4747 66 38 - 051

آرامش، آگاهی، تغییر مثبت و زندگی بهتر

آرامش مگ؛ مجله اینترنتی آرامش ماندگار

آگاهی، نخستین گــام برای رسیدن به آرامش ماندگار

روانشناس کودک در مشهد

5/5

روانشناس کودک

روانشناسی کودک یا روان شناسی کودک و نوجوان، یکی از مهم ترین بخش های روانشناسی رشد است که موضوعی بسیار گستره و مهم می باشد. رشته روانشناسی کودک به طور خاص بر روی فرآیند های روانی کودکان از تولد تا بزرگسالی تمرکز دارد. روانشناسی کودک در حقیقت به تغییرات روانی کودک از زمان تولد توجه دارد.

روانشناسی کودکان به ما کمک می کند تا بتوانیم دنیای زیباتری برای بچه ها و البته بزرگتر ها ایجاد کنیم.

رشته روانشناسی کودک بر روی ذهن و رفتار از زمان رشد تا بلوغ تمرکز دارد. روانشناسی کودک نه تنها بر روی رشد جسمانی کودکان تمرکز دارد بلکه به بررسی دقیق جنبه های روانی، ذهنی، احساسی و رشد اجتماعی آنها هم دقت دارد. محدوده مطالعه موضوعات روانشناسی کودک شامل مهارت های حرکتی، پیشرفت شناختی، مهارت های زبانی، تغییرات اجتماعی و رشد احساسی می باشد.

رشته روانشناسی کودک یکی از ده ها شاخه رشته روانشناسی و یکی از موضوعاتی است که اغلب مورد بررسی و تحقیق قرار می گیرد. این رشته علم روانشناسی در حقیقت به ذهن و رفتار های کودکان از ابتدای تولد تا بزرگسالی تمرکز دارد. رشته روانشناسی کودک نه تنها بر روی رشد فیزیکی کودکان، بلکه بر روی رشد ذهنی، احساسی و رشد اجتماعی آن ها نیز متمرکز شده است. از لحاظ تاریخی، یک کودک، نسخه ی کوچک فرد بزرگسال می باشد.

اگر نیاز به مشورت به یک مشاور کودک دارید، می توانید با کلینیک ما در ارتباط باشید.

اهمیت روانشناس کودک

همه پدر و مادرها می خواهند که کودکشان به سلامت و درست رشد کند، اما این همیشه مشخص و واضح نیست که رفتار یک کودک به عنوان نشانه ای از مرحله ای طبیعی در رشدش است و یا علامتی از یک ناهنجاری و غیرطبیعی بودن. روانشناسان کودک می توانند به شما کمک کنند که این تفاوت را متوجه بشوید.

فهمیدن الگوهای روانشناختی نرمال و غیرنرمال کودک این امکان را به پدر و مادر می دهد که بدانند چگونه با کودکشان ارتباط برقرار کنند، به آن ها بیاموزند که چگونه احساساتشان را تحت کنترل بگیرند و به آن ها در طی پروسه رشد و موفق شدن در مراحل جدید رشدشان کمک کنند.

روانشناس کودک همچنین می تواند رفتارهای غیر طبیعی را خیلی زود شناسایی کند و به شناخت ریشه مشکلات رفتاری رایج مانند مشکلات یادگیری، بیش فعالی و اضطراب در کودکان کمک کند. روانشناسان همچنین کمک می کنند که کودکان با مشکلات روحی و روانی اوایل کودکی شان کنار بیایند. آن ها می توانند به پیشگیری، ارزیابی و شناخت تاخیر های موجود در پروسه رشد کودکان و برخی ناهنجاری ها مانند اوتیسم کمک کنند.

اهداف روانشناسی کودک چیست؟

گاهی اوقات تشخیص رفتار طبیعی و غیرطبیعی از لحاظ روانشناسی کودک را نمی توان به راحتی انجام داد و اینجا است که روانشناس کودک به ما در تشخیص این تفاوت ها کمک می کند.
یک روانشناس کودک با استفاده از نکات رواشناسی کودکان تاثیرات زیادی در آینده فرزندان ما می توان بگذارد. متخصصان تمام تمرکز خود را بر روی موضوعات روحی و روانی کودکان قرار می دهند و آنها با مطالعه رفتار بچه ها به دستاوردهای جدیدی می رسند که در نهایت سطح کیفیت زندگی بچه ها را افزایش میدهد باعث تربیت صحیح کودک شده و باعث جلوگیری از انواع افسردگی کودکان در ایجاد محیطی آرام یکی از مهمترین اقدامات روانشناسان است.
اگر والدین بتوانند هم مسیر با رشته روانشناسی کودک قرار بگیرند و از نکات آن استفاده کنند می توانند آینده فردی فرزندان خود را تضمین کنند چرا که بسیاری از اختلالات روانی شدید در دوران بزرگسالی ریشه در دوران کودکی افراد دارند.

