4747 66 38 - 051

آرامش، آگاهی، تغییر مثبت و زندگی بهتر

آرامش مگ؛ مجله اینترنتی آرامش ماندگار

آگاهی، نخستین گــام برای رسیدن به آرامش ماندگار

آدرس کلینیک خوب درمان تشنج در مشهد

5/5

آدرس کلینیک خوب درمان تشنج در مشهد

 متخصصین ما در کلینیک تخصصی آرامش ماندگار ارزیابی و اقدامات درمانی جامعی برای بیماران مبتلا به صرع، تشنج و تمام علائم مرتبط با تشنج از جمله مشکلات حافظه و مشکلات مرتبط با خلق‌وخو را ارائه می‌دهند.

بیماری تشنج چیست؟

مغز از میلیون‌ها نورون تشکیل شده که وظیفه حمل و انتقال پیام‌های عصبی را به عهده دارند. زمانی که فعالیت‌های این نورون‌ها به طور ناگهانی تغییر می‌کند، یک جرقه الکتریسیته مثل رعد و برق بین این نورون‌ها ایجاد می‌شود که حالت و رفتار فرد را تحت تاثیر قرار می‌دهد که این تاثیر را به وسیله تکان دادن یا لرزش بدن نشان می‌دهد.

تشنج‌های خفیف هم می‌تواند یک مشکل مهم  پزشکی باشد که نادیده گرفتن آنها، می‌تواند منجر به مشکلات بزرگتری شود. عوامل مختلفی سبب این اختلال ناگهانی می‌شود. از جمله تب بالا، آسیب به سر، مصرف دارو یا بیماری خاص. اما افرادی که تشنج‌های تکراری  را در این اختلالات مغزی تجربه می‌کنند، منجر به بیماری صرع هستند. البته می‌توان این بیماری را کنترل و تا حد زیادی بهبود بخشید.

مغز مرکز کنترل تمام واکنش‌های ارادی و غیرارادی در بدن است. مغز از سلول‌های عصبی که به طور طبیعی از طریق فعالیت‌های الکتریکی با یکدیگر ارتباط دارند تشکیل شده است. تشنج هنگامی رخ می‌دهد که قسمت یا قسمت‌هایی از مغز به دفعات زیاد سیگنال‌های غیرعادی که باعث قطع موقت عملکرد الکتریکی عادی مغز شود را دریافت کنند.

مرکز تخصصی درمان تشنج در مشهد

مهمترین عوامل و علت تشنج چیست؟

این عارضه علائم مشخص و دقیقی ندارد و با توجه به نوع تشنج، در افراد متفاوت است. برای مثال یک حمله ناگهانی در برخی افراد به صورت خیره شدن به یک نقطه و در برخی دیگر با انقباض شدید عضلات و لرزش اندام‌ها همراه است. نکته‌ای که باید در نظر بگیرید که اغلب مردم  در این مورد آگاهی کافی ندارند، این است که کسی که تشنج می‌کند، لزوما مبتلا به صرع نیست. گاهی اوقات قبل از شروع تشنج فرد با علائم زیر روبرو می‌شود:

  •  سنگینی معده
  • سرگیجه یا سردرد
  • احساس استرس و دلشوره
  • تغییر در بینایی
  • حرکت سریع دست یا پا

البته شاخص‌ترین علائم تشنج شامل موارد زیر است:

  • خیره شدن به یک نقطه
  • از دست رفتن هوشیاری
  • کف کردن دهان
  • حرکات غیرقابل کنترل دست یا پا
  • اسپاسم عضلانی شدید
  • فشار در فک
  • استرس و اضطراب
  • گاز گرفتن زبان
  • حرکت سریع و ناگهانی چشم
  • از دست دادن کنترل مثانه یا روده

 همچنین تشنج می‌تواند منجر به آسیب یا اتفاق بدتری شود که در اثر عدم هوشیاری فرد اتفاق می‌افتد. مثلا افتادن در جایی خطرناک و ضربه به سر، تصادف، حملات عصبی .

