا سکته‌های مغزی را درمان کند که جمله‌ی این مشکلات می‌توان به سرگیجه، حواس پرتی، اضطراب، افسردگی اشاره کرد.

مشکلات خواب : برخی از کودکان دارای انواع مشکلات خواب هستند. برای مثال تخت خواب خود را خیس می کنند، در خواب راه می روند و یا صحبت می کنند. دندان قروچه دارند. کابوس های ترسناکی می بینند و یا از تاریکی به طرز شدیدی وحشت دارند.

کنترل تشنج در کودکان : تشنج از جمله بیماری های بسیار خطرناکی است که بروز آن در سنین پایین به کودکان آسیب جدی وارد می کند. کنترل تشنج به وسیله نوروفیدبک باید حتما به دست متخصصین این کار انجام شود.

از دیگر بیماری‌هایی که نوروفیدبک در درمان آنها موثر است می‌توان به تعریق دست‌ها، درد مزمن، بیماری صرع، یبوست، میگرن، چاقی، اوتیسم، آسم و …. اشاره کرد.

هزینه جلسات نوروفیدبک چقدر است؟

بیشترین عامل هزینه نوروفیدبک در مشهد  ، معمولاً تعداد جلسات مورد نیاز است. بعلاوه ، متخصصان مختلف برای جلسات مبلغ مختلفی را  تعیین می کنند و این می تواند در منطقه های جغرافیایی متفاوت ، متغیر باشد.

هزینه نوروفیدبک بستگی به روش درمانی نیز دارد. برخی ، پیش از نوروفیدبک ، با یک مشاوره ۵۰ دقیقه‌ای اولیه برای بحث در مورد این روش و کمک هایی که می تواند به شما کند ، شروع می کند و ممکن است هزینه آن را به صورت جداگانه دریافت کند.

شروع نوروفیدبک به طور معمول دو تا سه ساعت آزمایش و ارزیابی را می طلبد.  هزینه نوروفیدبک در مشهد ، می تواند با ارزیابی های بالینی که برخی از پزشکان به صورت مفصل بعد از هر جلسه نوروفیدبک انجام می دهند نیز ، تغییر کند. ارزیایی بالینی برای این هدف انجام می شود که سابقه و علائم مشکلات تحلیل شوند ، نتایج آزمایش  مورد بحث قرار گیرد و پیشنهادها درمانی اولیه ارائه شوند. در نتیجه ، هزینه نوروفیدبک در مشهد ، بسته به تعداد جلسات و  مشاوره های پیش از نوروفیدبک و جلسات ارزیابی بعد از آن است.

یک دوره معمولی درمان با نوروفیدبک برای ADHD ، اغلب حدود ۴۰ جلسه در نظر گرفته می شود. در صورت وجود علائم قابل توجه ، این دوره می تواند طولانی تر باشد. اضطراب ، افسردگی و سایر مشکلات نیز ممکن است  همین تعداد جلسه را نیاز داشته باشند و شاید بیشتر. در نتیجه برای پاسخ به اینکه هزینه نوروفیدبک چقدر است ؟ ابتدا باید تعداد  جلساتی که پزشک شما برای مشکل شما در نظر گرفته است ، مشخص شود. این احتمال را بدهید که ممکن است در طول دوره ، نیاز به جلسات بیشتری دیده شود و هزینه ها را بیشتر کند.

درمان نوروفیدبک چقدر زمان میبرد؟

سلامتی و داشتن احساس آرامش، از  اصلی‌ترین حقوق هر انسانی است که باید به آن برسد.

در کلینیک تخصصی نوروتراپی در مشهد می‌توانید به این احساس آرامش و سلامتی برسید. در نظر داشته باشید، بهترین روش درمانی خود را می‌توانید با تحقیق پیدا کنید.

از معتبرترین و علمی‌ترین روش‌های درمانی، نوروفیدبک است که می‌توانید با دستگاه‌های مجهز کلینیک اعصاب و روان آن را تجربه کنید.

جلسات نوروفیدبک معمولا حدود نیم ساعت الی یک ساعت زمان می‌برد. روش نوروفیدبک از آنجایی که روش غیرتهاجمی محسوب می‌شود، نیازی به بیهوشی ندارد. روی صندلی مخصوص می‌نشینید و اپراتور الکترودها را روی سرتان قرار می‌دهد. سپس از شما خواسته می‌شود به صفحه کامپیوتری که در مقابل‌تان است نگاه کنید. در این مرحله، شما هیچ کاری انجام نمی‌دهید، بلکه اتفاقات در مغز شما در حال رخ دادن است.

بنابراین تعیین دقیق تعداد جلسات مشخص نیست اما به طور معمول تعداد جلسات بین ۳۰ تا ۴۰ جلسه می باشد.

توصیه می شود جلسات نوروفیدبک حداقل ۳جلسه در هفته باشد.

مدت معمول جلسات ۴۵ دقیقه تا ۱ ساعت است، که در طی آن می توان از دستورالعمل های متعدد نیز استفاده نمود و ممکن است در برخی از موارد کمی طولانی تر و یا کوتاه تر باشد.

آیا نوروفیدبک عوارض دارد؟

بعضی از درمان‌ها عملا عوارض جانبی جبران ناپذیر و یا غیرقابل تحملی دارند و این نگرانی را برای شروع یک درمان تشدید می کند.

درمان‌هایی که دارای عوارض جانبی خطرناک هستند، عملا تهاجمی می‌باشند. یعنی مثلا بخشی از بدن در طی عمل جراحی تحت تاثیر قرار می گیرد و یا دارویی شیمیایی که فرد با خطرات بالقوه آن را مصرف می کند.

