4747 66 38 - 051

آرامش، آگاهی، تغییر مثبت و زندگی بهتر

آرامش مگ؛ مجله اینترنتی آرامش ماندگار

آگاهی، نخستین گــام برای رسیدن به آرامش ماندگار

کلینیک خوب درمان کودکان اوتیسم در مشهد

5/5

کلینیک خوب درمان کودکان اوتیسم در مشهد

بیشتر نوزادان و کودکان خردسال، موجوداتی بسیار اجتماعی هستند که برای شکوفا شدن و رشد، نیاز و تمایل به تماس با دیگران دارند.

آنها لبخند می‌زنند، در آغوش دیگران می‌آیند، می‌خندند و به بازی‌هایی مثل دالی‌بازی و قایم‌موشک مشتاقانه پاسخ می‌دهند.

اما گاه کودک به این شکل تعامل بر قرار نمی‌کند. در عوض، به نظر می‌رسد در دنیای خویش است؛ وضعیتی که با مناسک تکراری، رفتارهای عجیب و غریب، وجود مشکلات در برقراری ارتباط و فقدان کامل آگاهی اجتماعی یا علاقه به دیگران مشخص می‌شود. اینها خصوصیات یک اختلال تکاملی به نام «اوتیسم»است.

اوتیسم در سنین خردسالی قابل تشخیص است.

این بیماری اغلب زمانی کشف می‌‌شود که والدین نگران ناشنوایی کودک می‌شوند؛ کودک هنوز صحبت نمی کند، به آغوش والدین یا دیگران نمی‌رود و از واکنش عاطفی به سایرین امتناع می‌کند.

کودک مبتلا به اوتیسم کلاسیک، در سنین پیش‌دبستانی معمولاّ منزوی و گوشه‌گیر و در پاسخ دادن به افراد دیگر ناتوان است.

برخی از این کودکان حتی ارتباط چشمی ندارند.

همچنین ممکن است رفتارهای عجیب و مناسکی مثل تکان‌دادن خود، حرکات دست یا نیاز وسواس‌گونه به حفظ نظم و ترتیب نشان دهند.

برخی از کودکان مبتلا به اوتیسم اصلاّ صحبت نمی‌کنند. کودکانی که صحبت می‌کنند نیز ممکن است شعرگونه حرف بزنند، پژواک کلام داشته باشند (تکرار کلام خود مثل پژواک) و به خودشان به صورت «او» (سوم شخص) اشاره کنند یا از زبان عجیبی استفاده کنند.

رفتار های تکراری:

افراد اوتیسمی نمونه‌های زیادی از رفتارهای تکراری و محدود نشان می‌دهند :

  1. رفتارهای کلیشه‌ای : این رفتارها شامل رفتارهای تکراری مثل حرکات پرزدن با دست، صداسازی، چرخش سر و تکان دادن بدن هستند.
  2. رفتارهای اجباری : این رفتارها از یکسری قوانین پیروی می‌کنند، مانند مرتب کردن اشیا در یک مسیر مشخص.
  3. یکسان‌سازی : مقاومت در برابر تغییر است، برای مثال در مقابل جابه‌جا کردن اثاثیه منزل مقاومت می‌کنند یا از تغییر وضعیت موجود سرپیچی می‌نمایند.
  4. رفتارهای آیینی : در این حالت فرد فعالیت‌های روزانه را همواره به یک صورت انجام می‌دهد، برای مثال این رفتارهای تشریفاتی در هنگام غذا خوردن و لباس پوشیدن دیده می‌شوند. این آیتم بسیار نزدیک به یکسان‌سازی است و از برخی جهات با آن در ترکیب است.
  5. رفتارهای محدود : به معنی محدودیت در علایق، تمرکز و فعالیت‌ها است، برای مثال علاقه کودک به یک برنامه تلویزیونی یا اسباب بازی خاص محدود می‌شود.
  6. خودآزاری : که شامل رفتارهایی هستند که آزاردهنده هستند یا باعث آسیب به کودک می‌شوند، برای مثال ضربه به چشم یا سیخونک به پوست یا ضربه به دست (با شی نوک تیز) ویا ضربه به سر.

هیچ رفتار تکراری خاصی به تنهایی نشانه و دلیلی برای اوتیسم نیست، ولی هریک از رفتارهای ذکر شده ممکن است به میزان متفاوتی در کودکان اوتیسم دیده شوند.