کلینیک درمان تشنج در مشهد

تشنج گسترده

تشنج هر دو طرف مغز را در برمی‌گیرد. در هنگام تشنج و پس از آن هوشیاری فرد از دست می‌رود. انواع مختلف تشنج گسترده عبارتند از:

  • تشنج کوچک: معمولاً، وضعیت شخص در حالت تشنج حفظ می‌شود. دهان و صورت به راحتی حرکت کرده و ممکن است چشم‌ها چشمک بزنند. این نوع از تشنج معمولاً بیش از ۳۰ ثانیه طول نمی‌کشد. وقتی که تشنج تمام شد، شخص به یاد نمی‌آورد که چه اتفاقی افتاده است. این نوع تشنج که معمولاً بین سنین ۴ تا ۱۲ سالگی رخ می‌دهد، ممکن است چندین مرتبه در روز اتفاق بیفتد.
  • آتونیک (به آن حملات غش نیز اتلاق می‌شود): در هنگام بروز تشنج آتونیک فرد به طور ناگهانی کنترل عضلات خود را از دست داده و از حالت ایستاده به زمین افتاده و ناگهان سرش می‌افتد. در هنگام بروز این نوع تشنج، شخص شل شده و بی‌حرکت می‌شود.
  • تشنج تونیک – کلونیک گستردهبدن، دست‌ها و پاها منقبض شده، باز می‌شوند و تکان می‌خورند. پس از این نوع از تشنج، شخص ممکن است به خواب رفته و برای دیدن و تکلم با مشکل مواجه شود و سر درد، خستگی و بی‌حالی و بدن درد شدیدی داشته باشد.
  • تشنج میوکلونیک: این نوع از تشنج به حرکات سریع و پرش‌های ناگهانی گروهی عضلات اشاره دارد. این نوع از تشنج ممکن است چندین مرتبه در روز یا چند روز پشت سر هم اتفاق بیفتد.
  • اسپاسم شیرخواران: این نوع نادر از تشنج در شیرخواران زیر شش سال اتفاق می‌افتد. این نوع از تشنج بیشتر در زمانی که کودک بیدار است یا در حالی که دارید او را می‌خوابانید اتفاق می‌افتد. معمولاً در گردن، بدن و پاهای شیرخوار در زمان بسیار کوتاهی در حد چند ثانیه رعشه ایجاد می‌شود.

کلینیک درمان تخصصی تشنج با نوروفیدبک در مشهد

نوروفیدبک یکی از شیوه های بدون استفاده کردن از دارو و بدون عوارض است. نوروفیدبک دارای ۸۰ سال قدمت می باشد .

حملات تشنج نتیجه فعالیت سلولی بیش از حد و غیرعادی عصب کورتیکال یا غشایی در مغز است. تشنج را می‌توان با گرفتن نوار مغزی یا الکتروانسفالوگرافی تأیید کرد.

تشنج یک بیماری نیست بلکه فقط نشانه‌ایست که می‌گوید قسمتی از مغز کار خود را به خوبی انجام نمی‌دهد. وقتی مغز به طور طبیعی کار کند امواج الکتریکی از خود ایجاد می‌کند، که این امواج مانند الکتریسته در مسیر اعصاب مغزی عبور می‌کند.
تشنج حالتی است که، یک سری از این تشنج‌ها و طوفان‌های الکتریکی در مغز به طور مرتب و با فاصله زمانی خود به خود ایجاد شده و خاموش می‌شوند. این طوفان الکتریکی بسته به محل خود در مغز علائم و نوع تشنج و صرع را تعیین می‌کند.

روش درمان تشنج با نوروفیدبک برای یادگیری کنترل آگاهانه حالت‌های مغزی است. با این روش می توان با تکرار صوتی یا تصویری، امواج مغزی را به سمت فرکانس دلخواه هدایت کرد و الگوی فعالیت مغزی را تغییر داد.
این روش یک روش آموزشی است و فرد یاد می گیرد الگوی فعالیت مغزی خود را چگونه تغییر دهد. این تغییرات در ابتدا برای مدت کوتاهی پایدار هستند. ولی با انجام تمرینات و آموزش می توان این تغییرات را دائمی کرد.

ما خواهان بهترین ها برای شما عزیزان هستیم.

مشاوره خدمات:

همکاران ما در

واحد پذیرش

پاسخگوی شما خواهند بود

4747 66 38 - 051

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسنده:

جلال محمودی

جلال محمودی

مدیر و مسئول فنی مرکز خدمات نوروتراپی، روانشناسی و مشاوره آرامش ماندگار