مزایای درمان کودک با روانشناسی کودک در روابط اجتماعی و فرهنگی از دیگر موضوعات این مبحث می باشد اگر می‌خواهید فرزندتان را به خوبی درک کنید باید برای او وقت کافی بگذارید.
درک این رفتارها به والدین کمک می کند تا بهتر با کودک ارتباط برقرار کنند و به پیشرفت کودک در مراحل مختلف زندگی کمک می کند. همچنین روانشناس ریشه‌های رفتارهای غیرطبیعی را پیدا میکند و کمک می‌کند تا این مشکلات را برطرف کند.

اصولی ترین روش ها برای تربیت کودک چیست؟

  • همسو بودن پدر و مادر در روش های تربیتی اهمیت بسزایی دارد تا کودک شما در یادگیری اصول و قوانین دچار دوگانگی نشود
  • هیچ گاه از اهمیت نقش تقلید کودکان از والدین خود غافل نشوید برای فرزندتان الگوی مناسب باشید و هر آنچه را که خود انجام می دهید و از کودک خود بخواهید .
  • سعی کنید تا ثبات در رفتار با کودک را رعایت کنید یعنی والدین به اصول تربیتی پایبند باشند زیرا که این ثبات موجب ایجاد نوع امنیت خاطر در کودکان میشود.
  • برای کودک محدودیت هایی در آزادی برای او قرار دهید تا مطابق یک اصول درست و منطقی مهارتهای زندگی را یاد بگیرد.
  • در مورد شکست های کودک خود تلاش کنید تا میانه رو باشد او را تحقیر و سرزنش نکنید و شکست هایش را بزرگ جلوه ندهید.
  • همه خواسته‌های کودک لازم نیست در واقع برآورده شود تحمل اندکی ناکامی متناسب با سطح رشد کودک در فرایند تربیت او لازم و مناسب می باشد.
  • برای ارتباط با کودک خود از شیوه گوش دادن فعال استفاده کنید که موثر می باشد.
  • اوقات فراغت کودک خود توجه کنید و به عنوان پاداش از شیوه های مختلف استفاده نمایید.
  • گاهی نیز سعی کنید تا دنیا از نگاه کودک خود ببینید و نگاه بالا به پایین به کودک خود نداشته باشید.

متخصص کودک در مشهد

فرزندان در محیط خانواده رشد می کنند و وارد جامعه می شوند و از این رو می توان گفت که خانواده اولین جایی است که کودکان بسیاری از مسائل را از جو آن یاد می گیرند پس خانواده سالم و یا ناسالم بودن می تواند در آن نقش مهمی را داشته باشد و همچنین آگاهی خانواده ها از اصول تربیت فرزندان و نیازهای آن ها در طول رشد می تولند نقش اساسی را در تربیت آن ها داشته باشد. به منظور آشنایی با نکات کلیدی تربتی فرزندان برخی از آن ها را جمع آوری کره ایم که شاید برای تان مفید واقع شود.

سعی نکنید همه چیز را درست کنید.

بر اساس مطالعات روانشناسی والدین همواره باید با دادن فرصت به فرزندان، امکان آزمون و خطا بدهند تا آن ها خود فکر کنند و راه حل هایی برای کارهایشان پیدا کنند. البته در بعضی موارد می توانید به آن ها راهنمایی کنید و در برخی موارد نیز از دور مراقبشان باشید اما این که کنترل همه ی امور آن ها را در دست بگیرید به طوری که کودک نتواند مستقل شود و توانایی انجام کارهایش را نداشته باشد می تواند در سلامت روان او تاثیر منفی بگذارد و او را از مستقل شدن باز دارد و این به مرور زمان دردسرهایی را به همراه خواهد داشت که می تواند آینده او را تحت تاثیر قرار دهد.

افسردگی کودکان

افسردگی : حدود پنج درصد کودکان و بزرگسالان تحت تاثیر افسردگی قرار می گیرند برخی از علائم افسردگی در کودکان عبارت اند از اشک ریختن، کاهش هیجان برای انجام دادن فعالیت هایی که قبل از این لذت بخش بود، سطح پایین انرژی، کج خلقی، مشکلات خوابیدن و یا جملاتی عجیب دیگر که مطرح می کنند.