روش‌هایی برای سازگاری و حمایت از کودک مبتلا به اوتیسم

پرورش کودکی که مبتلا به اختلال طیف درخودماندگی یا اوتیسم است می‌تواند از لحاظ جسمی خسته‌کننده و از لحاظ هیجانی طاقت فرسا باشد. این پیشنهادها می‌تواند کمک‌کننده باشد:

  • تیمی از متخصصان مورد اعتماد را برای درمان اوتیسم پیدا کنید. شما نیاز دارید که تصمیمات مهمی در رابطه با آموزش و درمان اوتیسم کودک خود بگیرید. تیمی از متخصصین که شامل روانشناس، روانپزشک، معلم، کاردرمانی، گفتاردرمانی و … می‌شود، می‌تواند به شما در این تصمیم‌گیری‌ها کمک کند.
  • زمان‌هایی را برای خودتان و دیگر اعضای خانواده صرف کنید. مراقبت کردن از کودک مبتلا به اوتیسم می‌تواند بر روابط شخصی شما و روابط با خانواده استرس وارد کند. به منظور اجتناب از فرسودگی، فرصتی برای استراحت کردن فراهم کنید، ورزش کنید و از فعالیت‌های مورد علاقه خود لذت ببرید.
  • با خانواده‌های دیگری که فرزند مبتلا به اختلال طیف درخودماندگی یا اوتیسم دارند، آشنا شوید. خانواده‌های دیگری که دارای فرزندان مبتلا به اختلال طیف درخودماندگی هستند، ممکن است تجربیات خوبی در اختیار داشته باشد.
  • در رابطه با اختلال طیف درخودماندگی یا اوتیسم یاد بگیرید. افسانه‌ها و تصورات غلط زیادی در رابطه با اوتیسم وجود دارد. یادگرفتن حقایقی در رابطه با اوتیسم به شما کمک می‌کند که کودک خود را بیشتر درک کنید

مشکلات هم صحبتی با افراد اوتیسمی

معمولاً ما در یک مکالمه برای شنیدن پاسخ از شخص دیگری چند لحظه منتظر می مانیم،و اگر جوابی دریافت نکنیم،معمولاً سوالمان را دوباره تکرار می کنیم یا دور می شویم.

افراد اوتیسمی اغلب اوقات احتیاج به زمان بیشتری برای پاسخگویی دارند. بچه ھای اوتیسمی معادل۱۴ ثانیه در این موقعیتھا زمان میبرند تا پاسخ دھند، در حالی که پاسخ معمولی ممکن است ۲ ثانیه یا کمتر وقت ببرد.

به ھمین دلیل، شریک ارتباطی آنھا فکر می کند که او ھیچ عالقه ای برای پاسخگویی و برقراری ارتباط ندارد این مشکلات مسلماً برای دریافت کننده پیام هم گیج کننده خواهد بود .

بیشتر اوقات ما به پیام واقعی آنها پاسخ نادرستی می دهیم و یا اصلاً پاسخ نمی دهیم. واضح است که بفھمیم چرا یک کودک ارتباط برقرار کننده خیلی فعال به نظر نمیرسد، زیرا افراد اطراف او پیغام او را به طور نادرستی تعبیر میکنند.

اولیایی که سعی و تلاش زیادی می کنند تا نوجوان خود را بفھمند، اغلب می توانند درک کنند که برای او، تجربیات جدید ممکن است مثل رفتاری بی معنا به نظر برسد.

برای مثال، بچهای که در کلاس دستش را تکان می دھد و دست میزند، در واقع مسرت خود را نشان می دھد، ولی این ھمان کاری است که به وسیله والدینش به او یاد داده شده است.

ھنگامی که شما کودک را بھتر بشناسید، قادر خواھید بود که بیشتر در مورد رفتار او بدانید. بنابراین در ابتدا اولیاء منبع با ارزشی برای کمک کردن ھستند تا پیامھای کودک را تفسیر و تعبیر کنند.

رفتار غیر عادی بچه ھای اوتیسمی ممکن است یک سری از رفتارھای غیر معمول از قبیل چرخاندن اشیا، به ھم زدن دستانشان و سر و صدا کردن را از خود نشان دھند.

کلینیک آرامش ماندگار

در کلینیک تخصصی روانشناسی و مشاوره آرامش ماندگار،کلیه خدمات بالینی جهت درمان اختلال اوتیسم ،اعم از:

  • مشاوره والدین
  • آموزش های تخصصی
  • بازی درمانی هدفمند
  • دارو درمانی
  • عصب درمانی(نوروتراپی)

با استفاده از تجهیزات مدرن و پیشرفته، زیر نظر متخصصان روانشناسی بالینی و روان پزشکی انجام میگردد.

برای تجربه درمانی موفق ایمن و پایدار با ما تماس بگیرید.

مشاوره خدمات:

همکاران ما در

واحد پذیرش

پاسخگوی شما خواهند بود

4747 66 38 - 051

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسنده:

جلال محمودی

جلال محمودی

مدیر و مسئول فنی مرکز خدمات نوروتراپی، روانشناسی و مشاوره آرامش ماندگار