4747 66 38 - 051

آرامش، آگاهی، تغییر مثبت و زندگی بهتر

آرامش مگ؛ مجله اینترنتی آرامش ماندگار

آگاهی، نخستین گــام برای رسیدن به آرامش ماندگار

کلینیک تخصصی درمان تشنج در مشهد

5/5

کلینیک تخصصی درمان تشنج در مشهد

ما یکی از بهترین روش های درمانی برای کنترل تشنج و صرع را به شما عزیزان معرفی می کنیم.

اولین سوالی که باید پاسخ داده شود این است که تشنج چیست؟

باید بدانید که تشنج عبارت است از یک دوره ی گذرای سفتی و گرفتگی غیرارادی عضلات که با تغییر سطح هوشیاری همراه است. این گرفتگی های عضلانی باعث ایجاد حرکات نامنظم می شوند که عموما یک تا دو دقیقه طول می‌کشند.

اکنون که می‌دانید تشنج چیست؟ جالب است بدانید که تشنج می تواند در انواع خاصی از صرع‌ها نیز اتفاق بیافتد. اما داشتن تشنج الزاما به این معنا نیست که فرد مبتلا به صرع نیز شده است. تشنج می‌‌تواند در شرایط خاصی نظیر تب بسیار بالا، تتانی و یا افت شدید قند خون نیز بوجود بیاید. در این مطلب اطلاعات جامعی در مورد این که تشنج چیست؟ و چه علائمی دارد را با شما عزیزان به اشتراک می‌گذاریم.

علت تشنج چیست؟

در تشنج یک سری فعالیت های الکتریکی انفجاری در مغز به وقوع می پیوندند. انواع مختلفی از تشنج ها وجود دارند‌ و علایم هر یک به محل وقوع آنها در مغز بستگی دارد. این طوفان های الکتریکی مغزی ممکن است در اثر بیماری ، واکنش به داروهای خاص و یا دیگر بیماری ها بوجود بیایند. گاهی مواقع نیز علت تشنج ناشناخته است. اگر تشنج را تجربه کرده اید الزاما به این معنا نیست که به صرع مبتلا هستید اما احتمال وجود آن نیز کاملا از بین نمی رود. صرع یک وضعیت عصبی مزمن می باشد در حالی که تشنج به صورت حاد و در پاسخ به یک واقعه ی پزشکی منفرد و یا در اثر یک بیماری خاص رخ می دهد.

مرکز مشاوره تشنج در مشهد

علائم تشنج چیست؟

در صورتی که فردی علائم زیر را داشته باشد، تشخیص تشنج راحت است:

  • فقدان هوشیاری، کاهش سطح هوشیاری
  • سفید شدن چشم‌ها (فقط سفیدی چشم دیده می شود)
  • قرمز یا آبی شدن رنگ صورت
  • تغییر در تنفس
  • قفل شدن بازوها، پاها و کل بدن
  • حرکات جهشی در بازوها، پاها، بدن و یا سر
  • عدم قابلیت کنترل حرکات
  • عدم پاسخگویی به تحریکات بیرونی

این علائم معمولا از چند ثانیه تا چند دقیقه طول می کشند. البته گاهی مواقع ممکن است طولانی‌تر نیز باشند. کودکان ممکن است پس از تشنج تب‌دار پرخاشگر شوند. برخی دیگر از آنها نیز ممکن است به خواب عمیق بروند که یک ساعت یا بیشتر طول خواهد کشید.

در برخورد با فرد دچار تشنج چه باید کرد؟

دیدن فرد مبتلا به تشنج می تواند ناراحت کننده باشد اما حفظ آرامش در این شرایط بسیار مهم است. در صورت برخورد با بیمار مبتلا به تشنج ضمن حفظ خونسردی اقدامات زیر را انجام دهید:

  • از سر فرد با یک بالشتک نرم محافظت کنید.
  • فرد را به یک سمت بچرخانید تا تنفس وی تسهیل شود.
  • هر گونه جسم سخت یا تیز را از دسترس فرد خارج کنید چرا که ممکن است به خود آسیب برساند.
  • هرگونه پوشش اطراف گردن را خارج کرده و عینک فرد را بردارید.
  • مشخصات و سوابق پزشکی فرد را پیدا کنید.
  • با اورژانس تماس بگیرید.
  • تا برگشت به حالت عادی و اطمینان از هوشیاری کامل فرد در کنار او بمانید.