علت ایجاد افسردگی چیست؟

اگر افسردگی در خانواده ای ارثی باشد، احتمال بیشتری وجود دارد که کودکان نیز به آن مبتلا شوند، زیرا ژن ها نقش مهمی در آن دارند. ژن ها ممکن است سطح ماده شیمیایی سروتونین را در مغز کاهش دهند و این ماده شدیدا با بی حوصلگی و بی حالی در ارتباط است. وقایعی که در زندگی استرس آور هستند نیز عامل مهمی در ایجاد افسردگی هستند وقایعی نظیر مرگ یکی از عزیزان، مشکلات خانوادگی و یا قلدری است.

بر اساس مطالعات مرکز روانشناسی خانواده درمان شناختی رفتاری روشی موثر در درمان افسردگی است. و در این روش عقاید کودک درباره ی زندگی محک زده می شود. و بخش رفتاری این درمان شامل بالا بردن سطح فعالیت کودکان و تمرین مدیریت مشکلات است.

اختلال وسواس فکری و عملی کودکان

اختلال وسواسی فکی عملی نوعی اختلال اضطرابی است. کودکان مبتلا به این اختلال نگران اند که اگر برخی تشریفات یا مسائل جبری را انجام ندهند، اتفاق بدی برای آن ها خواهد افتاد. برای مثال انجام دادن کارهایی نظیر دادن نظم مشخص به وسایل، شستن مکرر دست ها و ….. که انجام دادن تشریفات در کوتاه مدت می تواند اضطراب را تسکین دهد اما در بلند مدت اضطراب را افزایش می دهد.

برخی از رایج ترین وسواس ها عبارت اند از ترس از کثیفی و یا میکروب، نیاز به نظم، وسواس های مذهبی، اعداد خوش یمن و بد یمن، تشخیص این اختلال زمانی اتفاق می افتد که افکار وسواسی یا تشریفات هر روز بیشتر از یک ساعت به طئل بینجامد و ایجاد پریشانی کند.

دلایل بروز اختلال وسواسی فکری چیست؟

برخی از مطالعات نشان می دهد که این اختلال به ژنتیک وابسته است. و به صورت ارثی در خانواده هایی اتفاق می افتد که سابقه اختلال اضطرابی دارند. این مسئله به سطح ماده سرتونین در مغز مرتباط است که ژتیک بر آن تاثیر می گذارد. در هر حال نمی توانیم بگوییم که ژنتیک به تنهایی منجر به این اختلال می شود. عوامل استرس زای محیطی نیز در این اختلال نقش بسیار بزرگی دارند و ممکن است گاهی تشخیص آن سخت باشد زیرا در ابتدا رفتارهای مرسوم خود را پنهان می کنند و به همین دلیل تشخیص را سخت می کنند ولی با شناسایی و پرسش از والدین می توان به نتیجه ای دست یافت. درمان شناختی رفتاری برای این کودکان کارساز است و به کودکان کمک می کند که افکار و احساسات خود را درباره موقعیت های موجد اضطرار تغییر دهند. این روش کودکان را به تدریج در معرض ترس هایشان قرار می دهد و از آن ها می خواهد که از انجام هرگونه تشریفات خودداری کنند. این عمل به آن ها کمک می کند حتی بدون انجام دادن این تشریفات اضطراب در آن ها کاهش پیدا خواهد کرد.

اختلال بیش فعالی در کودکان

ما نمی توانیم با دیدن چند نشانه به روی فرزندمان برچشب بیش فعالی بچشبانیم و این کار باید توسط فردی متخصص انجام شود. زمانی که فرد در طول زمان حد اقل ۶ ماه ۶ مورد یا تعداد بیشتری از نشانه ها را به همراه داشته باشد می توان گفت که فرد مبتلا به بیش فعالی است که تاثیر منفی بر روی فعالیت اجتماعی، تحصیلی و یا شغلی فرد می گذارد.این نشانه های تشخیص شامل موارد زیر است.