در نوروفیدبک ما با هیچ یک از این موارد مواجه نیستم و نوروفیدبک یک روش کاملا ایمن و بی خطر به حساب می‌آید. نصب الکترودها روی سر نه تهاجمی است نه آسیب بالقوه‌ای دارد و به طور کلی می‌توان گفت عوارض نوروفیدبک تقریبا هیچ است.

الکترودهای نوروفیدبک صرفا سیگنال‌های مغزی را دریافت و ثبت می‌کنند و چیزی را بر مغز تحمیل نمی‌کنند. بلکه از طریق فعالیت‌های عادی خود مغز و آموزش و خود تنظیمی، سعی در تغییر امواج مغزی و تنظیم مجدد آنها به حالت مناسب دارد.

واقع امواج مغزی برآیند کار مغز می‌باشند، پس با آموزش اینکه فرد کار کردن و فعالیت مغز را تغییر دهد، امواج مغزی اش هم تغییر می‌کنند. بنابراین خطر خاصی وجود ندارد.

آیا نوروفیدبک بهتر است یا دارو درمانی؟

شما با نوروفیدبک در کلینیک تخصصی نوروتراپی در مشهد تجربه اثرات درمانی پایداری را خواهید داشت.

در حقیقت داروها به عنوان یک ماده خارجی سعی در تنظیم فعالیت‌های مغز دارند. بنابراین با قطع آن‌ها، نظم ایجاد شده در مغز نیز از بین می‌رود و مغز  مجددا برای اینکه تنظیم خود را به دست آورد نیازمند داروست. این مسئله به عنوان اثر تنظیمی داروها شناخته می‌شود در حالیکه هدف نوروفیدبک آموزش خودتنظیمی به مغز است و سعی دارد به مغز یاد دهد که چگونه خود را تنظیم کند. در نتیجه پس از درمان با نوروفیدبک، مغز با مواجهه با مشکلات جدید و خارج شدن از نظم خود، نیازمند ماده دارویی خارجی نمی‌باشد چرا که می‌تواند از طریق فرایند خودتنظیمی، نظم جدید خود را بدست آورد. «در واقع در دارودرمانی به مغز ماهی داده‌ایم، در‌حالی‌که در نوروفیدبک ماهیگیری یاد داده‌ایم

از آنجا که نوروفیدبک به تنظیم کارکرد مغز می‌پردازد، لذا در ارتقاء توانمندی ها و مهارت های مختلف ذهنی و شناختی مانند بهینه سازی تصمیم گیری، افزایش خلاقیت، تقویت حافظه، افزایش تمرکز، کاهش استرس و اضطراب، افزایش هماهنگی جسم و بدن (بویژه در ورزشکاران)، افزایش توانمندی‌های هنری از جمله در موسیقی و … تأثیر فوق‌العاده‌ای دارد. امروزه بسیاری از شرکت‌ها و سازمان‌های معتبر جهانی از جمله ناسا(سازمان علوم فضایی آمریکا) از این روش و سایر روش‌های مبتنی بر بیوفیدبک، به منظور بهینه‌سازی عملکرد پرسنل خود استفاده می‌کنند.

آیا اثرات نوروفیدبک دائمی است؟

هر زمانی که دوره درمانی نوروفیدبک ناقص شود و به اتمام نرسد، سبب عود نشانه‌ها و علائم می‌گردد. این روش درمانی نوعی یادگیری است و مغز یاد می‌گیرد خود را به بهترین شکل ممکن تنظیم کند.

برای داشتن یک درمان کامل، علاوه بر رعایت کردن ترتیب جلسات، همکاری خانواده و رعایت تمامی دستورات و راهنمایی‌های درمانگر ضروری است. دقت کنید که تغییرات حاصل از نوروفیدبک در چند جلسه اول قابل رویت نیست، زیرا نوعی فرآیند یادگیری می‌باشد و نیاز به زمان دارد.

خیلی ها در مورد استفاده از این روش تردید دارند و می پرسند آیا نوروفیدبک تاثیر دارد و دائمی است؟ نوروفیدبک در واقع یک درمان ایمن برای بسیاری از شرایط و اختلالات است، به خصوص که هیچ دارو یا روش تهاجمی در این فرآیند وجود ندارد.بر اساس تحقیقات علمی و نظرات متخصصان مختلف در مورد نوروفیدبک، میزان موفقیت این روش ۷۵ تا ۸۰ درصد گزارش شده است.

به طور کلی، نوروفیدبک با تسکین طولانی مدت علائم و بهبود کیفیت زندگی بیماران مرتبط است.

نوروفیدبک برای درمان تعدادی از اختلالات از جمله ADD/ADHD ،اوتیسم، افسردگی، فشار و اضطراب PTSD ،بیخوابی ، موارد وحشت زدگی، اختلالات تشنجی، آسیب های تروماتیک مغزی و … مفید است.

آیا نوروفیدبک می تواند باعث بدتر شدن فرد شود؟خیر. نوروفیدبک الگوهای امواج مغزی شما را نرمال سازی می کند که در واقع همان کاری است که دارو به روش مصنوعی انجام می دهد.

ما خواهان بهترین ها برای شما هستیم.

مشاوره خدمات:

همکاران ما در

واحد پذیرش

پاسخگوی شما خواهند بود

4747 66 38 - 051

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسنده:

جلال محمودی

جلال محمودی

مدیر و مسئول فنی مرکز خدمات نوروتراپی، روانشناسی و مشاوره آرامش ماندگار