مرکز درمان تخصصی تشنج در مشهد

انواع تشنج

تشنج‌های جزئی

این تشنج‌ها زمانی اتفاق می‌افتند که فرد دچار بیماری صرع باشد، که در این حالت بیمار به‌طور پی‌درپی دچار تشنج خواهد شد. این نوع از تشنج‌ها تنها در یک طرف مغز اتفاق می‌افتند که درنتیجه‌ی آن تنها یک طرف از بدن درگیر تشنج می‌شود. این نوع از تشنج‌ها با اسامی دیگر چون تشنج فوکال، جکسونین و لوب گیجگاهی نیز شناخته می‌شوند.

تشنج‌های گسترده

این تشنج در هر دو طرف مغز رخ می‌دهد و درنتیجه هر دو طرف بدن را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد. تشنج‌های گسترده شامل دو گروه از تشنج‌های صرع بزرگ (گرند مال) و تونیک کلونیک هستند که عموما در بیماران مبتلا به صرع اتفاق می‌افتند. تشنج‌های صرع کوچک (پتی مال) نوعی دیگر از تشنج‌های گسترده هستند که به تشنج‌های غایب نیز معروفند. این دسته از تشنج‌ها علائم فیزیکی معدودی دارند و ممکن است که شروع درگیری با آنها برای چند ثانیه طول بکشد و به دلیل پنهان بودن علائم، ممکن است که اطرافیان بیمار نتوانند درطول حمله به وی کمک کنند.

کلینیک درمان تشنج در مشهد

درمان صرع و تشنج با نوروفیدبک

شاید صرع با این اوصاف درمان نداشته باشد، اما حملات آن را می‌توان کنترل کرد. همان طور که از علل صرع بر می‌آید، با بر طرف کردن علت زمینه‌ای آن درصد قابل توجهی از موارد صرع را می‌توان کنترل و یا درمان کرد. تمام انواع صرع مادام العمر نیستند و اکثر افراد تا جایی بهبود پیدا می‌کنند که دیگر نیازی به دارو ندارند.

تا سال‌های اخیر بیماران مبتلا به صرع و تشنج مجبور بودند، در تمام طول عمر برای کنترل این بیماری به طور مرتب از دارو استفاده کنند. خوشبختانه تحقیقات اخیر نشان می‌دهد درمان صرع با نوروفیدبک می‌تواند در مورد بیماران مؤثر باشد.

این روش درمانی، هیچ‌گونه عارضه‌ای ندارد. تعداد حملات صرع را کاهش می‌دهد و حتی از شدت تشنجات کم می‌کند. یا اینکه حملات به کلی قطع می‌شود.

۷۰ تا ۹۰ درصد مبتلایان به صرع با استفاده از روش نوروفیدبک کاملاً درمان می‌شوند. در مواردی که دارو درمانی اثر گذار نیست، روش نوروفیدبک می‌تواند فرد مبتلا به صرع را به طور کامل درمان کند.

علاوه بر این درمان‌های غیر دارویی در درمان این بیماری از اهمیت زیادی برخوردار است. زیرا داروها در این بیماری عوارض شدیدی همچون خستگی و کوفتگی بدن، سرگیجه، افزایش وزن، مشکلات حافظه و تمرکز، راش‌های پوستی، افسردگی و… را به دنبال دارد. اما امروزه با استفاده از نوروفیدبک بدون عوارض جانبی و به صورت دائمی می‌توان این بیماران را مداوا نمود.

نوروفیدبک روشی ایمن و ماندگار بدون عارضه برای بیماران دارای تشنج می باشد .برای تعیین وقت و مشاوره با ما تماس بگیرید.

مشاوره خدمات:

همکاران ما در

واحد پذیرش

پاسخگوی شما خواهند بود

4747 66 38 - 051

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسنده:

جلال محمودی

جلال محمودی

مدیر و مسئول فنی مرکز خدمات نوروتراپی، روانشناسی و مشاوره آرامش ماندگار