نوع اول که بی توجهی نام دارد و شامل موارد زیر است:

کودک اغلب نمی تواند به جزییات توجه دقیق داشته باشد و در کار تحصیلی، شغلی و یا سایر فعالیت ها اشتباهات ناشی از بی توجهی سر می زند برای مثال کارهایش را با بی دقتی انجام می دهد. مورد دیگر این است که اغلب در حفظ توجه روی تکالیف و یا فعالیت های مربوط به بازی مشکل دارد و زمانی که با او صحبت می شود به نظر می رسد که به حرف ها گوش نمی دهد و حواسش جای دیگری است و بیشتر دستوراتی که به او داده می شود دنبال نمی کند و نمی تواند تکالیف درسی، مسئولیت ها و وظایف شغلی خود را به پایان برساند و اغلب در سازماندهی به کارها و فعالیت هایش مشکل دارد و از انجام دادن تکالیفی که مستلزم تلاش ذهنی مسمر است اجتناب می کند و در بیشتر اوقات وسایلش را گم می کند و به راحتی حواسش پرت چیزهای دیگری می شود و در انجام کارهایش فراموش کار است.

ماهیت و علل اضطراب در کودکان و نوجوانان چیست؟

هر چقدر که میزان اطلاعات شما نسبت به رشد فرزندتان و تغییرات او بیشتر باشد می توانید به شکل بهتری با این تغییرات مواجه شوید و بهترین برخورد را داشته باشید به این منظور برای آشنایی شما با اضطراب در کودکان و نوجوانان مطالبی را در ادامه مطرح کرده ایم. اما برای بررسی های بیشتر نیازمند مشورت یا فردی متخصص خواهد بود.

مقدار معینی از اضطراب بخشی طبیعی از رشد سالم کودک است. اضطراب جدایی مختصر و ترس از تاریکی، غریبه ها، صداهای بلند یا طوفان، همه نگرانی های رایجی هستند که کودکان ممکن است در حین رشد و بلوغ تجربه کنند.

با این حال، اگر کودک شما شروع به تجربه اضطراب مداوم در طیفی از موضوعات و زمینه‌های زندگی خود کرد، مانند مدرسه، دوستان، خانواده، سلامتی و ورزش، ممکن است زمان آن رسیده باشد که احتمال اختلال اضطرابی در کودکان را بررسی کنید. به عنوان والدین یا مراقب، اجازه ندهید این احتمال شما را نگران کند. هنگامی که به دنبال کمک هستین ، فرزند خود را یک قدم به بهبود و کیفیت بهتر زندگی نزدیک می کنید.

تحریک جریان مستقیم درون جمجمه ای 

یکی از مشکلات اساسی در درمان کودکان ADHD, اثرات کوتاه مدت روش های درمانی می‌باشد. بنابراین استفاده از روش هایی با ماندگاری درمانی بالا، می تواند کمک بسیار مهمی در کنترل رفتاری و بهبود مولفه های شناختی در بازه زمانی طولانی مدت داشته باشد. در مطالعه های جدیدی به اثربخشی تحریک جریان مستقیم درون جمجمه(tDCS) در اختلال بیش فعالی کمبود توجه پرداخته شده است. بنابراین در این مطالعه محققین گروه روانپزشکی کودک و نوجوان آلمان، به بررسی اثر تحریک درون جمجمه(tDCS) در بیماران مبتلا به ADHD پرداخته اند. تحریک جریان مستقیم قشر پیشانی، بارها نشان داده شده است که برای بهبود حافظه فعال موثر می‌باشد.

در روش درمان ADHD با tDCS، از آنجایی که بیماران مبتلا به اختلال بیش فعالی کمبود توجه (ADHD) با کاهش فعالیت قشر پیشانی و نقص در حافظه فعال مشخص می شوند، بنابراین پس از انجام آزمایشات در این تحقیق، محققین به این نتیجه دست یافته اند که تحریک قسمت پیشانی بیماران مبتلا به ADHD باعث بهبود حافظه فعال آن ها می شود. هم‌چنین اثرات tDCS پس از تحریک نیز طولانی مدت بود. بنابراین این تکنیک به عنوان یک روش درمانی دیگر برای ADHD میتواند موثر باشد.

تی دی سی اس در درمان اختلال افسردگی ،اضطراب، بی خوابی کودکان،اوتیسم،بیش فعالی و… تاثیر دارد.

مرکز نوروتراپی تخصصی ما در شهر مشهد مجهز به نوار مغزی کمی QEEG ، نوروفیدبک، بیوفیدبک، تحریک مغناطیسی فراجمجمه ای  rTMS، تحریک الکتریکی فرا جمجمه‌ای tDCS ، تحریک دیداری شنیداری AVE می‌باشد.

مشاوره خدمات:

همکاران ما در

واحد پذیرش

پاسخگوی شما خواهند بود

4747 66 38 - 051

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسنده:

آرامش ماندگار

آرامش ماندگار